Opleiding van je paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Opleiding van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 19:42

hoihoi

Tja onze peterpan is inmiddels al weer 2, 5 jaar en ik dacht dat ik nu wel een beetje met longeren enz kon beginnen. Ze was altijd wel wat heet en vinnig. Dus ik moet wel heel voorzichtig en rustig zijn.
Vandaag ben ik eigenlijk begonnen met haar opleiding.
Vandaar heeft ze namelijk kennis gemaakt met een hoofdstel en daarmee ook het bit.
Ik had het bit wat warm gemaakt en na het indoen een suikerkklontje gegeven. En het resultaat was verbluffend. Ik heb haar niet gelongeerd ofzo. Wil alles stap voor stap doen heb ik met de anderen ook gedaan. Maar omdat het weer een tijdje geleden is ben ik toch extra voorzichtig.
Ik heb me volgens mij nogal in dit paard vergist. Ze blijkt veel liever te zijn dan ik dacht en ook beter te kunnen lopen.
Dus hopelijk pakt ze straks alles zo goed op als dat ze het vandaag heeft gedaan.

Hebben jullie nog tips over de eerste beginselen van het zadelmak maken van je paard.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 19:48

Ja mijn tip: nog een half jaar wachten
Fijn dat ze het zo goed oppakte en dat het zo goed ging!
Risico met zulke makkelijke paardjes is alleen dat je soms te snel wilt gaan. Juist omdat ze zo braaf zijn. Dus probeer ook voor dit paardje de tijd te nemen. Succes! Lachen

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 19:52

Cody schreef:
Ja mijn tip: nog een half jaar wachten
Fijn dat ze het zo goed oppakte en dat het zo goed ging!
Risico met zulke makkelijke paardjes is alleen dat je soms te snel wilt gaan. Juist omdat ze zo braaf zijn. Dus probeer ook voor dit paardje de tijd te nemen. Succes! Lachen

Voor dit paard hoef ik geen half jaar te wachten ze is al goed volgroeid. En het is niet zo dat ik er elke dag op ga zitten ik doe het gewoon rustig aan. Te snel ga ik zeker niet omdat ik nog mijn wedstrijd paard heb.
Omdat ik juist zo weinig tijd heb wil ik het juist zo doen. We hebben nu alle tijd. In het voorjaar wil ik haar pas zadelmak maken. Als ze 3 is lijkt me dat tijd genoeg.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 19:49

2,5 jaar is nog best jong, je zou makkelijk nog een jaartje kunnen wachten, ligt er net aan of ze al ver met haar groei is. maar denk eens in, zo een paard moet ze rest van ze leven al voor ons werken, gun dat dier nog even de tijd om vrij te zijn!op 4 jarige leefdtijd kan je er ook nog mee beginnen!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 19:59

Hoi!

Ik zit precies op hetzelfde punt als jij. Mijn paardje is nu ook 2,5 en ik wil ook dolgraag al aan de slag met haar. Ik heb nu een paar keer gelongeerd (alleen in stap), maar merk dat ze het nog erg moeilijk vindt. Daarom wil ik het eigenlijk nog niet echt doorzetten, want ze is ook nog best jong. Bovendien heb ik in een boek over jonge paarden gelezen, dat jonge paarden van rond de 3-4 jaar oud zich eerder 'aanbieden' om te werken, dan jongere paarden. Dit maakt het voor paard en ruiter leuker om dan pas te beginnen en natuurlijk ook makkelijker. Ikzelf houd het dus voorlopig vooral bij wandelen aan de hand, door bos en over de weg, om haar aan alles te laten wennen. Daarbij veel stemhulpen gebruiken. Verder heb ik wel al eens een zadeldekje op gelegd en wie weet over een tijdje laat ik haar eens aan het zadeltje snuffelen en weer een tijd later leg ik die er eens op. Dus..... rustig aan maar!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 23:46

Mijn hengst is nu 2,5 jaar oud en loopt al sinds de zomer aan de longe.
Nu gaat hij ook in januari naar de keuring en moet dan goed bespierd en in goede canditie zijn.
Ik longeer hem 3 a 4 maal per week, waarvan 2 x met pessoa, 1x over balkjes en 1x gewoon. Daarnaast loopt hij af en toe ook nog eens naast de fiets om rechte stukken te lopen. Hij is dan ookal bijna verkeersmak
Maar ik ga voorlopig ook niet verder. ik vind het nog vrij jong en als het niet voor de keuring was, hoefde hij nog eigenlijk niets te doen. Hij gaat dan ook pas volgend jaar zomer onder het zadel, dan is hij bijna 3,5 jaar.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-02 12:07

Tja we kunnen wel over leeftijd gaan twisten. Maar ik weet zelf wanneer een paard klaar is of niet. Ik ga er nu echt nog niet op.
Dit paard kan binnen een jaar makkelijk zadelmak zijn.
Ik ken ook paarden van 4 die er nog niet klaar voor zijn.
Dit paard is dat wel.
Maar dat vroeg ik verders ook niet. Ik wil weten hoe jullie het aanpakken en welke tegenslagen jullie zijn tegen gekomen.
Ik heb het hier trouwens over zadelmak maken.
Trainen vind ik heel wat anders!!
dat komt pas over ene jaar ofzo

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 12:11

Bij Fleur ging het eigenlijk allemaal heel makkelijk.. een keer een kunststof zadeltje erop, dan heel rustig de singel vastmaken. Maandje later (had ook eerder gekund hoor) een bitje in. Keertje erop, stappen door het bos met iemand ernaast, dan een keertje draven met iemand erop. Ondertussen het longeren oefenen, en ineens is Fleur klaar voor haar eerste lesje..

Ik heb het dus echt ontzettend makkelijk gehad, nergens echt verzet gehad (vaker een jolige bok Lachen )

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-02 09:31

tja ik heb toch besloten te wachten. Ga in het voorjaar maar beginnen, nu is het zo'n rotweer. En ik wil toch niet het risico nemen te vroeg te beginnen. Ik heb tijd zat en hij staat niet in de weg. Maarja je wilt zo graag he!

knabbel
Berichten: 49
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 11:04

pijpkousen omdoen in de stal, wel oude anders gaan ze misschien stuk Lachen
longeersingeltje omdoen in de stal zodat ze dat ook gewend is.
Ik zou wel oppassen dat je niet te veel doet met een 2,5 jarig paard want vooral als ze alles goed oppakken is de verleiding groot om door te gaan.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 11:21

Iedereen zei over Razinda: dat wordt een drama met inrijden! Na de eerste keer het hoofdstel in doen, wilde ze het niet meer in, ze bokte ontzettend aan de longe, en trok zich regelmatig los (dan hield ik haar echt niet meer). Ik dacht: als ze zo blijft durf ik er vast nooit op! Maar toen ze 3x een zadel op haar rug heeft gehad ben ik er gewoon in de bak op gaan zitten, ze is nu meer dan een jaar onder het zadel, en ze heeft nog nóóit wat geprobeerd! Lovers
Dus soms verbazen ze je echt heel erg, ik had nooit durven dromen dat ik haar zelf kon inrijden en had zeker niet durven dromen dat ze ook op de wedstrijden zo goed zou gaan.

Ik heb met Razinda echt enorm rustig aan gedaan, in het begin heb ik er zelfs maar 1x per week opgezeten. Pas vanaf begin dit jaar ben ik er meer aan gaan rijden.