Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dingetje3
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-12-10

Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 03:50

Morgenavond gaat ons paardje naar de Uithof.
De kans is zeer aanwezig dat ze afgekeurd wordt en het beste voor haar is dat wij haar laten inslapen. Dit is de verwachting van de DA.

Ik wil mijn dochter zelf laten beslissen of zij hierbij wil zijn, maar haar wel goede informatie over alles geven. Heb wel al veel gelezen hier.

Gisteren vertelde een kennis mij dat zij wilde dat zij er niet bij was geweest. Heel naar want haar paard ging tegen de verdoving vechten. En nadat haar paard was overleden lag hij er ook zeer naar bij.

Ons paardje is echt een schat. Zo verschrikkelijk lief. Slaap er al een week niet van. Piekeren, misselijk voel me zo naar. Mijn dochter heeft haar al vanaf haar 9e. Ze was toen echt een hummel met een groot paard. Maar zo verschrikkelijk gaaf altijd die 2.

3 Jaar geleden heb ik veel aan jullie gehad. Dit was het topic Help ik hoop zo dat het goed komt
Nu is ze slechter gaan lopen. Loopt niet meer zuiver. Kreupel in draf. Vaak kreupel. Altijd meteen rust gegeven en DA bijgehaald.

Wij zijn er echt stuk van.

Als ons paard niet meer kan lopen zonder pijn en ze geëuternaseerd wordt wil ik er sowieso voor haar, ons paard, bij zijn tot het einde. De vraag is alleen of het verstandig zal zijn of mijn dochter er ook bij zal zijn. Dit zal ik natuurlijk ook in de kliniek vragen maar wat is jullie mening?


Alvast dank voor jullie berichten

Janiniie
Berichten: 2141
Geregistreerd: 08-12-07

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 04:49

Ik denk van wel.. Doodgaan hoort er helaas ook bij. Verdriet is oke, en afscheid nemen kan zo ook.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 04:52

Allereerst :(:) hopelijk komt he nog goed maar meer dan duimen kun je niet doen.

Bij mij nog vers maar 5 jarig zoontje van verzorgster is er votige week ook bij geweest. Alleen het vallen hebben we hem niet aangedaan. Laat je dochter zelf beslissen wat ze wil.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 05:27

Ik zou de keuze bij haar leggen, het is helaas wel realiteit dat de dood bij het leven hoort. Ik denk dat ze op deze leeftijd best erbij kan zijn maar als ze het liever niet wilt zou ik er ook begrip voor hebben ..

Heel veel sterkte :(:)

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 05:45

Ik zou haar er bij hebben, al helemaal als ze bijna 14 is. Het hoort er nou eenmaal bij...
Hier is t vrij normaal om te schieten (wanneer ze ziek/ kreupel zijn) en de farmkinderen zien dat allemaal. Ook t slachten etc, en helpen daar dan ook bij. (Met koeien dan, niet zo persee paarden).
Dat is wat bij t leven hoort.

Dingetje3
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 05:48

Ik hoop ook zo dat het nog goed komt.
Maar moet wel eerlijk en realistisch naar paard toe blijven.

Omdat kennis mij afraadde om dochter erbij te hebben als het einde komt begon ik te twijfelen.
Wil haar zelf laten beslissen maar wel goed inlichten

Dingetje3
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-12-10

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 05:50

Ons paard wordt niet afgeschoten of geslacht. Ze krijgt dan een spuitje.
Dochter komt uit Amsterdam. Geen farmkind. Wel heel realistisch

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 05:59

Ik zou het proces uitleggen en daarna zelf laten kiezen..! Misschien ter plaatste aan de Da vragen hoe zijn proces is maar de meest voorkomende is de proces die ik mee gemaakt heb:

Eerst een verdoving zodat ze rustig mee kan lopen zonder stress naar een open ruimte waar niemand kan verwonden

Daarna een narcoseprikje en wordt het paard langzaam naar de grond begeleid ( bij mij werd dit met een deurtje gedaan, tegen de borst van het paard werd het deurtje aangeduwd, zodat het paard zijn gewicht naar achter en tegen de muur aan werd geduwd zodat ze niet omvallen maar gecontroleerd neer komen)
( dit is dezelfde handeling als bij een operatie)

Daarna slaapt het paard en krijgt niks meer mee.
Dan wordt de fatale prik gegeven en daar voelt het paard helemaal niks van omdat hij al slaapt.
Bij een goede dierenarts krijgt een paard geen stuiptrekkingen en gaat het ook niet vechten tegen de slaapmiddel. Mijn dierenarts zei dat het spookverhalen Zijn.

Mijn paard lag op de grond alsof ze in stal lag te slapen.. het was zelfs mooi te noemen!

Heel veel succes bij de Da

Dingetje3
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-12-10

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 06:09

Cheminee dan zal ze er zeker bij zijn. Ik ga het ook goed navragen in de kliniek. Bij kennis was het door de plaatselijke DA gedaan. Paard lag ook naar in zijn stal. Weggedraaide ogen en tong uit zijn mond.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 06:16

Goed voorlichting vragen aan je dierenarts! Maar de wat grotere klinieken die doen de proces die ik zojuist omschreef.. ik heb er tot vandaag echt geen spijt van gehad terwijl ik er echt gigantisch tegen op keek!

Dingetje3
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-12-10

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 06:27

Het is de Uithof. De unversiteitskliniek in Utrecht

Dingetje3
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-12-10

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 06:27

Ik heb echt vertrouwen in ze

gerlindie

Berichten: 4638
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 06:35

Ik zou haar er bij laten, als ze dat tenminste zelf wil.
Als ze een beetje een nuchter persoon is, denk ik dat dat moet kunnen :j

Dingetje3
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-12-10

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 06:37

Normaal heel nuchter. Zeker als het daar wel netjes gaat.
Al heb ik stiekum nog de hoop dat het toch goed zal komen

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 06:37

Onze kinderen zijn er altijd bij geweest, het hoort erbij en zelf wilden ze het ook. Ze hebben er niets naars aan over gehouden.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 06:42

Ik blijf er zelf niet bij. Ik blijf bij de eerste verdoving, daarna ga ik even weg, mijn man blijft erbij. Mijn zoon overigens ook, hij is veel nuchterder dan zijn moeder
Als het paard overleden is, kom ik terug om afscheid te nemen.
Dat is voor mij het beste en ook voor het paard, want ik ben zo emotioneel en onrustig.

Ik zou zelf ook dez keuze maken voor je dochter. Het moment dat ze neer gaan, vind ik te emotioneel.
Zo kan ze het paard herinneren zoals zij was. En afscheid nemen als zij ligt.
Maar dat redeneer helemaal van uit mezelf als super Penny.

Sterkte vandaag. :(:)

Hanneke_68

Berichten: 105
Geregistreerd: 10-03-14
Woonplaats: Foros de Salvaterra, Portugal

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 07:22

Stem helemaal samen met Janouk. Zo hebben wij het ook gedaan. Wel mooi afscheid hebben kunnen nemen maar niet het 'trauma' van het vallen. Hoop dat het mee gaat vallen en niet nodig is, maar anders sterkte.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 07:25

Ik heb twee jaar geleden mijn pony in laten slapen en vond het heel heftig om er bij te zijn(hele proces). Ik dacht er wel tegen te kunnen, werk in de zorg en zie daar ook vaak nare (vergelijkbare) dingen. Ik had het niet willen missen, maar ik heb het er lang moeilijk mee gehad. Veel flashbacks en rare dromen. Laat je dochter zelf de keuze maken, maar houd er rekening mee dat de impact voor haar groot kan zijn als ze er bij is.

Ik vond het vallen dan weer niet erg, had meer moeite met de laatste adem uitblazen.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 07:39

Ik ben het ook eens met Janouk. Zelf zie ik ook mijn paardje nog "neerstorten". Dat zal ik nooit vergeten... Zelf zou ik daarom mijn dochter er niet bij laten zijn. Maar wij zijn ook niet zo nuchter :)

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 07:51

Ik ben zelf totaal niet nuchter en jank altijd al bij het idee. Ben er toch meerdere keren bijgeweest. Dat waren niet eens mijn paardjes, maar ik stond er dan met grote uithalen bij te janken. Deze zijn allemaal rustig ingeslapen, geen strijd; ze waren echt op. Het is heftig, maar voor het afscheid vond ik het wel fijn.

De eerste keer was ik 13

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:03

Ja als ze het zelf wilt echt mee laten gaan! Houden van een paard doe je samen, afscheid nemen ook!
Heel veel sterkte vanavond.
Mijn kinderen van 2 en 6 hebben ook afscheid genomen van ons paard wat dood in de weide lag. Waarom zou ik ze er vandaan willen houden? De dood hoort bij het leven! Je lacht samen om je paard, je huilt samen om je paard.

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:14

Wij hebben afgelopen juli ons paard moeten laten gaan. Het voordeel van ons nadeel is dat Lips liggend in de wei was gevonden en wij hem met geen mogelijkheid meer overeind kregen (alles geprobeerd, zelfs in de banden met een shovel), dus toen dat allemaal geen resultaat gaf moesten we wel tot inslapen overgaan. Snel onze 13-jarige dochter gebeld, die is van school gekomen om afscheid te nemen. Ze heeft hem dus niet zien vallen en dat is wel fijn voor haar. Toch twijfelen we er geen moment aan dat zij er niet bij zou mogen zijn als hij gewoon gestaan zou hebben. Natuurlijk zouden we haar wel voorbereid hebben en haar zelf de keuze hebben laten maken, maar ik verwacht dat ze bij het paard zou willen blijven tot het einde....

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:18

Ik verplaats dit topic van [ED] naar [PP]Paardenpraat omdat de topicstarter niet op zoek is naar een paardgerelateerd dienst waardoor het niet op ED maar op PP hoort.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:25

In Utrecht doen ze het heel netjes. Eerst een roesje (tranquilizer), dan gaat je paard naar een speciale ruimte, daar krijgt het paard de narcose, waarbij hij moet gaan liggen. Daar ben je niet bij als eigenaar, dan zit je in een kamer ernaast, met een raam. Dus je kunt het gaan liggen wel zien, maar je kunt er ook voor kiezen de andere kant op te kijken.
Dat gaan liggen doen ze heel gecontroleerd. Paard wordt tegen de wand gezet, hoofd wordt kort vastgehouden en begeleid en dat gaat echt heel netjes.
Als het paard ligt mag je er weer bij, en dan mag je net zoveel tijd nemen als je nodig hebt. Ze zullen vermoedelijk ook vragen of je nog staarthaar wilt afknippen en dat zou ik doen. Daar kun je later een mooi aandenken van laten maken.
En tenslotte gaat de laatste spuit er in, en dan is je paard zó weg. Kan nog een paar keer zuchten, dat zijn allemaal reflexen, maar dat leggen ze je ook allemaal uit.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 26-10-16 08:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:25

Dingetje3 schreef:
Cheminee dan zal ze er zeker bij zijn. Ik ga het ook goed navragen in de kliniek. Bij kennis was het door de plaatselijke DA gedaan. Paard lag ook naar in zijn stal. Weggedraaide ogen en tong uit zijn mond.


Ik heb een dergelijke ervaring als Cheminee. Bij DAP Bodegraven. Daar is het paard onder narcose gebracht in een narcosebox. De wanden zijn bekleed met dikke kussens welke opzij schuiven naar 1 kant zodat het paard langzaam opzij zakt en komt te liggen. (Je kunt er daar trouwens wel bij blijven, het is een soort box met tralies waardoor je je paard kunt aanraken).
Eenmaal onder narcose is het paard nog warm en levend. Zou je niets doen dan wordt hij na een half uurtje weer wakker. Na een kwartiertje of zo ging de spuit erin waardoor hij kwam te overlijden.
Dan zie je inderdaad zo'n paard helemaal veranderen. Het leven trekt eruit. De ogen worden hol en de lippen trekken terug van de tanden, tong eruit. Dan is het niet meer je paard inderdaad, niet leuk om te zien, maar ook niet traumatisch.
Het hele proces voltrok zich in alle rust. En ons werd alle tijd gegeven die we maar wilden.
Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om alleen bij het eerte deel (dus als je paard onder narcose gaat) erbij te blijven. Dat is voor het paard het belangrijkste.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 26-10-16 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt