[VOLG] Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

[VOLG] Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 11:36

Of eigenlijk
Fries doet raar: Pippaa in de bijscholing :Y)

Want ervaring met een jong paard hebben we niet :D

Ik zal het even uitleggen.
Nu wij naar Zeeland verhuizen, hebben we de kans om er een paard bij te nemen. We hadden afgesproken dat we niet op zoek zouden gaan, maar dat we zouden zien wat er op ons pad kwam.

Ik volgde al een hele tijd het topic van ruitje waarin ze een fries ging beleren: [ITP] Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!
Hoe verder het topic ging, hoe leuker ik Jada (de fries waar het over gaat) vond. Op de dag dat ruitje het bericht plaatste dat Jada eigenlijk wel klaar was om naar een ander huis te gaan, heb ik het topic laten zien aan mijn vriend. Mijn vriend is al heel lang helemaal weg van friezen en ik vond het een perfecte match. Hij heeft meteen alles doorgelezen en bekeken en was op slag verliefd.

Na wat contact met ruitje zijn we eind april naar Jada gaan kijken. Daar bleek ze nog leuker en mooier te zijn dan op de filmpjes en foto's uit het topic. Het ging meteen hartstikke goed tussen mijn vriend en Jada, dus het was al snel duidelijk dat de koop door zou gaan. Ze is het paard van mijn vriend, maar de eerste tijd zal ik ook regelmatig met haar aan de slag gaan omdat hij nog niet naar Zeeland is verhuisd en ik al wel (lang, raar en ingewikkeld verhaal :P ).

Afgelopen zaterdag (9 mei) is ze naar Zeeland gekomen. Wij noemen haar Jara. Ze is 's middags aangekomen en heeft eerst even wat op de nieuwe stal rondgekeken. Daarna hebben we haar in de box gezet met wat hooi zodat ze even rust had na de reis en kon bijkomen van alle indrukken.

Gisteren heb ik 10 minuten met haar in de bak gewandeld en wat kleine oefeningetjes aan de hand gedaan. Zo leer ik haar vast kennen en zij mij en ook direct de bak. Het ging hartstikke goed en het is echt een heel fijn paard om mee te werken. Ze voelt direct heel vertrouwd aan (terwijl ik het helemaal niet zo heb met "grote" paarden :+ ). Haar spanningsboog is nog niet zo groot, maar het is natuurlijk ook nog een puppy paardje.

Het is wel een beetje spannend voor ons, omdat dit ons eerste eigen jonge paardje is. Omdat ze zo'n fijn karakter heeft, hebben we er eigenlijk niet over getwijfeld. En ach, eens moet de eerste keer zijn? We zijn heel nuchter en hebben genoeg gezond verstand én we kunnen gelukkig altijd contact opnemen met ruitje. Ook op onze grote stal zijn er genoeg mensen die kunnen helpen als het nodig is. Zij zal dus dingen leren van ons, maar wij zullen ook zeker leren van haar!

Ons plan is om de komende tijd lekker veel te wandelen (binnenkort ook op het strand!) en vanaf de grond met haar te werken. Dat deed ze bij ruitje al ontzettend leuk en gisteren in die 10 minuten met mij in de bak liet ze ook al zien dat ze het heel erg leuk vindt.

We zien wel wanneer ze er klaar voor is om bereden te worden: We hebben geen haast en willen liever dat ze een goede basis heeft, dan dat we nu al kilometers kunnen vreten terwijl het voor beide partijen nog niet goed voelt.

Wij hebben er ontzettend veel zin in om met deze mooie dame aan de slag te gaan <3



Ik wil ruitje en haar medebeleerders ontzettend bedanken voor al het goede dat ze dit paardje hebben geboden en meegegeven. Ze heeft een ontzettend goede en complete basis en wij mogen het stokje nu overnemen om er een paard voor het leven van te maken.

En dat gaan we zeker doen!

Dit is het mooie meisje <3 Foto's zijn gemaakt door ruitje.
Afbeelding
Afbeelding

Ik wil proberen om hier af en toe een update te plaatsen, maar daar ben ik niet zo goed in :Y)

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing! VOLGTOPIC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:38

veel plezier met je knappe paardje :D

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:42

Wat leuk om een vervolg te zien :)

Al zou ik wel adviseren om met een onzeker paard als deze niet te lang de routine van het opstijgen te onderbreken.
Dan heb je best wel kans op een terugval.
Je hoeft niet perse flink te rijden, maar even erop en een rondje stappen kan ook genoeg zijn.

CedriiC

Berichten: 689
Geregistreerd: 12-05-06
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:44

Leuk zeg! :D Ik heb het topic van ruitje altijd met veel plezier gevolgd en ben dan ook blij dat ik nu jou kan volgen. Heel veel geluk samen en ik kijk uit naar de volgende updates :D

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:44

Wat leuk zeg! Ik heb in stilte ook het topic van ruitje meegelezen. Erg fijn dat ze zo'n liefdevol plaatsje heeft gevonden. Heel veel geluk met haar!

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:44

Ah leuk zeg! Ik heb het topic van Cathy gevolgd inderdaad!

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 12:25

Sizzle schreef:
Wat leuk om een vervolg te zien :)

Al zou ik wel adviseren om met een onzeker paard als deze niet te lang de routine van het opstijgen te onderbreken.
Dan heb je best wel kans op een terugval.
Je hoeft niet perse flink te rijden, maar even erop en een rondje stappen kan ook genoeg zijn.


Ze is in de basis zeker niet een onzeker paard. Ze is een ontzettend fijn, lief en vooral nieuwsgierig paard, maar ik denk echt dat ze vóór ruitje op een verkeerde manier is beleerd en dat ze daar een soort van 'schrikreactie' heeft geleerd. Ruitje zei ook zoiets in het topic, dat Jara had geleerd dat weg rennen werkte en dat ze dat dus maar deed. In alle andere spannende gevallen (zoals ook te zien is in het filmpje waar ze een hindernis omgooit) blijft ze juist staan en gaat ze kijken naar wat er zo spannend is.

We willen haar eerst laten wennen aan ons en aan de nieuwe omgeving voordat we er ook maar aan denken om er op te stappen. We willen haar eerst goed leren kennen zodat we beter op haar kunnen reageren of haar juist al voor zijn. En ook al kent ze het opstappen straks niet meer zo goed, ze heeft nu al zo'n goede basis dat ik denk (en natuurlijk hoop ;) ) dat ze niet meer op de oude manier zal reageren als ze het is verleerd.

Ik bedoel het niet als dat ik mijn kop tegen je advies in gooi, ik vind het juist hartstikke fijn, maar we hebben allebei nog niet zoveel ervaring en we kennen het paard nog niet zo goed dat we het op dit moment op kunnen lossen als ze toch gek gaat doen. Dat risico willen we dan ook gewoon niet nemen.

Verder ook iedereen bedankt voor alle reacties :D

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:55

Het komt vast goed :)
En anders wil Ruitje je over een tijdje als ze gewend is vast wel komen helpen toch? :P

Getty_Maan

Berichten: 2591
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing! VOLGTOPIC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:19

Heb het vorige topic ook altijd met veel plezier gevolgd, dus bij deze wil ik ook nu graag volgen. Het is een prachtige merrie en ze mag van geluk spreken dat ze zo'n fijn plekje heeft gekregen!

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing! VOLGTOPIC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:00

Leuk topic pippaa! Ik ga jullie zeker volgen.

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing! VOLGTOPIC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:02

Wat leuk!
Ik hoop dat jullie veel plezier van haar gaan hebben! Geniet van je mooie paarden!

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing! VOLGTOPIC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:16

Ik volg haha :') .

Eigenlijk zou ik hetzelfde pad kiezen als Pippaa als ze nog bij ons stond. Wij merkten dat ze 'vol' zat, kan dat niet zo goed omschrijven, maar het gevoel dat het voor haar op dat moment goed was om alles te kunnen overdenken? Sowieso ben ik daar meer van, om te beleren in fases( gebeurd in mijn sport ook) i.p.v. te lang door te duwen.

Overigens zijn jullie een stuk meer ervaren dan je nu zegt, als ik zag hoe jullie qua grondwerk met haar omgingen bij mij en toen ik haar bracht. Heb mensen zat gezien met meer ervaring die 'het' niet hadden en jullie hebben 'het' zonder door te hebben. Daarnaast hebben jullie genoeg algemene ontwikkeling om te weten wanneer je hulp in moet schakelen, ook zoiets belangrijks! Ik heb er echt alle vertrouwen in en anders bel je ruitjes-noodlijn :')

En verder zal ik mij een beetje op de achtergrond houden, vanaf nu is het jullie verhaal: Geniet ervan!

wreckh

Berichten: 2556
Geregistreerd: 09-06-05

Re: Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing! VOLGTOPIC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:58

Wat leuk! Ik volg ook weer. Volgens mij is Jara op een superkleine terecht gekomen.

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 09:16

Afbeelding
Een foto van Jara gisteren in de wei.

Ik heb eergisteren weer kort met haar gespeeld in de binnenbak. Het was ontzettend druk op en om stal en alle deuren van de bak stonden open. Ik heb het lekker zo gelaten om te kijken wat ze ermee zou doen. We hebben eerst aan de hand door de bak gewandeld en daarna heb ik haar kort gelongeerd. Ze was best kijkerig maar deed wel wat er van haar gevraagd werd. Ik vond dat echt heel knap, want er was les in de buitenbak, er reden allemaal auto's op het erf en er liepen allemaal mensen met paarden door de gangen die om de binnenbak liggen.

Gisteren heeft ze lekker vrij gehad :j ik ben wel langs geweest en ze kwam direct naar het hek van de wei gelopen. Ze is ontzettend mensgericht, maar haar plek in de groep ligt ook nog niet vast waardoor ze wat onzeker/aangedaan lijkt en dus steun zoekt. Ze is samen met mijn tinkertje nog het buitenbeentje. Maar dat komt allemaal goed.

Vandaag is mijn vriend er weer, dus hij gaat vandaag misschien met haar aan de slag.

Selima

Berichten: 632
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Re: Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing! VOLGTOPIC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:23

Leuk, dit vervolgtopic!

Prachtige Fries is ze toch en het klinkt alsof jullie helemaal bij elkaar passen, met z'n viertjes! :j

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 20:07

Mijn vriend is van woensdag tot vandaag in Zeeland geweest en heeft lekker met Jara gewerkt.
Jara leert ontzettend snel en is lekker nuchter! Als ze iets niet snapt, probeert ze wel wat en begrijpt al heel snel wat er wordt bedoelt.

Mijn vriend en Jara hebben elke dag even kort in de bak gespeeld (10-15 min). Gewoon rondstappen, stilstaan op commando, bochtjes maken, links en recht leiden, een stukje achterwaarts... Soms staat er midden in de bak ineens een of andere gek te springen of met een zweep op haar been te slaan (ik :') ), maar daar reageert ze heel leuk op. Soms springt ze een stukje weg, maar daarna is ze direct nieuwsgierig en wil ze komen kijken. We willen echt een bomproof paard uiteindelijk :P

Eergisteren hebben we samen met mijn tinker Pippa voor het eerst over de ruiterpaden dichtbij de stal gewandeld. Voor het eerst écht naar buiten. Het ging super goed. Jara liep eigenlijk direct voorop en was heel open en geïnteresseerd naar alles toe, maar wel heel relaxed. Eén bankje was wel wat spannend, maar dat was uiteindelijk ook niet bijzonder meer.

Gisteren heeft mijn vriend alleen met Jara precies hetzelfde stuk buiten gewandeld, maar toen werd ze toch wel onzeker. Vooral toen er paarden in draf voorbijkwamen was ze echt wel druk. Waarschijnlijk had ze toch wel veel steun aan Pippa de dag ervoor, terwijl ze dat niet liet merken. Achteraf was dit dus een stapje te ver voor haar. Gelukkig kent ze het commando "ho" ontzettend goed en stond ze dus wel heel netjes stil. Dit oefenen we ook regelmatig in de bak, omdat we dit heel belangrijk vinden. Pippa doet dit namelijk niet zo goed en dat is best wel eens lastig :Y)

Vandaag heeft mijn vriend weer kort in de bak gewerkt met Jara. Ik heb wat cavaletti neergezet waar ze tussendoor en overheen heeft gelopen. Je kon merken dat ze soms niet zo goed wist waar haar voeten zaten :')

We zijn in de bak nooit langer dan 10-15 minuten met haar bezig, omdat we het belangrijk vinden dat ze het leuk vindt en dat ze de aandacht erbij heeft. Tot nu toe lijkt dat ook echt genoeg. Morgen krijgt ze sowieso een dagje vrij :j

We zijn ontzettend blij met haar, ze is echt een verrijking van ons leven! En ik heb een kant ontdekt van mijn vriend die ik niet kende: Penny! Hij heeft zo'n halster met de friese vlag erop gekocht :') Dat is het halster voor netjes _O-

mala26

Berichten: 4996
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing! VOLGTOPIC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:29

awww leuk zeg een penny vriend :D

Klinkt helemaal super hoe jullie met der bezig zijn en super fijn dat ze het zo goed doet!

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:30

Wahaha, ik wil minstens een foto van het halster :') . Fijn dat jullie zoveel grondwerken! En echt leuk om te lezen dat ze zoveel toevoegd aan jullie leven :)

Gelukkig is het ook nog goed gegaan toen het wat teveel werd, dan kun je gewoon vooruit blijven werken i.p.v. dat je stappen terug bent :)

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing! VOLGTOPIC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 13:02

Afgelopen week heeft Jara voor het eerst bij ons een zadel op gehad. We hebben haar in de bak opgezadeld en ze deed het braaaaaaaf +:)+ Ze stond aan een los touwtje en keek wel de hele tijd om naar wat er gebeurde, maar ze heeft geen stap gezet.
De eerste pasjes met zadel waren wat onwennig en houterig, maar na een paar minuten liep ze al lekker met het neusje naar beneden en los in de rug. Voor de grap heeft mijn vriend Jara ook nog even losgeklikt en ook toen bleef ze keurig achter hem aan door de bak lopen.
We zijn niet van plan om er binnenkort ook al op te gaan zitten, maar ze was wel toe aan iets nieuws. Daarom leek ons dit een mooie uitbreiding.

Verder heeft ze deze week veel vrij gehad.
Eergisteren heb ik even met haar op een druk moment in de bak gewandeld en nog een tijd met iemand gekletst. Tijdens het kletsen stonden we bij de grote garagedeur die open was en waar je zo het erf op kijkt, dus dat was best wel spannend :):) Ze heeft een paar pasjes gewandeld, maar verder gewoon naast me gestaan. Natuurlijk wel met het koppie en de nek erop, het is toch echt een friesje hè ;)

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing! VOLGTOPIC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 19:19

Leuke update weer!!

Marein
Berichten: 227
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: West-Flanders

Re: Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing! VOLGTOPIC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 08:16

Wat een leuk topic! Ik volg zeker ook verder. Het eerste topic van Ruitje heb ik gemist (maar mijn tijd is erg beperkt, dus ik mis hier wel erg veel...).

Hoe oud is ze?

Ik volg bij ons op stal ook een Friesje van dichtbij, een getraumatiseerd paard dat nu omgeschoold wordt met de bedoeling te mennen. Anderhalf jaar zijn ze al bezig, maar ze staat nog steeds niet voor de kar. Hopelijk wel tegen dit najaar!
Heel fijn paardje ook, dat Friesje!

En heerlijk zeg: een tinker én een fries! Mijn persoonlijke droom, maar daar sta ik hier wel alleen in ;-). De tinker heb ik al, dus ik ben zeker al content!

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing! VOLGTOPIC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 09:34

Leuk pippaaa! Ze boft met jullie:)

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing! VOLGTOPIC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 09:44

Jawel, met veel geduld kom je een heel eind en inderdaad kleine stukjes en beetjes.
En echt als je paardje het allemaal heeft onthouden en dat doen ze snel hoor heb je er alleen maar profijt van.
Dat laten kennismaken en bewust nieuwe zaken opzoeken is de beste manier om je paardje bomproef of verkeersvast te krijgen
Onze nieuwe uitdaging zijn walibi's :+ , lama's kijkt ze niet eens naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 09:45

Ooh wat leuk! Ik volg ook mee. :D

Klinkt echt alsof ze het super bij jullie heeft. :j

jeetje77

Berichten: 3455
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:21

Wat leuk, heb van onder mijn leessteen het topic van ruitje gevolgd. Leuk te lezen hoe het nu verder gaar met deze Fries. Ga zo door.