Diervriendelijk vlees...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:59

Ik eet zelf geen vlees, maar ik dacht altijd dat wanneer je er voor kiest je paard te laten slachten ipv in te laten slapen, je het beestje gewoon zelf kan houden en alleen hoeft te betalen voor het slachten? Het lijkt me dan toch niet al te moeilijk om het vlees dus ook te laten bewerken door de slager en het als stukken vlees mee terug te krijgen in plaats van het hele paard om te laten cremeren of iets dergelijks. Het is waarschijnlijk voor de slager een vreemd verzoek, maar niet onuitvoerbaar denk ik zo. Ik denk dat dit een prima plan is als vegetariër eigenlijk. Dit is juist wat ik zou willen als ik nog vlees wilde eten denk ik, alleen ik ben zo iemand niet niet haar eigen dieren kan eten. Ik krijg dieren nu sowieso niet meer weg, maar de gedachte dat ik mijn eigen dieren zou moeten eten als de oorlog uitbreekt bijvoorbeeld (ik denk dan gewoon aan hoe mijn oma me vertelde over de Tweede Wereldoorlog, en die hebben ook hun hond niet opgegeten :') ) maakt dat ik me niet helemaal lekker meer voel. :+

Maar als jij dit zou kunnen zie ik totaal geen probleem. Ik zou het geweldig vinden als iedereen in ons land zo goed kon weten hoe het beestje wat ze eten gehouden is. Het is een fijne optie om te krijgen, zodat je een wel overwogen keuze kan maken in je vlees mocht je dit willen.

Not all those who wander are lost.



Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:04

verootjoo schreef:
Volgens mij is zo'n oud paard niet te nassen :=

Dit is wat mijn moeder zei over onze kip van 14. "Dat vlees gaat behoorlijk taai zijn." :')
Maar ook die kon niemand in mijn huis opeten, want ze was ook al zo lang bij ons etc etc. Volgens mij zijn wij extreme watjes, het is maar goed dat ik toch al geen vlees meer eet, anders klopt het plaatje niet goed meer misschien. :+

secricible schreef:
Moet nog wel even kwijt dat je titel een beetje vreemd is. Diervriendelijk vlees bestaat niet. Volgens mij is er ooit een cabaratier geweest die daar een mooi stukje over had.

Ik weet niet hoe ik dit zelf gemist heb, maar dat klopt inderdaad. Diervriendelijk een beest aan z'n eind helpen kan, want alles gaat een keer dood, maar eten is iets wat niet per se hoeft te gebeuren, dus is het niet diervriendelijk. Dat is geloof ik ook de vuistregel; wat moet gebeuren = diervriendelijk, alles wat de mens verzint = niet diervriendelijk. Vergeet even dat er roofdieren bestaan, en het plaatje klopt.
Laatst bijgewerkt door Maanoogje op 22-09-16 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Not all those who wander are lost.

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:08

Laurora schreef:
Hm, goeie vraag....
Mijn paardje is pas drie, dus met wat geluk hebben we nog wel een twintigtal jaartjes samen te gaan, maar als het ooit zo ver komt.... Tja, ik heb volgens mij nog nooit bewust paardenvlees gegeten, ondanks dat ik wel andere dieren eet stoot paardenvlees me toch een beetje tegen de borst, (en ja, ik ben me bewust van paardenvlees in de kroketten, frikadellen en knakworsten) dus ik heb geen flauw idee of ik een paardenbiefstuk lust.
Maargoed, laten we er van uit gaan dat ik paardenvlees lust en ik die situatie zit met mijn paard, dan zou ik zeker overwegen het zelf te houden.
Het idee dat iemand míjn paard, mijn schatje op eet, dat doet al zeer als ik er aan denk. Dan eet ik dr liever zelf op.

Zelfde verhaal overigens bij een hongersnood oid, dan slacht ik liever zelf mn paard en eet dr op dan dat ik iemand anders dat laat doen.

Het is geloof ik vlees wat redelijk zoet is. Het wordt aangeraden aan mensen die veel bloed hebben verloren, en het wordt verwerkt in ander vlees omdat het behalve goedkoop voor de gemiddelde mens in Nederland lekkerder smaakt. Ik heb ook nog nooit een stuk echt paardenvlees op (gaat ook niet meer gebeuren), maar ik vermoed dat ik het lekker had gevonden, samen met vele andere mensen. Ik was altijd iemand die me afzette tegen het idee van andere paardenmeisjes dat paardenvlees erg zielig was, maar ander vlees niet. Ik had kippen in de tuin lopen, en ik at toen ook nog gewoon kippensoep.

verootjoo schreef:
Een kip van 14 jaar moet je drie dagen stoven denk ik :+

Ach, het was een krielkip, dus we hadden het misschien met 2 dagen ook nog gered. :+
Laatst bijgewerkt door Maanoogje op 22-09-16 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Not all those who wander are lost.

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:22

Mizora schreef:
Ik heb het met wat onverkoopbare (cavia)beertjes en hanen wel gedaan. Zelf een slachtpin gekocht (voor de cavia's) en een goed slachtmes. Het wordt inderdaad in je omgeving als erg raar gezien, maar na uitleg begrijpt een deel het wel (en het andere deel begint over kinderen opeten).

Een eigen paard laten slachten en vlees zelf houden kan wel, maar des te ouder het dier, des te minder lekker het vlees over het algemeen. Daarom is melkvee dat weggaat over het algemeen ook worstkoe. Stukken rundvlees in de winkel is over het algemeen van vleesvee van 2 eventueel 3 jaar oud en dat terwijl een koe best 15 jaar kan worden (20 jaar is ook bij hobbyvee een zeldzaamheid).

Het nadeel van je paard willen laten slachten is dat je dan geen aantekening in het paspoort kan laten zetten en soms lastiger over medicatie gedaan kan worden. Bij onze dierenarts kon ik na de niet-slachten aantekening soms gewoon wat aan de balie afhalen omdat ze wisten dat ik wel wist wat ik vroeg, maar zonder aantekening deden ze dat niet in verband met verplicht inschrijven.

"Kinderen opeten" vind ik een erg vreemde opmerking voor dieren die je toch al weg wilde doen. Het is wat anders dan zeggen dat je je eigen dier niet op zou kunnen eten/niet zou durven slachten. Dieren als kippen kunnen je kinderen al niet zijn, want ze hebben nauwelijks een band met je. Ik snap wel dat mensen zich zo aan een konijn of cavia kunnen hechten omdat ze zo schattig zijn, maar kinderen? Dat zijn vaak alleen honden naar mijn idee. Paarden zijn je vriendjes en katten zijn.. je overheersers. :+ Maar even terug op het onderwerp; gewoon vreemd om te zeggen dat zulke dieren je kinderen kunnen zijn. En dit komt van iemand die 13-14 jaar dezelfde kip heeft gehad (samen met andere kippen, maar zij bleef als laatste over met een zeer ruime voorsprong). Ik hield van het beestje, en ik merkte heus dat ze anders op ons reageerde als wanneer er een vreemde in de tuin stond, maar mijn kindje? Nee, niet eens iets wat in de buurt komt.

Not all those who wander are lost.

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:55

Laurora schreef:
Maanoogje schreef:
Het is geloof ik vlees wat redelijk zoet is. Het wordt aangeraden aan mensen die veel bloed hebben verloren, en het wordt verwerkt in ander vlees omdat het behalve goedkoop voor de gemiddelde mens in Nederland lekkerder smaakt. Ik heb ook nog nooit een stuk echt paardenvlees op (gaat ook niet meer gebeuren), maar ik vermoed dat ik het lekker had gevonden, samen met vele andere mensen. Ik was altijd iemand die me afzette tegen het idee van andere paardenmeisjes dat paardenvlees erg zielig was, maar ander vlees niet. Ik had kippen in de tuin lopen, en ik at toen ook nog gewoon kippensoep.


Ik maak me daar ook schuldig aan hoor, aan de ene kant heb ik ook zoiets van ja, een koe of een varken eten is net zo zielig als het eten van een paard, (vaak zieliger vanwege de slechte omstandigheden) maar toch.... Ik heb me er tot nu toe niet toe kunnen zetten... Hypocriet he...

Nou ja, helemaal hypocriet is het ook niet hoor, gewoon persoonlijke voorkeur. Aangezien ik vegetariër ben maar wel vleeseters in huis heb zou je kunnen zeggen dat ik in die zin ook hypocriet ben, maar ja, die beesten moeten toch eten. Ik zou later als ik mijn kat mee uit huis neem ook liever beter leven vlees voor hem kopen, niet alleen omdat het voor het beestje wat hij eet beter zou zijn maar ook omdat hij dan minder rotzooi binnenkrijgt. Ik denk dan aan plofkippen en antibiotica in gewoon vee. Ik heb dat liever niet in mijn lichaam, en ook niet in het lichaam van mijn huisdier, maar daar zou ik mensen ook zelf de keuze in gunnen. Ik zou het wel afraden, maar ik ga niet preachen. :)

Not all those who wander are lost.

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:55

Laurora schreef:
Laura_Zodine schreef:
Dat geld alleen voor jou. e kan niet gaan zeggen dat niemand een band met zijn kip heeft, alleen met honden.... :roll: Kippen en varkens zijn veel intelligenter dan honden. je hebt ook katten mensen die niks met honden hebben. En honden zijn ook geen kinderen van mensen btw.


Mee eens, ik hou echt niet van honden, een enkele hond vind ik leuk, maar voor de rest vind ik het irritante vieze beesten.
Ik ben dan wel weer gek op katten, en die van mij is ook echt mijn babykatje...
Ik wil later absoluut geen kinderen, en dan denk ik dat je favoriete huisdier toch het dichtst bij een kind komt.

Ik bedoelde meer dat je een buitendier niet moet gaan zien als je kindje. De meeste dieren hebben geen mens nodig om te functioneren, alleen stellen ze hun gezelschap op prijs. Een kip of konijn zal je niet missen, als er maar eten verschijnt. Een hond of kat (ik noemde katten ook in mijn verhaal) zijn juist graag bij je, en bij een paard verschilt dit vaak per dier, en ook een paard vind het wel prima als er een ander komt, mits je het niet over een eenkennig paard hebt. Een dier is vaak maar wat de mens ervan maakt, dus als jij besluit een kip als je kind te beschouwen is dat ook zo, maar jij bent voor die kip meestal geen ouderfiguur. Bij honden zie ik dit juist wel vaak gebeuren, en katten en paarden beschouwen de mens juist vaak als een goede vriend in de omgang die ze met ze hebben.

Ik ontkende het bestaan van een band hebben met een dier ook niet, alleen is het vaak een grote twijfel of een dier die band met jouw heeft. Dezelfde band is het vaak sowieso al niet, en ik moet zeggen dat ik het kinderlijke gedrag van mijn eigen honden ook liever in vriendjes gedrag zou zien veranderen. Wij zijn niet hun ouders, dus zoveel piepen als je iets niet denkt te mogen hoeft van mij niet. :') Honden zetten zichzelf vaak in de rol van het kind zijn van een mens, en ze lopen dan ook veel achter "mama" aan. Dit is vaak de moeder in het gezin, maar natuurlijk niet de moeder van die hond.

Not all those who wander are lost.

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:00

Er wordt zat vlees geïmporteerd omdat dit goedkoop is, en hier wordt wel zooi in gepropt. Dat wordt gewoon gebruikt in een snackbar en in de supermarkt, dus het punt maken van "mag niet in nl" heeft weinig tot geen nut. Er wordt door de overheid een hoop onzin veroorzaakt, en hun controles zijn zeker niet heilig. Zie de opiumwet, en dan maakt het niet eens uit of je pro of anti drugs bent.

Not all those who wander are lost.

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:32

Dat weet ik inderdaad, ik denk alleen dat het wel belangrijk is om je van dit soort dingen bewust te zijn. Zeker omdat vrijwel ieder mens naar het buitenland op vakantie gaat, en Nederland met dank aan de PvdD toch echt een voorloper is. Ik vind het ook wel een plicht van de overheid mensen attent te maken op wat er in hun vlees kan zitten, ook als ze het in eigen land kopen. Die antibiotica is echt geen fabel, alleen wat beter gecontroleerd in NL. Ik zou goedkoop vlees echt mijden.

Not all those who wander are lost.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: pluisje88 en 32 bezoekers