[VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

[VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 18:43

Heb zoveel plannen nog met mijn twee draken dat het mij leuk lijkt een volgtopic te starten!
Leuk voor mezelf om terug te kijken als baby Duke later groot is :)

Dexter:

Afbeelding
Clydesdale ruin, 8 jaar, 1m78
Dexter kent basis dressuur maar gaat veel liever gewoon buiten sjokken, hij loopt voor de kar in enkelspan en heeft al 1x in dubbelspan gestaan. Hij gaat mee naar optreden met ons trekpaardenshowteam en is vorig jaar naar de keuring geweest.


Duke:

Afbeelding
Clydesdale hengst, half jaar, nog niet gemeten :D
Duke kan helemaal niks haha. Nouja, hij kan braaf meelopen aan het touwtje, voetjes geven, verdraagt een mini zadeltje en verdraagt verder eigenlijk alle gekke dingen die ik met hem doe.
Hij kan erg goed knuffelen :j


Beginnen meteen met een domper haha.
Vandaag Dexter moeten wassen met Sarnacuran tegen mijt.
Hij kreeg allemaal kale plekken in zijn hals en aan zijn oren/neus...

Afbeelding

Iemand ervaring met Sarnacuran?


Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 20:04

Jessix schreef:
Ik volg! Wat een imposant paard is Dexter en wat een schatje is Duke. Leuke namen ook.

Haha en toch zijn het allebei namen waarbij ik meteen dacht: als ze thuis zijn zoek ik een andere naam!
Maar tegen dat ze de zee hadden overgestoken was ik er al zo aan gewend dat ik ze maar heb gehouden :D En ik vond ook geen betere namen :p

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 20:33

Ik wil meteen het gerucht ontkrachten dat Dexter imposant en stoer is.
Dexter is een lompe, slome slungel met een dikke speklaag en een gezonde dosis tegenzin als het op werken aan komt :p
Maar hij is doodbraaf en betrouwbaar en ik zou niet meer zonder hem kunnen!
Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 20:40

Chasey schreef:
Met een hele lange tong :')

Die ALTIJD op de foto's staat :p Echt niet normaal, hij steekt zoooo vaak zijn tong uit voor foto's dat ik er eigenlijk een trucje van zou moeten maken.

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 21:24

Mariska_28 schreef:
Gaaf hoor! Prachtige dieren van een ras dat je eigenlijk gewoon te weinig ziet. Hier komt er ook ooit nog één. Wil een merrie, maximaal 1.65 m hoog en bruin. Waar heb jij deze vandaan gehaald?

Hé Mariska, je ziet ze inderdaad veel te weinig! Dexter komt uit Schotland en Duke is van Manchester. Als je ooit klaar bent er eentje te kopen weet ik wel wat adresjes en contacten voor je :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 21:28

Duke heeft al vanaf dag 1 een liefje gevonden tussen de trekpaardveulentjes waar hij bij staat en nog steeds zijn die twee onafscheidelijk. Ze wachten samen tot de rest klaar is met eten, dan gaan ze samen eten, ze grazen samen, kroelen samen en als eentje slaapt blijft de ander wakker. Heel schattig!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 10:26

Kinke schreef:
Granoek schreef:
Ik wil meteen het gerucht ontkrachten dat Dexter imposant en stoer is.
Dexter is een lompe, slome slungel met een dikke speklaag en een gezonde dosis tegenzin als het op werken aan komt :p
Maar hij is doodbraaf en betrouwbaar en ik zou niet meer zonder hem kunnen[/img]


Nou, zoiets zoek ik ook nog :D

Dat was ook een van de vereisten haha, ik heb het in de zomer heel druk met werk (horeca) dus dan moet hij ook gewoon een weekje kunnen blijven staan zonder stuiterbal te worden. En dat gaat prima, hij heeft zelfs niks liever haha.
Als het aan hem lag nog liever helemaal niet meer werken :D Maar je kunt er daarna ook weer gewoon opstappen, met of zonder zadel, en hij zal je overal leiden

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 10:49

KittyDylan schreef:
Gave paarden heb je! Heerlijk stevig!
Waar in Limburg heb je ze staan? O:)

Belgisch Limburg, net 5 minuutjes over de grens met Ittervoort. +/- 20 min van Maastricht


Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 11:00

Raar vraagje voor jullie allemaal...
Ik heb er nooit aan gedacht om Duke hengst te houden en als dekhengst te gaan gebruiken, ik zocht (en wil nog steeds) gewoon een mooi lief recreatiepaardje.
Maar nu krijg ik langs verschillende kanten de vraag of hij zou mogen dekken als hij ouder is.
In principe geen probleem, MAAR;

Duke was een ongelukje. Zijn vader werd aangekocht als ruin en in dezelfde wei gezet als de merries. Een van die merries werd dan verkocht. Een paar maanden later ging de telefoon dat de merrie bevallen was en er een hengstenveulen uit was gekomen...
Huh??? Bevallen???
Vader bleek dus toch geen ruin te zijn...
Het probleem is echter dat de fokker/handelaar waar ik zowel Dexter als Duke heb gekocht, shires én clydesdale houdt/fokt.
Wat maakt dat Duke's moeder een shire is en zijn vader een Clydesdale.
Duke is zelf wel ingeschreven als Clydesdale maar niet voor de dekdienst.
Zijn veulens zouden dan enkel ingeschreven kunnen worden in een F-stamboek (failstamboek/hulpstamboek).

Wat is jullie idee hieromtrent?
Ik denk dan aan Kim en Beer, waar Beer ook een kruising is. Hoe zit het voor hem?
Voor particulier/eigen gebruik zou dit dan geen problemen mogen geven.

Ik ben nog steeds niet van plan met hem te dekken hoor, maar het interesseert mij wel heel erg.

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 16:03

Ja dat dacht ik inderdaad al, maar jullie zijn van plan Beer te houden (denk ik toch? Anders shotgun ;) ) :D Liesbeth fokte om volume te krijgen in de Shire, in het geval van haar kruising zou een merrieveulen inderdaad later weer met een Shire hengst gedekt mogen worden en dit veulen was dan ook geen probleem geweest wat betreft inschrijving en papieren.
Jullie fokten ook met voorbedachte rade, het type van Kim verbeteren.
Ik ga niet zeggen dat ik nul verstand heb van fokken want ik sta al 3 jaar bij een trekpaardenfokker gestald, ik heb al zoooveel bijgeleerd. Maar ik heb te weinig ervaring met clydesdales en hun rasstandaard om op die manier te kunnen fokken.
Als ik echt er mee wilde dekken voor de fok had ik een volle Clydesdale moeten kopen, maar dat was nooit mijn bedoeling. Had alleen niet door dat er zoveel vraag naar was.
Ik heb ook nog tijd om het uit te zoeken en te overwegen. Wil zelf ook geen ruin met hengstenkuren want in de eerste instantie was ik van plan hem over een jaar ofzo al te ruinen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 16:04

Granoek schreef:
Ja dat dacht ik inderdaad al, maar jullie zijn van plan Beer te houden (denk ik toch? Anders shotgun ;) ) :D Liesbeth fokte om volume te krijgen in de Shire, in het geval van haar kruising zou een merrieveulen inderdaad later weer met een Shire hengst gedekt mogen worden en dit veulen was dan ook geen probleem geweest wat betreft inschrijving en papieren.
Jullie fokten ook met voorbedachte rade, het type van Kim verbeteren.
Ik ga niet zeggen dat ik nul verstand heb van fokken want ik sta al 3 jaar bij een trekpaardenfokker gestald, ik heb al zoooveel bijgeleerd. Maar ik heb te weinig ervaring met clydesdales en hun rasstandaard om op die manier te kunnen fokken.
Als ik echt er mee wilde dekken voor de fok had ik een volle Clydesdale moeten kopen, maar dat was nooit mijn bedoeling. Had alleen niet door dat er zoveel vraag naar was.
Ik heb ook nog tijd om het uit te zoeken en te overwegen. Wil zelf ook geen ruin met hengstenkuren want in de eerste instantie was ik van plan hem over een jaar ofzo al te ruinen.


Oké ik kom er zelf niet goed meer aan uit, hoop dat je het een beetje kunt begrijpen haha

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 16:53

KoudbloedKim schreef:
Klopt! Liesbeth en ik hadden beide eigenlijk hetzelfde fokdoel.
Ik wilde het Trekpaard iets rijtypischer, hoger op de benen en net iets luxer maken.

Voor zover ik weet zijn er in Nederland geen goedgekeurde Clydesdale hengsten of wel?

En we houden Beer inderdaad. :j

Nee precies en in België ook niet.
Daarom wil ik ook niet zijn babymakers er af knippen voor ik alle opties heb bekeken. Als hij nu een Belg was geweest, had ik er niet zo over nagedacht. Maar hij is inderdaad (voorlopig nog) de enige Clydesdale hengst.
Natuurlijk als zijn gedrag in de weg komt gaat er alsnog de knipper op want dat blijft voor mij prioriteit.

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-17 17:18

Nou de sarnacuran heeft zijn werk in ieder geval nog niet gedaan, het lijkt alleen maar erger te worden..
heb al vanalles opgezocht maar niks lijkt echt te kloppen.
Eczeem? Misschien... maar hij schuurt niet aan zijn manen en staart...
Maandag bel ik een nieuwe dierenarts, in de tussentijd iemand ideeen?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-17 00:06

Na wat gegoogle denk ik nu sterk aan ringworm... zijn gedrag verandert er niet echt door gelukkig, hij was gewoon nog net zo koppig als anders vandaag. Maar ga hem toch niet meer rijden voor die plekken weg zijn, kan niet aangenaam zijn met z'n hoofdstel er nog over

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-17 00:07

Chasey schreef:
Onze shet had vorig jaar ook kale plekken. Begon bij 1 en toen overal. En hele grote. Kon eerst niks vinden en dacht aan een schimmel. Had al 100 keer gekeken of ik luizen zag. Maar zag ze niet... Dus behandeld met schimmel middel, maar dat hielp niet. Want het bleek geen schimmel te zijn. Want opeens ontdekte ik de luizen. Echt hij krioelde er ineens van! Een explosie van luizen.
Ik heb hem vervolgens 2 keer gewassen met cibacil. Toen was hij er af :)
edit. Hij heeft toen ook een vitamine spuit gehad om de winter door te komen. Want die luizenplaag had er aardig ingehakt.
[ Afbeelding ]


Ja maar als het luizen of mijten waren dan zou de sarnacuran moeten helpen. Of het zou dan alleszins niet erger mogen worden denk ik dan.. luizen kan ik inderdaad ook niet vinden vandaar dat ik in eerste instantie dacht aan mijten. Denk nu eerder aan een schimmelinfectie ofzo :/

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-17 18:04

Hé hoe groot is Beer ongeveer?
Ik heb Duke vandaag gemeten en hij was kleiner dan ik had verwacht!

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-17 18:20

Hahahaha En Dexter kan geen kleintjes meer krijgen :D Duke wel :D
Nee inderdaad dat zit in het adoptiecontract hé? Heb dat met mijn hondje, die komt uit het asiel.
Hij is daar niet gecastreerd maar staat wel in het contract dat ik niet mag fokken met hem.

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-17 19:35

Oh oké dan valt het mee. Duke is 148 op de schoft en 150 op de billen :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-17 16:51

Dierenarts gebeld vandaag voor Dexter, die zei me nog eens te controleren of het écht geen luizen waren (dat had ik al 3x gedaan deze week) omdat ik anders voor niks een bezoek aan het betalen was. Dus nog maar eens gecontroleerd maar het zijn toch echt geen luizen/vlooien.
Morgen was hij de hele dag in de buurt en dan zou hij komen kijken als ik klaar ben met werken..

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-17 17:30

Chasey schreef:
Waar ik de luizen het best kon zien was onder de voorpluk in de manen. Maar als je echt niets kan vinden dan moet het iets anders zijn.

Dat zei de dierenarts ook, dat je ze daar het beste zag. Maar ik heb daar gekeken, in de plooien van de oren, onder de voorpluk, in de voorpluk, aan de staart, in de manenkam en zelfs op zijn lichaam maar niks te vinden. We hebben met 2 gezocht maar konden niks vinden. Als ik morgenmiddag niet te laat moet werken komt hij morgen al en anders woensdag.

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-17 17:35

Pluttersput schreef:
Oeoeoe wat een knapperds! Als ik niet meer hoogzwanger ben kom ik die graag eens op de foto zetten :D

Als je niet meer hoogzwanger bent zou ik dat heel leuk vinden :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-17 17:39

Pluttersput schreef:
Ik blijf even gestipt op dit topic. Zodra ik weer enigszinds kan en het weer het toestaan gaan we dat zeer zeker regelen!

Van waar ben je?
Het is ook helemaal geen weer ervoor nu hé :D
Wil je wel al waarschuwen, Dexter plakt NIET op foto's. Hij is echt het moeilijkste
paard om foto's van te maken dat ik ken. Blijft niet stilstaan, zet zijn oren niet recht, steekt zijn tong uit alsof het hem ooit is aangeleerd. Hij is wel heel mooi <3 Hahaha


Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-17 15:40

Het mysterie is opgelost! Vandaag is de dierenarts langsgekomen.
Hij zat te mooi in zijn vacht en hij glanst, dus het waren geen luizen. Hij heeft ook nog overal gecontroleerd en niks gevonden.
Maar het was ook geen schimmel, de wondjes waren te "schoon".

Dexter heeft een allergische reactie, niet per se op het hooi, maar misschien op iets in het hooi.
Een voorbeel: een weide waar eikenbomen langs staan wordt gehooid, in het hooi zitten haartjes van de processierups. Het ene paard kan hier goed tegen, Dexter blijkbaar niet.
Hoeft niet per se processierups te zijn, dat gaf hij maar als voorbeeld.

Positieve gevolg hiervan is dat dexter op ander hooi moet en dus waarschijnlijk sneller als verwacht aan huis komt staan! Ik kan de trekpaardenfokker niet vragen om al zij
20 paarden apart te voeren, alleen omdat die van mij iets anders moet eten.
En ik ben ook wel blij dat hij naar huis kan :)

Mogelijke optie is nog dat hij naar een andere wel gaat met de rest van de merries, maar zolang ik dat niet weet ga ik er van uit dat hij naar huis komt.

Ben blij dat het is opgelost!
Afbeelding

Van de voorrijkosten gebruik gemaakt om Dexter ook weer te laten enten. Ook Duke werd voor het eerst geënt!
Dexter doodbraaf, Duke zoals verwacht nog braver.
Lieve beesten heb ik toch :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-17 18:16

Chasey schreef:
Fijn dat je de oorzaak waarschijnlijk gevonden hebt. En in ieder geval fijn dat het geen luizen zijn!!
Nu wachten tot de plekken weg gaan als hij ander hooi krijgt :D

Bah ja, als ik al die andere paarden ook nog moest gaan wassen tegen luizen waren we verder van huis.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Malenka, sterregoud, tienus63 en 33 bezoekers