[VOLG] Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

[VOLG] Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-15 11:36

Of eigenlijk
Fries doet raar: Pippaa in de bijscholing :Y)

Want ervaring met een jong paard hebben we niet :D

Ik zal het even uitleggen.
Nu wij naar Zeeland verhuizen, hebben we de kans om er een paard bij te nemen. We hadden afgesproken dat we niet op zoek zouden gaan, maar dat we zouden zien wat er op ons pad kwam.

Ik volgde al een hele tijd het topic van ruitje waarin ze een fries ging beleren: [ITP] Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!
Hoe verder het topic ging, hoe leuker ik Jada (de fries waar het over gaat) vond. Op de dag dat ruitje het bericht plaatste dat Jada eigenlijk wel klaar was om naar een ander huis te gaan, heb ik het topic laten zien aan mijn vriend. Mijn vriend is al heel lang helemaal weg van friezen en ik vond het een perfecte match. Hij heeft meteen alles doorgelezen en bekeken en was op slag verliefd.

Na wat contact met ruitje zijn we eind april naar Jada gaan kijken. Daar bleek ze nog leuker en mooier te zijn dan op de filmpjes en foto's uit het topic. Het ging meteen hartstikke goed tussen mijn vriend en Jada, dus het was al snel duidelijk dat de koop door zou gaan. Ze is het paard van mijn vriend, maar de eerste tijd zal ik ook regelmatig met haar aan de slag gaan omdat hij nog niet naar Zeeland is verhuisd en ik al wel (lang, raar en ingewikkeld verhaal :P ).

Afgelopen zaterdag (9 mei) is ze naar Zeeland gekomen. Wij noemen haar Jara. Ze is 's middags aangekomen en heeft eerst even wat op de nieuwe stal rondgekeken. Daarna hebben we haar in de box gezet met wat hooi zodat ze even rust had na de reis en kon bijkomen van alle indrukken.

Gisteren heb ik 10 minuten met haar in de bak gewandeld en wat kleine oefeningetjes aan de hand gedaan. Zo leer ik haar vast kennen en zij mij en ook direct de bak. Het ging hartstikke goed en het is echt een heel fijn paard om mee te werken. Ze voelt direct heel vertrouwd aan (terwijl ik het helemaal niet zo heb met "grote" paarden :+ ). Haar spanningsboog is nog niet zo groot, maar het is natuurlijk ook nog een puppy paardje.

Het is wel een beetje spannend voor ons, omdat dit ons eerste eigen jonge paardje is. Omdat ze zo'n fijn karakter heeft, hebben we er eigenlijk niet over getwijfeld. En ach, eens moet de eerste keer zijn? We zijn heel nuchter en hebben genoeg gezond verstand én we kunnen gelukkig altijd contact opnemen met ruitje. Ook op onze grote stal zijn er genoeg mensen die kunnen helpen als het nodig is. Zij zal dus dingen leren van ons, maar wij zullen ook zeker leren van haar!

Ons plan is om de komende tijd lekker veel te wandelen (binnenkort ook op het strand!) en vanaf de grond met haar te werken. Dat deed ze bij ruitje al ontzettend leuk en gisteren in die 10 minuten met mij in de bak liet ze ook al zien dat ze het heel erg leuk vindt.

We zien wel wanneer ze er klaar voor is om bereden te worden: We hebben geen haast en willen liever dat ze een goede basis heeft, dan dat we nu al kilometers kunnen vreten terwijl het voor beide partijen nog niet goed voelt.

Wij hebben er ontzettend veel zin in om met deze mooie dame aan de slag te gaan <3



Ik wil ruitje en haar medebeleerders ontzettend bedanken voor al het goede dat ze dit paardje hebben geboden en meegegeven. Ze heeft een ontzettend goede en complete basis en wij mogen het stokje nu overnemen om er een paard voor het leven van te maken.

En dat gaan we zeker doen!

Dit is het mooie meisje <3 Foto's zijn gemaakt door ruitje.
Afbeelding
Afbeelding

Ik wil proberen om hier af en toe een update te plaatsen, maar daar ben ik niet zo goed in :Y)

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~



Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-15 12:25

Sizzle schreef:
Wat leuk om een vervolg te zien :)

Al zou ik wel adviseren om met een onzeker paard als deze niet te lang de routine van het opstijgen te onderbreken.
Dan heb je best wel kans op een terugval.
Je hoeft niet perse flink te rijden, maar even erop en een rondje stappen kan ook genoeg zijn.


Ze is in de basis zeker niet een onzeker paard. Ze is een ontzettend fijn, lief en vooral nieuwsgierig paard, maar ik denk echt dat ze vóór ruitje op een verkeerde manier is beleerd en dat ze daar een soort van 'schrikreactie' heeft geleerd. Ruitje zei ook zoiets in het topic, dat Jara had geleerd dat weg rennen werkte en dat ze dat dus maar deed. In alle andere spannende gevallen (zoals ook te zien is in het filmpje waar ze een hindernis omgooit) blijft ze juist staan en gaat ze kijken naar wat er zo spannend is.

We willen haar eerst laten wennen aan ons en aan de nieuwe omgeving voordat we er ook maar aan denken om er op te stappen. We willen haar eerst goed leren kennen zodat we beter op haar kunnen reageren of haar juist al voor zijn. En ook al kent ze het opstappen straks niet meer zo goed, ze heeft nu al zo'n goede basis dat ik denk (en natuurlijk hoop ;) ) dat ze niet meer op de oude manier zal reageren als ze het is verleerd.

Ik bedoel het niet als dat ik mijn kop tegen je advies in gooi, ik vind het juist hartstikke fijn, maar we hebben allebei nog niet zoveel ervaring en we kennen het paard nog niet zo goed dat we het op dit moment op kunnen lossen als ze toch gek gaat doen. Dat risico willen we dan ook gewoon niet nemen.

Verder ook iedereen bedankt voor alle reacties :D

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-15 09:16

Afbeelding
Een foto van Jara gisteren in de wei.

Ik heb eergisteren weer kort met haar gespeeld in de binnenbak. Het was ontzettend druk op en om stal en alle deuren van de bak stonden open. Ik heb het lekker zo gelaten om te kijken wat ze ermee zou doen. We hebben eerst aan de hand door de bak gewandeld en daarna heb ik haar kort gelongeerd. Ze was best kijkerig maar deed wel wat er van haar gevraagd werd. Ik vond dat echt heel knap, want er was les in de buitenbak, er reden allemaal auto's op het erf en er liepen allemaal mensen met paarden door de gangen die om de binnenbak liggen.

Gisteren heeft ze lekker vrij gehad :j ik ben wel langs geweest en ze kwam direct naar het hek van de wei gelopen. Ze is ontzettend mensgericht, maar haar plek in de groep ligt ook nog niet vast waardoor ze wat onzeker/aangedaan lijkt en dus steun zoekt. Ze is samen met mijn tinkertje nog het buitenbeentje. Maar dat komt allemaal goed.

Vandaag is mijn vriend er weer, dus hij gaat vandaag misschien met haar aan de slag.

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-15 20:07

Mijn vriend is van woensdag tot vandaag in Zeeland geweest en heeft lekker met Jara gewerkt.
Jara leert ontzettend snel en is lekker nuchter! Als ze iets niet snapt, probeert ze wel wat en begrijpt al heel snel wat er wordt bedoelt.

Mijn vriend en Jara hebben elke dag even kort in de bak gespeeld (10-15 min). Gewoon rondstappen, stilstaan op commando, bochtjes maken, links en recht leiden, een stukje achterwaarts... Soms staat er midden in de bak ineens een of andere gek te springen of met een zweep op haar been te slaan (ik :') ), maar daar reageert ze heel leuk op. Soms springt ze een stukje weg, maar daarna is ze direct nieuwsgierig en wil ze komen kijken. We willen echt een bomproof paard uiteindelijk :P

Eergisteren hebben we samen met mijn tinker Pippa voor het eerst over de ruiterpaden dichtbij de stal gewandeld. Voor het eerst écht naar buiten. Het ging super goed. Jara liep eigenlijk direct voorop en was heel open en geïnteresseerd naar alles toe, maar wel heel relaxed. Eén bankje was wel wat spannend, maar dat was uiteindelijk ook niet bijzonder meer.

Gisteren heeft mijn vriend alleen met Jara precies hetzelfde stuk buiten gewandeld, maar toen werd ze toch wel onzeker. Vooral toen er paarden in draf voorbijkwamen was ze echt wel druk. Waarschijnlijk had ze toch wel veel steun aan Pippa de dag ervoor, terwijl ze dat niet liet merken. Achteraf was dit dus een stapje te ver voor haar. Gelukkig kent ze het commando "ho" ontzettend goed en stond ze dus wel heel netjes stil. Dit oefenen we ook regelmatig in de bak, omdat we dit heel belangrijk vinden. Pippa doet dit namelijk niet zo goed en dat is best wel eens lastig :Y)

Vandaag heeft mijn vriend weer kort in de bak gewerkt met Jara. Ik heb wat cavaletti neergezet waar ze tussendoor en overheen heeft gelopen. Je kon merken dat ze soms niet zo goed wist waar haar voeten zaten :')

We zijn in de bak nooit langer dan 10-15 minuten met haar bezig, omdat we het belangrijk vinden dat ze het leuk vindt en dat ze de aandacht erbij heeft. Tot nu toe lijkt dat ook echt genoeg. Morgen krijgt ze sowieso een dagje vrij :j

We zijn ontzettend blij met haar, ze is echt een verrijking van ons leven! En ik heb een kant ontdekt van mijn vriend die ik niet kende: Penny! Hij heeft zo'n halster met de friese vlag erop gekocht :') Dat is het halster voor netjes _O-

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing! VOLGTOPIC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-15 13:02

Afgelopen week heeft Jara voor het eerst bij ons een zadel op gehad. We hebben haar in de bak opgezadeld en ze deed het braaaaaaaf +:)+ Ze stond aan een los touwtje en keek wel de hele tijd om naar wat er gebeurde, maar ze heeft geen stap gezet.
De eerste pasjes met zadel waren wat onwennig en houterig, maar na een paar minuten liep ze al lekker met het neusje naar beneden en los in de rug. Voor de grap heeft mijn vriend Jara ook nog even losgeklikt en ook toen bleef ze keurig achter hem aan door de bak lopen.
We zijn niet van plan om er binnenkort ook al op te gaan zitten, maar ze was wel toe aan iets nieuws. Daarom leek ons dit een mooie uitbreiding.

Verder heeft ze deze week veel vrij gehad.
Eergisteren heb ik even met haar op een druk moment in de bak gewandeld en nog een tijd met iemand gekletst. Tijdens het kletsen stonden we bij de grote garagedeur die open was en waar je zo het erf op kijkt, dus dat was best wel spannend :):) Ze heeft een paar pasjes gewandeld, maar verder gewoon naast me gestaan. Natuurlijk wel met het koppie en de nek erop, het is toch echt een friesje hè ;)

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-15 10:57

Aaaah wat leuk, allemaal nieuwe volgers :D Jara is begin mei 4 jaar geworden, maar het is al een heuse dame hoor (vindt ze vooral zelf ;) )

Gisteren is ze eigenlijk voor het eerst bij ons gelongeerd. Door een fout van mij had Pippa laatst onze enige longeerlijn gemold, dus dat liet even op zich wachten :+
Ze deed het wederom weer heel erg goed. Wordt het al saai? :P

Het is nog wel aftasten voor haar en mijn vriend. Mijn vriend heeft weinig ervaring met longeren, maar na wat miscommunicatie ging het uiteindelijk heel erg lekker. Jara blijft in ieder geval altijd meewerken, ook al maak je zelf een keer een foutje. Ze is heel vergefelijk en klapt niet zomaar dicht (zoals mijn tinkertje wel kan doen) en mijn vriend leert ook super snel. Tot nu toe echt een super match die twee!

En heel stiekem heb ik er ook echt heel veel plezier in om met haar bezig te zijn. Hoewel ik altijd heb geroepen dat een Fries niks voor mij is :D

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing! VOLGTOPIC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-15 11:07

Het gaat super goed met Jara :D

Afgelopen week heeft ze redelijk veel vrij gehad omdat ik druk was met andere dingen. Ze heeft al wel weer een aantal keer buiten gewandeld samen met mijn tinkermerrie en dat gaat echt voortreffelijk. Ze wil altijd voorop, anders gaat ze drammen. Samen met mijn tinkertje is ze lekker relaxed. Alleen wandelen hebben we nog niet opnieuw geprobeerd. Ze is nog niet 100% verkeersmak, maar over het algemeen gaat het allemaal goed.

Gisteren heeft ze nog aan de longeerlijn gelopen en ze is zo heerlijk aan het stofzuigen! Lekker swingend vanuit de rug in zowel stap als in draf. Ze heeft haar neusje ook uit zichzelf al mooi voor de loodlijn. We willen proberen dit zo goed mogelijk te bevestigen voordat we gaan rijden, zodat ze zich met rijden niet in een houding op krult maar ook lekker loslaat. Een mooi streven, we zien tzt wel of het ook lukt :') Tot nu toe valt haar houding mij alles mee, wat ik van friezen zie (ik ben wel vrij onbekend met het ras hoor) is dat ze zich snel opkrullen. Dat willen we proberen te voorkomen, want voorkomen is beter dan genezen... en dat doet ze tot nu toe gelukkig ook niet :)

Jara is voor ons gevoel fysiek en mentaal alweer gegroeid sinds ze bij ons is gekomen (morgen alweer een maand! *\o/* ). We kijken met de dag hoe het gaat en wat ze aankan. Het is nog steeds een droompaard <3

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-15 22:54

Update *\o/*

Een week van eye-openers en knappe pony's!
Kort na de vorige update is Jara zich tijdens een longeersessie toch best gaan opkrullen. Ze was er niet echt bij met haar hoofd en ik vroeg te veel, wat resulteerde in spanning waardoor zij ging opkrullen. Dom van mezelf natuurlijk, maar verder geen probleem. Het knopje zit er dus toch op! :')

Een paar dagen later heeft Jara helemaal alleen, zonder Pippa buiten gewandeld. Ze had eerst wel wat spanning, het waaide ook nogal hard. Al snel ging ze meer in de relaxstand, maar ze was nog wel alert. Er kwamen vrij plotseling wandelaars van links en dan springt ze wel ff een eindje de lucht in, maar verder niks. Later hetzelfde bij een stel ganzen die ineens begonnen te gakken (en Jara was daar niet de enige hihi :') schrok me kapot!). Ze blijft tot nu toe altijd bestuurbaar en gaat steeds beter relaxed om zich heen kijken +:)+

Zaterdag zijn Jara en Pippa bij de hoefsmid geweest. De hoefsmid nam flink de tijd en zo heeft Jara bijna 3 uur op een heel spannend erf gestaan, waar van alles flapperde en de hele tijd paarden en mensen liepen. "Spannend? Nee hoor." vond Jara. Alleen de ijzers eronder branden was wat spannend, vooral dat gesis en de rook. Maar ook dat ging met elk ijzer al beter. De hoefsmid was positief verrast dat ze nog maar 4 jaar was en het al zo knap deed. Pippa daarentegen hield zich stijf en was hangerig, die verdiende die dag geen lof :x

Gisteren is Jara met zadel gelongeerd. Daar hadden we ons even verkeken. We hadden de beugels naar beneden laten afhangen, wat in stap prima ging. Bij de overgang naar draf begon het te klapperen en flipte ze compleet: galopperen en bokken! Gelukkig was ze redelijk snel weer onder controle en toen hebben we natuurlijk de beugels eraf gehaald. Nadat ze weer tot rust was gekomen in haar koppie door even te stappen, hebben we weer de overgang naar draf gevraagd. Ze bolde haar rug met de verwachting dat de beugels zouden klapperen, klaar om weer te gaan bokken, maar toen ze voelde dat het niet gebeurde ging ze al snel weer stofzuigen. Daarna dus maar gestopt, zodat ze een goede afsluiting had.
We hebben het achteraf natuurlijk besproken en geëvalueerd en ja, aan de ene kant was het misschien dom van ons, maar aan de andere kant: Hoe maak je de overgang van geen klapperende beugels naar wel klapperende beugels? Zit daar nog wat/veel tussen? We willen haar eigenlijk wel met losse beugels longeren, zodat ze het kent als er iemand op zit. Je benen klapperen toch ook altijd iets of als je eraf valt en de beugels vliegen in het rond... Iemand ideeën/tips?

Vandaag heb ik Jara geborsteld, maar verder heeft ze vrij gehad. Ik heb Pippa wel gelongeerd en ik kwam erachter dat ik haar eigenlijk niets vraag tijdens het longeren: Ze hoeft alleen maar haar rondje te lopen. Met Jara proberen we echt actief aan haar houding en gangen te werken. Daar heb ik vandaag met Pippa dus ook maar verandering in gebracht. Ik heb haar lekker actief aan het werk gezet en ineens liet ze soms al heel even haar koppie zakken. Jeeeeuj *\o/* Ze heeft maar kort gewerkt, maar we hebben weer positief afgesloten.
Raar toch eigenlijk, dat je zo vastgeroest raakt aan je paard, dat je daar niets meer van ziet? Terwijl ik bij Jara direct zag dat ze haar koppie zou laten zakken als ze wat actiever ging lopen.

Zoals ik al zei: Een week met eye-openers en knappe pony's! Wat zijn we vreselijk trots op ze. Mijn vriend wordt steeds gekker op Pippa (Pippa is nogal een aparte die zich niet zomaar geeft) en Jara wordt ook steeds meer "mijn type". Jara is eigenlijk al mijn type. Hoe hardnekkig ik me er ook tegen heb verzet, ze heeft me om haar hoefje gewikkeld :D Onze twee super pony's <3

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-15 23:14

Het waren wel de "engelse" beugels ja :') Ze klapperden echt als een malle, ik vond het niet zo vreemd eigenlijk. Ze bokte heel even en ging toen over in galop, die hadden we nog helemaal niet gezien :') Zit er dus ook op!

Edit: Maar de wereld vergaat niet hoor, linksom of rechtsom komen we er wel!

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-15 17:19

Even een hele korte reactie:
Het gaat goed met Jara, maar door drukte van onze verhuizing én omdat mijn vriend zijn voet heeft gebroken staat ze een klein beetje op een laag pitje. Ik wil niet teveel met haar doen, omdat ik vind dat het een proces van mijn vriend en Jara is. Ik ben haar op dit moment vooral aan het "onderhouden" en natuurlijk pakken we af en toe wel wat nieuwe dingetjes mee om het interessant te houden.

Het longeren met beugels hebben we nog niet opnieuw gedaan. We hebben er samen goed over gesproken en hebben een plan van aanpak. Dat zal ik later nog beschrijven. Nu weer verder met uitpakken van dozen ;)

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-15 23:19

Zo, hèhè, daar zijn we weer.

De voet van mijn vriend is inmiddels weer uit het gips en is weer zo goed als nieuw. Mijn vriend is nu dan ook vooral weer met Jara aan het werk.

Laatst vond ik per toeval een cross terreintje toen ik met Pippa aan het rijden was, daar zijn we een paar dagen later samen met mijn vriend en Jara aan de hand naartoe gewandeld. Het crossterreintje bestaat uit een soort van grooooote volte waarop verschillende boomstam hindernissen staan, op verschillende hoogtes en breedtes. Allemaal heel goed te doen in stap. Dus dat heeft Jara dan ook gedaan. De eerste liggende boom was wat spannend *snurk* maar na een korte inspectie bleek het wel overstapbaar. Ze heeft ook al een hupsje gemaakt over een heeeeeele brede := pony-etende hindernis. Ze kreeg steeds meer vertrouwen en ging er steeds makkelijker en soepeler overheen.
Verder hebben we alweer wat vaker gewandeld, gelongeerd in de binnen- en buitenbak, lekker gespeeld en uitgeprobeerd met honden, voetballen, ladders, plastic zakjes, pionnen, waterplassen etc. Wat denk je? Geslaagd natuurlijk. Behalve de waterplas dan :') Hopelijk loopt ze straks wel makkelijk de zee in. Pippa heeft precies hetzelfde: Een hekel aan plassen, maar de zee is tof :Y)

Jara blijft steeds rustiger onder alle omstandigheden. Als ze iets spannend vindt zoekt ze je op voor steun, maar ze wordt steeds stoerder. Gelukkig is Pippa er ook vaak als steun en toeverlaat. Al schrok Pippa laatst zich te pletter voor het eerst in drie jaar? Ik kan me de laatste keer helemaal niet meer herinneren. Er stond een beeldje van een paard in de tuin bij stal. Ik weet niet of hij er nooit had gestaan, maar ineens had ik een Fries aan mijn touw in plaats van een Tinker. Ze zette helemaal haar nek erop en ging "heel hard" lopen :') Jara was er toen gelukkig niet bij, dan had ze Pippa vast uitgelachen :P

Vaak als we samen gaan wandelen wacht ik met Pippa op het pleintje voor de stal. Als Pippa hoefgeluid hoort kijkt ze de gang in en als ze ziet dat Jara er aan komt hinnikt ze heel zacht <3 De twee dames staan ook regelmatig in de buurt van elkaar op de wei. Ook tijdens het wandelen mogen ze lekker in en op elkaar lopen zonder gemiep. Het is een heerlijk stel en ze vullen elkaar fijn aan. Ik denk dat het straks met rijden ook een goed team wordt: Pippa bomproof en Jara lekker voorwaarts.

Tot zover geen grote doorbraken, maar wel weer een sterkere band gekregen.

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-15 22:33

Voor nu even een snelle update.

Jara heeft inmiddels voor de tweede keer het zadel met klapperende beugels op gehad. We hebben nu de beugels zo kort gedaan dat ze op het zadel gingen klepperen. In stap ging alles prima, ze liep direct al heerlijk ontspannen. In draf wachtte ze een fractie van een seconde af en toen ze merkte dat de beugels gingen klapperen schoot ze er weer vandoor in galop. Zo hard dat de longeerlijn uit de handen vloog.
Nadat mijn vriend haar er weer bij had gepakt, heeft ze eerste even gestapt en toen ze ging ontspannen is ze ook al vrij snel aangespoord tot draf. Ze wachtte weer af en mijn vriend ging haar op dat moment belonen, omdat ze dus wel in draf was. Ze bleef netjes in draf, maar zat wel op het randje. Toen ze haar koppie iets liet zakken zijn we gestopt en is ze afgezadeld.

En vandaag is Jara voor het eerst mee geweest naar het strand. Ze vond het best wel spannend, maar ze was super te handelen en uiteindelijk kreeg ze zelfs interesse voor de zee. Ze is er nog niet in geweest, want mijn vriend wilde haar niet pushen.

Binnenkort een filmpje en foto!

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing! VOLGTOPIC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-15 18:13


~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing! VOLGTOPIC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-15 20:22

Dankje :D

Vinden jullie dat ze ook al minder puppy paard wordt? Wij vinden dat vooral de billen mooi rond zijn geworden (en de buik ook :o :Y) ) en het koppie wat volwassener. Maar misschien is dat niet goed zichtbaar op de foto.

Jara en Pippa staan sinds gisteren (voor het eerst) op een natuurgebied dichtbij stal, waar ze 3 hectare gras te vreten hebben. Jara was en is helemaal blij. Ze nam meteen een sprint over het land en ging de andere 3 paarden uitdagen. Ze had de grootste lol toen ze mee renden. Pippa vond het gras belangrijker :D Jara heeft het eerste kwartier van hot naar her gerend en was toen moe genoeg om te gaan eten. Pippa sjokte er een beetje achteraan, ze is echt de oppas oma van Jara. "Dat stomme geren, ik word daar zo moe van" :')

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing! VOLGTOPIC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-15 21:34

Nee, ik heb zo even geen duidelijke foto van haar in het geheel. Wel veel lieve snoetjes foto's :D Ik zal proberen binnenkort een foto te maken van hoe ze er nu uitziet!

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-15 00:46

Zoals beloofd

Afbeelding

En hoi, dat ben ik :D volgens mij hadden jullie mij nog niet gezien.

Knap paard is Jara he :D

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing! VOLGTOPIC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-15 12:45

Bedankt voor de leuke reacties!

Maarten, leuk dat je hier ook reageert! Altijd als jij weer een gaaf fototopic met Elske hebt geopend laat ik dat aan mijn vriend zien: "Dat moet jij ook met Jara gaan doen!" hahaha

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-15 13:31

Anoniem schreef:
Toch niet springen zonder zadel hoop ik? :=

Die heb ik niet gezien en nu ook niet kunnen vinden. Zijn het leuke foto's :') Iets om na te doen tzt? :P We hebben genoeg mogelijkheden om te springen in en om stal.

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-15 17:31

Ik vind het er goed uit zien hoor! Vooral die vrijspring foto's :):)
En plezier is ook belangrijk, dat is in ieder geval altijd wel aanwezig bij jullie!

We hebben met Jara al wel balkjes gestapt en gedraafd, maar ze weet nog niet zo goed waar haar voeten zitten. Het is geen natuurtalent zeg maar :Y) Ze vindt het wel heel erg leuk.
Maar we willen het zeker vaker gaan doen, zodat ze straks wel een leuk sprongetje kan maken.

Elske lijkt makkelijker te galopperen dan Jara, Jara is een echte draver. Ik heb haar tot nu toe 3 keer zien galopperen, waarvan 2 keer in de bak toen ze op hol sloeg en een keer los op de "nieuwe" wei :+


Vanavond gaan we weer naar het strand met Jara en Pippa!

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-15 17:32

Gisteren zijn we weer naar het strand geweest! Dit was de tweede keer. Jara was op de weg naar het strand toe wat gespannen, maar deed het prima. Jara heeft de hele tijd voor Pippa gelopen. De duinovergang op en af was erg spannend, maar ik heb gemerkt dat heel veel paarden daar last van hebben die het nog niet goed kennen. Jara ging telkens stilstaan en keek dan om zich heen. Op een gegeven moment ging Pippa voorop en toen volgde Jara al snel.
Op het strand ging Jara meteen in de relaxmodus, helemaal met haar koppie omlaag stapte ze over het strand. Echt super om te zien. Het was eb, dus we hadden mooi de ruimte.
Ik ben met Pippa al vrij snel de zee in gegaan en mijn vriend kwam met Jara langs het water lopen. Op een gegeven moment vond Jara het wel prima dat een golfje haar voetje raakte. Toen mijn vriend vroeg of ze ook wat meer durfde, liep ze er zo ineens in :wow:
En toen:
Afbeelding
:')

Het strand loopt best wel af wanneer het bijna eb is, dus toen Jara er eenmaal in ging zat ze zo tot haar buik in het water. Dat ging haar toch iets te ver hahahaha. Ze wilde eerst nog uit angst naar ons rennen, maar Pippa en ik waren zeker 5 m van het strand vandaan. Toen draaide Jara zich om naar het strand. Direct toen ze op het strand stond een zucht van opluchting. Ze leefde nog!
Daarna heeft ze nog wel weer wat voetjes in de golfjes gezet, maar ze is er niet meer volledig ingegaan. We hebben haar verder ook niet gepushed.

Ze was totaal niet paniekerig, maar vond het nu toch wel extra vreemd dat Pippa er zo in wandelde. Ik denk dat Jara binnenkort wel volgt. Kleine grote gekke stoere pony.

Ik heb helaas geen foto's gemaakt.

Pippa was weer stoere oppas oma: Die gedroeg zich voorbeeldig. Waar ze soms weleens kan mutsen (neeeeee, ik kan vandaag echt niet de heuvel op. neeeeeeeee, vandaag is de zee eng), liep ze nu zo overal langs en ging ze zo de zee in. Ze reageert heel anders wanneer Jara mee is, dan wanneer ik alleen rijd of met een ander paard. Zo lief <3

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing! VOLGTOPIC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-15 11:37

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Mijn vriend heeft gisteravond op Jara gezeten!

Hij zei de laatste tijd al heel vaak "Ze is de laatste tijd zo braaf, zal ik er niet eens op gaan." Dan zei ik: "Nee joh, het is allemaal nog niet 100% bevestigd, dus wacht er nou nog even mee."

Gisteren haalden we Pippa en Jara op van het natuurgebied en Jara was zooooooo relaxed. Dus we hebben haar opgezadeld en afgesproken dat we wel zouden kijken waar we uitkwamen. Op zich hadden we alle stappen vóór het echte opstappen al wel een keer geoefend: Zadel, hoofdstel, naast het krukje staan, op het krukje stappen, hangen... Maar nog nooit allemaal tegelijk en sommige dingen waren alweer een tijdje geleden.
Dus eerst naast het krukje staan. Geen probleem. Dan op het krukje stappen, dat was spannend. Koppie de lucht in en een stapje opzij. Als ze bleef staan, stapte mijn vriend van het krukje als beloning. Na een paar had ze het door en bleef ze beter staan en werd ze steeds relaxter.
Toen een paar keer hangen. Geen probleem. Een keer een been erover. Mijn vriend is niet zo lenig dus dat ging een beetje houterig :') Koppie omhoog, maar verder eigenlijk niks. Na 3 keer vroeg mijn vriend: "Zal ik erop gaan?" "Euuuuh, het kan denk ik wel, maar ik zou het niet doen." Ik ben niet zo'n held :o maar ze was super braaf dus ik dacht dat het wel goed zou gaan. Ik wist ook dat Jara bij ruitje het omhoog komen zelf het spannends vond, dus eigenlijk had ik verwacht dat ze zoals ze nu al was, niks zou doen bij het opstappen vanaf het krukje. Ook maakte ze telkens contact, terwijl ze in het begin bij ruitje helemaal verstijfde.
Dus hop, hij zat erop. Jara deed niks, dus uitgebreid beloond. Toen een stapje. Ik had haar vast aan het halster, dus ik was de begeleider en mijn vriend deed verder niks. Ze liep met de voorbenen en liet de achterbenen staan :') Daarna een paar pasjes naar voren. Helemaal uit evenwicht, hihihi, arme pony. Mijn vriend bleef heel stil zitten, maar Jara vond het erg lastig en ging om de paar passen stil staan. Op een gegeven moment met de stem en een beetje druk van voren haar gevraagd om in een redelijk hoog tempo door te stappen, dat ging echt heel goed. Ze hield het een hele volte vol. Toen hebben we haar met "ho" stilgezet, beloond en afgestapt.
Tijdens het afstappen zette ze nog een pasje opzij, dus toen bleef mijn vriend wat langer hangen. Toen ze stilstond (bijna direct) is hij eraf gegaan.

Wat een toppers! *\o/* Knappe Jara waar we eigenlijk zonder problemen zo weer op konden stappen (bedankt ruitje en medebeleerders! :D) en mijn vriend die maar weinig ervaring met paarden heeft en precies aanvoelt wat hij wanneer moet doen. En het lef dat hij meer heeft dan ik.

Dus ja, wij hebben vannacht goed geslapen.

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing! VOLGTOPIC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-15 14:02

Aaah super lief ruitje.
Ik was oprecht blij dat we Jara zo goed hebben kunnen volgen in jouw topic :j Zo kon ik lekker wat dingetjes kopiëren en ook voorspellen hoe ze ging reageren.

Jara is echt een wereldpaard! Vanavond willen we weer naar het strand met beide dames.

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-15 18:33

Even een korte update, er is namelijk niet zo veel gebeurd.
Jara is nog een aantal keer aan de hand mee geweest naar het strand en we wandelen heel wat af in en rond het natuurgebied. Jara en Pippa hebben de afgelopen weken super veel buiten gestaan, dus ze worden al lekker wollig. Mijn vriend is niet meer op Jara gestapt, omdat het er eigenlijk niet echt meer van is gekomen. Buiten oefenen we met netjes naast obstakels stil staan en dat doet ze heel goed.

Gisteren is ze voor het eerst sinds tijden weer gelongeerd en ze liep weer super. Heerlijk lang, laag en soepel door haar lijf. Mijn vriend krijgt de laatst tijd steeds meer opmerkingen over Jara: Wat haar afstamming is, leeftijd etc. Ze is echt een heel erg aansprekend en vooral ook lief paard. Pippa valt ernaast helemaal in het niets :') Maar goed ook, Pippa vind dat geaai maar niets en Jara geniet er juist heel erg van :D

Kortom: Jara is gewoon lekker paard en het rijden loopt nog niet zo storm :') We lekker bezig met van alles en eigenlijk niks :)

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-15 15:40

En daar is Jara weer!
We hebben de laatste maanden erg veel kilometers buiten gewandeld, alleen & samen met Pippa, in het natuurgebied, over de weg en op het strand, overdag en in het pikkedonker, met weinig wind en met windkracht 8... Dat doet ze allemaal heel erg goed. Ze loopt eigenlijk altijd voorop en is nieuwsgierig en stoer, al is er soms natuurlijk nog wel eens iets spannend, maar de laatste keer dat ze echt schrok van iets is alweer maanden geleden.
De laatste maand hebben we het werken in de bak ook weer wat meer opgepakt en de afgelopen twee weken zijn we een aantal keer opgestapt wat zonder problemen is gegaan. Ik heb het de eerste twee keer gedaan, omdat ik de beweging goed ken (inmiddels heel wat jaren "rijervaring"). Jara was eerst wat draaierig, maar op een gegeven moment stond ze goed stil en leek ze echt te kijken van: "nou, ga je er nog op?" Dus toen opgestapt en ze was echt ontzettend braaf en relaxed. Mijn vriend had haar aan het touwtje en toen ze na 2 rondjes ging smikkelen zijn we gestopt. De tweede keer eigenlijk precies hetzelfde. Jara reageerde heel braaf met opstappen en de tweede keer heb ik het ook wat meer contact gemaakt met haar lichaam zodat ze dat kent. Dat vindt ze echt geen probleem, alleen het omhoog komen lijkt ze nog moeilijk te vinden, maar dat doet ze ook heel goed.
De derde keer is mijn vriend erop gegaan en ook dat ging prima. Inmiddels hebben we in de laatste twee weken 5 of 6 keer op haar gezeten en steeds een klein stapje extra gedaan. Inmiddels loopt ze heel relaxed braaf los door de bak, alleen is het stuur en voorwaarts op commando nog niet helemaal bevestigd. We willen nu eerst voorwaarts bevestigen en dan het sturen, voordat we andere dingen gaan doen. Ho kent ze wel echt heel goed :P Gisteren was ze lekker aan het stappen onder het zadel in de bak en toen zei mijn vriend plotseling "ho", ze stond echt in een keer stil :+
Verder is ze met rijden heel rustig. Laatst reden we voor het eerst met andere paarden in de bak en toen zei iemand "O, was ze eigenlijk nog heel groen, ik dacht dat jullie al heel lang met haar reden. Ze doet het zo braaf!" Madam liep ook heerlijk relaxed tussen de andere paarden door die aan het draven waren. Altijd leuk om te horen :)
We leggen met alles de nadruk op rust en ontspanning. We belonen ontzettend veel en daar groeit ze echt van. Het is een heerlijk paardje om mee aan de slag te gaan en ik voel me echt een trotse "moeder" als ze weer iets heel knaps doet hahaha.

Bij deze een filmpje van afgelopen keer
https://youtu.be/UKFi6fAq4tI

Hopelijk doet de link het nu. Let niet op mijn geklets :')

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-16 16:58

Nieuwe update! *\o/*
Mijn vriend heeft zijn schouder uit de kom gehad op tweede kerstdag met mountainbiken. Omdat dat een flinke tijd moet herstellen, ga ik de laatste tijd vaak alleen naar de paarden.
Gisteravond was ik weer alleen en ik had heel veel zin om wat met Jara te gaan doen (ze staat niet stil hoor, maar we doen het wel weer wat rustiger aan). Dus ik heb haar opgezadeld en meegenomen naar de bak. Ik was dus voor het eerst alleen, zonder hulp in de bak met rijden. Ik had me voorgenomen dat als ze echt 100% goed voelde, ik erop zou stappen en anders niet. Ook zaten er een aantal dames in de kantine die net les hadden gehad, dus er was toezicht voor als er iets mis zou gaan.
Ik heb eerst wat voorbereidend werk gedaan: Voet naast de beugel, voet in de beugel. Als ze ging draaien, afwachten tot ze stilstond en als ze stilstond belonen en even naar haar koppie lopen om haar te aaien. Dat werkt erg goed voor haar: Ze gaat dan vaak even knabbelen op het bit en ze wordt zacht in haar uitdrukking. We willen ook dat ze ten alle tijde "aanwezig" is, omdat ze zich bij spanning snel afsluit.
Iedereen in de kantine zat inmiddels aan het raam geplakt, omdat iedereen wel weet dat Jara nog niet echt "bereden" is. Ze was ontzettend braaf en voelde heel goed, dus bij de vierde keer proberen ben ik er zonder problemen opgestapt. Nu het volgende punt: Stappen. Op het laatste filmpje dat ik hier heb geplaatst liep ze heel netjes los, maar dat was meer toeval dan echt kunnen :') Na een beetje "hop, stap, kom, *klak*klak* " en mijn benen aanleggen, deed ze niks :+ Jara vindt het namelijk eeeeerg lastig om zelf te gaan lopen. Normaal is er altijd iemand bij en dan loopt ze mee, maar ik was benieuwd wat ze zonder iemand erbij zou doen. Nou, niks dus := Zo hebben we een minuut of 10 denk ik, midden in de bak gestaan. Inmiddels zat er niemand meer aan het raam geplakt _O-
Op een gegeven moment zette ze een stapje: belonen, waarop ze stil ging staan. Prima. Nog een keer een stapje, belonen, stilstaan. Toen bedacht ze dat ze misschien toch wel kon lopen met iemand op de rug :)* Dus ze stapte richting de uitgang van de bak, waar ik haar kon overhalen op niet stil te gaan staan maar nog een paar pasjes te zetten. Ze liep wat verder en aarzelde nog even, maar met een "hop Jara *klak*klak*" liep ze nog een half rondje heel braaf door. Het kwartje was gevallen! Toen heb ik haar zelf stilgezet en ben afgestapt. :):)

Daarna hebben we nog lekker zonder tuig in de bak gespeeld :D Dat vindt ze altijd zo leuk en dan kan ze even haar energie kwijt :j Kortom: Een geslaagd avondje!

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Plonspony en 102 bezoekers