[VOLG] Annie de Clydesdale

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

[VOLG] Annie de Clydesdale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-16 19:44

:wave:
Ha bokkers, gisteren heb ik Annie al voorgesteld in haar eerste ITP topic: [ITP] Welkom in de familie Annie!


Afbeelding

Nog even een kort voorstelrondje: Annie is een Clydesdale merrie van 13 jaar. We hebben haar geadopteerd van stichting 'Paard zoekt Baas'. Ze staat nu samen met Menno, een friese ruin van 20 jaar en Pippi, een shetlander van ongeveer 10. Annie is nog niet ingereden en samen met mijn intructrice (die mij ook helpt met het rechtrichten van Menno) ga ik dit oppakken. Onze plannen met haar zijn buitenritjes, wat dressuur en natuurlijk vrijheidsdressuur!! Ze staan bij ons 24/7 buiten. Overdag in een grote volle weide, 's nachts in een grote kale weide met grote schuilstal met onbeperkt hooi.


Afbeelding

Donderdag is Annie aangekomen en ging het allemaal helemaal gesmeerd. Niets geen gegil of gemep, gewoon even snuffelen en vervolgens lekker vreten.

Afbeelding

Gisteren, de tweede dag werd Annie al wat feller. Bij 'Paard zoekt Baas' stond ze een beetje achterin het weiland in haar eentje. Hier begon ze ineens de leiding van Menno over te nemen die geen idee had wat hem overkwam. :') Het was best even een paar keer naar elkaar meppen gisteren.

Gelukkig was er vandaag al meer rust in de wei!

Afbeelding

Vandaag hebben we met Annie hoefjes, correctie, hoeven!! optillen geoefend. Ze schijnt erg te hangen met hoeven optillen en een hoefsmid is lastig. Gelukkig hebben we daar nu lekker tijd voor om mee te oefenen. Vandaag ging het hoeven optillen prima, alle 4 de benen gingen de lucht in. Achter wat lastiger dan voor maar met een hoop geduld en koekjes komen we er wel. :j


Afbeelding

Het lijkt me leuk om een volgtopic hier bij te houden met al haar vorderingen! Wie volgt?!
Ik zal proberen elke dag wat te plaatsen. Ik ben niet elke dag bij de paarden, ze staan bij de eigenaresse aan huis maar zeker wel 4x in de week! :)
Laatst bijgewerkt door Captain op 05-11-16 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt


Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Annie de Clydesdale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-16 21:06

Hahaha, ze is officieel niet van mij nee. De eigenaresse doet er alleen zelf niets mee, ik ben samen met het overbuurmeisje verantwoordelijk voor ze. Annie heeft ze voor ons gekocht omdat het overbuurmeisje te groot is geworden voor de shetlander en omdat Menno misschien over een aantal jaar niet meer te berijden is. :)

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Annie de Clydesdale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-16 21:13

Kan me voorstellen dat het verwarrend over kan komen. Noem het ook eigenlijk altijd mijn paarden omdat ik er alles mee mag doen maar echt officieel zijn het m'n verzorgpaarden!

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-16 14:49

Even een reactie vanaf mijn mobiel... Toen we net weer gingen oefenen met hoeven optillen schrok ik me rot, bloed op de grond... Dus ik kijk, zit er een wond op de achterkant van haar rechterachterhoef...

Afbeelding

Hebben het gespoeld met betadinespoeling, daarna onverdunde betadine erin en daarna nog betadinezalf er in. Heeft iemand van jullie ervaring met zo'n wond?

Heb overlegd met de dierenarts (ik ben assistente) en die adviseert metacam, al lijkt ze er geen pijn aan te hebben. En verband, maar ze staan 24/7 buiten in een nu natte weide, dat zal ook niet veel zin hebben? Ik ga morgen een grote spuit halen om de betadineoplossing makkelijk te kunnen gebruiken en dan eens overleggen...


Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Annie de Clydesdale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-16 15:04

Ja smid is een probleem inderdaad. Is 2 jaar niet geweest. Haar voorhoeven hebben ze wel kunnen doen bij 'paard zoekt baas' maar achter moeten we eerst oefenen dat ze niet wegtrekt of gaat hangen. Kunnen we nu dan mooi mee oefenen met wond verzorgen. Over 2 weken komt de hoefsmid en ik ga morgen een vijl bestellen zodat ik haar alvast kan laten wennen aan gek gepeuter aan haar hoeven.

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-16 15:59

We kunnen de smid niet eerder laten komen omdat ze haar achterhoeven niet goed optilt. Ze heeft 2 jaar zonder smid gedaan, dan kunnen die twee weken er ook nog wel bij. Elke dag even oefenen met hoeven wat langer omhoog houden en dan moet het lukken!

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-16 16:43

Ze is bij paard zoekt baas inderdaad in een bekapbox geweest. Voor ging nog wel maar achter raakte ze echt in paniek. Dan kun je er wel een kalmeringsspuit in stoppen maar dat is natuurlijk liever niet de bedoeling. Bovendien heeft onze hoefsmid geef bekapbox en worden de hoeven dus alleen maar zwaarder. Plus dat ze dan vaak wel van alles meemaken maar niet kunnen reageren. Ik wil dat een hoefsmid een positieve leerervaring voor haar wordt, geen negatieve! :)

We zouden haar ook liever netjes op de hoeven hebben nu maar dat gaat helaas nog even niet. We doen ons best en hebben echt het beste met haar voor. :) Nu met het verzorgen van de wond kunnen we mooi oefenen. Met veel geduld en belonen hopen we dat ze over 2 weken gewoon bekapt kan worden.

Zal morgen bij de dierenarts wat verband halen en ducktape bij de winkel. goede tip bedankt!!!

Zal zo wat foto's plaatsen, heb een paar mooie kunnen schieten vandaag. :D


Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-16 11:31

Naaoommii schreef:
Ik ga ook volgen, wat een geweldig mooi paard zeg! Ik heb er misschien over heen gelezen, maar hoe groot is ze? :D

Succes met de wond, ziet er vervelend uit...


Wat leuk zoveel volgers! :):)

Ze is 1.68. Niet zo heel groot dus maar ze heeft wel een mega hoofd waardoor ze echt heel groot lijkt als je aan de voorkant naast haar staat!

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Annie de Clydesdale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-16 17:56

Nee geen idee.. Ligt niets scherps in de wei. Wellicht door het naar elkaar meppen. Vandaag weer schoongemaakt en ontsmet. Inpakken is helaas geen optie. Had verband en ducktape gehaald maar ze raakt echt in paniek als er gekke dingen aan haar achterbenen gebeuren.. 2x een hoef ontweken.. := Dus nu maar gewoon dagelijks ontsmetten met een betadinebad en betadinezalf en honingszalf. Het zit gelukkig niet op de grond, iets er boven en er hangen sokken voor dus het blijft redelijk schoon! :j

Bij het mesten van de weide ook wormpjes in dr ontlasting gezien dus morgen een wormenkuur bestellen. Het komt allemaal wel goed. :D

Vandaag verder nog geoefend met haar benen optillen, ging heel prima! Ook een beetje op de hoef geklopt en gedaan zodat ze went aan dat gevoel. Heb vanochtend een hoefrasp/vijl besteld zodat ik haar daar ook aan kan laten wennen. :)


Afbeelding

Rangorde is inmiddels wel weer op orde! Menno is gewoon de baas. :D Zijn we wel heel blij mee.

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Annie de Clydesdale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-16 21:35

Nee heeft zichzelf niet aangetikt, zit aan haar achterbeen aan de buitenkant. :)

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-16 20:48

Vandaag heb ik haar voorhoeven uit kunnen krabben. *\o/* Deed ze super goed. Achter vind ze nog wel heel spannend die heb ik ook alleen maar op kunnen tillen. Rechtsachter ging vandaag wel zeer goed, ook een beetje kunnen pielen met de hoevenkrabber. Linksachter ging vandaag minder. We wilden de wond schoonmaken maar ze is bang voor water en vind al dat gedoe maar helemaal niets, ze wordt echt heel gespannen.

Ik had haast want moest snel uit school langs en daarna weer door naar [***] en ondertussen stress omdat de eigenaresse met de shetlander weg was om foto's te maken van het hoefje ivm hoefbevangenheid. Helaas is de shetlander vanmiddag ingeslapen dus we waren allemaal een beetje gespannen wat het hele gebeuren niet helemaal ten goede kwam helaas.

Zaterdag als ik alle tijd heb ga ik de clicker introduceren om op die manier haar te leren de voeten op te tillen. Mocht dit alles niet genoeg resultaat geboden hebben om de hoefsmid te helpen dan zal ik overleggen met de eigenaresse of het een idee is haar de eerste keer te laten sederen.

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-16 21:39

Donderdag ga ik met mijn intructruce rechtrichten beginnen met freestylen. Ben heel benieuwd! :)

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Annie de Clydesdale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-16 13:32

Dank jullie wel! :) Maar het is goed zo, voor haar veel beter!!

Annie schijnt al twee keer uitgebroken te zijn. :+ := Ze zijn nu stroom aan het installeren op de omheining. Vanmiddag freestyle les met Annie. Zal vragen of mijn instructrice daar wat foto's van wil maken zodat ik ze aan jullie kan zien. Ben benieuwd hoe ze het doet. :P

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Annie de Clydesdale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-16 13:44

Die pot gebruiken we inderdaad ook ja. Makkelijker dan steeds snoepjes geven. :P We hebben overigens een hoefsmid gevonden met bekapbox, die neemt volgende week contact met ons op. *\o/*

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-16 19:38

Nou vandaag les gehad. Ze heeft me laten zien hoe ik met een touw de achterbenen op kan tillen. Ging ook erg gemakkelijk dus daar kan ik lekker mee verder oefenen! Verder hebben we wat geoefend met het wijken voor druk dat vond ze erg vreemd. We denken dat er letterlijk niets met haar gedaan is. Ik wil van het weekend de clicker gaan introduceren zodat we makkelijker vooruitgang boeken. :)

Afbeelding

Verder had ik zelf nog lekker met Menno gewerkt. Door zijn leeftijd zwakt zijn bespiering wat af op zijn rug. Ik haalde vandaag de deken van hem af om hem los te gaan werken en ineens is zijn bespiering een heel stuk gegroeid?! *\o/* Ik was helemaal verbaasd en zo blij haha! :D Yes!!!

Afbeelding

Verder hebben we aan het einde nog geoefend dat ik met Menno weg ga en Annie in de wei blijft. De instructrice bleef met Annie aan de slag en ik liep met Menno weg. Was even roepen naar elkaar maar ze bleef wel braaf. Dit gaan we vaker oefenen zodat ik ook met Menno lekker op buitenrit kan de komende tijd zonder dat Annie door de omheining gaat. :+

Afbeelding

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Annie de Clydesdale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-16 16:50

*\o/* *\o/*

Vandaag heeft het overbuurmeisje voor de eerste keer op Annie gezeten Ze gaf geen kik. :') Opzadelen was helemaal prima. We hadden alleen geen passend hoofdstel dus volgende week zal ik haar hoofd even opmeten om er een op maat te laten maken. :) We hebben gestapt en gedraafd aan de longeerlijn. De 'Ho' zat er al redelijk snel in. Wegstappen ook en draven ging na een tijdje ook top! Zijn een kwartiertje bezig geweest. Toen gestopt. Helemaal trots. :D

Afbeelding


Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-16 20:32

Klopt! We willen haar alleen bitloos gaan beleren dus ze zal eenzelfde soort hoofdstel als Menno krijgen. Alleen moet de neusriem dus wat langer voor haar mooie ramsneus. :D

Afbeelding

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Annie de Clydesdale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-16 10:46

Bedankt voor je tip, het hoofdstel laten maken is helemaal niet duur hoor dus geen probleem ;)

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-16 17:11

Weer een update! :D Gisteren Annie voor de tweede keer opgezadeld en gereden. Ging al heel erg fijn! Inmiddels de hackamore scharen besteld en zodra die binnen zijn kan ik haar hoofd opmeten om een echt hoofdstel te laten maken. Verder zijn we bezig met clicker introduceren en gebruiken we die voor het optillen van de hoeven. Voor gaat nu helemaal goed, zelfs als niemand haar vast houd. Als ik achter wil vragen moet er nog wel iemand voor haar staan maar ze gaat niet meer uit paniek weg lopen. *\o/*

Afbeelding

En nog een filmpje hoe ze altijd aan komt draven. Ze is echt vreselijk aandachtsgeil. :')

https://www.instagram.com/p/BMtXrmZh9sO/

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-16 20:31

Dank je wel!

Vandaag is Annie voor de 3e keer bereden. We merken dat ze zich al wat thuis begint te voelen want mevrouw had heel wat praatjes. :')

Halthouden wilde ze niet. Ze wilde eigenlijk alleen maar vooruit. Dus prima, heeft ze mooi een poosje kunnen draven. Daarna weer met de rem geoefend. Dit hebben we met een clicker gedaan omdat ze hier heel goed op reageert. Nadat ze de tweede keer netjes stil stond zijn we gestopt. Verder nog haar hoeven voor prima uit kunnen krabben en aan kunnen prutsen. Achter vond ze het nog steeds geen succes. Heb, toen haar hoef op de grond stond, met de hoevenkrabber een beetje aan haar hoeven zitten prutsen en tikken en beloond als ze hem dan liet staan. Na een tijdje liet ze dat ook wel netjes toe. Morgen weer mee verder oefenen. De clicker is wel echt een uitkomst, reageert ze erg fijn op. *\o/*

Verder gaan we morgen een schrikparcoursje bouwen om te kijken hoe ze reageert op enge dingen. :D

Hoefsmid komt woensdag, ben benieuwd! :)


Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Annie de Clydesdale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-16 12:29

Afbeelding

Woensdag komt dus de hoefsmid.. Zonder bekapbox. Ik zit te twijfelen om haar een pasta te geven met sedatie.. Wat denken jullie?

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Annie de Clydesdale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-16 12:47

Ik dacht dat jij bedoelde haar te laten sederen door een dierenarts? Pasta kan ik gewoon zelf kopen en toedienen, dat is iets minder sterk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 120 bezoekers