Konikpaarden "redden" of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Konikpaarden "redden" of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 10:15

Een interne discussie hier op het werk, en waar beter de mening van de paardenliefhebber te polsen dan op bokt ;)

'k Werk voor een natuurorganisatie en we hebben ook een grote kudde koniks die we inzetten voor begrazing. De tweejarige hengsten (waaronder enkele voskleurige) zouden over een maand richting slager vertrekken.

Gevoelsmatig zit me dat niet lekker. Gezonde pony's afmaken omdat ze hengst zijn (want anders komen er problemen met verschillende groepen die zich vormen en proberen uit de natuurgebieden weg te trekken, wat natuurlijk niet kan ;) ) of omdat de kleur niet klopt.

Voorbije jaren zijn ze meegegeven aan een veekoopman. Daar voelden we ons toch niet fijn bij, wie weet waar die beesten dan terecht komen. Particulier verkopen is een optie, maar we zouden niet willen dat de dieren ergens alleen op een klein weitje terecht komen. Of in groep, maar op een weitje van enkele aren groot. Ze hebben natuurlijk enkele jaren over vele hectaren natuurgebied mogen rondtrekken.

Nu staat de verantwoordelijke over de pony's wel open voor alternatieven. Als ik een regeling kan opzetten met geïnteresseerde particulieren, die na screening een goede thuis kunnen bieden, zou dat zeker een optie zijn denk ik. Prijs zal ook verwaarloosbaar zijn (veekoopman kreeg 25 euro/pony).

Vraag is: doe je de beesten er een plezier mee? Of is slacht wellicht de meest diervriendelijke optie?

Ervaringen, meningen.... welkom!

ps: de koniks zijn zeker mensen gewend, immers gaan ze in de winter naar andere gebieden en worden ook in het zomerseizoen vaak gewisseld van gebied via trailer. "Tam" zijn ze niet.

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Re: Konikpaarden "redden" of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:18

Misschien eens contact opnemen met Joep van de Vlasakker. Die was recentelijk ook betrokken bij het herplaatsen van de kudde in Rozenburg die ivm enkele miskleuren ook afgevoerd zou worden. http://www.flaxfieldnature.nl/

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Konikpaarden "redden" of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 10:29

Dit speelt in België, niet in Nederland. Toch bedankt voor de tip, als we echt actie zouden ondernemen dan kent hij waarschijnlijk wel de do's and don'ts.

Tamsin

Berichten: 74
Geregistreerd: 05-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:30

Denk je nu werkelijk dat je een dier een plezier doet om hem te slachten? Ieder dier wil toch leven! Gewoon een goed huisje zoeken. Ik had deze zomer ook aangeboden om de paardjes uit Rozenburg te nemen, maar kreeg nul op het request.Vraag me af of ze in Spanje een goed leven tegemoet gaan!!!

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Konikpaarden "redden" of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:32

Tja, een dier die bijv. Niet goed terecht kom vind ik persoonlijk zieliger. Maar goed, daar wordt op gelet!

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 10:34

Tamsin schreef:
Denk je nu werkelijk dat je een dier een plezier doet om hem te slachten? Ieder dier wil toch leven! Gewoon een goed huisje zoeken. Ik had deze zomer ook aangeboden om de paardjes uit Rozenburg te nemen, maar kreeg nul op het request.Vraag me af of ze in Spanje een goed leven tegemoet gaan!!!


Rustig maar :) gevoelsmatig zit het mij ook niet lekker (kijkend naar mijn eigen paarden en ben ook vegetariër)

Maar je moet wel realistisch zijn, de dieren zijn je verantwoordelijkheid en om ze particulier te verkopen om dan uiteindelijk ergens achteraf op een weitje terecht te komen... dat is ook niet wat je wilt.

Vandaar oa dit topic, ook om te polsen of in zo'n dieren serieuze interesse is. Niet enkel interesse om het penny-idee van "redden", om de goedkope aanschafprijs, oid..

Goof

Berichten: 28783
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Konikpaarden "redden" of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:38

Wat is er mis met slachten? Er worden dagelijks vele gezonde dieren geslacht. Moeten we die ook gaan redden en er huisvesting voor gaan zoeken dan?
Het is sneu hoor, maar dat gevoel zal wel meer meespelen omdat het paarden betreft en niet kippen, varkens of koeien. Ze hebben een prachtig leven gehad en het vlees is waarschijnlijk van hele goede kwaliteit.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Konikpaarden "redden" of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:40

Ik denk dat het moeilijker is voor deze dieren, omdat ze effectief vrijheid gekend hebben, dan lijkt slacht me misschien vriendelijker. Op deze manier hoeven ze niet te wennen aan 'geen vrijheid' meer.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 10:44

Goof: het topic gaat niet over of er iets mis is met slachten.

(en persoonlijk ben 'k vegetariër en vind het sneu voor elk dier, aaibaarheid speelt geen rol)

Als er een aanvaardbaar alternatief is, is slachten niet nodig.

Waarom? Omdat er intern en onder onze vrijwilligers voor - en tegenstanders zijn. De moeite waard om dus het alternatief te onderzoeken. Immers willen we al onze vrijwilligers een goed gevoel geven bij onze organisatie.

Niet ten koste van de dieren natuurlijk, vandaar dat 'k ook hier eens wou polsen. Als de ervaring is dat zo'n koniks toch op een achteraf-weitje belanden of later van hand tot hand gaan omdat ze niet makkelijk om te scholen zijn, dan heeft het geen zin. Dan kunnen ze ze inderdaad beter naar de slachter laten gaan.

The_Cat: dat vroeg 'k me dus af. Of er succesverhalen zijn, of dat deze dieren nooit wennen.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:48

Even voor alle helderheid.
Het gaat jou om diervriendelijkheid +:)+ en de vraag is: wat te doen met de voskleurige hengsten.
Afmaken vind ik ook geen ideale optie.
Maar wat zou wel acceptabel zijn?
....verkopen aan bokkers die een leuke ruin zoeken als recreatiepaard, met een weiland aan huis waar al wat Fjorden en een Shet in staan?
(Ik ben het verhaal nog niet vergeten van de konikhengst in Millingen die vrolijk de complete breedte van de Waal (!) overzwom omdat hij rook dat aan de overkant een merrie 'in heat' was...)

Als je een dier verkoopt heb natuurlijk geen garantie dat het dier nooit weg zal gaan, maar op zich lijkt mij dit geen slecht idee.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:49

en ze laten ruinen en daarna kijken voor een nieuw,beperkt terein waar ze kunnen leven?
daar ze zich niet voortplanten,hebben ze ook minder oppervlakte nodig.

eventueel ook het plaatsen gaat beter eens ze ruin zijn.

qua kosten,als je een da zoekt die bv met contract,jaarlijks al die jonge hengsten mag castreren,denk ik dat die kosten ook best meevallen.

tuurlijk ondergaan ze dan stress,maar bij verkoop,verhuis,....ook

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:52

tengeltje11 schreef:
en ze laten ruinen en daarna kijken voor een nieuw,beperkt terein waar ze kunnen leven?
daar ze zich niet voortplanten,hebben ze ook minder oppervlakte nodig.


maar dat is net TS haar punt, maak je deze dieren daar gelukkig mee. De meeste mensen hebben niet het aanbod waar deze dieren van gewoon zijn op te leven. En deze dieren hebben 2j kunnen gaan en staan waar ze willen. Nu ga je ze ineens vastzetten op een klein gebied en kunnen ze niet meer doen wat ze willen.

Ik betwijfel oprecht of je ze hier in belgië daar gelukkig met maakt

Goof

Berichten: 28783
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:53

Solleke_Noah schreef:
Goof: het topic gaat niet over of er iets mis is met slachten.

(en persoonlijk ben 'k vegetariër en vind het sneu voor elk dier, aaibaarheid speelt geen rol)

Als er een aanvaardbaar alternatief is, is slachten niet nodig.


Nou ja, eigenlijk wel dus. Je geeft zelf het volgende aan:

Citaat:
Gevoelsmatig zit me dat niet lekker. Gezonde pony's afmaken omdat ze hengst zijn of omdat de kleur niet klopt.


Er worden kennelijk jaarlijks veulens geboren en het resultaat is deze discussie. Je kunt je dan ook nog afvragen of je wel wil dar er jaarlijks veulens komen. Dat zou al heel wat ellende voorkomen. Zoalng er gefokt wordt, wordt er ook geslacht, je zult niet alles kwijtraken.
Lammetjes zijn ook cute en ook voor lammetjes zijn alternatieven, maar geen haan die er naar kraait. Nu betreft het pony's en ontstaat er (weer) een discussie.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 10:53

tengeltje: in die richting denk 'k al langer, snap niet waarom we werken met zoveel hengsten, ipv ruinen. Sowieso kan je in België niet spreken van echt wilde natuur, zelfs niet in de vorm als er in Nederland is. België heeft echt snippers natuur. Maar goed, dat is een intern conflict :o

Ruinen zou sowieso de bedoeling zijn. 'k Heb wel contacten in het dierenartswereldje, viavia kan ik vast aan korting geraken, goeie tip, dankje.

Janneke: dat is inderdaad hetgeen we als mogelijk alternatief zien. Verkopen aan particulieren die er een leuke gebruikspony bij zoeken, maar geen bomproof mak dier verwachten. Waar het dier niet alleen komt te staan en ook de ruimte heeft (geen postzegelweitjes)

Vraag is, is dat realistisch?

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 10:55

Goof: we hebben ook een kudde Galloways (kudde moet je ruim zien, gaat om honderden dieren)

Daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde. Ik ben persoonlijk (!) meer voorstander van castratie om overschot te voorkomen.

Over je stuk over de lammetjes, dat is naast de kwestie. Ik werk niet op een lammetjesboerderij. Ik werk voor een organisatie die koniks en Galloways heeft, en wil onderzoeken of er voor deze dieren, die deels onder mijn verantwoordelijkheid vallen, alternatieven zijn.

Bregtje_K
Berichten: 19
Geregistreerd: 27-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:55

Ik neem aan dat ze, net als bijvoorbeeld IJslanders die in halfwilde kuddes worden geboren en opgroeien tot ze volwassen zijn, gewoon daarna mak kunnen worden gemaakt en als weide of men of kinderpony kunnen worden ingezet.
Bij de IJslanders is dat immers geen probleem, of bijvoorbeeld bij de Camarguepaarden.
Dus waarom zou een Konik wilder zijn?

Ik zou je wel aanraden de vraagprijs voor dieren die voor het leven worden verkocht te verhogen, om koopjesjagers buiten de deur te houden.
Waarom zouden ze op een weitje ergens achteraf terechtkomen, er komen toch ook veel pony's goed terecht? Ze zijn winterhard, en kunnen mooi op een groep staan die op een natuurlijke manier gehouden wordt.

Succes met je zoektocht naar mogelijkheden!

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:56

Goof schreef:
Wat is er mis met slachten? Er worden dagelijks vele gezonde dieren geslacht. Moeten we die ook gaan redden en er huisvesting voor gaan zoeken dan?
Het is sneu hoor, maar dat gevoel zal wel meer meespelen omdat het paarden betreft en niet kippen, varkens of koeien. Ze hebben een prachtig leven gehad en het vlees is waarschijnlijk van hele goede kwaliteit.


Mee eens. Juist omdat ze een heerlijk vrij leven gehad hebben denk ik dat slacht helemaal geen verkeerde keuze is. Uit de kudde, nieuw plekje en moeten wennen aan andere paarden en de omgang met mensen geeft zeker in het begin een behoorlijke portie stress.

Zelf ben ik boerin en wij hebben melkvee. Dieren naar de slacht brengen omdat ze toevallig stier zijn of omdat ze voor de melkproductie niet meer goed genoeg zijn doet altijd zeer. Ik heb menig traan gelaten, zeker wanneer het melkkoeien betrof die we al jaren op stal hadden staan. Maar zo is het leven. Het liefste zou ik ze ook in een weiland oud laten worden maar dat is gewoon niet realistisch. Wij doen dan onze dieren liever gezond en nog fit naar de slacht zodat hun dood het leven dient in de zin van het vlees wat ze opleveren.

Iedereen een goed gevoel erover geven lijkt me vrij onrealistisch. Iedereen heeft wat dat betreft toch andere normen en waarden.
Laatst bijgewerkt door Maaike_Indy op 25-11-16 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 10:58

Maaike_Indy: bedankt voor jouw ervaring.

We zijn een nonprofit organisatie dus commercieel/winst speelt bij ons gelukkig geen rol.

Voor dit werk, heb ik even op een varkenskwekerij gewerkt, die kant ken ik dus ook en snap dat het als bedrijf leefbaar moet blijven.


Een heerlijk vrij leven is wel behoorlijk relatief. We hebben geen Oostvaardersplassen of Veluwe. Onze grootste gebieden zijn max 200 hectare. België heeft helaas eerder snippers natuur. Neemt niet weg dat het nog steeds vrijer is dan een wei van een halve hectare en elke avond op stal.

Bregtje: klopt, ik bekijk de pony's ook niet als wilde gekken, volgens mij zijn ze best mak en rijdbaar te maken. MAAR ik heb er geen echte ervaring mee, dus wou hier eens polsen. Je moet zo'n herplaatsingen niet gaan ondernemen als de dieren risico lopen van slecht terecht te komen, dan gaan ze beter naar de slager.

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:00

Solleke_Noah schreef:
Goof: het topic gaat niet over of er iets mis is met slachten.

(en persoonlijk ben 'k vegetariër en vind het sneu voor elk dier, aaibaarheid speelt geen rol)

Als er een aanvaardbaar alternatief is, is slachten niet nodig.

Waarom? Omdat er intern en onder onze vrijwilligers voor - en tegenstanders zijn. De moeite waard om dus het alternatief te onderzoeken. Immers willen we al onze vrijwilligers een goed gevoel geven bij onze organisatie.

Niet ten koste van de dieren natuurlijk, vandaar dat 'k ook hier eens wou polsen. Als de ervaring is dat zo'n koniks toch op een achteraf-weitje belanden of later van hand tot hand gaan omdat ze niet makkelijk om te scholen zijn, dan heeft het geen zin. Dan kunnen ze ze inderdaad beter naar de slachter laten gaan.

The_Cat: dat vroeg 'k me dus af. Of er succesverhalen zijn, of dat deze dieren nooit wennen.
Hier eentje gehad ook uit een natuurgebied. Die was niks anders dan andere paarden, een tikkeltje intelligenter en koppiger misschien :D. Wel het meest aanhankelijke paard wat ik gehad heb, gek op knuffelen dat dier.
De koniks die ik ken hebben zich allemaal prima aangepast. Het zijn geen wilde dieren.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Konikpaarden "redden" of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 11:01

Van: kon die ook ingezet worden als rijpaard? :)

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:02

Hoi TS,

Ik denk dat met het screenen en dan een nieuw plekje zoeken een heel goed idee is.

Als ik naar mijzelf kijk, wil ik heel lang een paard erbij. Tot nu toe heb ik nog niet een dier gevonden.

Ik ben altijd erg voor dieren die gezond zijn niet te slachten. Doe je met mensen ook niet :p

Als je het van de grond krijgt, zou ik heel graag eens een kijkje willen nemen om zo'n dier een fijn thuis te geven met soortgenootjes.

Ik ben namelijk ook vegetariër dus Snap wat je bedoelt :j

Liefs xx

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:03

Denk dat een combinatie hierbij het beste werkt...

Allereerst zorgen dat er minder veulens worden geboren ;)

Dan een actie opzetten dat je goedkoop een konikhengst kan uitzoeken, die dan nog bij jullie wordt geruind. Prijs kan je dan best wat hoger dan 25 maken, dan zitten jullie ook niet met enorm hoge kosten. Denk dat het met stress wel meevalt, genoeg paarden die half wild uit de opfok komen.

Alle paarden die niet worden gekozen naar de slacht, enerzijds sneu, aan de andere kant is het wel biologisch vlees, diertjes hebben een mooi leven gehad ;).

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Re: Konikpaarden "redden" of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:04

@ts de persoon die ik noemde woont in Belgie

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:04

Solleke_Noah schreef:
Van: kon die ook ingezet worden als rijpaard? :)
Ja ik heb er klasse 2 endurance mee gereden :)
en dit is haar bij haar nieuwe eigenaar(13/14 jarig meisje) https://youtu.be/_Kqaj9Qh0UE

ik heb haar trouwens verkocht omdat ze me te braaf was :+
Laatst bijgewerkt door Van op 25-11-16 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Najoveh

Berichten: 1241
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Olmen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:05

Veel veulens staan toch ook maanden/jaren in de opfok, in de eifel of in zweden ofzo? Dus die zijn die vrijheid ook gewoon en worden later gewoon terug gehaald en dat vind niemand raar.
Dat vind ik dus een raar puntje om over te vallen om eerlijk te zijn, dat ze zo'n ruimte gewend zijn en die niet meer kunnen hebben. Natuurlijk moeten ze niet 24/7 op stal komen te staan, of alleen of op een postzegeltje. Maar dat geld in mijn ogen voor elk paard :)

Ik vind dit trouwens wel een heel interessante vraag, en goed dat jullie alle opties willen bekijken!