Wachten. Of veulen.?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissJG

Berichten: 384
Geregistreerd: 28-09-16

Wachten. Of veulen.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 14:34

Hoi allemaal.
ik ben gisteren na jaren weer gaan rijden. En wat ging het goed! Nu wil ik al vanaf dat ik een klein meisje was een eigen paard. Mijn man vind het ook geweldig wat natuurlijk helpt. Die begon gisteren gelijk over een paardje na de les :=
Nu heb ik 2 opties. Ik wil namelijk pas een eigen paardje als mijn dochter naar school gaat. Is makkelijker voor mij en vooral handiger met mijn dag indeling.
Dus ik kan over zeg 2 jaar een paard kopen. Of eerder een veulen. Die kan namelijk hier in de buurt in een kudde staan. En daar hoef ik niet elke dag uren heen als het niet uitkomt. Ik wil dan graag een grote Haflinger fjord of tinker. Een paard beleren heb ik nooit gedaan. Maar er zit een goede trainingstal in de buurt die dat natuurlijk graag zouden doen..
Graag jullie mening!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:36

Wat leuk dat je daar de kans voor krijgt! Wat voor kudde is dat dan? Een veulenkudde (opfok)? Of gewoon een kudde met volwassen paarden? Ik zou een veulen namelijk wel in de opfok doen.

Is een ouder paard dan echt geen optie? Je kunt dan ook een stal zoeken waar ze veel dingen voor jou kunnen doen.

Ik zou zeggen, ga in die 2 jaar lekker veel ervaring opdoen en dan komt het vast goed!

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:37

Een wat meer ervaren paard kopen is wel verstandiger als je er nooit een gehad hebt en al jaren niet gereden hebt. Vergis je niet in de spierpijn die je gaat hebben, op een jong paard is dat niet heel ideaal. Lijkt me ook niet fijn voor het paard die toch al de balans lastig kan vinden.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:40

Paard kiezen dat bij je past is lastig. Veulen hoeft later niet geschikt te zijn voor jouw wensen/kunnen tegen die tijd. Over wat een goede trainingsstal is en of die manier bij je past is ook veel discussie mogelijk. Blijf lekker lessen, leer ook over alles er omheen flink bij en kijk rustig om je heen wat er aan interessants voorbij komt. En qua indeling hoef je bij een volpension met flink weidegang ook niet elke dag langs te komen.

mooney

Berichten: 7777
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:40

Omdat je wil gaan voor een grote variant van een pony ras zou ik wachten en gaan voor een volwassen pony over twee jaar. Met een veulen is de maat vooral bij fjorden en Haflingers toch lastig in te schatten en dan zit je zo met een pony die te klein is.

Daarnaast valt je ervaring/kundigheid bij een eerste paard altijd tegen. Op de manege of bij een verzorgpaard lijkt het allemaal wat simpeler dan het is. Maak het jezelf niet moeilijker dan het hoeft te zijn en koop over twee jaar een fijn stabiel paard met al wat ervaring op zak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:40

Met een veulen weet je nooit hoe hij of zij uit gaat groeien, kan zomaar te klein blijven bijvoorbeeld.

Ik zou die 2 jaar nog even wachten en in de tussentijd kijken voor een lease/bijrijdpaard.

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Wachten. Of veulen.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:46

Naast wat mijn bovenstaanders zeggen, is twee jaar nog een lange tijd en misschien heb je tegen die tijd ook wel weer andere wensen. (Voorkeur ontwikkelen voor springen, of andere rassen leren kennen o.i.d.). Aangezien je nu pas weer begonnen bent zou ik lekker veel ervaring op doen, veel proberen en vooral veel disciplines en rassen proberen. Dan heb je over twee jaar misschien wel een heel ander beeld van wat je graag wil, dan dat je vandaag hebt :)!

MissJG

Berichten: 384
Geregistreerd: 28-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 15:07

Wat een reacties al!
Het is een gemengde kudde. Dus jong en oud bij elkaar. Maar een opfok is natuurlijk ook te vinden. Wil voornamelijk groot omdat ik geen 65 kilo meer weeg. Nou ben ik er druk mee bezig maar om nou te denken dat ik over 2 jaar 15 kilo lichter ben. :D ik heb kwa ras altijd het meeste gehad met Haflingers en tinkers. Heb ook de nodige ervaring met verzorg paardjes enz. Maar snap dat het waarschijnlijk het verstandigst is om te wachten. Pension waar alles word gedaan is hier erg duur. Of duur. Rond de €300. Maar als ik alles zelf doe is er een stal hier om de hoek. Wat €125-€150 kost. Ligt er dan aan of je hem ook zelf binnen of buiten zet. En dat vind ik wel een aardig verschil. Vind het namelijk niet erg om alles zelf te doen. Rijden kan daar buiten of in de manege er tegenover. Zit ook gelijk een buitenrij gebied dus zit eigenlijk ideaal. Maar omdat ik mijn dochter alle aandacht wil geven die ze verdient en mijn toekomstige paardje ook. Wacht ik dan liever tot ze wat ouder is. :o

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Re: Wachten. Of veulen.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:31

Ik zou lekket voor die 2 jaar een verzorgpaard zoeken, zo kom je toch nog net wat meer te weten wat er allemaal bij komt kijken.

En dan kun je over 2 jaar lekker opzoek naar je eerste eigen aanwinst! ;)

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wachten. Of veulen.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:17

Kun je het financieel redden? Dus stallingsgeld (opfok) maar ook een buffertje voor dierenarts kosten als die eventueel komen. kun je hoefsmid en overige kosten betalen?
Dan vooral doen!
Een veulen kopen is fantastisch.
Een jong paard inrijden is nog fantastischer. de band is onbeschrijfelijk.
Je geeft aan hier geen ervaring in te hebben, maar ik raad je aan om met hulp van iemand dit wel zelf te gaan doen. Dat je het wel leert, want het is echt geweldig om te doen.
Voor het eerst op je eigen paard dat je al jaren op de voet volgt in zijn ontwikkeling.

Ik zou geen verzorgpaard zoeken persoonlijk. Maar ik vind nu alle paardeneigenaren zo ongeveer te veel eisend.. en denk heel vaak: oh je wilt serieus een bijdrage? dan rijd je toch lekker zelf je paard:) ik wacht wel tot mijn vent zover is.
Dus ik ben te verwend daarvoor.
Ik zou het echt doen hoor (heb het trouwens ook gedaan).
Ik moest nog 1,5 jaar studeren en kocht een veulen van 11 maanden oud. Nooit spijt van gehad.
Een paard dat alles al kan is leuk, maar saai.
Vind ik dan.
Ik heb liever iets dat deels door mij zo is geworden en waar je helemaal mee kunt 'opgroeien'

MissJG

Berichten: 384
Geregistreerd: 28-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 20:53

Dat heb ik dus ook wel een beetje.
De enige verzorgpaardjes die er zijn. Moet ik voor betalen. Nou sorry maar dat ga ik niet doen. Als ik een paard lease is het anders. Maar hou daar ook niet van. Wat als ze na een jaar besluiten hem of haar te verkopen voor een bedrag dat ik niet heb. :o?
Financieel is het geen probleem.
Moet alleen even bedenken wat verstandig is ben ook expres niet naar paardjes aan het kijken.. want dan weet ik het wel :=

Pepty
Berichten: 30
Geregistreerd: 25-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:26

Nies_ schreef:
Een wat meer ervaren paard kopen is wel verstandiger als je er nooit een gehad hebt en al jaren niet gereden hebt. Vergis je niet in de spierpijn die je gaat hebben, op een jong paard is dat niet heel ideaal. Lijkt me ook niet fijn voor het paard die toch al de balans lastig kan vinden.


Ik heb na 20 jaar niet rijden het ook weer opgepakt, en heel snel een eigen paard (tinker) gekocht. Ik heb hem nu bijna 8 maanden en was de beste beslissing ooit!

Ik zeg dus: heel veel plezier! Als je nog een goede handelsstal zoekt voor een goede tinker kan je mij een pb doen!

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:29

Het is het aller verstandigste om geen paard te kopen. Theoretisch gezien. Wees verstandig en koop nooit een paard!

Maar je mist zo ontzettend veel liefde, leuke dingen, mooie momenten, je gaat onbeschrijfelijk trots zijn, je gaat je zorgen maken als of het je kind is (als ie een keertje hoest is het gelijk oh god wat is er aan de hand blablabla... een wondje? oh god bel de ambulance.. haha)
Voor je portomonee moet je geen paard kopen. Het kost geld, tijd, energie, je zit er jaren lang aan vast, je kunt niet zomaar even een weekej niet gaan alsj e op vakantie wilt of ziek bent. Het is rekening houden met.
Maar goed, een veulen kan eerst nog een aantal jaren de opfok in. Kies een opfok in je buurt, waar je altijd bij je paard mag.
En de fase dat je hem/haar op mag gaan pakken met grondwerk ed is ech tgeweldig. elke stap in de goede richting ga je je zo trots voelen. Dat is heel anders dan met een paard dat alles al kent en kan.

Het is gewoon jouw project en jouw ding.

Bedenk wel: een veulen kun je niet laten keuren door een dierenarts voor aankoop. dat heeft geen zin dus verspil daar geen geld aan maar bedenk wel dat je dus minder zekerheid hebt(zekerheid heb je nooit,maar nu nog minder). Dus ook weer niet verstandig.. maar zo vet.. haha

Als je verder nog vragen hebt ofzo mag je altijd PB'en.

en ik zou vooral wel naar paarden gaan kijken. ik zag er echt een hele boel voorbij komen, en dankun je bedenken wat je wilt.
Ik bedoel nu zie je ze nog een zomervacht. maar ik kocht de mijne in compleet winterdek met babyharen. wat een ontplofte haarbal zeg haha.. maar het is dan wel heel erg leuk als je ziet wat er onderuit komt in de zomer!

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Wachten. Of veulen.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:37

Ik ben ook gaan kijken, een half jaar voordat ik eigenlijk een paard kon/wou kopen.. Maar dat is dus niet gelukt.. Als je verliefd wordt dan kan je hem/haar echt niet laten staan, omdat je er nog niet klaar voor was.. Persoonlijk zou ik pas gaan kijken als je er klaar voor bent om een paardje mee naar huis te nemen. Ik weet ook dat genoeg mensen maanden op zoek zijn naar hun grote liefde, maar die van mij trof ik veel sneller en dan gaan je hart en verstand flink tegen elkaar te keer :') .. Ik heb haar wel gekocht en heb geen spijt, maar ik zou het absoluut niet weer op deze manier doen haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:42

Als je verstandig bent, koop je helemaal geen paard :P :+
Maar ik lees dat je denkt dat je iedere dag uren op stal moet zijn als je een eigen paard hebt, maar dat is niet nodig hoor! Als je 5 keer in de week kunt, 2 uur per dag, is dat genoeg! En je kunt dan zelf op zoek naar een bijrijder bijvoorbeeld, die de andere twee dagen doet. Maar dan nog, als je je paard op een stal zet waar hij iedere dag buiten wordt gezet, de stal wordt gedaan en het paard gevoerd wordt, kun je prima eens overslaan.