Paard kopen, een paar vraagjes?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Re: Paard kopen, een paar vraagjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:57

Wat ik me als eerste afvraag, hoe groot is het lengte-en gewicht verschil tussen jou en je dochter? Dat is nog best lastig om een geschikt paard te vinden als je dochter nog wat klein is. En hoe groot/zwaar ben jij ong?

Zaak is, dat je sowieso een hele brave moet kopen voor je dochter, maar niet te groot, maar ook niet te klein voor jou. Dan zou ik al snel denken aan een tinker, of een klein paard of stevige E-pony.

Merrie en ruin maakt niet zoveel uit, vaak is het toch karakter wat bepalend is. Sommige merries zijn iets meer uitgesproken, maar dat hoeft niet altijd.

Maar ik zou me vooral focussen op een paard die echt voor jullie alle 3 geschikt is, en dat lijkt me nog niet een makkelijke uitdaging.
En oh ja, als je ergens gaat kijken, neem altijd iemand mee met ervaring in paarden kopen en die niet met een roze bril naar een paard kijkt, maar kritisch kan blijven, of gebreken/minpunten ziet.



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:45

marvinm schreef:
Bedankt voor alle reacties. Ik ga proberen alles te beantwoorden. Het is dus idd de bedoeling om 1 paard te kopen voor 3 personen. Ikzelf ben 185 lang en weeg tussen de 75 en 85 kg (zomer/winter :-) ) mijn dochter is een stuk kleiner natuurlijk maar best lang voor d'r leeftijd. Zou eigenlijk niet weten hoe lang. Op de manege rijdt ze vaak genoeg op grote paarden en ze zal de komende jaren ook nog groter worden natuurlijk. Ik neig nu eerder naar een iets te groot paard voor haar dan een te klein paard voor ons maar dat kan ook egoïsme zijn hoor . We gaan zeker niet over 1 nacht ijs. Ik heb al 2 A4 blaadjes vol geschreven en ben net begonnen en verwacht hetzelfde van hun. Dat gaan we dan naast elkaar leggen en dingen afstrepen compromissen sluiten en afspraken maken. Het budget heb ik nog niet echt bepaald, daar heb ik mij nog niet in verdiept. Wat zou een redelijk budget zijn denken jullie? Les van dezelfde persoon moet natuurlijk geen probleem zijn, maar ik heb idd een heel andere rijstijl. Ik rij nooit met zweep en doe veel met m'n stem terwijl de dames juist andersom doen, maar dat valt aan te passen. Bedankt voor het verplaatsen, wist zo snel niet waar dit thuis hoorde.


Ah, als ze al vrij lang is, dan scheelt dat een hoop. Dan kun je idd gaan voor een klein paard. Denk dat je met een budget van €3000.- al aardig wat leuks kunt vinden hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:48

troi schreef:
Bij paarden speelt dat minder omdat die op functionaliteit gefokt worden maar er zijn wel degelijk rasgebonden problemen. Bijvoorbeeld OCD dat een tijdje binnen het KWPN erg speelden en ernstige beenproblemen (CPL) bij de trekpaarden en tinkers. Maar een met goede medische (en eventuele rontgen) keuring zou een dierenarts dat moeten constateren.


Dat wilde ik ook al zeggen. Enige is, dat cpl niet bij iedere da bekend is. Dus mocht je voor dat ras gaan, is het handig om daar zelf ook wat meer info over te winnen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, Amazonbot, FCSA, Flip00, Galeobdolon, JitskeJeldau, lauralarissa, MiekeFS, Punz, Pytje, Salinah, Sanet, Sorro, vilo, zimbri en 114 bezoekers