[VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-17 18:34

Hahahaha wat grappig dat iedereen Dexter zo sierlijk vind :p
Dexter is het lompste paard dat ik ken, en ik bedoel dat op de meest liefdevolle manier :D
Hij is veeeel breder dan alle andere trekpaarden, dan bedoel ik niet van de rug omlaag naar de grond, want dat valt heel goed mee. Maar hij heeft echt een hele brede, platte rug. Vanboven af gezien is het net een koffietafel groot genoeg om een leger aan te zetten.

Oorspronkelijk was dat wel de bedoeling inderdaad, dat Clydesdales wat eleganter gebouwd waren dan Shires. Tegenwoordig lijkt dat echter andersom te zijn, Shires zijn over het algemeen groter en eleganter maar toch erg robuust en imposant. Clydesdales, en dan vooral de Europese Clydesdales, vind ik wat lomper en ronder gebouwd (zo heb ik het het liefst ;) ). In de US is dat totaal niet zo, daar zijn Clydesdales echt héél erg slank. Vind ik persoonlijk niet zo mooi.

Ik zeg het altijd zo;
Als je voor het eerst een Shire ziet zeg je: Wowww!
Als je voor het eerst een Clydesdale ziet zeg je: Ahwwww <3


Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-17 16:27

Een zeldzaam moment: D & D samen op één foto! Ja, die oren daar kan ik echt niks aan doen. Dat is al een probleem als Duke er niét bij is ;) Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-17 21:18

Zijn huid is getest, het is geen schimmel.
Hij zat ook te mooi in zijn vacht om luizen te hebben, hij glanst te zeer. (Was geen garantie maar wel een indicator. Hij is door 3 personen helemaal onderzocht en niemand vond wat.)

Ringworm was het ook niet. Dat kon je dan ook weer zien omdat er geen schilfers loskomen, er zijn geen wondjes op de plekken en bij ringworm zijn het altijd echt ronde plekjes die groter worden.

Regenschurft was het niet. Wederom geen plekjes en nergens anders op zijn lijf, enkel aan zijn hoofd en hals. Regenschurft zou meer zichtbaar zijn op plekken waar de regen dus afloopt.

Ik zeg, dit zijn allemaal maar indicators. Hij heeft de huid getest om alles uit te sluiten en het waren geen schimmels.

Hij staat op ander hooi nu en alles begint bij te trekken. De plek die je op de laatste foto ziet, bovenaan zijn hals, was eerst volledig kaal en daar staat weer haar op. Ook de plek op zijn neus is al veel kleiner.

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-17 22:53

Nog een paar van vanmiddag. Ik heb geen privéfotograaf dus dat zeldzame moment dat ik samen met mijn zusje vrij ben, sleur ik haar mee om foto's te maken :D

Dexter krijg je met alle wil van de wereld vaak niet fatsoenlijk op de foto, maar als hij er niét op moet staan is hij er als de kippen bij. Met zijn vieze neus welteverstaan.

Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 09:52

Ratties4life schreef:
Ik vraag me iets af, kost een Shire/Clydesdale veel meer geld in o.a. onderhoud en aanschaf dan bijv. een Quarter? Ze zijn groter, dus ze eten meer, maar maakt het ook daadwerkelijk een groot verschil?

Eerlijk gezegd ik zou het niet weten! Heb geen ervaring met 'smalle' paardjes, altijd dikke gehad :D
Om je een aantal voorbeelden te geven;
Hoefsmid vierkant beslaan kost me 120€ per half jaar (hij krijgt ijzers begin van de zomer en die gaannop, halen we er zelf onderuit. Dan krijgt hij nieuwe en die haal ik er af rond december als het te koud wordt om te mennen. Bekappen etc kunnen we zelf)
Dierenarts vraagt gewoon dezelfde voorrijkosten als andere paarden dus dat blijft hetzelfde. Hij moet enkel wat meer ontworming krijgen voor z'n 900kg.
Hij eet meer ja, maar krijgt bij mij enkel hooi en in de winter nog ruwvoermengeling. Dit zit inbegrepen in mijn stalgeld. Ik sta gestald bij m'n schoonouders voor een prikje dus in mijn geval; als ik een smal paardje had, stond ik hier niet gestald en was ik duurder uit. (Zij fokken trekpaarden)
Dus ik kan niet zeggen dat ik echt veel meer kwijt ben dan normaal

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-17 22:15

Hoe blij Dexter is met mij als ik met de pot sudocrem aan kom :D Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-17 09:55

Siggislief schreef:
Wat 2 mooie kerels heb je onder je hoeden! <3
Ik ben fan!

Dankjewel!


Ik ben bezig met een logo haha, eigenlijk om de tijd te doden.
Maar ik krijg hem nog niet transparant, als ie klaar is zal ik hem showen :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-17 18:20

jenn0dv schreef:
Hee, wat leuk!
Ik zag een foto in een ander topic en dacht meteen; dat is Dexter! :Y)

Ik vind je kerels geweldig, maar dat wist je al ;)


Ja we zijn nog relatief nieuw :D
Krijg nog heel vaak de melding dat ik in sommige topics nog niet mag reageren. Snap er geen snars van maar ik merk vanzelf wel als het weg is hahaha

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-17 13:53

Dexter krijgt weer haar op zijn plekjes! Op zijn neus wat langzamer maar de plekken op zijn hals zijn al weer mooi donker met vacht. Lang leve sudocrem!

Afbeelding

Vandaag hebben we ons voor het eerst gewaagd aan dressuur aan de lange teugel. Dexter loopt al in de koets dus het principe 'er achter lopen' kende hij al. Verder is het mooi meegenomen dat de basis dressuur er goed in zit want hij nam verrassend mooi zijn stellingen in de wendingen, iets wat hij onder het zadel niet zo gemakkelijk doet. We hebben het vandaag bij de basis gehouden, vooruit stappen, bochten maken en hierin stelling nemen en hij heeft zelfs een paar pasjes kunnen wijken! Maar daarvoor moest ik hem wel een beetje overtuigen (lees: opzij duwen). Overall, proud momma :D

Afbeelding
Afbeelding

En mak als hij is loopt hij lekker los achter me aan terug de wei in.

Ik had nog gehoopt dat hij als een gek naar de merries zou rennen maar hij had nog niet genoeg knuffels gehad dus hij blijf fijn bij me staan
Afbeelding

Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-17 17:44

Dan heb je het ene probleem opgelost, is het andere daar...
In 2 jaar tijd geen dierenarts nodig gehad en dan koop je een tweede buitenlander erbij, heb je hem 2x in een week over de vloer.

Duke is behoorlijk ziek.
Tot gisteren niks aan de hand, enkel dat hij slecht eet maar hij lijkt al vanaf het begin niet aan ons voer te kunnen wennen. We proberen hele tijd wat anders maar hij komt alleen aan het hooi en heeft hier duidelijk niet genoeg aan want hij is erg vermagerd.

Hij heeft nu 39,5 graden koorts
De dierenarts was er binnen het kwartier en heeft hem iets gegeven tegen de koorts, alsook antibiotica en penicilline. Deze laatste moet hij nu elke dag krijgen. Hij is ook ontwormd.
Het is 12 graden hier dus het beste was om hem buiten te zetten.

Alsof dat nog niet genoeg is heeft hij, omdat hij nu zo zwak is, ook nog eens luizen
Zijn ontworming zou ook de luizen doden.

En fingers crossed

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-17 18:16

Captain schreef:
Ach nee he!! Wat voor voer heb je al geprobeerd voor hem?

Standaard kreeg hij net als alle andere paarden maismengeling (geplette en gehakselde maisstengels) van eigen oogst. Hij heeft nu al onderhoudsbrok gehad maar brokken eet hij dus al helemaal niet, dan hebben we veulenschilfers geprobeerd maar dat eet hij ook niet. Nu heb ik krachtvoer gehaald en muesli en ga ik morgen nog iets van slobbermix of bietenpulp ofzo halen (zijn tips die ik al kreeg) en hopen dat hij een van deze toch opeet..

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-17 19:18

Krijg al oveeal tips dat t misschien droes is, heb even opgezocht maar dat hoop ik toch niet zeg! Voorlopig maar even niet te gek laten maken door internetdiagnoses. Een van mijn schoonbroers denkt bijna zeker te zijn dat het wormen zijn en hij heeft vanavond een flinke ontwormer gekregen

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-17 09:58

Ik heb dus krachtvoermix, junior mix die lekker zou ruiken en slobbermix gehaald, hopen dat hij er eentje lekker vindt.

Bietenpulp en zemelen werd mij in de winkel afgeraden omdat dit meer is voor paarden die niet te veel moeten doen en maar op stal staan, hij zou er niet van bijkomen (en dat is toch echt wel nodig).

Op dit moment maakt het me nog niet zoveel uit wat hij eet (bwvs), àls hij maar wat krachten opdoet.
Ik stond vannacht bij hem in zijn stalletje en het was echt een zielig hoopje. Ik kon zijn volledige ruggengraat afgaan tot aan zijn staart en ook zijn schouders voelde ik heel duidelijk. Nou ben ik dus Dexter gewend en ik heb nooit geweten wat het was om überhaupt iets van bot te voelen :+

Vanmiddag na het werk (moet gelukkig maar tot 16h vandaag) maar eens aan de slag met zijn uitgebreid lunchbuffet. Als hij het niet lust staat er vast nog wel een tientonner te popelen om de restjes te eten. En anders zijn er nog twee eeuwig-hongerige shetten die ook alles lusten wat er eetbaar uitziet.

Zijn bodyguard beschermt hem wel voor gemene merrieveulens :)

Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-17 10:18

8nnemiek schreef:
Ach wat sneu zeg, ik hoop dat het snel beter gaat!

Ik zou een zak subli seniores priores kopen. Dat heeft mijn trekpaard echt heel snel terug op gewicht gebracht, ze vinden het heerlijk en het zet heel goed aan. Is een volledige vervanger voor ruwvoer en krachtvoer als je er genoeg van voert. Je moet het wel weken zoals bij slobber. Sowieso te koop bij de Welkoop in Echt, daar haal ik het ook, maar misschien ook nog dichter bij.


Echt is maar een klein kwartiertje van hier, goed om te weten!
Ik probeer eens eerst even mijn huidige voorraad haha, zijn hooi eet hij namelijk wel goed.

Wat ik vreemd vind is dat mijn 8-jarige clyde wel genoeg heeft aan zijn hooi, alsook mijn twee shetten. Die worden al dik van lucht, dus krijgen enkel hooi bijgevoerd en een beetje onderhoudsbrok..

Op zich heeft Duke geen moeite met bijkomen, zijn voer in Engeland at hij heel goed en hij stond vreselijk rond toen hij bij mij kwam. Hij lust ons voer gewoon niet graag..
Toen er nog gras op de wei stond, bleef hij daarvan ook best goed op gewicht, daarom is het me denk ik niet meteen opgevallen dat hij zijn voer niet at.

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-17 10:36

Chasey schreef:
Wat naar, hopelijk knapt hij snel weer op :(
Maar dat hij ineens luizen heeft is toch iets om in de gaten te houden.
Wil je niet bang maken maar mijn haf had nooit luizen. En vlak voordat hij ineens dood in de weide lag had hij voor het eerst van zijn leven luizen gehad. Voor de luizen is hij behandeld met cibacil, maar helaas lag hij een paar weken later dood in de weide. Heeft toch iets onder de leden gehad, wat weten we niet.
Maar vlak voor z'n dood was hij niet zichzelf. Ik dacht dat dat door de verhuizing kwam... Stom.


Luizen is altijd iets wat ik goed in de gaten houd! Dexter bleek vorige week toch geen luizen te hebben maar ik houd alsnog het heel goed in de gaten, wat niet is kan nog komen.

Het vervelende is natuurlijk dat we bij Duke niet weten of hij het van een ander veulen heeft overgekregen. Dat ik Duke nakijk en bij luizen uitkom, wilt niet zeggen dat hij ze als eerste had. Het wilt gewoon zeggen dat ik het als eerste zag, de andere veulens worden namelijk lang niet zo vaak nagekeken, zij komen sowieso niet echt in de hand.

Hij heeft een erg sterke ontworming gekregen die ook de luizen doodt en alles wat er op zijn lichaam kan zitten (bv teken etc..) en mijn vriend en schoonbroer houden hem heel goed in de gaten als ik er niet ben. Dankzij hun loopt er hier nu een flinke tweeling rond die doodziek te vroeg geboren werd, ik steek mijn handen in het vuur voor hun kennis en bekwaamheid en leer elke dag nog van ze bij.
Ben heel blij dat mijn paardjes daar mogen staan en zulke goede zorgen krijgen.

De dierenarts was al te plaatse nog voor ik wist dat er iets aan de hand was (ik heb m'n telefoon normaal niet bij als ik werk, nu natuurlijk wel) dus ben heel blij dat ze snel gehandeld hebben.

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-17 18:12

Zijn wat veel foto's maar dan zien jullie t best wat ik bedoel. Zijn stalletje is klaargemaakt, een eigen stalletje voor Duke en zijn liefje met als belangrijkste: een eigen voerbak. De twee tortelduifjes mochten enkel eten als een van de andere veulens niet aan de bak stond, niet bevorderlijk als je sowieso al niet goed eet.


Afbeelding


Wat foto's van zijn flanken en rug :(


Afbeelding

Afbeelding


Maaaaar, hij eet!!
Junior mix, best mix en luzerne gemengd met een schep zemelen. Luzerne zal afgebouwd worden maar alles wat hem nu aan het eten krijgt helpt.

Koorts van 39,5 nu naar 38,2 yessss

Nu goed eten en aankomen, de rest krijgen we wel onder controle die droevige oogjes kunnen alleen echt een mens zijn hart breken, bahbah


Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-17 09:12

Oh nou voor Nick ook heel veel beterschap dan! Hopelijk allebei snel de oude

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-17 22:06

Duke's temperatuur is weer normaal en hij eet zijn nieuwe voer, gelukkig. Hij staat nog wat wiebelig op zijn benen en is nog veel te mager maar kan weer langzaam beginnen bijkomen. De ontworming is zijn werk, zowel witte als rode wormpjes in de mest :( :(
Dat was m'n eigen schuld, ik ben er van uitgegaan dat hij ontwormd was omdat alle andere veulens ontwormd waren maar nu bleek dat hij toen nog helemaal niet hier was, toen we alle veulens ontwormd hebben. En hij is dus in Engeland waarachijnlijk ook nooit ontwormd.

Maar goed, wat er in zit moet er nu uit en dan komt het langzaam weer goed.


Afbeelding

Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-17 09:26

Chasey schreef:
Balen van de wormen. Maar de behandeling is begonnen. Ik zit in het zelfde schuitje.
Nu je weet dat hij o.a. Bloedwormen heeft, hoe doe jij het nu met naar de weide gaan?
Ik heb nu dus hetzelfde en vandaag kwamen ook de eerste rode wormen naar buiten. Maar hoe voorkom ik dat ze weer besmet worden met de eitjes die weer in de weide zijn gekomen via de mest?
Ik lees dat ik ze dan een half jaar niet in die besmette weide moet doen.


Goh geen idee, nooit over nagedacht? Hier gaan ze altijd gewoon naar buiten. Op plaatsen waar ooit mest heeft gelegen eten ze het terugkomende gras toch niet op..
Heb ook even gelezen:
Zolang we zorgen dat de weide niet 'overbevolkt' is met veulens, er geen oudere paarden bij staan en hij veel op stal staat (waar hij geen besmet gras eet) zouden de wormen met dit weer niet te lang kunnen overleven.

Zolang hij ziekjes is gaat hij overigens enkel naar buiten als het echt zacht is buiten en niet regent. Gisteren is hij binnen gebleven en heb ik hem zien mesten, toen ben ik meteen gaan kijken en zag ik de wormpjes. Laaang niet zoveel als ik op de horrorfoto's zie bij de artikels die ik net las, echt een enkeling op een paar plaatsjes. Maar dat kan natuurlijk nog komen, alles moet er uit! _-:( ~~}>

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-17 10:09

Chasey schreef:
Ah dat is fijn dat je niet van die horrorplaatje krijgt te zien in de mest. Daar was ik inderdaad ook blij van, dat het er maar ene paar waren. Want als je googled.... pfff.
Het is ook beter dat de wormen er niet in grote getale tegelijk uit komen, anders gaan de darmen daar te veel kapot van.

Ik heb misschien het voordeel dat ik een winter en een zomerweide heb. Die zomerweide hebben ze al een hele tijd niet in gestaan. (De hele winter niet :P Haha) Misschien dat ik ze maar eerder die kan weer op doe. Kan de winterweide hopelijk qua besmetting afsterven.

Moet jij de kuur ook herhalen over een paar weken/maand?


Normaal gewoon na een half jaar dacht ik, ik weet dat het meerdere keren per jaar moet gegeven worden maar ik weet even niet meer hoe vaak. Dexter wordt altijd met de andere paarden samen gedaan, dus ik ben eigenlijk echt verwend de afgelopen twee jaar. Heb nooit ergens op moeten letten want het werd allemaal voor mij geregeld samen met de rest. Moest gewoon dokken :P

Hoefsmid, dierenarts, inentingen, ontworming, voeren, verplaatsen etc... gebeurt altijd in groep.

Brengt mij even off topic naar een ander onderwerp. Worden jullie paarden echt jaarlijks ingeënt? De staleigenaars hadden het me echt afgeraden. Enkel de paarden die wedstrijden doen worden ingeënt en de rest absoluut niet, ze zijn er zelfs heel erg tegen. Hun paarden zijn nooit ziek, maar écht nooit hé (afkloppen, hout vasthouden etc.) en Dexter is ook nooit ziek geweest. Nu heb ik ze dus een week of twee geleden allebei samen voor het eerst geënt en is die kleine meteen ziek. Ik snap dat dit kan gebeuren van een inenting maar ik vond het raar dat zij er zo tegen waren.

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-17 16:47

Sorry ik was een paar daagjes op verlof!

Duke lijkt een stuk beter maar ik vind hem nog steeds erg mager hmpff. Ik snap natuurlijk dat het tijd nodig heeft maar had toch gehoopt dat zijn flanken wat waren uitgezet ondertussen.

Maar wat geduld hebben...

Hij eet goed, er zitten geen wormen meer in zijn mest, wordt over een dikke week nog eens behandeld tegen de luizen om overgebleven neten de elimineren, hij rent weer met de andere veulentjes en zijn temperatuur blijft normaal.

Maar het blijft een schraal ding :+

Afbeelding
Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-17 10:52

Nog even over het enten, hij moet over een paar weken dus weer die herhalingsenting... Gaat hij daar weer ZO ziek van zijn? Want dan ben ik echt aan het overwegen deze niet te doen.. Hij is net weer wat beter op zijn benen en eindelijk terug wat op gewicht

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-17 23:03

poes schreef:
Best es bespreken met je dierenarts?

Dat heel zeker!
Hij zal ook vast niet alleen van die inenting zo ziek zijn geweest maar ik vroeg het me vanmiddag af.

On a different note, hij is wel weer fijn aan het opknappen en krijgt zijn buikje en zijn honger terug :)

Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-17 11:28

Avondje niksen, heerlijk!
Heb me nog eens achter mijn potlood gezet, het is nog niet klaar maar ik heb schrik dat als ik verder ga, ik het verpest haha

Dexter

Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-17 17:58

Fijne Valentijn voor jullie!
Doen jullie iets speciaals met Valentijn? Ik moet gewoon werken. Oh de fijne kantjes van werken in de horeca, allemaal tafeltjes van 2 vandaag 8)7


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DemiSisa en 36 bezoekers