Ingewikkelde paardennamen. Waarom????

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Ingewikkelde paardennamen. Waarom????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 16:46

Waar is de tijd dat paarden gewoon Pepper, Silver, Polly, Moonlight of Rakker heten? Wat is daar mis mee? Je komt steeds vaker van die superingewikkelde namen tegen, die eigenlijk meer volzinnen dan namen zijn, met afkortingen en merkwaardige spellingen.

En dat geeft niet, ik heb er niks op tégen. Maar waarom?? Ik vergeet ze al terwijl ik ze nog aan het lezen ben, en zo'n paard wordt dan voor mij: "die met die ingewikkelde naam". En daar zijn er nu al een heleboel van dus erg uniek zijn ze daarmee niet.

Dus wie me kan uitleggen welke bedoeling er achter zit: leg het me alsjeblieft uit.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 16:49

Goof schreef:
Ik vraag me exact hetzelfde af, maar dan met betrekking tot kinderen.....

Dat is ook zoiets ja :))

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 16:52

gekvanfleur schreef:
ik vind die lange namen altijd zo...soft?? :7

Dan stel ik mij echt mensen voor die hun paarden als kindjes zien. :D

En vooral als het paard in kwestie dan een simpele shet is. Ook weer niks mis met shetten. En ik kan me voorstellen dat als je paard echt een topfokproduct is en allerlei predikaten heeft dat zo'n naam dan "kan". Maar voor een recreatiebosknol vind ik het eigenlijk een beetje lachwekkend.

Die van mij zijn gewoon vernoemd naar een voorouder. En dat is dan de stamboeknaam. In het dagelijks gebruik heten ze vos en Pony. Houd ik dan minder van ze? Volgens mij niet.
Laatst bijgewerkt door Koper op 04-12-16 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 16:54

Bellatrix schreef:
Ik vind in de westernwereld die namen wel gaaf, ze hebben toch een roepnaam die ze over het algemeen gebruiken. Vind het wel mooi staan op het papier. :D Het is alleen wel lastig om iets te bedenken want volgens mij moeten vader en moeder in de naam zitten ofzo...

Gek genoeg vind ik dat dus wel weer leuk. Shezahappyreiner. Dan is het min of meer een begrijpelijke zin en weet je misschien ook al wat over het paard. Nou ja niet als het een pleasurelijntje is. Maar je snapt wat ik bedoel. Je weet meteen welk bloed er in zo'n paard zit (als je er verstand van hebt).
Laatst bijgewerkt door Koper op 04-12-16 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 16:57

Bellatrix schreef:
Ik snap je. :j

Je ziet die lange namen ook bij de AMHA...daar snap ik het ook nog wel...als ze die beesten dan ook nog maar een normale roepnaam geven. :')

Vooral bij de AMHA valt het me op ja :=

Maar ook als je op bokt zo om je heen kijkt: Namen van 65 lettergrepen en dan is het een kruising :')

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 17:00

finnens schreef:
Heb ook werkelijk geen idee waarom..
Mijn paard heet op papier Hydalgo Roheryn Esparanzador. Heb nog nooit die hele neem gebruikt en geloof de fokker en vorige eigenaar ook niet :') en het is nog een kruising en boscrosknol ook..

Dit is ook zoiets. Dan willen mensen hun paard een exotische naam geven en klopt er in de beoogde taal vervolgens geen hout van :')

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 17:09

Westhof schreef:
Ik ben ook niet van die lange, ingewikkelde namen. Maar mijn 'recreatiebosknol' zoals jij het noemt heet dan wel weer Westhof van de Wearstal. Tja, je moet er maar op komen. Wij noemen hem gewoon Wes :Y)

Met recreatiebosknol bedoel ik een recreatiepaard. Als je als fokker als doel hebt een olympisch kampioen te fokken, of een kroon preferente merrie, en ook ouderdieren gebruikt waarmee dat zomaar zou kunnen lukken, dan kan ik het me nog voorstellen. Maar een doodgewone tinker x doorsnee warmbloed (even als lukraak voorbeeld, niks mis met tinkers en ook niet met warmbloeden) waarvan de naam niet in de topictitel past... nee.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 17:23

AMHA is in mijn beleving inderdaad om naar te kijken. Ik hoop écht dat ik hier niemand mee beledig. Als gebruksdier kan ik me er niks bij voorstellen.

Ondertussen wemelt het ervan, en ik zou van niet één de naam kunnen noemen. Weet ik gewoon niet. Wel eventueel de roepnaam maar zo'n hele naam? Geen idee.

Ik volg wel je beredenering in dat er bij zo'n showpaardje een soort van logica achter zou kunnen zitten. Bij fokken op uiterlijk hoort natuurlijk een opmerkelijke naam.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 17:43

Yentaah schreef:
Ik vind het luxe klinken, vooral bij wedstrijden. En gewoon mooi natuurlijk :)

In de lichte tour eventueel ja. Voor een 15-jarige in de B die nooit verder dan dat gaat komen is het toch een heel ander verhaal? Of vind je het dan ook luxe en mooi?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 17:49

Jessix schreef:
Koper schreef:
Je komt steeds vaker van die superingewikkelde namen tegen, die eigenlijk meer volzinnen dan namen zijn, met afkortingen en merkwaardige spellingen.


Kun je me een voorbeeld geven? Want behalve de Quarters die ik ken met 3 of 4 namen weet ik eigenlijk niet wat je bedoeld.

Ik stuur je een PB. Want dit topic is natuurlijk het gevolg van een ander topic en stel je toch eens voor dat je een bokker verdriet doet door de zo zorgvuldig uitgekozen naam hier te grabbel te gooien.

Horsefriend9: maar waaróm dan? Waarom vind je dat?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 17:56

Valdesh schreef:
Mijn springpaard heeft een erg lange naam op zijn paspoort staan. :D Zijn volledige naam is; Valzer di San Patrignano. Hij komt ook van een buitenlandse springstal waar ze internationaal rijden. Alle springpaarden daar worden vernoemd naar de stal.

Dat is gewoon de stalnaam, dat vind ik wat anders.

Het gaat mij om het stuk Pietelientje's Fruttiputtipeu Chevalac Golden Wonder BQH vóór de stalnaam.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 18:00

Ik bedoel eigenlijk meer de ingewikkelde namen van nu. Die je doordat ze zo ingewikkeld zijn niet goed kunt onthouden. Als je al weet hoe je ze om te beginnen moet uitspreken.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 18:45

Qui que bou vind ik een geweldige vondst _/-\o_ Zo kan het toch ook? En als je een exclusieve wildkleursplashweetikwatvos hebt is Roodmeo toch ook uniek? Én makkelijk te onthouden.

Waarom nou iets in zestien boekdelen en waar een bijsluiter bij moet voor de uitspraak? Als het een welsh is en je zit in die wereld dan raak je er vast aan gewend maar voor (bijna) elk ander ras moet het toch kunnen om een naam te geven die en zo uniek is als je wil en die je ook nog kunt onthouden?

Afgelopen jaar hoorde ik een verhaal over iemand die een veulentje een unieke en onuitspreekbare naam had gegeven en die al uitkeek naar hoe het omgeroepen zou worden op wedstrijd. Wáárom?? -O-

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 20:53

Molfre schreef:
Ik ben het met je eens hoor, wat ik dan weer wel mooi vind is een naam die bij het land van herkomst van het ras past. Een mooie Spaanse naam voor een PRE, een Welshe naam voor een welsh bijvoorbeeld of een Noorse naam voor een Fjord. Ja dan is het ingewikkeld, maar het past wel.

Bij kruisingen ligt het anders natuurlijk, maar ik snap wat je bedoelt.

Dat is wel leuk inderdaad, en als je in die wereld zit leer je ook met zulke namen overweg te gaan of in elk geval om er aan te wennen.

Dat bij de westernrassen er geen twee paarden de zelfde naam mochten hebben wist ik niet. Lijkt me erg lastig. Bestaan er al een quarter die Snoopy heet, of een appie genaamd Spotted Dick? Lijkt me nou zo hilarisch.

elenaMM77: :+

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 21:03

Yeah Moonlight *\o/*

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 21:10

Aleeneh schreef:
Tsja die van mij valt wel een beetje onder het noemertje ingewikkeld, met haar volledige naam S.A. Mishkaljiyah. Krijg je met van die arabieren he, ingewikkelde namen :') Het betekent "troublemaker" en we korten het af tot Mish.

Geeft alsnog wel leuke blikken wanneer mensen haar naambordje op haar stal lezen :=

Zet 't er gewoon in het Arabisch op, en dan eronder in kleine lettertjes Mish :P

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 21:31

Aleeneh schreef:
Er staat ook Mishkaljiyah op :') Altijd leuk, die mensen die dan proberen om het uit te spreken :+

Okee, daar heb je me te pakken. Ik bedoelde in Arabisch schrift.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 21:37

VisibreTeam schreef:
Heb dat met die Spaanse Namen :')

Mijn paard heet officieel Jangadero (uitgesproken als gghaaangadero) en omgedoopt tot gewoon lekker Django :))

De hengst die hier nu staat heet voluit Fondonero III, roepnaam Nero

Ja. Dat is dus geen Spaans.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 22:25

__Suzanne__ schreef:
Er zijn meer regels aan de namen van amerikaanse rassen, dat het niet aanstootgevend mag zijn is er een van :+


Spotted Dick is een soort pudding.

Lowara schreef:
Nieuw dier Maeve ( meeejvvvvvvvvv) is bij de meesten trouwens maaaaa....evvvvvvuh die het trachten uit te spreken. Gaat ook nog leuk worden straks op concours :=

Je had 'r Maebh moeten noemen. Da's Maeve maar dan in de Ierse spelling.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 22:28

Spotted D :P

En dan natuurlijk ook een Bread and Butter, Sticky Toffee en uiteraard een Blacky.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-16 01:17

Wat is er gek aan Freya, dat is de godin van de liefde (en Freia is een chocolademerk :9 ).

Mijn merrie is ook vernoemd naar de stam waar ze uit komt. En het moest met een E beginnen. Dus dat werd Elranda. Arm dier. Overigens heeft ze wel een paar prachtige namen in haar stamboom: Golden Fleece of Annandale. Kipper of Marshwood. Die laatste doet mij denken aan de Kipper uit de Thelwell-stripjes. Zal ook wel zelfde type pony geweest zijn.
En mijn ruin zijn stamboeknaam klopt niet, zijn naam betekent "paard met witte voeten". Ooit stond hij in een groepje met 4 andere paarden. In die groep kon je in totaal 15 witte voeten vinden, waarvan precies 0 aan mijn paard :+

Horsefriend9: compleet onuitspreekbaar bedoel je? Of compleet onmogelijk om te onthouden?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-16 17:59

xxCYNNxx schreef:
En duurklinkende namen die meer als een samenraapsel van klanken klinken dan serieus echt een naam of woord vind ik ook ronduit afschuwelijk; het moet nog wel klinken als een bestaand woord of naam.

*zucht van verlichting*

Hier, dit dus. Precies wat ik bedoel.

Dat filmpje... Oil Beef Hocked :') _O- _O- _/-\o_

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-16 02:31

MiReRe schreef:
En dat vraag je terwijl je een IJslander hebt :D Hihi, dat vind ik best een beetje grappig _O-
De gemiddelde ijslandernaam is niet bepaald voor de poes. De mijne heet nog 'gewoon' Fengur. En dan wordt het al gauw allemaal ingewikkelder.
Alhoewel ze volgens IJslandse begrippen waarschijnlijk allemaal gangbare namen hebben. Alleen voor ons is het soms erg ingewikkeld.

Daar wen je toch aan? Mijn paard heeft ook geen ingewikkelde letters in zijn naam. Wat ik wel een beetje apart vind is dat Nederlanders de -i aan het einde van zijn naam als een open i uitspreken: ie. Net als de IJslandse í. Maar het is ook wel een heel ander fonetisch systeem :))

Ik bedoel ook niet een exotische naam (Spaanse naam voor een PRE, Noorse naam voor een fjord) maar ik heb het over pompeuze namen. Interessantdoenerij voor niet zo heel interessante paarden. Waarmee ik bedoel: paarden waarvan je wanneer ze geboren worden al weet dat ze het waarschijnlijk nooit ver gaan schoppen als sport- of fokdier. Zowel voor het paard als voor de stalnaam overigens.

Voorbeeld:
Gribaldi x keurmerrie -> je kunt er vanuit gaan dat dat veulen wat gaat kunnen. Die kun je best een wat gewichtiger naam geven.
Random fjord x de Fries van de buren -> verwacht er niet te veel van. Kan best een leuk recreatiepaard worden maar een naam als Fiesta's Miracle JP Fulanitodetal XIV van stal Etellerannet is dan toch een vlag op een modderschuit?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-16 09:39

Peelie schreef:
Mijn ruin heet Nashville's MG Meadows

Nashville gewoon zijn naam. Mg staat voor Mara (merrie) gail (mijn eigen naam. Meadows omdat hij op de weilanden geboren omdat mara niet meer door de staldeur paste :P

Dit soort dingen is dus precies wat ik bedoel :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-16 10:56

Weet ik niet, ik kan geen Pools.

Een i klinkt in het IJslands als iets tussen een ie en een i (korte i, of ihh) in.

De logica is dat een accent aangeeft dat de klank opener is en/of breking heeft -> o/ó, a/á, e/é en dus ook i/í.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blue_flower, criollo_yess, judith_irene, Nickeltje, RanjaRietje, Rose94, XxMariellexX, Zinzi_jewel, zippora en 90 bezoekers