Is dit niet een probleem verleggen??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
7ofhearts

Berichten: 2756
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Is dit niet een probleem verleggen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 16:36

Met grote regelmaat kom ik op de Bokt markt verzoeken tegen van mensen die een goed tehuis zoeken voor hun oudere paard of pony.
Soms zelfs van 22 jaar en ouder.
Men geeft deze dan met liefde een gratis plekje als graasmachine of als weide maatje.
Toch vraag ik me af of het nou écht goed bedoeld is of dat men het "probleem "alleen in de schoenen van andere wilt schuiven, of omdat men dat zelf niet aan kan.

"Het probleem "is dan natuurlijk het hebben en onderhouden van een ouder paard/pony.
We weten allemaal dat zo een dier extra zorg en aandacht nodig heeft, maar dat medische zaken ook véél eerder realiteit dan de ver van mijn bedshow zijn.

Ik vraag me dit af omdat men met andere huisdieren zélden er voor kiest om een oud en versleten lieveling nog eens te gaan verkopen/ weg geven.
Daar beslist men over het algemeen voor het welzijn van het dier en begeleid men het met een zwaar hoofd naar zijn of haar laatste reis.

Natuurlijk......een paard en pony kán 30+ worden en kán nog enkele jaren van het pensioen genieten.
Maar toch vraag ik me wel eens af of het eerlijk is ten opzichte van het dier.
Oude bomen moet je niet verplaatsen zeggen ze wel eens.
Geld dat ook niet voor onze paarden??

Ik vraag me dus af of het gratis weggeven van oudere dieren/ dieren met een serieuze beperking een goede oplossing is voor het dier, óf voor de oud-eigenaar.
Die koopt in de meeste gevallen namelijk net zo makkelijk weer een jong paardje om de hobby mee uit te oefenen én gaat met een gerust hart slapen omdat ze zelf geen moeilijke stap hebben moeten zetten.

Het is niet mijn bedoeling om hier persoonlijk iemand mee aan te vallen, ik ben gewoon eens heel benieuwd hoe jullie gedachten daar over zijn.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Is dit niet een probleem verleggen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:40

Ja natuurlijk is dat het probleem verleggen. Maar dat komt ook omdat 'iedereen' vindt dat je een paard als-ie onbruikbaar is geworden niet naar de slager doet. Zoals iedere gebruiker (boeren, het leger) pak 'm beet 100 tot 50 jaar geleden gewoon deed. Maar 'dat mag nu niet meer'. En dús krijg je mensen die hun oude paard op andere wijze trachten te slijten, want er 2 op na houden wordt te duur.

Yasmijntje

Berichten: 2084
Geregistreerd: 13-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:42

Ik vind het ook een beetje raar als je je pony/paard, waar je al 20 jaar mee hebt samengeleefd en dingen mee hebt beleefd verkoopt. Dan vind ik het wel degelijk overkomen als 'hij is oud en versleten, kost veel, wil jij hem hebben?'

Maar als je de pony niet kan betalen, en gewoon het dier een goed tehuis gunt, waarom niet.

Ligt dus aan de situatie.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:44

Je kan ook doen wat er hier gebeurt is,bij mij is een 23 jarige achtergelaten en eigenaar is met de noorderzon vertrokken.Ze heeft wel keurig zijn papieren er bij gelegd.
Geen idee wat ik er nu mee verder moet :? Dat is ook je probleem verleggen,nu moet ik het alleen nog verlegd krijgen :\

7ofhearts

Berichten: 2756
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 16:47

beatje schreef:
Je kan ook doen wat er hier gebeurt is,bij mij is een 23 jarige achtergelaten en eigenaar is met de noorderzon vertrokken.Ze heeft wel keurig zijn papieren er bij gelegd.
Geen idee wat ik er nu mee verder moet :? Dat is ook je probleem verleggen,nu moet ik het alleen nog verlegd krijgen :\



Afschuwelijk!!!
Zijn deze mensen niet te achterhalen??

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Is dit niet een probleem verleggen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:52

het is in mijn ogen ook probleem verleggen Raaf..

nog erger vind ik het hoe vaak je er niet een 'snertsmoes' bij ziet staan..

paard is 23 en ineens heeft en baasje het te druk.. of gaat 'studeren' of naar het buitenland..
vreemd genoeg kom je deze excuses veel minder vaak tegen bij een jong fit dier..
oud + 'te druk/verhuizen/studeren' is vaak een andere verwoording voor 'ik wil ervanaf want hij wordt me te oud'.

en ik schaar mij achter wat eerder gezegd is..
tegenwoordig is het not done in de ogen van velen om te zeggen: mijn paard/pony voldoet niet meer aan wat ik van hem/haar verlang, het is tijd om afscheid te nemen en naar Morah stables te verplaatsen.

7ofhearts

Berichten: 2756
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 16:54

Ibbel schreef:
Ja natuurlijk is dat het probleem verleggen. Maar dat komt ook omdat 'iedereen' vindt dat je een paard als-ie onbruikbaar is geworden niet naar de slager doet. Zoals iedere gebruiker (boeren, het leger) pak 'm beet 100 tot 50 jaar geleden gewoon deed. Maar 'dat mag nu niet meer'. En dús krijg je mensen die hun oude paard op andere wijze trachten te slijten, want er 2 op na houden wordt te duur.


Van wie "mag "dit niet meer dan???
Ik denk dat het heel triest is om je paard of pony te moeten laten inslapen of naar de slacht moet doen, als hij of zij op is, maar voor mijn gevoel nú!! neem je dan wel je verantwoordelijkheid op je.
Als je een oud of versleten dier gratis weg geeft weet je mogelijk nooit wat er dan nog mee gebeurt.
En na mijn idee verlies je daarmee ook je recht van spreken, ook al zijn er "afspraken "gemaakt.

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:56

Een oude kat of hond onderhouden gaat nog wel , want die woont thuis. Een oude (lees niet functionele voor het doel van de eigenaar) pony/paard onderhouden is voor de meeste mensen niet rendabel.
Wel voor hen die een eige wei bij huis hebben of een stukje grond waar de paardjes op staan. Maar een paard in pension, kost een klein vermogen. Dat betekend dat dus 9 van de 10 dieren die aangeboden worden, inderdaad vervangen worden door een jonger exemplaar waar de eigenaar wel wat mee kan.
Ik kan me goed voorstellen als je dus dure stalling moet betalen dat je een alternatief wil zoeken om je paardje een fijne ouwe dag te geven.. maar er zijn er maar verrekte weinig die dus de hoefsmid en de da willen blijven betalen. Dus dan krijg je het opgeruimd staat netjes , of het weg is pech syndroom. :+
Als je je oude hond weg doet naar het asiel, krijg je commentaar.. als je je paard naar een ander plekje doet is het goed.. ik begrijp dat echt niet. Uitgescheten is uitgescheten. Maakt niet uit welk dier.. al is t een hamster. Jij kiest voor een dier, jij bent verantwoordelijk. Kan e hem kwijt aan iemand die daar een plekje voor heeft prima, maar wees wel zo eerlijk om dan in ieder geval de da kosten en de hoefsmid op je te nemen/houden.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:00

Ik snap beide denkwijzes.
En iedere situatie zal anders zijn, een paard van boven de 20 zou ik ook niet snel verkopen, maar als hij nog geschikt is voor een lekker buitenritje een paar keer per week, en dat is zelf je ding niet en je wil graag wedstrijdjes rijden, waarom dan niet aan iemand geven die daar naar op zoek is?
Ik heb nu 2 paarden aan huis en een dame op leeftijd bij iemand anders aan huis staan die zelf ook een bejaarde tante heeft, ze houden elkaar gezelschap, ik betaal daar haar natje en droogje omdat ik die mogelijkheid heb, maar als ik dat niet meer kan zal ik ook het liefst zoeken naar een plek waar ze bij een bekende als gezelschapsdame mag staan, als dat niet lukt mag ze naar de eeuwige weide

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:00

RaafSmits schreef:
Ibbel schreef:
Ja natuurlijk is dat het probleem verleggen. Maar dat komt ook omdat 'iedereen' vindt dat je een paard als-ie onbruikbaar is geworden niet naar de slager doet. Zoals iedere gebruiker (boeren, het leger) pak 'm beet 100 tot 50 jaar geleden gewoon deed. Maar 'dat mag nu niet meer'. En dús krijg je mensen die hun oude paard op andere wijze trachten te slijten, want er 2 op na houden wordt te duur.


Van wie "mag "dit niet meer dan???
Ik denk dat het heel triest is om je paard of pony te moeten laten inslapen of naar de slacht moet doen, als hij of zij op is, maar voor mijn gevoel nú!! neem je dan wel je verantwoordelijkheid op je.
Als je een oud of versleten dier gratis weg geeft weet je mogelijk nooit wat er dan nog mee gebeurt.
En na mijn idee verlies je daarmee ook je recht van spreken, ook al zijn er "afspraken "gemaakt.



door de halve paardenwereld helaas Raaf.

mensen vinden hier over het algemeen dat als je paard oud of op (bijvoorbeeld al jong een trauma), dat je van zo'n dier een levende grasmaaier moet maken en dat als je kiest voor inslapen of slacht terwijl je met duizende euro's aan kosten of levenslang honderden euro's per maand betalen nog enige kwaliteit hebt.. dan ben je niet lief (om het maar even vriendelijk te zeggen). want als je een dier neemt moet je ook de lasten maar dragen..

dat is helaas tegenwoordig het algemene standpunt, althans zo lijkt het hier soms op bokt.

7ofhearts

Berichten: 2756
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 17:08

pipo schreef:
Een oude kat of hond onderhouden gaat nog wel , want die woont thuis. Een oude (lees niet functionele voor het doel van de eigenaar) pony/paard onderhouden is voor de meeste mensen niet rendabel.
Wel voor hen die een eige wei bij huis hebben of een stukje grond waar de paardjes op staan. Maar een paard in pension, kost een klein vermogen. Dat betekend dat dus 9 van de 10 dieren die aangeboden worden, inderdaad vervangen worden door een jonger exemplaar waar de eigenaar wel wat mee kan.
Ik kan me goed voorstellen als je dus dure stalling moet betalen dat je een alternatief wil zoeken om je paardje een fijne ouwe dag te geven.. maar er zijn er maar verrekte weinig die dus de hoefsmid en de da willen blijven betalen. Dus dan krijg je het opgeruimd staat netjes , of het weg is pech syndroom. :+
Als je je oude hond weg doet naar het asiel, krijg je commentaar.. als je je paard naar een ander plekje doet is het goed.. ik begrijp dat echt niet. Uitgescheten is uitgescheten. Maakt niet uit welk dier.. al is t een hamster. Jij kiest voor een dier, jij bent verantwoordelijk. Kan e hem kwijt aan iemand die daar een plekje voor heeft prima, maar wees wel zo eerlijk om dan in ieder geval de da kosten en de hoefsmid op je te nemen/houden.


Yep, een paard is duur in onderhoud.......maar de aanschaf van het dier is vaak wél een weloverwogen keuze.
Dan kan en mag alles, en hoort het er allemaal bij.
Maar als het dier "oudgediende "wordt is de slacht / dierenarts opeens niet haalbaar dan in het kostenplaatje??
Dat zijn toch ook kosten waarvan je weet dat ze komen.......net zoals alle terugkerende onkosten van je paard???

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Is dit niet een probleem verleggen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:13

Grappig, zo zijn een hoop mensen op bokt van mening dat 18 nog lang niet oud is.
Maar met 20 ineens wel?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:15

Een jonger paard wordt normaal gesproken gewoon verkocht als iemand geen tijd meer heeft of gaat verhuizen, studeren of wat dan ook. En die paarden zijn er natuurlijk veel meer. Er zijn maar weinig paarden die te koop staan omdat de eigenaar alle tijd heeft en er nog zoveel plezier aan heeft want dan houden ze hem natuurlijk.

Dus er is altijd een reden waarom een paard weg 'moet'.

Een ouder paard is alleen niet goed meer te verkopen. En dus gaat hij voor niets of voor heel weing geld weg. Want een paard van 22 verkopen voor 3000 euro is gewoon niet reëel.

Conclusie:moet je paard weg om wat voor reden dan ook, dan ga je hem verkopen. Bij een ouder paard wordt dat moeilijk en dus is de prijs daarnaar.

Daarbij is een paard van 22 nog heel goed bruikbaar als leerpaard oid. Dus nog niet afgeschreven.

Paarden van 30+ zie je niet zoveel op markten. En afgeschreven paarden ook niet. En daarmee bedoel ik paarden die je niet meer kan gebruiken als rijpaard en die ernstige gezondheidsproblemen hebben.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:25

RaafSmits schreef:
Yep, een paard is duur in onderhoud.......maar de aanschaf van het dier is vaak wél een weloverwogen keuze.
Dan kan en mag alles, en hoort het er allemaal bij.
Maar als het dier "oudgediende "wordt is de slacht / dierenarts opeens niet haalbaar dan in het kostenplaatje??
Dat zijn toch ook kosten waarvan je weet dat ze komen.......net zoals alle terugkerende onkosten van je paard???


Het gaat niet om de kosten van inslapen (en slachten levert soms nog wat op ook) maar om de morele druk die 'de paardenwereld' zet op iemand die zegt: "ik kan mijn paard niet mee gebruiken voor waar ik hem voor gekocht heb, hij is best nog wel bruikbaar voor buitenritjes maar dat is niet mijn ding, dus gaat-ie morgen naar de slager" Zo iemand krijgt de hele wereld over zich heen, iig hier op bokt. Ook maneges die dat doen krijgen de wind van voren, lees de topics maar.
En ik denk dat je 100x beter je paard (ook al is het 'alleen maar' een beetje artrose) naar de slager kan doen, dan er mee gaan leuren omdat-ie nog wel 1x in de week een stapritje in het bos aan kan.

7ofhearts

Berichten: 2756
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 17:26

Sizzle schreef:
Grappig, zo zijn een hoop mensen op bokt van mening dat 18 nog lang niet oud is.
Maar met 20 ineens wel?


Denk niet dat je je moet dood staren op de vermelde leeftijd.
Het gaat mij er puur om hoe iemand er bij komt om een oud dier of dier met een beperking gratis weg te geven.
De stelling is dan ook moet je je verantwoordelijk nemen of is gratis weggeven een optie.
En dan jullie gedachten daar over.

7ofhearts

Berichten: 2756
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 17:28

Ibbel schreef:
RaafSmits schreef:
Yep, een paard is duur in onderhoud.......maar de aanschaf van het dier is vaak wél een weloverwogen keuze.
Dan kan en mag alles, en hoort het er allemaal bij.
Maar als het dier "oudgediende "wordt is de slacht / dierenarts opeens niet haalbaar dan in het kostenplaatje??
Dat zijn toch ook kosten waarvan je weet dat ze komen.......net zoals alle terugkerende onkosten van je paard???


Het gaat niet om de kosten van inslapen (en slachten levert soms nog wat op ook) maar om de morele druk die 'de paardenwereld' zet op iemand die zegt: "ik kan mijn paard niet mee gebruiken voor waar ik hem voor gekocht heb, hij is best nog wel bruikbaar voor buitenritjes maar dat is niet mijn ding, dus gaat-ie morgen naar de slager" Zo iemand krijgt de hele wereld over zich heen, iig hier op bokt. Ook maneges die dat doen krijgen de wind van voren, lees de topics maar.
En ik denk dat je 100x beter je paard (ook al is het 'alleen maar' een beetje artrose) naar de slager kan doen, dan er mee gaan leuren omdat-ie nog wel 1x in de week een stapritje in het bos aan kan.


Dat denk ik dus ook.
En eigenlijk vind ik het raar dat dat dus in de paardenwereld blijkbaar "not done "is en in de wereld van alle andere huis/dieren "de beste oplossing "

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:32

Ik heb gelukkig dit hele probleem niet. Ik heb mn paarden aan huis. Ben wel van de 8 naar de 2 gegaan..(verzorging was echt teveel vanwege mijn gezondheid. Dus 2 grote en 4 mini's zijn helaas weg) maar als ik mijn grote vriend een half jaar niet rij omdat ik niet kan, doet ie niet moeilijk als ik daarna wel eens opstap of een sulky achter zijn bibs plak. Hij en mijn vrindinnetje zullen denk ik ook gewoon oud worden hier. Ik heb gewoon meer kijkpaardjes dan doe paardjes. Ongeacht hun schofthoogte. Maar ik heb dan ook geen ambities. Als je 250 stalling betaald, kan ik me goed voorstellen dat je iets anders zoekt voor een paard wat niet meer kan wat jij wil. Maar ik vind de slacht dan ook geen slechte optie. Dier heeft een fijn leven gehad, moet je dus niet de rest in de schoenen schuiven van een ander. Slachten is niet erg. ja het is definitief.. maar niet erg. Doder dan dood kan niet. dus heb jij (wat ik heel goed vind) besloten dat jouw paard dus niet hoeft te lijden, telkens opnieuw moet verhuizen, kapot gereden word... . noem het maar.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:32

ik vind het ''not done''....een paard wat op leeftijd komt weg te doen.Alleen omdat hij niet meer kan wat de ruiter graag zou willen.Hekjes springen of boscrossen.
En dan moet hij weg onder het mom dat hij ergens anders gelukkiger is en meer aandacht krijgt.
Zag gisteren ook weer zo een topic.De ouwe sok ging weer terug naar de oude eigenaar,daar mag hij in een kudde van 30 paarden staan,want meisje heeft het te druk met de studie en de andere pony.Allemaal goed en wel...maar hoeveel tijd heeft iemand voor een pony waar er nog 29 lopen?
Gelukkig zijn er ook mensen die hun paard een goede ouwe dag geven.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:33

Het punt is, dat je niet om geldredenen (of sportambitieredenen) mag zeggen: ik laat mijn paard inslapen/slachten. En die reden speelt veel minder bij katten en honden.

Voor de rest is het: als het dier pijn lijdt, mag het wel gaan hemelen. Maar zelfs dan worden er legio dieren véél te lang in leven gelaten, omdat de eigenaar die beslissing niet kan nemen, want "hij houdt zo van het dier".

Persoonlijk hou ik zoveel van mijn dieren dat ik het niet kan aanzien als ze pijn lijden (en als daar niets aan te doen is, uiteraard)...

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:36

Ik wil vind dit wel een interessante discussie, ook omdat ik lichtelijk het vermoeden heb dat mijn advertentie de rede is geweest voor TS om dit topic te openen. :)

Ik denk persoonlijk dat je het per situatie moet inschatten of iets een kwestie van probleem verleggen is of niet, en ook of dat per se iets negatiefs is. Mijn rede om voor mijn pony een nieuw thuis te zoeken is dat ik hier, in Amsterdam, eigenlijk geen fatsoenlijke stalling voor hem kan vinden die én niet een godsvermogen kost, én waar hij gewoon lekker paard kan zijn. Deze heb ik gevonden, maar niet op overbrugbare afstand voor mij met de fiets.

Mijn pony is een oud-manegepony, gered van de dood toen ik 13 was. Ik ben inmiddels 20. In al deze jaren heeft hij niks hoeven doen behalve lekker paard zijn, en ik ben super blij dat ik dit hem kan bieden. Maar inmiddels ben ik wat ouder, krijg ik het drukker, heeft mijn moeder (die mij moet brengen) het drukker en zie ik die pony door omstandigheden en afstand één keer in de maand. Heel objectief gezien eet hij dus heel duur gras, omdat ik extra betaal voor het feit dat de boer hem extra verzorgt.

Dit is voor mij, wellicht vinden mensen dit egoïstisch, niet echt de beste situatie, omdat ik en mijn ouders vastzitten aan die kosten. Ik kan qua paarden, lessen, leasen etc, niet veel kanten op. De pony is te klein voor mij om op te rijden, en te moeilijk om een bijrijder voor te zoeken (believe me, I've tried). Het heeft geen haast, maar is het dan probleem-verleggen als ik een nieuw huisje zoek voor een gezonde pony, waar mensen er meer plezier aan kunnen beleven en hij meer aandacht krijgt nadat hij 7 jaar bij mij lekker zichzelf heeft mogen zijn? Ik kan het namelijk niet over mijn hart verkrijgen om een gezond dier te laten inslapen.

Edit: mocht ik het door een financiële meevaller redden om hem te houden én ook zelf nog te kunnen rijden op een ander paard, dan zou ik dat doen, maar in de omgeving van Amsterdam ligt dat momenteel niet binnen de mogelijkheden voor mij.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Is dit niet een probleem verleggen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:40

het is ook moeilijk...en ik heb heel makkelijk praten op een berg met 5 hectare grond en eigen stallen.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:43

geerke schreef:
het is ook moeilijk...en ik heb heel makkelijk praten op een berg met 5 hectare grond en eigen stallen.


Als ik een stuk grond had gehad had mijn pony voor eeuwig en altijd mogen blijven. Geen twijfel over mogelijk.

Ik vind dat van de slacht wel een interessant vraagstuk. Ik heb inderdaad de wind van voren gekregen toen ik zei dat ik hem eigenlijk niet wilde verkopen omdat ik dat niet eerlijk vond en ik bang was dat iemand toch zou gaan rijden, bijvoorbeeld. Maar toen ik zei dat ik hem dan misschien beter kon laten inslapen kreeg ik helemaal het om mijn oren, want dan was ik ondankbaar en "je doet toch niet een gezond paard naar de slacht!!"

Dus wat is in zo'n situatie wijsheid?

7ofhearts

Berichten: 2756
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 17:46

Urbiezira schreef:
Ik wil vind dit wel een interessante discussie, ook omdat ik lichtelijk het vermoeden heb dat mijn advertentie de rede is geweest voor TS om dit topic te openen. :)

Ik denk persoonlijk dat je het per situatie moet inschatten of iets een kwestie van probleem verleggen is of niet, en ook of dat per se iets negatiefs is. Mijn rede om voor mijn pony een nieuw thuis te zoeken is dat ik hier, in Amsterdam, eigenlijk geen fatsoenlijke stalling voor hem kan vinden die én niet een godsvermogen kost, én waar hij gewoon lekker paard kan zijn. Deze heb ik gevonden, maar niet op overbrugbare afstand voor mij met de fiets.

Mijn pony is een oud-manegepony, gered van de dood toen ik 13 was. Ik ben inmiddels 20. In al deze jaren heeft hij niks hoeven doen behalve lekker paard zijn, en ik ben super blij dat ik dit hem kan bieden. Maar inmiddels ben ik wat ouder, krijg ik het drukker, heeft mijn moeder (die mij moet brengen) het drukker en zie ik die pony door omstandigheden en afstand één keer in de maand. Heel objectief gezien eet hij dus heel duur gras, omdat ik extra betaal voor het feit dat de boer hem extra verzorgt.

Dit is voor mij, wellicht vinden mensen dit egoïstisch, niet echt de beste situatie, omdat ik en mijn ouders vastzitten aan die kosten. Ik kan qua paarden, lessen, leasen etc, niet veel kanten op. De pony is te klein voor mij om op te rijden, en te moeilijk om een bijrijder voor te zoeken (believe me, I've tried). Het heeft geen haast, maar is het dan probleem-verleggen als ik een nieuw huisje zoek voor een gezonde pony, waar mensen er meer plezier aan kunnen beleven en hij meer aandacht krijgt nadat hij 7 jaar bij mij lekker zichzelf heeft mogen zijn? Ik kan het namelijk niet over mijn hart verkrijgen om een gezond dier te laten inslapen.

Edit: mocht ik het door een financiële meevaller redden om hem te houden én ook zelf nog te kunnen rijden op een ander paard, dan zou ik dat doen, maar in de omgeving van Amsterdam ligt dat momenteel niet binnen de mogelijkheden voor mij.


Ik moest even kijken maar inderdaad......jij bent inderdaad de reden van het topic, maar dit bedenk ik me altijd hoor,als ik dit soort advertenties voorbij zie komen.
Ik heb nu alleen even de stoute schoenen aangetrokken om het daadwerkelijk in het open te gooien, omdat ik wéét dat dit onderwerp gevoelig ligt.

Ik wil wél even mijn respect voor jou uiten dat je jezelf hier meld en op zo een mooie manier!!!!
Helemaal top!!! _/-\o_
Want zoals gezegd.......het is niet persoonlijk!!

7ofhearts

Berichten: 2756
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 17:48

Urbiezira schreef:
geerke schreef:
het is ook moeilijk...en ik heb heel makkelijk praten op een berg met 5 hectare grond en eigen stallen.


Als ik een stuk grond had gehad had mijn pony voor eeuwig en altijd mogen blijven. Geen twijfel over mogelijk.

Ik vind dat van de slacht wel een interessant vraagstuk. Ik heb inderdaad de wind van voren gekregen toen ik zei dat ik hem eigenlijk niet wilde verkopen omdat ik dat niet eerlijk vond en ik bang was dat iemand toch zou gaan rijden, bijvoorbeeld. Maar toen ik zei dat ik hem dan misschien beter kon laten inslapen kreeg ik helemaal het om mijn oren, want dan was ik ondankbaar en "je doet toch niet een gezond paard naar de slacht!!"

Dus wat is in zo'n situatie wijsheid?


Wijsheid is je eigen mening/hart volgen.
Het is jou pony waar je je terecht zorgen om maakt.
Mensen kunnen héél mooi naar je mond praten als er iets gratis te krijgen is!!
Dit is een keuze die jij moet maken, maar wie weet kunnen de reacties die op dit topic komen je daarin nog een beetje helpen.
Ik snap jou probleem, en je bent ook nog behoorlijk jong, wat een goede keuze maken ook niet makkelijk maakt.
Heel veel sterkte met wat je keuze ook mag worden...... ik ga en wíl je verder niet beïnvloeden.
Laatst bijgewerkt door 7ofhearts op 27-06-15 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:49

Dankjewel! Ik vind het zelf een hele interessante discussie, het plaatsen van mijn advertentie is ook absoluut niet over een nacht ijs gegaan. Daar wik en weeg ik al jaren over. Juist daarom vind ik het belangrijk om te horen wat anderen vinden, ook omdat ik zelf zoek naar wat ik wil.

Ik zit in een enorme tweestrijd tussen verkopen en inslapen, en dat is voor mij een keuze tussen twee kwaden. Het lijkt mij het mooist als iemand anders plezier kan hebben van hem, hij is kerngezond namelijk, maar als het niet lukt dan zal ik zelf ooit de keuze moeten gaan maken of ik voor "mezelf kies" en hem in laat slapen, of "mezelf wegcijfer" en hem aanhou tot hij dood is.

Edit: en dat is absoluut waar. Daarom heb ik totaal geen haast met zoeken. En als ik niks vind wat voor mij veilig voelt, dan blijft hij waar hij is.
Edit2: daarbij doen we heel stoer over "naar de slacht brengen" maar ik weet niet of ik dat zou durven, als het puntje bij paaltje komt. Denk dat ik mij daar heel schuldig over zou voelen.