Mijn paard denkt mee-soms niet handig!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Mijn paard denkt mee-soms niet handig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 18:04

Herkennen jullie dit? Mijn paard snapt het principe van hekken openen (te) goed. Als ik naar voor buig om de klink te lichten en ze hoort de tik van het metaal, dan sprint ze al achterwaarts. Ook al hen ik t hek nog niet beet. Want ja, dat moet ze normaal, achterwaarts stappen zodat ik het hek kan openen... Hebben jullie ook van dit soort verhalen? Ik hoor ze graag!

Jaadow

Berichten: 9
Geregistreerd: 03-12-13

Re: Mijn paard denkt mee-soms niet handig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 18:11

Ik ken het! Vooral onder het zadel alleen. Als ik dan toevallig twee keer een gebrokenlijn heb gereden en vervolgens van hand wil veranderen, gaat hij uit zichzelf die gebroken lijn maar weer maken. Zo ook met wijken enzo. Moet dus erg veel blijven afwisselen.

Hij bedoelt het juist zo lief, maar het is wat onhandig.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Re: Mijn paard denkt mee-soms niet handig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 18:13

Ja inderdaad. Net als met de B proefjes... B-E-B grote volte, na E in galop..... Dan denkt ze echt: He, dit ken ik, ik ga vast! Zo grappig!

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Mijn paard denkt mee-soms niet handig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 18:20

Leuk zulke mee werkende paarden.
Die moet je veel afwisseling geven,ook wel eens foppen :)
Dus bij dat hek ook wat anders doen, zodat ze niet meer weet wat er gaat komen.
Proefjes oefenen in andere volgorde, niet te vaak een deel uit de proef oefenen, maar alleen maar flarden er van.

Mijn vorige paard had het in de proef met achterwaarts gaan. Die wist gewoon dat dat altijd op de korte zijde werd gevraagd. Thuis oefende ik het al nooit.
Hij stond braaf een paar tellen stil en ging hup naar achteren, heel netjes heel geleidelijk. maar echt niet wachtend op mijn hulp. Eigenlijk fout dus. Maar kreeg altijd nette punten :P

xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Re: Mijn paard denkt mee-soms niet handig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:53

Die van mij doet het ook hel erg met rijden. In de proef moest ik op de ene hand eerst gebroken lijn en daarna middengalop. En op de andere hand was het andersom, en je raad het al, meneer ging dus mooi die gebroken lijn maken haha. :+
Zelfde met de eenvoudige galopswissels, als ik die oefen dan gaat hij daarna standaard op de diagonaal galop-stap doen haha. Het is soms een beetje onhandig maar hij bedoeld het goed.

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Re: Mijn paard denkt mee-soms niet handig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:01

Haha ja erg herkenbaar! Vooral als we aan het buitenrijden zijn en we komen op een paadje dat hij kent als "galoppad". Paard wilt mij er dan wel aan herinneren wat hij dan altijd "mag" doen hahaha :P

Om hem toch een beetje te verrassen gaan we juist expres niet altijd galopperen, of juist op paadjes waar we nooit galopperen dan juist wel. Paard heeft niet alles voor het zeggen he :=

Devlins
Berichten: 82
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: Duitsland

Re: Mijn paard denkt mee-soms niet handig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:40

Ik herken wat je bedoel, toen ik nog intensief mijn merrie reed, dacht zij ook voor ons, zeker met bepaalde oefeningen, je zet zelf in en je paard maakt het af. Soms handig, soms idd niet handig, maar leuk dat andere hier ook mee te maken hebben.

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:43

Ik herken het.
Als ik mijn cap op doe loopt mn paard alvast naar de deur van de stal omdat we dan gaan rijden :').
Ook al rij ik dan mn pony en sta ik dus niet zijn stal, paard staat al bij de deur :').

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Mijn paard denkt mee-soms niet handig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:49

Mijn pony doet het ook als ik een paar keer wijk dan doet die het vanzelf

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:59

Heerlijk die meedenkende paarden :D

Heel wat jaartjes terug deed ik een F proefje op een trouwe manegepony. De voorlezer begon te lezen en in de hoek voor A wende hij al af richting X. _/-\o_

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Mijn paard denkt mee-soms niet handig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:02

Haha het klinkt wel allemaal heel schattig. :D Kan alleen even niet herinneren dat die van mij mee denkt, wel dat ze het na een tijdje snapt en dat ze dus dat weer wilt gaan doen maar ik iets anders. :+

maj0

Berichten: 6571
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:02

Heel herkenbaar. Ooh we gaan wijken prima ik begin wel direct. Ebe grote volte aanspringen ooh dat kan wel voor de b je moet toch galloperen.

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: Mijn paard denkt mee-soms niet handig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:06

Tirzah kan de proef van ons showteam inmiddels dromen volgens mij :)

Annepanne92

Berichten: 338
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:06

Mijn eerste verzorgpony was een wat oudere arabier. Als ik met haar ging springen moest ik haar laten denken over wanneer ze af moest zetten. Als ik me ermee ging bemoeien weigerde ze. Als ik haar gewoon zelf liet uitvogelen hoe de hindernis moest deed ze het super! Ze liet mij dus juist niet zoveel meedenken haha!

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:06

Heel herkenbaar, ik ben dan ook zo snel mogelijk de klasses doorgereden richting de M1. Daar kwamen de oefeningen te snel en waren ze minder voorspelbaar en kon ik eindelijk echt zelf eraan gaan rijden in de proef. Daarvoor was ik constant aan het corrigeren. Thuis nooit proeven oefenen , of juist wel oefenen en dan 'verkeerd' rijden in de hoop dat ze het niet meer zou weten op concours :+

maj0

Berichten: 6571
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:07

Haha ik oefen mijn dressuur proeven zo min mogelijk anders kan ik beter dr naast gaan staan en het haar zelf laten doen.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:10

Mijn verzorgpony laat met buitenrit geregeld weten dat er een kortere weg is terug naar stal dan de route die ik in gedachten heb.

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:14

Koekeroekus schreef:
Mijn verzorgpony laat met buitenrit geregeld weten dat er een kortere weg is terug naar stal dan de route die ik in gedachten heb.

:')

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:16

Koekeroekus schreef:
Mijn verzorgpony laat met buitenrit geregeld weten dat er een kortere weg is terug naar stal dan de route die ik in gedachten heb.

Hadden wij ook altijd met mennen, niet bijzonder handig :') Dat orenspel dan ook, geweldig!

Een manegepaard doet dat ook altijd ja. Ah, dáár moet ik altijd stilstaan! (onder de X) :+ En als-ie een lange teugel krijgt, dan vindt-ie dat hij klaar is en gaat ie op de AC-lijn staan. :+

Mijn bijrijdpaard heeft dat met middendraf enorm, als ik dat een keer vraag op de lange zijde, dan gaan we de keer erna weer :') Vindt-ie fantastisch!

Annepanne92

Berichten: 338
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:17

Koekeroekus schreef:
Mijn verzorgpony laat met buitenrit geregeld weten dat er een kortere weg is terug naar stal dan de route die ik in gedachten heb.

_O-

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:19

Haha, die van mij gaat stilstaan op de kruising en gaat staan kijken naar de weg waar ie heen wil. Als ik weg stuur gaan die oren plat en begint ie te klooien haha. Meestal gaat ie wel mee, ligt er ook aan hoeveel zin hij heeft.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:21

Mijn oude verzorgpaard was ook zo'n meedenker, vooral met het springen. Als ik er niet uit kwam, dan dacht hij wel voor me.
Met een manegepaard van Grol had ik het ook, hij werd áltijd door bijna iedereen ingezet voor de proefjes. Zodra je aan de proef begon, en een paar figuren had gereden wist hij welke proef het was en maakte hij hem zo ongeveer zelf af.
Soms is het wel handig, soms wat minder :=

Els_175
Berichten: 187
Geregistreerd: 07-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:22

Hihi ik heb ook zo'n heerlijk meedenkende schoonheid!
Ze is erg werkwillig en denkt enorm met me mee. Maar is ook erg slim...

Zo reden we een maand lang iedere weekend wedstrijden en begeven moment wist ze dat als we in de proef de laatste uitgestrekte draf deden, dat daarna A afwenden en halthouden en groeten kwam.
Toen kreeg ik de mogelijkheid om 2 proeven te starten en daar zat op het einde ook een uitgestrekte draf in richting F, maar daarna moest ik nog een keer bij E afwenden en achterwaarts. En mevrouw dacht dat we bij A moesten afwenden (zoals afgelopen weken) en ik kon haar nipt nog op de hoefslag houden, anders was ze afgewend om te halthouden.

Al met al vind ik het heerlijk als ze mee denkt. Ook in trainingen, je wordt er wel lekker creatief van met oefeningen en trainingsmogelijkheden.

nientje78

Berichten: 3432
Geregistreerd: 29-09-07
Woonplaats: Hanzestad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:24

Wdj schreef:
Ja inderdaad. Net als met de B proefjes... B-E-B grote volte, na E in galop..... Dan denkt ze echt: He, dit ken ik, ik ga vast! Zo grappig!

Mijn eerste pony had dat ook, de onderlinge BB proef kende zij uit haar hoofd :')
wel makkelijk als je de proef bent vergeten :P :+ O:)

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:28

Diagonaal gaat vrijwel standaard in middendraf, bij A afwenden betekend wijken..
Door de deur draait mevrouw meteen om (wel handig!). Mevrouw loopt voor me uit de trailer op, molen in etc..

Aan de hand vind het erg handig haar meedenkendheid, onder het zadel niet altijd, daarin heb ik liever dat ze het initiatief bij mij laat haha.