[VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

[VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-16 20:53

Ik kon echt geen titel verzinnen :')

Hoi allemaal!

Sinds afgelopen zaterdag heb ik een eigen paard! Dit is mijn aller eerste paard, dus alles is wennen en even kijken hoe alles gaat en moet!

Ik heb dit topic aangemaakt zodat ik zelf kan vertellen wat ik allemaal heb gedaan met Ducky en voor degene die het leuk vinden om het te lezen en ons te volgen :)

Ik wil vooral met Ducky heel veel buiten gaan rijden. Buitenritten door de Brielse Maas, naar het strand in Oostvoorne, etc. Ik wil ook veel grondwerk gaan doen om echt een band te krijgen met hem en om te werken aan de galop.

Verder vind ik het gewoon leuk om te vertellen wat we hebben gedaan en misschien hebben jullie wel tips! :)

Wat informatie over Ducky:

Naam: Dutch Dynamite (Ducky)
Leeftijd: 6 jaar
Kleur: zwartbruin
Ras: Draver
Vader: Strausie
Moeder: Uriana Dijkhoeve

Afbeelding


Alvast een update voor vandaag:

Vanochtend is de hoefsmid geweest. Hij heeft nieuwe Nikes gekregen die wel erg mooi staan :o. Zijn voorhoeven vond hij prima, maar toen de hoefsmid begon aan zijn achterhoeven was hij er wel weer klaar mee dus toen begon hij een beetje te klieren. Hij is twee keer weggelopen (jammer genoeg) maar daarna wel weer kunnen pakken en verder gegaan. Voor de rest is alles goed gegaan :). Ik heb hem op stal gezet en toen ben ik naar school gegaan.

Duck zijn nieuwe Nikes:

Afbeelding

's Avonds gingen mijn vriend en beste vriendin mee naar Ducky. Ik heb hem eerst grondig gepoetst omdat hij heel erg vies was (hij heeft lekker liggen rollen en weet ik veel wat ;')) Zondag vond hij de poetsplaats nog niet leuk dus was hij alleen maar aan het draaien en om zich heen aan het kijken. Maandag was hij al wat rustiger, toen heb ik hem met een ander paard erbij gepoetst. Dinsdag stond hij al langere stukken stil (heb hem de hemel in geprezen) en vandaag stond hij ook langere stukken netjes stil. Heel goed beloond als hij stil stond en als hij ging klieren dan negeerde ik het. Tot nu toe werkt het heel goed en doet hij het steeds beter :).

Na het poetsen heb ik hem losgegooid in de longeerkraal en ben ik met hem gaan longeren zonder longeertouw. Soms vond hij het leuk om me in de maling te nemen maar dan klapte ik in mijn handen en dan had hij weer aandacht voor me. Hij heeft hele stukken gegaloppeerd op links en rechts (4/5 rondjes achter elkaar) en kon al zijn energie eruit gooien. Hij luisterde heel erg goed en het was echt heel erg leuk om te zien hoeveel plezier hij erin had! <3 Daarna was ik uitgeput en moet ik even op adem komen, toen kwam hij heel lief naar me toe en hij volgt me ook overal naar toe. Ook in de wei wat ik echt heel erg leuk vind! Ik heb nog even met hem geoefend in de longeerkraal dat als ik mijn arm voor zijn borst doe en ho zeg, dat hij dan stil moet staan. Hij luisterde heel goed en hij begreep het na een paar keer al. Toen meegenomen uit de longeerkraal en ook nog even geoefend, ook toen luisterde hij goed!

Daarna ging het niet zo goed. Mijn vriend was aan het spelen met de honden van de staleigenaresse voor zijn neus. Daar werd hij heel erg druk van en dus werd ik een eens meegesleurd naar de mesthoop. Ik heb hem los gelaten en daarna weer gepakt. Heb hem wel even duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling is. Hij was nog steeds heel erg druk dus ik ben een paar rondjes met hem gaan lopen en heb hem toen op stal gezet. Jammer dat het niet zo heel goed eindigde :(

Duck in zijn stal:

Afbeelding

Morgen ga ik als hij weer zo doet hem gelijk corrigeren en zorgen dat hij zichzelf niet los kan trekken. Ook heb ik tegen mijn vriend gezegd dat hij niet meer met die honden moet spelen voor Ducky zijn neus de komende tijd. Ik hoop dat het morgen beter gaat! Heeft iemand misschien tips? :)

Hopelijk willen jullie ons volgen! :D

*in dit topic vertel ik hoe ik aan Ducky ben gekomen en staat ook een verslag in van hoe het de afgelopen dagen is gegaan :) *

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western


_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-16 05:11

Bedankt allemaal! Ik neem je tips mee woepsie90 :) Als hij vanmiddag iets eng vindt dan loop ik met hem mee en haal hem dan terug zodat ik de leiding weer heb en dan laat ik hem weer rondjes lopen zoals gisteren :)

Edit: Ik heb van Bonte een paar koers foto's gekregen van Ducky! Hier een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-16 08:32

Dankje voor de tips Cer! :) Toen de hoefsmid kwam heb ik hem ook heel de tijd verteld dat hij braaf is en een knappe jongen en het knapste paard van stal omdat je kan zien dat hij een soort van goedkeuringsteken nodig heeft als hij zo staat. Hij kijkt je dan echt aan van: Doe ik het goed?

Ja, dat weet ik nog! Ik was het even vergeten, maar het is inderdaad vergelijkbaar met wat er gisteren was (behalve de honden dan). Als hij het weer doet dan corrigeer ik hem gelijk en laat ik hem weten dat ik de leider ben. Ik ga ook met hem verder oefenen dat als ik mijn hand voor zijn borst doe en ik zeg ho, dat hij dan stil moet staan. Dit kreeg ik als tip van een stalgenoot en hij vangt het echt heel goed op in de longeerkraal, nu nog buiten de longeerkraal :)

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-16 09:02

Shirley schreef:
En die smid maar glunderen, tot je het knapste paard van stal zei -O-


:') :')

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-16 21:13

Toen ik vanavond aan kwam lopen stond Ducky al met zijn oortjes naar voren in zijn stal te wachten. Ik heb hem even gedag gezegd en ben toen met de kruiwagen een rondje door het weiland heen gelopen om mijn weekelijkse taak te doen haha!

Toen ik dat heb gedaan, ben ik weer naar Ducky gegaan en heb hem uit zijn stal gehaald en meegenomen naar de poetsplaats waar ik hem grondig heb gepoetst. Hij was heel erg vies en toen ik klaar met hem was glom hij weer mooi! Hij stond met het poetsen braaf stil. Ook met het opzadelen :)

Duck op de poetsplaats (wat een knapperd is het <3)
Afbeelding

Nadat ik hem had opgezadeld ben ik eerst even een paar rondjes met hem door de bak gelopen om te laten zien dat de enge plekjes helemaal niet eng zijn. Daarna ben ik opgestegen en heb ik ongeveer een half uurtje gereden. Hij vond alles heel erg eng en durfde niet in de buurt van de bosjes langs het hek te komen. Ik ben linksom voltes gaan rijden en heb ze steeds groter gemaakt en toen even twee rondjes gedraafd en daarna heb ik het ook rechtsom gedaan. Hij is twee keer geschrokken. Ik heb het genegeerd en heb hem niet gerust gesteld om hem niet het teken te geven dat schrikken oké is. Ik heb hem uitgestapt en ben toen afgestegen. Toen nog even rondjes met hem gelopen door de bak en hem daarna afgezadeld, een borstel over hem heen gehaald en op stal gezet.

Hij heeft me geen een keer meegetrokken ergens heen vandaag! Hij keek wel naar de mesthoop maar toen heb ik zijn hoofd zachtjes opzij geduwd en rustig doorgelopen en hem in zijn stal gezet. De honden waren er wel heel de tijd maar ik heb ze genegeerd en toen Ducky zag dat ik ze geen aandacht schronk, deed hij het ook niet :D

Nu heb ik toch een vraag. De volgende keer als ik ga rijden doe ik voor de zekerheid mijn bodyprotector om (er kan altijd iets onverwachts gebeuren en zeker nu het allemaal nog nieuw is voor hem). Is het nu beter als ik gewoon ga rijden door heel de bak heen en als hij schrikt het negeren? Of is het beter om zoals nu voltes te rijden en die steeds groter te maken? :)

Ik moet trouwens wel even zeggen dat hij met het rijden echt heel erg goed naar mijn stem luistert! <3

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-16 13:24

taverno schreef:
Ik denk dat gewoon doorrijden alsof er niets gebeurd is het beste is.
Maar als hij echt niet meer langs die plek wil is wat je doet met de voltes ook goed hoor.

Heb je niet iemand die je er mee kan helpen?


Op dit moment kan niemand helpen. Ik ga wel kijken of iemand een keer in de week les kan geven, maar dat duurt waarschijnlijk nog wel een maand...

Vanmiddag ga ik waarschijnlijk weer rijden, elke keer als hij schrikt dan ga ik gewoon door rijden maar als hij echt niet meer die hoek in wilt dan stuur ik hem weer voltes. Ik denk dat het ook even wennen is misschien

Ik loop wel elke keer voor en na het rijden een paar rondjes door de bak heen en dan praat ik tegen hem over wat ik die dag heb gedaan en allemaal andere onzin, dan schrikt hij wel af en toe maar dan loopt hij daarna wel weer lief mee :)

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western


_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-16 14:20

Ik rij hem op stem en hij luistert heel erg goed naar de commando's. Dat praten is meer om gewoon contact te hebben en hem af te leiden van de enge dingen of omdat ik allemaal dingen te vertellen heb :)

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-16 17:09

Toen ik op stal aan kwam heb ik extra stil gedaan en heb ik hem niet geroepen waardoor ik stiekem een foto van hem kon maken :)

Afbeelding

Nadat ik hem uit de wei heb gehaald, heb ik hem helemaal schoon gepoetst en heb hem daarna in de longeerkraal losgegooid. Hij heeft even al zijn energie eruit gegooid en ging toen lief rondjes draven. Ik heb ook nog even de galop met hem geoefend. Hij luisterde heel erg goed en heeft links- en rechtsom meerdere rondjes achter elkaar gegaloppeerd. Daarna eventjes uit laten stappen en toen beloond met mijn stem. Hij kwam lief aanlopen om een kusje te komen geven en liep toen heel de longeerkraal door achter mij aan <3

Toen heb ik hem opgezadeld, was hij ook heel erg braaf en ben toen een stukje gaan rijden in de bak. Ik heb geprobeerd om met hem door heel de bak te rijden, maar hij vond de linkerkant van de bak toch nog wat eng, dus heb ik hem aan de rechterkant van de bak op een volte gezet en die steeds groter gemaakt. We kwamen dit keer twee meter verder dan gisteren. Het is misschien niet heel veel, maar voor mij wel! Ik heb ook rondjes gedraafd en dat ging ook heel goed, hij deed het echt heel erg goed ondanks het hard waaide en alles wapperde en toen ook nog sirenes in de verte! :D

Na het afzadelen heb ik nog even een zachte borstel over hem heen gehaald en heb ik 10 minuten lang over zijn neus staan kriebelen (dat vind hij blijkbaar heerlijk want hij doet dan zijn ogen dicht en dan ontspant hij helemaal). Daarna op stal gezet en snoepjes gegeven :D

Ik heb Ducky trouwens na het poetsen ingespoten met vliegspray. Hij vindt de spray nog steeds eng maar steeds minder :)

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-16 19:17

De afgelopen dagen heb ik hem gelongeerd en een paar keer gereden. Vandaag ook en het ging heel erg goed. Hij liep na een kwartier ontspannen door de bak heen met zijn neus bijna op de grond. Hij is maar twee keer geschrokken maar koos ervoor om stil te staan met gespitste oortjes in plaats van rennen of iets anders :) Ik heb hem na het rijden afgesponst en ik heb nog even met hem over het terrein gelopen. Daarna heb ik hem in zijn stal gezet en kreeg hij een appel en een wortel waar hij heel erg blij mee was :D

Zaterdag ga ik een stukje over de dijk met hem lopen.

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-16 18:04

Gisteren heb ik Ducky eerst even losgegooid in de longeerkraal waar hij al zijn energie eruit heeft gerend. Hij was echt heel erg vrolijk en galoppeerde steeds uit zichzelf :) Daarna heb ik hem afgespoeld met de slang. Hij bleef heel lief staan en vond het lekker. Ik heb zijn manen en staart ook helemaal uitgespoeld en uitgekamd. Daarna even droog gestapt en toen heb ik hem in de wei gezet :)

Vandaag heb in hem eerst even helemaal gepoetst en toen moesten we wachten totdat we de longeerkraal in konden, dus heb ik geprobeerd zijn manen in te vlechten. Ik ben daar echt niet goed in maar het is toch aardig gelukt! :)

Afbeelding

Afbeelding

Daarna gelongeerd met de longeerlijn in de bak. Een stalgenoot heeft even geholpen omdat ik in de knoop zat met de longeerlijn. Daarna ging alles heel goed :D

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-16 15:04

Omdat het zo warm is heb ik hem eerst laten rollen in de paddock en daarna afgespoten met de tuinslang. Hij vond het heerlijk :)

Afbeelding

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-16 17:36

Vandaag heb ik Ducky uit de wei gehaald en heb hem in de longeerkraal gezet waar hij al zijn energie kwijt kon. Hij galoppeerde heel de longeerkraal door en maakte sliding stops en vond kleine sprongetjes maken ook leuk! Hij was heel erg druk en zat vol energie! Ik vond het ook heel erg leuk dat hij heel de tijd galoppeerde en als ik hem dan riep vanaf de kant dat hij dan opkeek en aan kwam racen <3

Ik heb geen idee hoe ik filmpjes kan plaatsen, daarom een paar screenshots uit het filmpje :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-16 13:53

Vandaag hebben we hele vooruitgangen gemaakt :) In de afgelopen weken waren er een paar dingen die (nog) niet zo goed gingen of verbeterd konden worden:

- Onzekerheid. Een eerste eigen paard hebben is heel erg nieuw en alles moet je nog ontdekken en je moet elkaar zeker leren kennen en aan elkaar wennen. Ducky is nu 21 dagen bij mij en in het begin waren er wat botsingen maar nu gaat alles goed. Ik ben zekerder geworden en hij ook.

- Uit de wei halen en in de wei zetten. Ergens in de eerste paar dagen is het sulletje tegen de stroomdraad aangelopen toen hij aan het spelen was met de andere paarden waardoor hij elke keer als ik de wei open deed (twee draden die je dan even opzij moet doen en daarna weer dicht) hij er bijna uitrende zodat hij niet bij het draad in de buurt hoefde te komen. Dat is nu heel erg verbeterd! Als ik hem roep dan komt hij aangelopen en dan doe ik het draad open. Touwtje aan zijn halster vast en dan begeleid ik hem uit de wei. Een paar dagen geleden dacht ik; wat nou als ik het halstertouwtje over zijn nek heen doe (zodat hij er niet op kan staan) en hem dan gewoon los laat ipv dat hij heel hard gaat lopen. Dus dat deed ik en hij bleef gewoon op me staan wachten totdat ik het draad weer dicht heb. Dit gaat nu heel erg goed!
Met hem weer naar de wei brengen wacht hij nu ook netjes en loopt hij me niet voorbij.

- Over het erf lopen. In het begin vond hij alles spannend en sleurde hij me overal mee naar toe. Ik ben toen in de longeerkraal begonnen om hem te leren dat als ik mijn hand voor zijn borst doe dat hij dan moet stoppen. Daar luistert hij heel goed naar en het is nu zelfs niet meer nodig omdat hij lief achter me aan loopt ipv voor me en mij mee sleurend.

- Hoofdstel omdoen. Het is echt een pechvogeltje want hij heeft anderhalve week geleden zijn oor gestoten aan iets (geen idee wat want het is gebeurd toen ik er niet was) waardoor elke keer als ik het hoofdstel om wil doen hij zijn hoog omhoog gooit en op mijn voet gaat staan met zijn hoef, niet expres want hij voelt zich dan echt heel schuldig, maar niet zo handig natuurlijk. Daarna heb ik nog twee keer gereden en heb ik het hoofdstel met moeite omgekregen en daarna als zijn oor goed zat, hem een snoepje gegeven. Met het halster omdoen en gewoon zo aan zijn oor zitten vindt hij helemaal niet erg. Hij vindt het lekker als ik hem achter zijn oor kriebel. Daarom begreep ik ook niet echt waarom hij het dan zo erg vond als ik het hoofdstel om deed. Ik heb toen een week niet gereden en alleen maar gelongeerd omdat hij echt heel erg mager was (ander punt). Vandaag heb ik weer gereden en ik keek eigenlijk een beetje op tegen zijn hoofdstel omdoen. Ik heb besloten bij mezelf om gewoon rustig te blijven en hem alle tijd te geven. Ik heb het hoofdstel voorgehouden en half omgedaan zodat ik alleen zijn oren nog moest doen (ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen haha). Daarna heb ik gewacht totdat hij zelf rustig was en toen voorzichtig zijn oren goed gedaan en een snoepje gegeven. Hij hield zijn hoofd laag en ik mocht zijn voorpluk goed doen en aan zijn rechteroor zitten vond hij ook geen probleem. Ik heb hem helemaal de hemel in geprezen en hem geknuffeld. Ik ben zo blij dat het helemaal goed ging! :D
Toen met hem afdoen was het ook geen probleem en heb ik hem los laten lopen daarna over het erf om te kijken wat hij zou doen. Hij ging echt overal heen om te kijken en liep toen uiteindelijk terug naar een stukje gras wat er lekker uitzag en daar bleef hij staan.

- Veelste mager. Hij is sinds hij bij mij is veel magerder geworden dan dat hij al was, waardoor ik toch lichtelijk in paniek raakte dus heb ik zijn mest opgestuurd en de dierenarts zei dat hij geen wormen heeft en heeft hem even nagekeken. Ze zei dat het door veel longeren aan de longeerlijn, los en met hulplijnen enzo wel goed gaat komen. Wat hij eet is ook gewoon genoeg en alles komt goed. Dat stelde mij echt gerust gelukkig! Hij is ook dikkerder geworden in een week tijd (niet heel veel) en dat valt me dan gelijk op, heel fijn!

- Poetsen. Doordat hij zo mager is zijn zijn ribben heel erg gevoelig als ik eroverheen borstel, dan liep hij weg of dan keek hij me boos aan met zijn oren naar achteren. Vandaag was het een eens heel anders. Hij zat wel aan me te snuffelen maar ik mocht alles gewoon poetsen en het was geen probleem voor hem.

Het rijden zelf ging vandaag ook heel erg goed. Hij liep uit zichzelf al meer naar de acherkant van de bak. Het draven ging ook heel goed. Hij ging een keer wel heel erg snel maar dat vond ik echt leuk! :) Voor de rest heb ik hem gewoon in een rustig tempo laten draven.

Ik heb hem ook nog even laten rollen in de longeerkraal waardoor hij echt een zandmoster was. Het was wel heel leuk, want de boer aan de overkant was bezig om zijn schapen naar binnen te halen dus er liepen allemaal schapen over de weg. Dat zag Ducky vanuit de longeerkraal en toen ging hij staan met gespitste oortjes en zijn hoofd in de lucht, hard briesend. Hij rende steeds naar de andere kant van de longeerkraal en toen ging hij weer aan de rand staan zodat hij de schapen kon zien. Erg grappig! :')


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-16 10:45

woepsie90 schreef:
Wat ben je goed bezig _/-\o_ je houd hem
goed in de gaten lees ik, top hoor!

Wat voer je hem trouwens? Volgens mij is zijn ras wel "dik" te krijgen maar blijf je de ribben altijd soort van zien, net als Harvey (EV) die echt niet meer mager is. Volgens mij heet dat rondgeribt? Kijk hier maar, foto is van vanmorgen:

[ [url=m/MVK3UH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Harvey staat 24/7 buiten en krijgt uurtje per dag hooi (als hij op stal staat om gepoetst te worden etc) en eenmaal per dag klein emmertje bieten/soya pulp met vitamine brokjes, zeewier, lijnzaadolie en wortels.

Keep it up +:)+



Hij krijgt onbeperkt kuilgras heel de dag door en twee keer per dag een halve schep brok. Hij staat van 's morgens tot 's avonds buiten in de wei

Dankje! :)

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 16:41


Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 15:44

@xLisaSpelt - Super leuk! Dravers zijn echt een heel erg leuk ras en ze zijn zo lief! Ze doen alles voor je <3

---

Vandaag ging het echt heel erg slecht :( Uit de wei halen en poetsen ging heel erg goed en het was echt een ons momentje. Toen kwamen mijn vriend zijn ouders, vier stalgenoten en iemand die meekwam met een stalgenoot. Mijn moeder en vriend waren er al. Alles ging vanaf toen mis. Ducky werd heel erg druk en toen ik zijn hoofdstel in wilde doen duwde hij me aan de kant met zijn lichaam door weg te rennen. Toen heb ik snel het zadel die nog los zat voor de martingaal eraf gehaald en hem laten lopen naar de andere kant want anders werd mijn arm uit de kom getrokken. Zadel aan mijn moeder gegeven en hem los meegenomen naar zijn stal waar ik zelf ook even op rust kon komen. Toen we alleen waren kreeg ik in een keer zijn hoofdstel om zonder problemen en heb ik hem verder opgezadeld in zijn stal. Toen heb ik hem meegenomen naar de bak buiten en heb ik mijn cap op gedaan en bodyprotector. Ik heb even een paar rondjes met hem door de bak gelopen en toen aangesingeld. Toen ik wilde opstijgen ging het in het begin nog goed, maar toen ik mijn voet in de beugel deed en omhoog kwam rende hij weg. Ik ben blijven hangen/liggen op zijn rug over het zadel heen totdat hij stopte en toen ben ik weer op de grond gesprongen, rustig. Ik bleef liggen zodat als hij stil stond de beloning was dat ik van hem af ging. Het was wel even schikken hoor...

Een stalgenoot kwam gelukkig aangelopen en ze heeft me geholpen. Eerst gewacht totdat Ducky weer een beetje rustig was en uiteindelijk ontspannen stond. Toen heeft ze me een voetje gegeven zodat ik weer over het zadel lag. 5 seconden blijven liggen en toen hij stil bleef staan en ontspande weer eraf gegeleden. Toen een krukje gepakt en zo opgestegen, dat ging helemaal goed. Daarna gaan rijden maar dat ging ook niet zo goed. Hij was heel erg gespannen en schrok van alles om hem heen. Uiteindelijk maar 15 min of minder gereden omdat hij een volte ontspannen liep. Afgestegen en hem mee genomen naar zijn stal en daar heb ik hem afgezadeld. Spullen opgeruimd en toen even geknuffeld in zijn stal. Mijn vriend zijn ouders gingen toen weg en daarna kwam mijn moeder ook dag zeggen tegen Ducky maar ze had een flesje water vast en toen deed ze haar haar goed met de hand waar het flesje water in zat. Het flesje kwam geen eens bij zijn hoofd in de buurt maar hij sprong naar achteren en flipte hem in zijn stal. Ik moest hem minstens 5 minuten aaien en tegen hem praten voordat hij weer rustig was. Daarna wel goed afgesloten door nog te knuffelen.

Wat een rot dag :(

Zodra er heel veel mensen zijn wordt hij een eens heel anders..

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 16:24

Dankjulliewel! :o

Hij is nu helemaal aan mijn moeder gewend omdat ze vaak mee gaat en hem snoepjes en een aai geeft, maar zodra er meer mensen dan ik, mijn moeder en vriend komen dan wordt hij zenuwachtig en een beetje gestresst. Misschien ben ik dat ook wel onbewust maar ik probeer toch heel rustig te blijven... In ieder geval ga ik zelf proberen niet te veel aan te trekken van de mensen langs de kant, dankje! :)

Eerlijk gezegd wilde ik helemaal niet meer rijden nadat het zo fout ging maar ik dacht dat als ik er nu op ga en het goed afsluit, dat het alleen maar beter kan gaan dan dat ik stop en slecht eindig

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 19:35

Vanaf vorige week dinsdag heb ik helaas niet meer kunnen rijden, maar we hebben wel veel dingen gedaan. Ik kan tot volgende week niet rijden omdat toen ik die dinsdag dat ongelukje met Ducky had toen hij wegrende en ik moest blijven hangen, is er een wervel in mijn rug verdraaid waardoor ik woensdag amper kon lopen. Ik ben tot vrijdag thuis gebleven van school, maar ben wel naar Ducky geweest.

Donderdag heb ik hem even los gelaten in de longeerkraal waar hij lekker ging rennen en toen met veel moeite hem gepoetst (door mijn rug).

Vrijdag de teugels en martingaal van het hoofdstel afgehaald en die bij hem omgedaan. Even een kwartiertje gelongeerd en toen heeft mijn vriend een balkje in de longeerkraal gelegd waar Ducky gefascineerd naar ging kijken. Met overtuiging en zeggen dat het een knappe jongen is hem erover heen gekregen :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zaterdag had ik veel last van mijn rug, dus toen heb ik gevraagd of mijn vriend 3 balkjes in de longeerkraal wilde leggen en dat heeft hij gedaan. Ik heb ze naast elkaar gelegd en Ducky aan de ene kant gezet en zelf aan de andere kant gaan zitten op een krukje. Hij keek naar me alsof ik gek was :') Met veel roepen en Ducky die alle balkjes helemaal geinspecteerd heeft, kwam hij uiteindelijk om de balkjes heen (wat een doos) naar me toe gelopen ipv over de balkjes heen om vervolgens zijn zand neus in mijn gezicht te duwen. Heeeerlijk! Wel super lief <3

Afbeelding


Zondag waaide het enorm hard dus toen heb ik hem even zijn gang laten gaan in de longeerkraal. Racen wat hij deed! Er zaten zelfs een paar sliding stops en vage sprongetjes bij. Wat een clown :')

Dinsdag gelongeerd. Wat een draak was het! Elke keer als ik zei dat hij naar draf moest, oren plat in zijn nek en boos naar me trappen. Dat accepteerde ik echt niet! Dus toen de longeerzweep achter hem op de grond geslagen en geroepen dat hij heel snel moet stoppen. Hij keek me nog even boos aan en toen was het klaar. Hij deed daarna alles wat ik vroeg :)

Gisteren regende het echt enorm hard! Ducky heeft daarom heel de dag in zijn stal gestaan, lekker droog met onbeperkt kuil. Ik heb hem in de stal gepoetst en lekker geknuffeld. Hij kijkt soms boos naar mensen als ze naar hem toe komen als hij in zijn stal staat. Hij doet dat nu geen een keer meer naar mij :)

Afbeelding


Vandaag zijn we voor het eerst naar buiten geweest en ik was super trots! Hij keek heel de tijd met gestiptste oortjes en luid briesend, maar liep wel gewoon lief mee. We zijn bijna alles wat je maar kan bedenken tegen gekomen; hardlopers, fietsers, iemand op de scooter, veel auto's, een grote tractor die vuil uit de sloot aan het halen was, enge bosjes die wel heel erg te keer gingen en niet te vergeten de twee enge dingen: een paal en schapen. Hij stond naar de paal te kijken alsof hij het nog nooit in heel zijn leven had gezien. Het zag er grappig uit! Na overtuiging toch langs de paal gegaan en op de terugweg keek hij er geen eens naar. De schapen vond hij wel heel erg interessant. Hij bleef maar briesen en gefascineerd kijken. Een schaap mekkerde naar hem en toen sprong hij achteruit, wat een doosje :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 21:20

Lukasje schreef:
Leuk dat jouw vriend ook zo betrokken is !

Hoe gaat het nou met je rug?


Beter :) De dokter zei dat zolang ik normaal kan lopen en bewegen, dat de wervel weer goed gaat (of zoiets. Ik hoop dat ik volgende week weer mag rijden!

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 07:20

Omdat het al aardig koud is buiten zijn we op dekenjacht geweest :)

Donderdag moest ik op eens op een excursie met school die heel ongeregeld was, waardoor ik niet mee kon met mijn moeder en vriend om een deken voor Ducky te kopen. Heel lief van ze dat ze toch zijn gegaan, ondanks dat ik niet mee kon. Ze zijn die dag twee keer naar Epplejeck gereden omdat de eerste deken veelste groot was en de tweede weer veelste klein. Tussenmaten hadden ze niet dus zijn we de volgende dag weer naar Epplejeck gereden en kon ik mee. Daar hebben we dekens op elkaar gelegd om een kleinere maat dan 185 te vinden en een grotere maat dan 175. Het was even zoeken maar uiteindelijk hebben we er eentje gevonden. We zijn gelijk naar stal gereden en de deken gepast. Ook weer te klein _-:( Dus moesten we die avond weer terug naar de Epplejeck, gelukkig moesten we al die kant op, anders was het weer verspilling van benzine.

Nadat ik die dag zijn deken had gepast begon Ducky een eens heel erg vervelend te doen. Met poetsen ging alles goed maar toen ik zijn hoofdstel om wilde doen stond hij drie keer op mijn voet en toen rende hij weg. Uiteindelijk heb ik hem naar zijn stal gekregen en het daar weer geprobeerd, alleen ik kon niet zijn stal in komen om hem te pakken en mee te nemen. Ik heb het meerdere keren geprobeerd en toen schopte hij me met zijn achterbeen tegen mijn voet aan. Ik heb hem gelijk een klap gegeven met het halster op zijn kont. Hij schrok erg, omdat hij dat niet van me gewend is en ik voel me ook heel erg schuldig dat ik hem geslagen heb met het halster maar hij mag me echt niet trappen.
Daarna kon ik niks meer doen en heb ik hem genegeerd en zijn we naar huis gegaan. Dan maar niet. Thuis voelde ik me heel erg schuldig en moest ik huilen en toen moest mijn moeder heel hard lachen en vergeleek ze Ducky met een klein kind. Dat die ook soms heel vervelend doen en je dan heel erg boos op ze bent.

Maar goed, die avond zijn we weer naar Epplejeck geweest en hebben we weer een deken gehaald. De service was trouwens top! Hoe vaak we ook terug zijn gekomen, ze vonden het niet erg om te helpen.

Ook heb ik nog de staleigenaresse geappt om te vragen of ze de volgende dag wilde helpen met Ducky, gewoon omdat hij zo deed en je met twee meer ziet dan een. Ze vond het geen probleem dus heeft ze me de volgende dag geholpen. Ik kon hem die dag geen eens uit de wei halen, hij rende heel hard weg en trapte in de lucht, terwijl hij normaal altijd op me staat te wachten. Ik voelde me echt verdrietig en boos.

De staleigenaresse heeft hem uiteindelijk samen met mij uit de wei gehaald en heb ik hem gepoetst. Toen heeft ze geholpen met zijn hoofdstel want hij rende weg naar de andere kant van het erf. Verder met opzadelen ging het goed en toen heeft ze geholpen met longeren. Hij heeft een paar keer heel boos gedaan waardoor we streng zijn geweest en hij uiteindelijk alleen maar rondjes aan het galopperen was voor zo'n 5/10 minuten. Daarna heel veel gedraafd en uiteindelijk was hij al zijn energie kwijt en begon hij weer lief te doen. We zijn zo'n 30/40 minuten bezig geweest met hem laten stappen en draven en dan weer stappen om hem zijn aandacht erbij te laten.

Daarna deed hij niet meer gemeen tegen me en heb ik zijn benen afgespoeld want die waren een en al blubber. Daarna kwam weer het dekenpassen. Gelukkig zat de deken helemaal perfect!

Afbeelding

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 08:21

Bedankt allebei!

Ik heb gisteren een les gehad van de staleigenaresse met rijden en dat ging ook goed. Ze gaat me nu elke week 1 keer les geven en ik ga zelf 3 keer in de week longeren met hoofdstel en zadel. Ons doel is om volgend jaar lente met hem naar buiten te gaan. Voor nu ga ik hem heel erg aan het werk zetten en laten zien dat ik de baas ben.

Ik ga ook zeker heel consequent zijn met hem, ookal ben ik zelf onzeker maar daar ga ik aan werken :)

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-16 18:24

Doordat ik een appje kreeg van Cathy of alles goed gaat, bedacht ik een eens dat ik een tijdje niks meer geplaatst heb.

Het gaat heel erg goed met Ducky. Hij is de afgelopen weken heel erg lief geweest en hij luistert erg goed naar wat ik van hem vraag en dan doet hij dat ook. <3
Linksom gaat het galopperen heel erg goed, alleen rechtsom is het nog veel oefenen alhoewel dat ook steeds beter gaat! :)

Ik heb ook 1 keer per week les en dat gaat ook erg goed. Hij is niet meer aan het klieren en uitproberen maar dat kan altijd nog hahah

Het gaat echt heel goed alleen is er wel een probleempje. Het hoofdstel. Elke keer als ik het hoofdstel om wil doen dan rent hij weg of springt hij achteruit. Het bit indoen is geen probleem verder, alleen het hoofdstel verder omdoen bij zijn oren is een probleem... Weten jullie misschien waardoor het geen probleem meer kan zijn of wat ik er aan kan doen? Hij heeft er verder geen probleem mee als ik aan zijn oren zit of gewoon zijn halster om doe.

We zijn deze week nu al twee keer zeiknat geregend waardoor Duck en ik beide eruit zagen als verzopen katten :') Hier een foto;

Afbeelding

Nog een vraagje: ik ga over een paar maanden een westernzadel kopen! Ik heb al een hele leuke gezien en er komt dan ook een zadelmaker. Maar is het dan raar om wel een dressuurhoofdstel om te houden? Of is het juist beter om voor een westernhoofdstel te kijken, door dat probleem met het hoofdstel om doen?

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-16 18:40

Laurievc schreef:
Mijn merrie vind het hoofdstel over haar oren ook niet leuk. Daarom doen wij het nu zo:

1. Bakstuk losdoen, zodat je bit aan 1 kant los is
2. Hoofdstel over de oren doen
3. Bit indoen
4. Bakstuk vastmaken

Mijn merrie vindt dit veel prettiger en blijft nu netjes laag met haar hoofd. Misschien kan je dat eens proberen?


Daar heb ik nog niet aan gedacht. Dankjewel! Ik ga het proberen :)

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-16 19:23

@xLisaSpelt - Gelukkig!
Voor nu is het voor in de bak en dan hopelijk volgend jaar lente ook voor buitenrijden, maar verder niet :)

@Lukasje - Dat is waar! Ik heb nu al zo veel mooie westernzadels en hoofdstellen gezien. Ik heb mijn verlanglijstje in ieder geval klaar haha! :D Kom maar op kerst

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-16 22:06

@Cher - 3 verschillende mensen hebben het geprobeerd, maar bij iedereen loopt hij weg. De laatste tijd heb ik het hoofdstel over zijn halster heen gedaan en het zit voor de rest wel goed, alleen alles iets losser :)

Ik heb vandaag het idee van Laurievc geprobeerd vandaag en het ging zonder problemen! Hij bleef lief staan toen ik het hoofdstel over zijn oren heen deed en het bit nam hij ook gelijk aan. Ik heb het riempje vast gemaakt en toen zat alles goed. Dankjewel voor je tip Laurie! :D

Vandaag was Sterre, de dochter van een vriendin van mijn moeder mee naar Ducky. Ze zit sinds een paar weken ook op paardrijden en ze kan al poetsen, alleen de hoeven vindt ze nog heel erg eng haha. We gingen eerst samen poep scheppen uit de paddock waar Ducky nog in stond. Duck keek haar aan van huh wat ben jij nou weer, zo klein. En toen kwam hij naar haar toe en ging achter haar staan en legde zijn neus op haar hoofd waaraan hij ging snuffelen. Het was zo super lief om te zien! Daarna hebben we hem meegenomen naar de poetsplaats waar we hem hebben gepoetst en toen opgezadeld. Toen hebben we hem samen gelongeerd, maar de longeerkraal was zo blubberig dat we snel zijn gestopt. Toen zijn we maar naar buiten gegaan waar we een stuk over de dijk hebben gelopen. Het was Ducky zijn tweede keer buiten en hij was super lief! <3 Alleen die schapen blijven eng :')
Ik ben echt heel erg trots op Duck dat hij zo lief was voor Sterre en dat hij alles heel voorzichtig deed :)

Afbeelding

Afbeelding

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Maartje_M, nien81, Oza04, wend2009 en 29 bezoekers