Paard kopen, een paar vraagjes?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marvinm
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-09-16

Paard kopen, een paar vraagjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 20:29

Hallo iedereen.

Ik ben Marvin, 31 en ben samen met vriendin en dochter (9) voornemens om een paard te kopen.

Ik ben net pas begonnen met de voorbereiding en had een paar vraagjes.
Eerst zal ik de situatie even uitleggen.
We rijden alle 3 paard, mijn dochter rijdt dressuur en af en toe een springlesje, mijn vriendin rijdt ook dressuur en ik rij vooral buitenritten, in hou wel van lange ritten.
Het is voor de dames nog allemaal niet heel serieus (f5 dacht ik zo) maar dat kan het in de toekomst natuurlijk wel worden. we willen dus een paard kopen die mee kan groeien met dressuur maar waar ik ook mn ritten op kan maken.

Wij zijn alles aan het opschrijven waar we van te voren rekening mee moeten houden maar aangezien wij alleen nog ervaring hebben met het houden van een Shetlander zal er genoeg zijn waar wij niet aan denken maar wat wel belangrijk is.

1 van mijn vragen is dus wat ik echt niet moet vergeten om uit te zoeken en te regelen voor dat we echt op zoek gaan naar een geschikt dier.

Ik zou zelf graag een merrie willen, waarom weet ik eigenlijk niet maar daar gaat mijn gevoel naar uit. wat zijn de voor en tegens van een merrie/ruin?

Er zullen de komende tijd vast nog wel wat meer vragen komen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr, Marvin


marvinm
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 21:11

Bedankt voor alle reacties. Ik ga proberen alles te beantwoorden. Het is dus idd de bedoeling om 1 paard te kopen voor 3 personen. Ikzelf ben 185 lang en weeg tussen de 75 en 85 kg (zomer/winter :-) ) mijn dochter is een stuk kleiner natuurlijk maar best lang voor d'r leeftijd. Zou eigenlijk niet weten hoe lang. Op de manege rijdt ze vaak genoeg op grote paarden en ze zal de komende jaren ook nog groter worden natuurlijk. Ik neig nu eerder naar een iets te groot paard voor haar dan een te klein paard voor ons maar dat kan ook egoïsme zijn hoor . We gaan zeker niet over 1 nacht ijs. Ik heb al 2 A4 blaadjes vol geschreven en ben net begonnen en verwacht hetzelfde van hun. Dat gaan we dan naast elkaar leggen en dingen afstrepen compromissen sluiten en afspraken maken. Het budget heb ik nog niet echt bepaald, daar heb ik mij nog niet in verdiept. Wat zou een redelijk budget zijn denken jullie? Les van dezelfde persoon moet natuurlijk geen probleem zijn, maar ik heb idd een heel andere rijstijl. Ik rij nooit met zweep en doe veel met m'n stem terwijl de dames juist andersom doen, maar dat valt aan te passen. Bedankt voor het verplaatsen, wist zo snel niet waar dit thuis hoorde.


marvinm
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 21:15

mrie schreef:
Ik wil altijd een ruin, ik heb al wijven gedoe van mijzelf genoeg én ik wil voorkomen dat ik ooit bedenk dat ik een veulen wil bij mijn merrie. Sommige dingen moet je niet willen.
Tip houd een notitieboekje bij met al je kosten, ook die van 25 cent voor een paar elastiekjes. Het is heel mooi om daar in een later stadium in terug te bladeren en je leert er van geen onzin dingen te kopen.


Onzin dingen kan ik helaas niet vermijden. Hoe veel halsters ze wel heeft voor 1 shet dat is niet normaal, elastiekjes en andere troep nog niet eens meegeteld. Maar dat is wel een mooie regel, dat mag ze bij de eventuele volgende lekker zelf kopen

marvinm
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 21:16

nuscaniels schreef:
Uitzoeken of je er geen twee kan houden. :D niets leuker dan samen op stap.

Denk dat een wat ouder ervaren paard de beste investering is. Een die het bakwerk al kan waardoor je dochter fijn kan leren en jij er lekker mee naar buiten.
Ik zou ook alvast op zoek gaan naar waar je je paard wil stallen.
Vol/halfpension of doe het zelf.

Ruin of merrie zou ik niet zo op vastpinnen, ik zelf ben echt een merriepersoon maar heb nu toch ook weer een ruin gekocht.


Dat wordt inclusief de shet dan 3, eerst maar eens kijken hoe 1 bevalt. Stalling gaan we ook nog bespreken daar zijn alle opties nog open.

marvinm
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 21:19

troi schreef:
Budget ligt aan wat je wilt. Een leuke doorgereden tinker heb je voor pakweg 3000 euro maar een kwpner met wat wedstrijdervaring wordt een heel ander verhaal. Ik zit niet zo in de wpn-ers maar heb me eens laten vertellen dat een net gereden op basisniveau (b/l) , brave, coole zo op de 10.000 zit. Maar daar kan ik me in vergissen.


Bedankt, ik moet dus gewoon naar de prijs/kwaliteit verhouding kijken. Hoe veel kwaliteit willen we en hoe veel hebben we daar voor over. Even snel op marktplaats kijken en ik zie dat er aanbod is in elke prijsklasse.

marvinm
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 21:57

Bedankt voor alle reacties, ik ga het allemaal mee nemen in mijn stuk. Zodra ik nog vragen heb zal ik die graag stellen hier. Fijne avond iedereen!

marvinm
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-09-16

Re: Paard kopen, een paar vraagjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 13:38

Bedankt voor de tips. We kennen wel een paar mensen met ervaring van het kopen van een paard en die zullen wij tegen die tijd ook vragen om mee te gaan kijken. Sowieso is de medische keuring ook belangrijk voor mij. Ik geef liever wat meer uit aan een gezond paard dan aan een dier met eventuele zwaktes. Hoe zit het eigenlijk met kruisingen? Een ras zuiver dier is mooi maar met andere dieren zijn de kruisingen eigenlijk veel sterker omdat de inteelt problemen er voor een groot gedeelte uit zijn. Hoe zit dat bij paarden?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, IASCrawler en 35 bezoekers