Stalnaam gezocht voor Daisy, Fiore en LaVie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Stalnaam gezocht voor Daisy, Fiore en LaVie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 10:51

Hai! :wave:

Zoals de meesten van jullie weten, fok ik al een aantal jaar hobbymatig.
Mijn 21-jarige Haflingermerrie Daisy (die ik al vanaf haar geboorte ken) is na 8 veulens sinds dit jaar met fokpensioen en haar twee WPBR valkdochters nemen het fokstokje van haar over.
Fiore is nu 3,5 jaar en voor het eerst drachtig. LaVie is pas 6 maanden, dus mag nog een paar jaar spelen, maar als alles naar wens verloopt, zal zij over een jaartje of drie ook voor het eerst gedekt worden.

Mijn bedoeling is om om de paar jaar bij beide merries een veulen te fokken, zodat de veulens de eerste tijd van hun leven elkaar hebben om mee te spelen.

Aangezien alle veulens die vanaf nu geboren worden uit mijn eigen gefokte merries komen, wil ik heel graag een stalnaam. Maar na maanden verzinnen, ben ik er nog steeds niet volledig uit, dus roep ik jullie hulp in :)

De naam komt vooraan te staan en mag geen leestekens of spaties bevatten.

Wat wil ik zelf:
- Een naam met betekenis
- Het liefst ook de namen van Daisy, Fiore en LaVie er in verwerkt
- Twee hoofdletters

Daisy betekent Madeliefje in het Engels
Fiore betekent Bloem in het Italiaans
LaVie betekent Het Leven in het Frans

Ik wilde in eerste instantie dus iets met bloemen en leven er in, maar BloemenLeven vind ik verschrikkelijk :+ en VieDesFleurs bijvoorbeeld, bekt niet echt lekker.

Ik heb twee namen bedacht waar ik enthousiast over was/ben:
- LaFiosy
Nadeel: het heeft geen betekenis en lijkt een beetje op Maffiosie :+
- LaDesiderio
Hier ben ik heel enthousiast over. Alle namen zijn er in verwerkt en het betekent 'de gewenste'. Nadeel is echter dat het grammaticaal niet klopt, want het zou Il Desiderio moeten zijn, maar dat vind ik dan weer niet heel mooi staan als het aan elkaar geschreven staat met twee hoofdletters.

Willen jullie me helpen? :)
(voor de hele enthousiaste helpers: in mijn profiel staat mijn hele paardenlevensverhaal. Wellicht roept dat nog wat extra inspiratie op).

Ik ben benieuwd naar jullie creativiteit!

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Stalnaam gezocht voor Daisy, Fiore en LaVie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:04

Ok. Ik ben vast te simpel.
DaFiLa

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:07

LaFida (als woordspeling op La Vida)?

Edit: ga je je toekomstige veulens ook allemaal in een "thema" een naam geven? Want dan zou je daar misschien een overkoepelende naam aan kunnen hangen. Bijvoorbeeld iets als Garden (bij bloemen).
Laatst bijgewerkt door Roadracer op 20-11-16 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Stalnaam gezocht voor Daisy, Fiore en LaVie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:08

LaFida klinkt wel lekker :j

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:09

Roadracer schreef:
LaFida (als woordspeling op La Vida)?


Ik zou er dan nog van maken: LaFitida.. vast geen betekenis maar ik vind het wel mooi klinken

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Stalnaam gezocht voor Daisy, Fiore en LaVie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:10

Ik vind Viedesfleurs echt veruit het beste klinken van de opties die je zelf gaf en die hier gegeven worden.

lievenamme

Berichten: 286
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:10

Stal la felicità :D betekent gewoon stal in het nederlands en dan het geluk in het italiaans !

No_worries

Berichten: 1830
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:12

Zoals de namen bij elkaar staan schiet mij zo te binnen:
HighFidalati

Een verbastering van Fidelity, wat trouw, betrouwbaarheid, loyaliteit betekent. Ook is jouw mooie Ti er nog in verwerkt.

Zomaar een hersenspinsel op een regenachtige novembermorgen :)

Sita77

Berichten: 120
Geregistreerd: 08-11-11

Re: Stalnaam gezocht voor Daisy, Fiore en LaVie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:15

Flowers of Life

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Stalnaam gezocht voor Daisy, Fiore en LaVie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:17

Ik ben fan van VieDesFleurs :j

Wil je de stalnaam ook echt in de namen gaan gebruiken? Dus bijv. Pietje LaFiosy?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:17

La vida floral... Het bloemen leven (Spaans). La van LaVie, vi van Vie, da van Daisy, floral... Tja niet volledig Fi's naam maar verwijst wel naar een bloem dus Fiore.

Of La Flor Blanca... De witte bloem ( Spaans). Een naam met een diepere betekenis :'). La van LaVie, flor verwijst naar Fiore - bloem, blanca verwijst naar wit. Daisy betekent madeliefje en madeliefjes zijn wit. Volg je het nog? :') De namen zitten er dan niet letterlijk in maar ze zijn er wel in verwerkt. Alleen niet met dubbele letters.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-11-16 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:18

Goof schreef:
Ik vind Viedesfleurs echt veruit het beste klinken van de opties die je zelf gaf en die hier gegeven worden.


Hier ben ik het mee eens! Vie des Fleurs en eventueel zou je dan de stamboek naam nog kunnen afkorten als; "VF's LaVie" bijvoorbeeld. :)

pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:19

LaviDafi

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Stalnaam gezocht voor Daisy, Fiore en LaVie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:24

LaFiDa Loca wordt dan dus naam van je eerste veulen. :D

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 11:33

Super leuk dat jullie zo enthousiast meedenken!

LaFiDa heb ik inderdaad ook op mijn lijstje staan, maar ging ik nog niet echt van juigen ;)

Roadracer, ik hang geen thema aan de namen, wel wil ik graag namen met betekenis, zoals TiSento 'ik voel je' betekent, Fiore 'bloem' vanwege haar moeder Daisy en een persoonlijke reden en LaVie 'het leven' vanwege het feit dat zij is geboren, omdat TiSento is overleden.

VieDesFleurs vind ik wel mooi staan, maar zeg het eens hardop: VieDesFleurs Daisy CR, bijvoorbeeld. Dat krijg je je bek toch amper uit, of ligt dat aan mij? :')

LaFelicita vind ik iets te veel klinken als 'felicitatie' en vind ik dan minder leuk, hoewel de 'ci' ook nog voor mijn naam kan staan, dat is dan weer wel leuk :)

HighFidalati is leuk! Gaat op mijn lijst! :D

Prugelpiet, de naam komt voor de roepnaam te staan, dus bijvoorbeeld LaFiosy Pietje CR. CR er altijd achter voor mijn initialen.

_O- Pernilla, ik volg je nog :) Leuk gevonden, maar er mogen geen spaties in zitten van het stamboek. Dus dan zou het LaVidaFloral of LaFlorBlanca worden. Blanca gaat hem niet worden, aangezien ik een niet zo leuk iemand ken met een hond die Blanca heet ;)

's Mag ook niet, Ice. Het wordt echt een naam voor de roepnaam van het veulen.

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Stalnaam gezocht voor Daisy, Fiore en LaVie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:39

En TiSento als herinndering.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:40

Cynthia82 schreef:
VieDesFleurs vind ik wel mooi staan, maar zeg het eens hardop: VieDesFleurs Daisy CR, bijvoorbeeld. Dat krijg je je bek toch amper uit, of ligt dat aan mij? :')


Dat hoeft toch ook niet? Het is enkel voor op papier, er zal niemand zijn die de naam volledig zal uitspreken.
En daarbij, ik vind hem prima uit te spreken. Beter dan alle andere opties in dit topic. Het is wat mij betreft de meest professionele.
Een lafidavi of verkeerd gespelde 'fidelity' zou ik zelf al niet eens serieus nemen.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:41

Ik vind persoonlijk HighFidalati Daisy CR ook niet per definitie uitspreekbaar. :+

Ik vind ViedesFleurs juist wel heel prettig klinken.

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 11:46

Ik stond net tijdens het tandenpoetsen te oefenen op VieDesFleurs :') jaja.. en toen bedacht ik me ook: hoe vaak ga je dat hardop zeggen?
En oefening baart kunst :+
Het blijft een hele mooie verwijzing naar de betekenissen van de namen.

Een verwijzing naar TiSento wil ik niet. Een stalnaam is voor de komende tientallen jaren hopelijk en ik wil niet in het verleden blijven hangen. Daarnaast staat Ti los van de veulens die geboren gaan worden. Hij is niet de opa of vader, waar Dais, Fi en Vie wel de moeders zijn.
Met de dubbele hoofdletters komt hij toch een beetje terug :)
En in het logo komt waarschijnlijk ook een kleine verwijzing naar hem.

Ik ben benieuwd hoe creatief jullie nog kunnen zijn :)
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 20-11-16 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:46

Misschien iets te simpel... Vidare. (La)Vi(e), Da(isy), (Fio)re.

En als je een beetje door denkt (ja daar ben ik nou eenmaal van :')): Vi komt van vie, leven. Dare betekent geven in het Latijn. Dus (niet grammaticaal correct, maar hé, wie denkt er dan ook zo over na) leven geven.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:48

TiFosi

Betekent Fans of supporters in Italiaans

En past ook bij de herinnering van Tisento

TIFosi Daisy of TiFosi da Daisy
TiFosi Foire
TiFosi LaVie

Supporters genoeg op bokt
Laatst bijgewerkt door janouk op 20-11-16 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:50

Goof schreef:
Cynthia82 schreef:
VieDesFleurs vind ik wel mooi staan, maar zeg het eens hardop: VieDesFleurs Daisy CR, bijvoorbeeld. Dat krijg je je bek toch amper uit, of ligt dat aan mij? :')


Dat hoeft toch ook niet? Het is enkel voor op papier, er zal niemand zijn die de naam volledig zal uitspreken.
En daarbij, ik vind hem prima uit te spreken. Beter dan alle andere opties in dit topic. Het is wat mij betreft de meest professionele.
Een lafidavi of verkeerd gespelde 'fidelity' zou ik zelf al niet eens serieus nemen.



Hier ben ik het volledig mee eens.
Ik neem aan dat als je ze roept, je ze ook bij hun roepnaam roept...of wou je bij het weiland gaan staan en VieDesFleurs Daisy CR gaan roepen ipv gewoon daisy?
Mijn paard heet ardino de bianco...ook niet super handig om te roepen...ik roep gewoon dino...

Ik vind VieDesFleurs veruit de mooiste van allemaal.

Succes met kiezen

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:53

VieDesFleurs is prima uit te spreken en je ziet tenminste wat je dan uitmondt spreken.

Bij HighFidalatie moet ik de naam eerst even goed bekijken voordat ik hem uit ga spreken, anders gaat het sowieso mis.

Eloya

Berichten: 5188
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Stalnaam gezocht voor Daisy, Fiore en LaVie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:54

Ik blijf ook voor viedesfleurs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:55

Het zou wel jammer zijn als je een naam kiest die 'moeilijk' uit te spreken is. Je hebt kans dat mensen vie des fleurs gaan zeggen ipv vie dee fleur...