Zijn bijzondere kleurtjes nog wel zo bijzonder?

Moderators: RianneH, Neonlight, Melissa0304, balance, Ymor

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xyzutu2

Zijn bijzondere kleurtjes nog wel zo bijzonder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 20:57

Dat vroeg ik me ineens af na het doorbladeren van de Bokt merrieveulen verkiezing. Een tijdje geleden kwam er ook een topic voorbij van een palomino sportponyhengst die samen met 7 (?) palominokleurige nakomelingen een proefje reed. Ik kan me nog herinneren dat toen Bokt net bestond iedereen een zwarte of bruine had en een palomino als heel erg bijzonder werd gezien, en de enige kleurenbommetjes waren de shets. Nu zag ik die foto's van al die palomino's op een rijtje en dacht 'wat een saaie kleur is dat toch eigenlijk ook, net als een bak vol bruinen'. :+

Natuurlijk is er steeds meer over kleurgenetica bekend maar als ik op Bokt rondkijk dan lijkt bijna iedereen inmiddels een frame overo leopard appaloosa dunskin in de wei te hebben lopen. En paardenogen zijn niet meer bruin maar blauw, geel en zelfs groen. :+
Niemand fokt erop (want iedereen kiest de hengst natuurlijk altijd alleen uit op karakter, bouw en gangen en dat kleurtje dat hij ook heeft is echt puur toeval :D ) maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er steeds meer bijzonder gekleurde paarden zijn. Maar zijn die dan nog wel zo bijzonder?
Vroeger (lees: in jaar 1 van Bokt) vond ik het superbijzonder als iemand ineens een foto plaatste van hun valk (was dan ook mega-jaloers met twee zwartjes in de tuin 8-) ) en was mijn grote droom een palomino. Tegenwoordig vind ik al die bijzondere kleurtjes steeds meer doorsnee en vind ik gewoon bruin, zwart of vos bijna bijzonderder. :+ Ik was dus wel benieuwd naar hoe anderen dat zien: is een bijzonder kleurtje nog wel bijzonder?

xyzutu2

Re: Zijn bijzondere kleurtjes nog wel zo bijzonder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 21:31

Ik zit niet in de warmbloeden of mini-wereld, maar kijk zelf vooral rijpony's/paarden van 140-160 en daar zie ik toch ook wel heel erg veel kleurtjes voorbij komen in alle kruisingen. Fjorden met vlekken, Tinkers met stippen, bonte Friezen en dan nog eens alles wat kleur meebrengt uit de Quarter/Paint hoek en natuurlijk de steeds kleurrijkere import Andalusiers. Vroeger waren die gewoon wit. 8-)

Ik heb er niets op tegen, maar ik zie ze zoveel dat ik in die groep een kleurtje bijna doorsnee begin te vinden.

xyzutu2

Re: Zijn bijzondere kleurtjes nog wel zo bijzonder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 21:36

Ik zie ook echt wel goed gelukte kruisingen/raspaarden met kleur voorbij komen, maar het doet me niet meer zoveel. Vroeger dacht ik: Jaaaa, ik wil een bonte valk!!!!
Nu zie ik die zo vaak voorbij komen op Bokt dat ik een leuke vos ook prima vind. De enige kleur die ik echt niet hoef is schimmel, en die heb ik helaas. :')

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie