Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:11

Hoi!

Ik kon er nog niet een ander topic over vinden maar het lijkt mij leuk een topic te hebben waar we gezellig over onze 'oudjes' kunnen kletsen.
Waar we over van alles kunnen kletsen, van verzorging, rijden, stalling, omgang, noem het maar op.

Ik zal zelf uiteraard eens beginnen, ik heb een 23 jarige appaloosa merrie.
Wij rijden recreatief, ze is gelukkig nog heerlijk fit al merk ik wel dat ze wat 'ouder' begint te worden, ze word wat stijver en snel last van haar rug wat we gelukkig goed kunnen bijhouden door regelmatige bezoekjes van de fysio/dry needling en oefeningen voor de buik en rugspieren.
Deze heerlijke en eigenzinnige merrie is al 15 jaar in mijn bezit en gaat dan ook niet meer weg natuurlijk!


Afbeelding

Afbeelding


Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:03

Ahh wat een droppie! En wat ziet hij er nog goed uit voor zijn leeftijd zeg, ik hoop dat die van mij ook zo oud mag worden.
Nog helemaal gezond ook?

Ik heb trouwens dat ik rond een jaar of 8 was een tijdje een oudje gereden van toen 30 jaar, gewoon rustig aan, die vond het helemaal geweldig nog, is uiteindelijk 42 geworden!


Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:33

Wat leuk allemaal jullie oudjes!
AlwaysH, neehoor voor mij is 18 jaar acceptabel hihi!

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 19:59

Wauw dat is wel echt heel speciaal!
Je paardje ziet er ook nog fit uit zeg

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:46

Wat leuk zeg zoveel reacties al!

Ik merk wel dat tegenwoordig de oudjes er nog heel fit allemaal uitzien (gelukkig).

Die van mij krijgt ook geen aangepaste voeding ofzo, gebit is nog prima in orde, word bijna nooit wat aan gedaan, die van mij krijgt zelfs lucerne erdoorheen omdat ze anders teveel schrokt.

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 07:04

Haha ja herkenbaar, elke keer als ik haar oma noem komen de fratsen om te bewijzen dat het niet zo is.
Die van mij ook zelfs iets te dik deze zomer, nouja liever zo als niet op gewicht kunnen krijgen toch.

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:59

Als je paard fit is en niks tekort komt, waarom zou je dan een supplement bijvoeren?
Misschien ben ik daar te nuchter voor hoor maar zag vandaag op Facebook voorbij komen dat het redelijk nutteloos is om supplementen bij te voeren maar nou weet ik niet meer waar dat nou van was.
Ik denk dat je paard aan goede kwaliteit ruwvoer en een brok/muesli met vitamines echt voldoende heeft.

Die van mij krijgt enkel voor haar artrose een supplement en in de winter als ik merk dat ze het nodig heeft geef ik haar wel eens een vitaminespuit waar ze meteen baat van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:37

KittyDylan schreef:
Vanmorgen even lekker bij mijn oudje gaan zitten <3
[ [url=m/ltX2ZC.jpg]Afbeelding[/url] ]


<3 wat een lief hoofdje zeg!

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 06:20

Hebben jullie oudjes trouwens een deken op in de winter?
Ik zag gisteren dat werkelijk waar alle paarden bij mij op stal al dekens ophadden, ik ben de enige die nog niet heeft.
Maar ik vind het nu nog totaal niet nodig, het is overdag 15 graden en snachts op stal is het hier ook bijna net zo warm, ik heb altijd geleerd vroegah dat de meest ideale temperatuur voor een paard rond de 10 graden zit...
En ik heb echt best wel een snel rillig paard, wat doen jullie?

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:59

Ik vind 18 jaar ook niet oud hoor, al moet ik zeggen dat het wel per paard verschilt natuurlijk.
De 1 is met 15 jaar misschien al oud terwijl de ander met 30 jaar misschien wel topfit nog is.
Desondanks is hier iedereen welkom natuurlijk :)

Die van mij staat ook nog zonder deken, overdag buiten en snachts op stal, ze voelt ook niet koud aan of iets en staat nu ook nog ongeschoren.
Vorig jaar helemaal geschoren, dit jaar weet ik het nog niet, ik heb zelf een scheerapparaat dus als ik het zat ben dan kan ik haar zelf wel scheren.
Momenteel rijd ik vrij weinig door persoonlijke omstandigheden en weet ook nog niet of ik deze winter nog fanatieker weer aan de slag ga, maar zolang ze het zonder deken red laat ik haar mooi staan, ben wel even tevreden dekenloos.

Rijden jullie nog vaak?

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:33

Ik zou nu nog geen deken opdoen, het is nog best wel warm en hij maakt nu zijn vacht aan.
Kou kunnen ze redelijk goed hebben, helemaa IJslanders, mocht het nou echt gaan regenen en waaien en je merkt dat hij koud aanvoelt of veel begint af te vallen dan kan je hem altijd nog een regendeken opdoen ongevoerd.
Mijn redelijk rillerige merrie staat nu ook zonder deken en voelt gewoon warm aan.

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:44

Ja bedoel ook inderdaad pas een deken als het echt regent en waait zeg maar, misschien een beetje raar verwoord net haha.
Zolang het weer nog zo blijft doe ik die van mij geen deken op, maar heb wel haar regendeken klaar liggen voor als het echt begint te regenen omdat ik weet dat ze dat niet kan hebben.

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 16:12

In dat geval als je zijn ribben ziet zou ik inderdaad een dekentje opdoen.
Voor nu zou een regendeken (eventueel fleece gevoerd) voldoende moeten zijn, wat net ook gezegd werd, misschien een deken kopen wat je met een liner systeem kan doen.

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:44

Wat een leukerd kabayo, hoe oud is ze?
Haar dochter lady lijkt heel erg veel op een lady van vroeger, hebben jullie haar al lang? En hoe oud is zij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:07

Haha dan is dat zeker niet dezelfde lady, dan heeft ze een look a like :P

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:23

Voor de nieuwe mensen: welkom! :)

Hebben jullie ook zo genoten van het mooie weer vandaag? Ik heb een lekker buitenritje gemaakt, of nouja heel relaxed niet want die draak van mij is buiten nogal sensibel, heul gevaarlijk al die takjes die bewegen, eikels die uit de boom vallen, een hek waar we nog maar 109x langs zijn gereden etc haha.
Daarna haar hoeven maar alvast uit voorzorg behandeld want die lijken alweer richting rotstraal te gaan :( 3 jaar geleden had ze dat voor het eerst en nu lijkt het wel elke herfst/winter terug te komen.

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:58

Wat een knapperds hierboven zeg!
En netjes hoor nog in het Z1 rijden :)

Mijn oudje krijgt lucerne gemengd met natural balance van havens en glucosamine/msm 1x daags en slobber van havens 3x in de week met een scheutje lijnzaadolie omdat nu de periode weer is dat ze sneller vatbaar is voor koliek door zand voor de zekerheid.

Vanmorgen ook zo lachen, stalgenoot vroeg hoe oud ze nou ook alweer was, dus zeg zo bijna 24, word echt een oudje...
Nog geen 5 minuten later was mevrouw als een gek door de bak aan het sjeesen, showen en snurken haha... die moest ook haar tegendeel even bewijzen.
Heb er nog een filmpje van gemaakt maar weet iemand hoe ik die hier kan plaatsen?
Lukt mij niet namelijk.

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:05

Ik denk toch dat het heel persoonlijk is qua merk voer wat iemand fijn vind of niet.
Zo heb ik slechte ervaring met pavo, terwijl ik heel veel mensen juist er enthousiast over hoor, maar mijn paard word er alleen maar heel erg heet en schrikachtig van en heb niet het idee dat het daarnaast iets doet.
Voer sinds een jaar of 3 havens de natural balance en die bevalt echt uitstekend, in de 15 jaar dat ik mijn paard heb valt ze met havens niet meer in in de winter, word niet heet of schrikachtig, glanst je tegemoet en eet het heel erg graag.

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 18:50

Marit, wat lekker voor je paardje. Grappig die van mij heeft ook zo een groot kleurverschil als ik haar scheer, mijne is een vosje Afbeelding
Afbeelding

Savannah, dat is ook wel erg cool zeg!

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 14:33

Valt nog mee, ik hou wel van dat gepruts haha.
En die van mij lijkt het zelfs lekker te vinden en staat er half bij te slapen.

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:55

Diedepol, geweldig! En wat een droppie om te zien, ziet er nog goed uit zeg!

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:22

Welkom realmagic!
Mooie frontriem :)

Maar ik denk dat je iemand anders bedoeld, ik start niet meer en de Z1 word hem helemaal niet meer voor mij haha.
Was er wel iemand in dit topic maar ben even haar naam kwijt.

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:44

Ik vind 300 grams nu wel al heel veel hoor, hoezo heb je dat nu al op als ik vragen mag?
Die van mij heeft ook wel wat wintervacht maar staat nu onder een 0 grams.

Als ze snel zweet en moeilijk droog te krijgen is, is scheren wel een goede optie maar dan onder hoeveel grams wil je je paard dan gaan zetten als ze nu al onder 300 grams staat en het straks echt kouder word?
Je kan ook deels scheren hè, dus bijvoorbeeld een racestreep oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:02

Denisejazz schreef:
Romy1234 schreef:
Ik vind 300 grams nu wel al heel veel hoor, hoezo heb je dat nu al op als ik vragen mag?
Die van mij heeft ook wel wat wintervacht maar staat nu onder een 0 grams.

Als ze snel zweet en moeilijk droog te krijgen is, is scheren wel een goede optie maar dan onder hoeveel grams wil je je paard dan gaan zetten als ze nu al onder 300 grams staat en het straks echt kouder word?
Je kan ook deels scheren hè, dus bijvoorbeeld een racestreep oid.


Omdat het hier al vriest? Het is hier gewoon echt al koud, en toen ik begon met dekens opleggen had ze in het begin der haren overeind staan, en ze heeft het niet te heet onder de deken, ze is gewoon warm en zweet niet. Dus dan weet ik dat 300 gram voor haar goed is. Ik heb ook nog een 400 gram deken en die leg ik pas op wanneer het zelfs overdag min is in de temperatuur.


Is geen aanval hoor gewoon oprecht interesse, het vriest hier helaas ook al.

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:18

Mijn paard doet het eerlijk gezegd super nu het kouder word, had ik niet verwacht.
Normaal heb ik haar redelijk vroeg al onder een regendeken staan etc en valt ze evengoed bijhoorlojk in en word ze suffer.

Ze staat nu nog zonder deken, krijgt eindelijk voldoende ruwvoer (vorig jaar van stal gewisseld), krijgt 3x in de week slobber van havens en heb haar nog geen vitaminespuit hoeven te geven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers