Stelling over paarden en trailers

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 20:04

Een dominantieprobleem kan ook het gevolg zijn van het 'niet begrijpen' van de taal die je tegen je paard spreekt. Hij weet niet of zijn gedrag gewenst of ongewenst is. Daarom heeft b.v. een clickertraining bij paarden die moeilijk de trailer ingaan zo'n succes. Het paard begrijpt dan beter wat het gewenst gedrag is. Je kunt dus wel dominant zijn, maar je moet het dan ook nog op de juiste wijze over kunnen brengen zonder dat je ongewenst gedrag stimuleert. Pijn b.v. is geen goede motivator. Je bereikt er misschien kortstondig succes mee, maar dan moet je de pijn telkens weer als motivator gebruiken. Bovendien moet de angst voor de pijn dan ook nog groter zijn dan de angst voor de trailer.

Ik citeer nog even :
Citaat:
Paarden zijn vluchtdieren. Ontsnapping en snelheid zijn voor het paard het primaire overlevingsmiddel. Een paard zal van nature wel uitkijken om zich in een situatie te begeven die het niet vertrouwt, en begeeft zich al helemaal niet in een situatie waarin de vluchtmogelijkheden beperkt zijn. In de vrije natuur zal een paard nooit een nauw hol binnenlopen!
Een trailer is in eerste instantie een "verdacht" object, de klep maakt een raar geluid, het ding wiebelt, en het is een nauwe ruimte waaruit het paard niet snel kan wegvluchten als er gevaar dreigt. Geen wonder dat een paard, vanuit zijn natuur, een trailer beschouwt als een hoogst onveilige plek!
In tweede instantie komt daar de mens bij, die uiteindelijk het paard met zwepen of geweld de trailer insleurt, en vanaf dat moment wordt de trailer ook nog eens geassocieerd met zwepen en andere narigheid "Zie je wel dat een trailer foute boel is? Zelfs mijn vertrouwde baasje verandert rond de trailer in een agressief roofdier". Het gaat van kwaad tot erger, en een vicieuze cirkel is begonnen. Het paard wil beslist de trailer niet meer in, er is steeds meer dwang nodig om het toch voor elkaar te krijgen, en het paard gaat de trailer steeds meer associeren met dwang en geweld, en krijgt er een steeds grotere hekel aan.

van http://users.knoware.nl/users/veldman/n ... railer.htm


Hier nog een filmpje hoe het eigenlijk zou moeten :

http://groups.yahoo.com/group/NatPaard/ ... s/ol10.mpg


Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 20:09

Margreet schreef:
Nog iets: Jouw baas/grote voorbeeld/whatever springt in de sloot. Jij ziet daar totaal niet het nut van in, vindt het zelfs een beetje eng en hij kan je ook niet echt overtuigen waarom je het toch moet doen.

Juist ja, je slaat de spijker op de kop !
Je baas moet je overtuigen dat het in de sloot springen helemaal niet erg is. En dat doet hij stapje voor stapje en niet door je erin te duwen. Haha!

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 20:16

Margreet schreef:
Ja maar ik ben niet gek! Ik spring niet zo'n vieze sloot in omdat die dwaas het wel doet! Knipoog

Om weer even terug te komen bij de paarden :
Je moet ook niet voordoen hoe hij de trailer in moet,
je moet hem stapje voor stapje overtuigen dat het niet iets is
waarvoor hij angst voor hoeft te hebben, iets wat ieder paard van
nature al heeft. Om dus even met jou beeldspraak te spreken : je baas
hoeft niet de sloot in, hij moet je overtuigen dat het niet eng is zodat je
vanzelf doet wat hij vraagt.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 20:32

Margreet schreef:
Overigens is zij ook een paard dat al heel wat keren met de trailer naar een kliniek is gebracht, geen fijne ervaring, dus zij dacht op een gegeven moment ook: Bekijk het maar! Ik ga niet meer mee! Uiteindelijk toch altijd weer die trailer op gekregen op de een of andere manier. Nu gaan we met enige regelmaat op wedstrijd en dat bevalt haar blijkbaar toch beter, ze is weer vrij makkelijk te laden. (Mits ik het handig aanpak, zie bovenstaande voorbeeld Haha!) De ervaringen die een paard associeert met een trailer spelen dus ook een hele grote rol.

Juist ja, je moet dus iedere "nare" ervaring met de trailer weer compenseren met een "leuke" ervaring. Dus iedere keer als je naar de kliniek bent geweest laat je dat volgen door een lekker bosritje de volgende dag Haha! Dan snapt ie dat hij niet alleen voor nare dingen de trailer in moet. Vingers aflikken

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 00:25

Pipo schreef:
Ik ben van mening dat het grootste probleem waarom paarden slecht te laden zijn is: Veel mensen kunnen niet al te best met een trailer rijden, daardoor worden de paarden bang. En wat meespeelt is dat veel mensen een lichte auto voor de trailer hebben waardoor de trailer niet zo stabiel op de weg ligt. Een flinke zware auto ervoor maakt heel veel verschil.

Dat van dat rijden ben ik met je eens, je moet geen gekke kuren met die trailer uithalen. Maar het gewicht van de auto heeft weinig invloed. Mijn auto weegt 1360 kg en een anderhalfpaards trailer ligt er achter als een huis. En mijn paardjes zijn tot nu toe na elke rit alleen maar makkelijker de trailer in gegaan.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 17:46

Ik denk dat de stelling op zich wel klopt. Het is een dominantieprobleem.
Ik denk wel dat niet ieder paard even makkelijk een mens als leider
accepteert. Het ene paard doet dat makkelijker dan de andere.
Een andere factor is de stijl van leiderschap. Dat bepaald ook hoe snel een paard je als leider zal accepteren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, joke165, journee, MarieAnne, Mark0919, Mitch_Beauty, sterregoud, Vagabondo en 46 bezoekers