Kijken we nog écht naar een paard?

Moderators: Murosch, A_nouk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:48

Voor mijn gevoel kijken veel mensen tegenwoordig eerst naar de kleur en daarna pas naar de functionaliteit en gezondheidskenmerken. Ook bij de hengstenkeuze trouwens.

***Oeps! Onverwachte gezinsuitbreiding! Knaagkanarie nr. 24!***

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Cayenne
Vlinderlicht

Re: Kijken we nog écht naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:04

Joolien, dat valt mij ook steeds meer op. Ik zie steeds meer op bokt dat mensen puur op kleur fokken, of zelfs een (niet gekeurde) hengst kopen en die direct bij een merrie gooien om drachtig te worden, puur omdat de hengst een leuk kleurtje heeft. Daarbij letten ze dan totaal niet op of de hengst een goede aanvulling kan zijn op de merrie en is ook niets bekend over erfelijke gebreken etc.

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 00:28

Zo ken ik iemand die een rijpaard in 'fjordenkleur' wilde fokken. Op een fjordenmerrie werd dus een (ongekeurde trouwens) KWPN hengst gezet. Het resultaat was inderdaad een veulen met fjordenkleur, maar volledig uit verhouding. Het had de lange benen van een groot paard, maar de korte hals en het lijf van een fjord. Als veulen kon het al niet fatsoenlijk bij het gras komen zonder in een overdreven spreidstand te gaan staan, waardoor het hoef en beenproblemen ontwikkelde. Op vierjarige leeftijd werd kissing spines vast gesteld. Volgens de dierenarts mede veroorzaakt door de vreemde bouw van dat dier.

Maar toch vond iedereen het een geweldig dier 'want het is toch een speciaal kleurtje'.
Jammer dat er niet werd nagedacht over de beperkingen waar het dier mee moest leven omdat er mensen dit zonodig wilde kruisen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie