Paardenverhuur en zomervakantie = geen goede combi

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaya

Berichten: 36
Geregistreerd: 09-04-15

Paardenverhuur en zomervakantie = geen goede combi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 22:11

Althans dat vind ik.

Regelmatig zie ik verhuur paarden voorbij komen en dan meestal met huifkar. Daar is in principe niets mis mee. Leuk met familie een tocht maken met paard en wagen voor een week. Maar ik snap niet dat paarden worden mee gegeven aan alles en iedereen. Het komt amper voor dat er een paard voorbij komt wat helemaal in orde is. Als ik de hond uit laat kom ik ook langs een weide waar de paarden in staan als de mensen op de camping verblijven. Wat ik regelmatig zie:

- Paard kreupel
- Verkeerd tuig of verkeerd bevestigd
- Vertrekken op het heetst van de dag (tussen 12 en 3 's middags) en dan ook nog vaak direct in draf.
- Halster verkeerd om/ondersteboven/achterstevoren in de wei of met delen tuig nog aan denk aan springschoenen, persbeschermers en zelfs een keer het borsttuig >;)

Ik heb net de hond uitgelaten en nu staat er een paard in de wei met het lijkt er op een ontstoken oog. Ik heb het niet goed kunnen bekijken. En ik ga ook niet andermans weiland in. Maar het ziet er niet erg vrolijk uit.

Ik vraag me af of jullie dit ook wel eens mee maken, mee hebben gemaakt of hebben gezien en wat jullie in dat geval gedaan hebben?

mie123gie
Berichten: 1319
Geregistreerd: 14-02-11

Re: Paardenverhuur en zomervakantie = geen goede combi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:24

Wij hebben in het verleden wel paarden gehuurd zodat we een weekend rond konden trekken. Het paard dat ik had zag er goed uit en liep ook goed, alleen vond ik het zadel niet mooi liggen en bleek toen we al weg waren de deken die we mee hadden gekregen veel te klein te zijn. Het paard dat mijn ouders voor de huifkar hadden zag er ook goed uit en leek ook goed te lopen, later kwamen we er achter dat hij in galop kreupel liep. Ook zat het tuig niet mooi en bleek het halster bijna door te zijn. Ook bij dit paard paste de deken niet. Hier hebben wij toen een klacht over in gedient en we hebben een gedeelte van ons geld terug gehad. Veder kun je er helaas niet veel aan doen.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Paardenverhuur en zomervakantie = geen goede combi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 04:53

Vanaf dat er risico is op blijven haken of zichzelf bezeren met het materiaal (bvb bij rollen, of grazen vlak onder de omheining), doe de tuigage dat nog aanwezig is er af. Als de eigenaar het ziet en erover klaagt, kan je direct uitleggen waarom dat niet goed is.
Ontstoken oog is moeilijker. Ik denk dat dat meestal wel behandelt wordt, maar daar kan je maar zeker van zijn na gesprek met de huurder of eigenaar.
In geval van kreupele paarden is het hoogste wat je kan doen met de verhuurder bellen, maar dat gaat wss niet veel helpen.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Paardenverhuur en zomervakantie = geen goede combi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:16

Na overleg met het team is besloten dat dit topic beter op PP past, daarom verplaats ik het daarheen vanaf MD.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:44

mie123gie schreef:
Wij hebben in het verleden wel paarden gehuurd zodat we een weekend rond konden trekken. Het paard dat ik had zag er goed uit en liep ook goed, alleen vond ik het zadel niet mooi liggen en bleek toen we al weg waren de deken die we mee hadden gekregen veel te klein te zijn. Het paard dat mijn ouders voor de huifkar hadden zag er ook goed uit en leek ook goed te lopen, later kwamen we er achter dat hij in galop kreupel liep. Ook zat het tuig niet mooi en bleek het halster bijna door te zijn. Ook bij dit paard paste de deken niet. Hier hebben wij toen een klacht over in gedient en we hebben een gedeelte van ons geld terug gehad. Veder kun je er helaas niet veel aan doen.

In galop voor een huifkar?

inge_aryn
Berichten: 231
Geregistreerd: 21-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:23

In Westerbork hoorden wij tijdens een fietstocht een hoop gemopper, dus zijn wij maar gaan kijken. Er bleken toen 2 gezinnen met 2 gehuurde huifkarren bezig te zijn om na hun picknick weer op pad te gaan. De fjorden stonden nog zonder hoofdstel, maar al wel ingespannen voor de huifkar. De fjorden zagen overal nog lekker gras en sleurden de mensen die het halstertouw vast hadden het hele veld over en de kar dus ook. We hebben toen geholpen met de hoofdstellen en hebben ook het tuig op de juiste manier vastgemaakt. Toen we vroegen hoeveel ervaring ze met paarden hadden bleek dat ze helemaal geen ervaring hadden.

Ik vind dat echt onbegrijpelijk....

mie123gie
Berichten: 1319
Geregistreerd: 14-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:02

Destination schreef:
mie123gie schreef:
Wij hebben in het verleden wel paarden gehuurd zodat we een weekend rond konden trekken. Het paard dat ik had zag er goed uit en liep ook goed, alleen vond ik het zadel niet mooi liggen en bleek toen we al weg waren de deken die we mee hadden gekregen veel te klein te zijn. Het paard dat mijn ouders voor de huifkar hadden zag er ook goed uit en leek ook goed te lopen, later kwamen we er achter dat hij in galop kreupel liep. Ook zat het tuig niet mooi en bleek het halster bijna door te zijn. Ook bij dit paard paste de deken niet. Hier hebben wij toen een klacht over in gedient en we hebben een gedeelte van ons geld terug gehad. Veder kun je er helaas niet veel aan doen.

In galop voor een huifkar?

nee hij stond in de wei bij 1 van de tussen stops, hier ging hij een stukje galopperen en zo zagen wij dat hij niet goed liep.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:14

Nou ik heb het zelf meegemaakt, dat er een paard met verse warme drukplekken werd aangeboden.
toen ik dat weigerde ....oef daar konden ze niet mee omgaan!
een zelfde dag nog kom ik het beestje tegen met een ander.... als je er geen kennis van hebt kunnen ze je alles verkopen....die mensen wisten niet beter!
( hij stond al kant en klaar opgezadeld voor ze, en dat vonden ze heel attent!)

Tja hoe bot dit ook klinkt als er bij een fietsen verhuur een fiets verhuurd wordt en de huur en de borg is betaald en de fiets is ingeleverd.....is het goed wat er in de tussentijd meegedaan wordt is de zaak van de huurder.

natuurlijk gaat het hier om een levende gave en een dood ding maar het geld wat stom is maakt recht wat krom is....(alleen de wet kan hier wat aan veranderen net zoals bij de circus dieren.)
Als mens,dierenliefhebber en ondernemer vraag ik me af of ik dat zou willen binnen mijn bedrijf maar dat bepaalt een ieder zelf. -O-