De perfecte kinderpony..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

De perfecte kinderpony..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:04

..waar vind je die en waar voldoet die aan?

Omdat mijn dochtertje opgroeit met paarden is paardrijles een logische stap in haar leven. Bij mn ouders heeft ze al een kleine shetlander, maar ik betwijfel of hij straks mee kan naar de manege of niet. De pony is klein (krap 90cm), heeft cushing, en loopt vaak niet goed. Al loopt hij de laatste tijd best oke!

Maar hoe dan ook past ze niet voor altijd op dr shetje, dus vroeg of laat zal er een andere pony moeten komen.

Nu vroeg ik mij af, waar zijn de beste kinderponys te vinden?

Zelf dacht ik aan de volgende wensen, maar zijn die realistisch of kan ik beter dromen zeggen?

- bomproof
- super braaf, makkelijk te rijden
- moet op het gras kunnen
- moet het hele jaar door zonder deken kunnen (dus ook geen eczeem-deken)
- het zou makkelijk zijn als wij er zelf ook op kunnen rijden (dus dan denk ik minimaal D-formaat?)
- gezond
- leeftijd c.a. vanaf 12 tot c.a. 22
- niet te duur

Welke rassen zouden geschikt zijn?
Waar zouden zulke pony's te vinden zijn?
Zijn mijn wensen realistisch of kan ik toch beter iets zoeken waar alleen kinderen op passen (b/ c maatje)?
Wat is een gemiddelde prijs voor zulke pony's?

Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:06

Ja hoor die zijn er.
Maar ik denk dat je ze bij een handelaar niet gaat vinden.
Goed marktplaats/bokt markt etc. blijven afspeuren. Daar komen zulke pony's het meeste voorbij.
Zeker in die leeftijdsklasse zijn ze wel te vinden met al deze ''eisen''.

Misschien is een pony die eerder manegewerk heeft gedaan wel wat. Dat zijn meestal ook wel grotere pony's.
Of misschien een koudbloedig ras zoals een Fjord of een Haflinger? En anders eventueel een New Forest.

Succes met zoeken!

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:07

dan moeten jullie wel erg klein zijn willen jullie nog goed op een D passen. Hoe oud is je dochter? voor veel kinderen is een D meteen veelste groot...(hangt van de leeftijd af).

Tja de prijzen van ponies geen idee...als je een oudje koopt is hij natuurlijk goedkoper..

Gemiddelde prijs is niet te geven..je betaald toch voor braafheid/leuk voorkomen etc in combinatie met leeftijd.

Is ie 12, bom broef, gezond makkelijk te rijden..dan mag je wel aan een 3000-5000 euro denken

christel0908
Berichten: 343
Geregistreerd: 06-11-08
Woonplaats: Oost- Vlaanderen België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:08

De combi grote pony, klein kind past meestal niet zo goed, het is naar mijn ervaring beter om geen pony op de groei te kopen maar een pony die bij het formaat van je kind past. Het hangt er natuurlijk van af hoe oud je dochter nu is. Een grote C past vanaf een jaar of 10 meestal wel al en die kan een hele poos mee. (Kan ook wel eens door een volwassene gereden worden als dit nodig is)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:09

Toen ik 11 was kreeg ik een Fjord, had geen betere pony kunnen treffen.
Heb daarna op meer Fjorden gereden en daar had ik geen land mee kunnen bezeilen denk ik.

Lekker zoeken naar een karakter en niet een ras.
D maat moet je zelf ook best op kunnen normaal toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:14

Dochter is vrij klein en nu 5,5 jaar jong. Zelf ben ik 1.68 m bij 60-65 kilo. Ik ken inderdaad ook zat fjorden/ haflingers waar kleine kindjes zo mee weg kunnen rijden. Maar zijn er meerdere rassen die als gezinspaardje kunnen dienen?

Hoofdruiter zal toch dochter worden, maar het is wel handig als ik er eventueel zelf ook op zou kunnen stappen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-02-17 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:15

Shanna schreef:
Dochter is vrij klein en nu 5,5 jaar jong. Zelf ben ik 1.68 m bij 60-65 kilo. Ik ken inderdaad ook zat fjorden/ haflingers waar kleine kindjes zo mee weg kunnen rijden. Maar zijn er meerdere rassen die als gezinspaardje kunnen dienen?

Alle rassen kunnen als fijne gezinspony dienen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:17

Een pony waar jullie zelf ook op kunnen klinkt heel handig maar ik denk dat het in de praktijk dan uiteindelijk meer jullie pony wordt dan die van je dochter. Ik weet natuurlijk niet hoe groot zij is maar een D pony is voor de meeste kinderen (en al helemaal een kind dat van een Shetje van 90cm afkomt) veel te groot. Zelfs al is die bomproof zal het niet meer zijn dan een beetje rondhobbelen de eerste jaren.

Persoonlijk zou ik eerder gaan voor een grote A of een kleine B, waar ze nog wel een beetje naartoe kan groeien maar die ze nog wel zelf kan handelen (ook nu al zelf uit het weiland halen, zelf vastzetten, zelf poetsen.. juist de dingen die imo het leukste zijn aan het hebben van een pony). Het 'handige' is dan imo dat je een wat oudere en dus ook wat goedkopere pony kan nemen, om die met een paar jaar weer te verkopen of op pensioen te zetten als je dochtertje er vanaf is gegroeid.

Lees nu ook dat dochter wel de hoofdruiter zal worden, dan lijkt een D pony met 5.5 me toch wel erg aan de grote kant.

christel0908
Berichten: 343
Geregistreerd: 06-11-08
Woonplaats: Oost- Vlaanderen België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:17

Shanna schreef:
Dochter is vrij klein en nu 5,5 jaar jong. Zelf ben ik 1.68 m bij 60-65 kilo. Ik ken inderdaad ook zat fjorden/ haflingers waar kleine kindjes zo mee weg kunnen rijden. Maar zijn er meerdere rassen die als gezinspaardje kunnen dienen?

Hoofdruiter zal toch dochter worden, maar het is wel handig als ik er eventueel zelf ook op zou kunnen stappen.


Ik zou toch voor een A of B pony gaan dan, het is natuurlijk moeilijk dat je dan later terug afscheid moet nemen maar je dochter zal er nu meer aan hebben

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:19

en D voor een 6 jarige is echt een no go hoor, zelfs een C is nog veelste groot...grote kans dat er heibel van komt (en als ie echt zo leuk en braaf is vind je die niet voor een prikkie...)

annibel

Berichten: 1191
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:21

Ik heb een geweldige E-pony gehad, heb ik op gereden vanaf dat ik 11 jaar was tot 22! Helaas hebben we m anderhalf jaar geleden in moeten laten slapen..
Ik ben 1.72 m en paste er goed op, en ik zou inderdaad ook niet naar het ras kijken maar naar het karakter van de pony :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:22

Alle rassen kunnen gezinsdieren zijn, maar toch zal ik nooit op mn shetje gaan zitten. Welshjes in de smalle/ kleine maatjes ook niet. Een forse cob dan weer wel. Maar volgens mij zijn dat in het algemeen best pittige pony's dus niet bij voorbaad geschikt als recreatieve gezinspony's? New forrest net zo, zou ik zelf ook niet snel op zitten..
Merens lijkt me dan al beter geschikt?

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:22

Ze bestaan zeker, ik heb er 1 staan! N new forest ruin van 16 jaar, 1,45 hoog, stevig gebouwd, ZZ voor de kar gelopen, onder t zadel ook niet onverdienstig maar niet uitgebracht.
Mijn jongste dochter van 8 rijd er ook op en dit gaat prima, al is zij nooit alleen, maar dat was ze met onze vorige pony (B) ook niet. Mijn oudste dochter 13 doet alles met hem en red haar prima zelf.

Het nadeel is gewoon dat je eigenlijk pas na n half jaar kan zeggen of t DE pony is naar je wensen. Je moet het gewoon treffen, zeker geen haast hebben met je zoek tocht.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:22

Emmaa_ schreef:
Een pony waar jullie zelf ook op kunnen klinkt heel handig maar ik denk dat het in de praktijk dan uiteindelijk meer jullie pony wordt dan die van je dochter. Ik weet natuurlijk niet hoe groot zij is maar een D pony is voor de meeste kinderen (en al helemaal een kind dat van een Shetje van 90cm afkomt) veel te groot. Zelfs al is die bomproof zal het niet meer zijn dan een beetje rondhobbelen de eerste jaren.

Persoonlijk zou ik eerder gaan voor een grote A of een kleine B, waar ze nog wel een beetje naartoe kan groeien maar die ze nog wel zelf kan handelen (ook nu al zelf uit het weiland halen, zelf vastzetten, zelf poetsen.. juist de dingen die imo het leukste zijn aan het hebben van een pony). Het 'handige' is dan imo dat je een wat oudere en dus ook wat goedkopere pony kan nemen, om die met een paar jaar weer te verkopen of op pensioen te zetten als je dochtertje er vanaf is gegroeid.

Lees nu ook dat dochter wel de hoofdruiter zal worden, dan lijkt een D pony met 5.5 me toch wel erg aan de grote kant.

Helemaal mee eens
Van de shet naar een D is geen goede overstap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:23

Shanna schreef:
Alle rassen kunnen gezinsdieren zijn, maar toch zal ik nooit op mn shetje gaan zitten. Welshjes in de smalle/ kleine maatjes ook niet. Een forse cob dan weer wel. Maar volgens mij zijn dat in het algemeen best pittige pony's dus niet bij voorbaad geschikt als recreatieve gezinspony's? New forrest net zo, zou ik zelf ook niet snel op zitten..
Merens lijkt me dan al beter geschikt?

Ik ken juist weer doodbrave smalle Welshjes en een Cob waar je zelfs als volwassen ervaren ruiter een beetje mee moet uitkijken. Ik denk dat je je echt niet dood moet staren op bepaalde rassen, alle pony's kunnen kinderpony's zijn als ze daar de goede opleiding etc voor hebben gehad.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: De perfecte kinderpony..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:25

Wat is je budget? Goede brave kinderponys zijn over het algemeen namelijk niet goedkoop

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:25

hier een bijna 5 jarige en sinds een goeie week hebben we 'zijn' pony gekocht.

een b-ponytje.
16 jaar.

heeft de eerste 8j van haar leven dienst gedaan als manege pony en daarna gekocht als kinderpony voor een 8-jarige meisje.
dat meisje heeft er lesjes mee gelopen,voltige op gedaan,wedstrijdje mee gereden,kroop er langs alle kanten op en af,maar was ondertussen 12j en toe aan een grotere pony.

naar mijn idee dus de ideale pony als eerste pony voor onze kindjes.

is hier een heel zachtaardig,enorm aanhankelijk dier,ook naar de andere paarden totaal onderdanig,mept,piept,slaat niet naar de anderen.

heel tevreden dus met onze aankoop.

ze zijn er dus wel,maar volgens mij moet je vooral tijd en geduld hebben.

ideale pony's zijn pony's die verkocht worden omdat ze te klein geworden zijn voor hun ruitertje.

ik geloof ook niet in d-pony's voor echt kleine kinderen.
hier staat zelfs een tinker van 1.32m,doodbraaf,maar daar zie ik mijn zoontje nog niet echt op rijden,dat dier loopt zo alle richtingen uit,behalve waar ze heen zou moeten.
die zijn te sterk qua karakter en spelen zo met een kind zijn voeten.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: De perfecte kinderpony..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:41

Ik had qua geld wel wat over voor een pony..Zeker als t je kind betreft die je zo veilig mogelijk te pony wil laten gaan!
Je wensenlijst is wel vrij lang zeker als dit zoekt voor niet teveel.
Kennis van mij is ook op zoek naar een D..Aan allen mankeert wel wat!

Dit is onze topper!!
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:45

Wij staan nu voor hetzelfde, echter is mijn dochter 9 jaar. Zij rijdt al vanaf haar 3 op haar shet en nu al een paar jaar in de manegelessen.

Onze keuze valt op een E pony (ik ben 1.63) of klein paard zodat ik er ook nog op kan.
Mijn jongste dochter is net 6 jaar geworden en rijdt op onze shetten. Daar kan ze makkelijk tot 7,5 nog mee uit de voeten.

Rijdt je dochter ook op de manege in de lessen? Wij hebben bewust gewacht met een pony kopen (gaan we dit voorjaar doen) en haar eerst op de manege laten lessen. Door op veel verschillende pony's en paarden te rijden leren ze het naar mijn idee sneller en worden ze handiger doordat iedere pony weer anders is.
Ook merk ik aan mijn jongste dat ze het dan enorm leuk vindt en dan weer minder. 30-45 min. rijden zou voor haar teveel zijn. Na een klein half uur is de concentratie weg.
Mijn 9 jarige dochter kan makkelijk een uur geconcentreerd rijden en ik vind haar veel meer toe aan een grote pony dan mijn jongste.

Persoonlijk zou ik haar thuis wat op de shet laten rijden en eerst een tijdje laten lessen op de manege zodat ze echt zelfstandig kan rondsturen, stappen, draven en galoperen. Diverse pony's rijden zodat ze er handig in wordt.
Mijn 9 jarige zit er erg stevig op en rijdt nu op C pony's t/m een paard van 1.63.

Mijn voorwaarde was dat ze zelf goed kon sturen, remmen, stappen, draven, galoperen en een sprongetje maken. Zelf wil ik ook op de pony rijden dus ik wil echt min. een E pony.
Wij gaan zoeken vanaf 8 jaar tot max. 11 jaar en niet op een ras, maar puur op karakter.

Het kan ook gerust een klein paard worden. Mijn dochter heeft op kleine draakjes gereden en vervolgens op een enorm braaf paard van 1.63 waar ze in galop al mee gesprongen heeft. Maat zegt mij zelf niet zo veel, behalve dat ik een min. maat nodig heb van een kleine E pony.

Dit is mijn 9 jarige op een paard van 1.63
Afbeelding

Mijn jongste van 6 rijdt thuis nog prima op onze shet.

Afbeelding

watnou1
Berichten: 975
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:48

Wij hebben er zo een!
1000% mak, zowel met rijden, met poetsen, langs de weg of tijdens een bixiedag!
Het is een B pony.
Mijn dochter was 8 toen ze haar kreeg en is nu 11 jaar.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het jammere vind ik dat pony's niet mee groeien, voor het vertrouwen is onze pony alle goud vd wereld waard!

Je zal flink mogen zoeken, maar als je die ene treft, dan is het je hele zoektocht waard!

Ps als je n tijdje kan wachten komt deze topper waarschijnlijk te koop voor een goed tehuis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:58

Ze gaat inderdaad eerst op manege-les. Maar als ze dat wel erg leuk vind, en mocht de shet niet geschikt (meer) zijn, dan zal er toch een andere pony moeten komen. Zelf ben ik niet zo van het kopen van een pony voor 3/4 jaar en dan weer weg te moeten doen, dus dan liever 1 die tot zn dood kan blijven. De shet zal ook blijven tot zn dood. Maar ik heb natuurlijk geen ruimte/ geld om elke 3 jaar een nieuwe pony te moeten kopen dus dan toch liever 1 "op de groei". Om die reden valt een a/ b pony toch al af. Een C zal het overwegen waard kunnen zijn (dan neig ik het meest naar ijslanders in die maat), of anders toch een D. Mocht haar liefde voor paarden niet blijven kunnen we zelf met de pony verder, en ze zal er niet te snel af groeien.

Mocht er echter toch een B-pony op ons pad komen die volledig bij ons aansluit zou ik het ook niet afwijzen maar wel serieus gaan bekijken natuurlijk. Zoals de bovenstaande B oogt veel groter dan een andere B die ik ken. Ik snap best dat bovenstaande kinderen van 10/ 11/ 12 nog zou kunnen hebben terwijl de B die ik ken is een gemiddelde 9-jarige al groot op.

Budget kan ik ook nog niet zeggen, omdat ik niet weet of we voor dit jaar, of pas over 3 jaar een nieuwe pony zullen gaan zoeken.

Mocht er echter nu al wat op ons pad komen dan zal het al wel kunnen, maar het kan dus ook pas over een paar jaar zijn.

Ik weet ook niet waar ik zou moeten zoeken, verder dan bokt/ marktplaats/ rondvragen op de manege kom ik niet bijvoorbeeld..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-02-17 20:02, in het totaal 2 keer bewerkt

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:00

Een Tinker voldoet wel aan dat plaatje imo. Maar het hangt er vanaf wat je er zelf van vindt natuurlijk :P
Mijn ervaring met Tinkers is iig goed. Heb als kind zelf een Tinker gekregen, kan er (nu, 16 jaar later) nog steeds mee lezen en schrijven, liefste paard dat ik heb.

christel0908
Berichten: 343
Geregistreerd: 06-11-08
Woonplaats: Oost- Vlaanderen België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:04

Shanna schreef:
Ik weet ook niet waar ik zou moeten zoeken, verder dan bokt/ marktplaats/ rondvragen op de manege kom ik niet bijvoorbeeld..


Op de facebookpagina van Bixie Benelux komen regelmatig leuke kinderpony's voorbij waar de kinderen uitgegroeid zijn
En op sporthorses kun je ook eens rondneuzen

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:05

pfoeh...wij hebben dezelfde zoektocht gehad voor onze dochters
wel iets ouder.
ik zou niet kiezen voor een d-pony en al helemaal geen haflinger of fjord die over het algemeen toch als sterk bestempeld staan.
(natuurlijk is dat gevaarlijk om te zeggen het is bij ieder paard anders)
Wij hebben gekozen voor een grote B-pony en daar hhebben we zeker geen spijt van gehad.
en ja...helaas groeien de kinderen van de pony af en zullen we een keer op zoek moeten naar een nieuw 5* huisje voor onze schat maar voor nu genieten we met volle teugen.
ook wij hebben goed gezocht en neem vooral iemand mee als je ergens gaat kijken 2zien meer dan 1...en ga eerst zonder kinderen kijken zo voorkom e dat kinderen verliefd worden op een pony die hem niet gaat worden.
Het is vooral een kwestie van heel veel geduld, en in ons geval dom geluk dat we haar tegen het lijf liepen.
prijs...tja het is wat de gek er voor geeft is mijn ervaring...maar veiligheid staat voorop helemaal met kinderen.
mijn advies ga vooral niet teveel veranderen aan je wensen maar blijf goed zoeken.
dit is onze kinder topper, misschien niet de knapste maar wel de liefste en betrouwbaarste

Afbeelding
edit: en tja...helaas kun je als ouder van alles willen maar je kunt nu nog niet inschatten of de kinderen paardrijden leuk blijven vinden...ook al groeien ze op met paarden ik spreek uit ervaring

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:08

Ik vind 8/9 jaar toch wat anders dan 5,5 jaar voor een grote pony. Helemaal nu ik lees dat zij de hoofdruiter gaat worden. Ik denk dat je er goed aan doet haar eerst een (paar) jaar manegelessen te laten nemen. Want kan ze nu al wel echt goed zelf sturen en zelf stappen, draven en galoperen? Ook zullen ze er wel eens afvallen. Mijn dochter is er zeker al een keer of 4 afgevallen, maar daar leren ze van. Wel kunnen ze de eerste tijd wat extra voorzichtig zijn. Ik heb liever dat ze eerst wat ervaring op manegepony's heeft opgedaan dan snel een grote eigen pony waar ze bang van wordt als ze daar haar eerste val op meemaakt.

Wat een mooie pony hierboven van watnou1!! Dat soort beestjes zijn goud waard! Helaas groeien ze niet mee. Daarom ook dat wij toch gaan voor een grote E/klein paard. Het lijkt mij erg verdrietig om je pony weer te verkopen, omdat je er uit gegroeid bent.
Wel moet ik zeggen dat als ik er zelf niet op zou rijden, ik een hele grote pony misschien niet zo snel aangedurfd had. Dan was ik misschien toch voor wat kleiner gegaan zijn.

Mijn dochter vind ik al best groot op een B. Ze is net 9 en het past nog, maar het is zomaar net aan. Dit is haar op een C pony en dat past echt precies voor het mooie (dit was met de beugels op maat maken, hier zat ze nog scheef) :

Afbeelding

Wij gaan zoeken op marktplaats, boktmarkt en andere paardenverkoopsites. Bewust geen handelsstallen. Ik zoek een particuliere pony, waarover de eigenaar me veel informatie kan geven. Ik wil echt de tijd uittrekken voor het zoeken naar een pony. We zijn nu druk bezig de stal af te maken en gaan dan op zoek. Misschien vinden we de pony in 2 maanden, misschien doen we er 8 maanden over.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 05-02-17 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt