Ik wil weer terug in het zadel!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Ik wil weer terug in het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 22:10

Ik wist niet zo goed waar ik dit topic het beste kon plaatsen. Als het niet goed staat, wil één van de Modjes het dan voor mij verplaatsen?

Dag Bokkers!

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen.. Ik wil weer terug in het zadel! Aangezien vele van jullie op dit forum een ongezuiverde mening kunnen en durven te geven, vraag ik jullie hier voor advies.

Om jullie een mening te kunnen laten vormen, zal ik eerst de situatie uitleggen. Het zit namelijk zo dat ik al mijn gehele leven last heb van overgewicht, hierdoor ben ik zo'n 3 jaar geleden gestopt met rijden. Mijn hart ligt echter nog steeds bij de paarden en vandaag de dag ben ik er ook nog wekelijks te vinden, maar dan ernaast.

Omdat ik geen andere uitweg meer zag ben ik in de zomer van dit jaar geopereerd en sindsdien van de, schrik niet (!), 150 kg, naar de 100 kg gegaan! (Oké, nog 1 kg voor ik de 100 bereikt heb, maar die verwacht ik er stiekem voor het nieuwe jaar nog af te hebben :o ).

Mijn omgeving heeft mij altijd gesteund en wilde mij graag weer op een paard hebben in plaats van ernaast. Ik was en ben het volledig met ze eens, maar ik had er zelf geen plezier meer in. Het voelde niet goed om met al die kilo's op een paard te klimmen, rijtechnisch werd het er ook niet beter in en voor wie deed ik het dan eigenlijk nog.. Voor de paarden zeker niet in ieder geval!

Nu heb ik enkele maanden geleden met mijn omgeving en de manege-eigenaar afgesproken er weer op te gaan klimmen als ik de 100 kg bereikt had! Nu is die tijd zo goed als daar, maar ik twijfel. Op de weegschaal zie ik dat die kilo's er echt af zijn, ik heb momenteel geen één broek die niet afzakt en al mijn shirtjes zijn bij wijze van spreken pyjama's geworden. Ze zijn er dus echt af, maar als ik in de spiegel kijk zie ik nog steeds iemand met fors overgewicht, wat ik met mijn 100 kg bij 1.66 m ook echt nog wel ben!

Wat betreft keuzes voor paarden, keuze genoeg. Schofthoogte, breedte van het dier en de lengte van de rug, zijn allemaal dingen waar naar gekeken kan worden. En je zult mij echt voor geen goud zien stappen op een rank dier van 1.65! Daar peins ik niet over!

Het probleem is zeker niet dat ik niet wil, maar ik weet oprecht niet of het al kan. Daarom wil ik de mening van een buitenstaander, die mij niet kent en dus geen gevoel betrekt in zijn of haar mening.

Ik zou graag jullie oprechte mening willen hebben, zonder dat jullie mij de grond in trappen (als: hoe haal je het in je hoofd om met dat gewicht ook maar te denken op een paard te gaan stappen! etc.).

Wat denken jullie? Kan ik aan het begin van het nieuwe jaar weer terug in het zadel keren, of moet ik hier nog even mee wachten?

Alvast bedankt!

Corelli

Berichten: 9995
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:15

Allereerst, grote complimenten voor het afvallen en voor het feit dat je hier over nadenkt! Het pleit voor je dat je je eigen wensen (het willen rijden) serieus tegen het licht houdt en ook bereid bent om (tijdelijk) naast je neer te leggen.

Nu mijn mening, ik ben eerlijk gezegd van mening dat 100 kg nog wel te zwaar is, sorry :) Ben je nog van plan om meer af te vallen? Want bijvoorbeeld 80-85 kg vind ik al een heel ander verhaal; er zijn veel mannelijke ruiters die dat ook wel wegen, gok ik :j Als je dan een paard kiest dat een stevige bouw heeft, dan kun je met een veel geruster hart rijden.
Ik heb geen idee hoe lang het (voor jou) duurt om 20 kg af te vallen, maar dit kan in ieder geval als mega motivatie dienen!!

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:16

Wow, dat is knap om zo af te vallen. :)
Volgens mij kan je best eens op een paard, je hoeft toch niet meteen uren te rijden.
Als er een geschikt paard is, kun je het toch langzaam opbouwen.
Ik weet niet of je nog meer wilt afvallen maar dan zou je ook weer meer kunnen gaan rijden.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:16

Groot compliment dat je al 50 kilo eraf hebt!
Ik zou als ik jou was wachten tot je rond de 85 weegt (max)(90 bij een echt stevig paard), dat is het eerlijkst tegenover het paard.
Veel succes ermee!

Horseland93

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:19

Hoi,

Als eerst wauw wat een fantastisch resultaat! veel respect voor je!
En ik vind dat je met 100 kg echt wel op een goed groot, paard past.
Met een goede schofthoogte, breed postuur en goede bespiering is er niks aan de hand,
Zie het zo: Er zijn altijd nog langere en 'dikkere' mensen die paard rijden, maar niet de intensie hebben om verder af te vallen,
En als ik dit zo lees, lijk je me nou een persoon die opeens op houd met afvallen, maar juist er voor wil gaan.
Er is vast een paard waar je gewoon netjes op kan!
Geen probleem,

Succes en veel plezier alvast, OP het paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:20

Ook mijn complimenten voor het afvallen. :j
En ik herken het probleem van de spiegel heel erg!
Aan de kleren kun je zien dat je echt afgevallen bent (en niet zo'n beetje ook), maar aan je spiegelbeeld is er maar een klein beetje veranderd.

Ik vind je niet te zwaar om nu op een paard te stappen, al is het dan wel heel belangrijk om goed naar de bouw van het dier te kijken. (Weke rug, stevig op de benen)

Ga ervoor!! +:)+

xsanne98

Berichten: 58
Geregistreerd: 22-10-12
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:22

Ten eerste, echt heel knap dat je zoveel bent afgevallen!!

En ik denk opzich als je nu nog maar 100kg weegt, en je het goede paard uitzoekt dat het best kan hoor! Als je er ff op gaat zal dat vast geen kwaad kunnen! En al zegt de eigenaar dat het kan, dan moet het vast kunnen.
Maar het belangrijkste is dat jij je er goed bij voelt.

Succes !! p.s. laat je nog een berichtje achter als je er op bent gegaan ? :)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:23

Ook ik vind 100 kg voor 1.66 behoorlijk.
Weet niet hoe je gewicht verdeeld is, maar,dat kan nog schelen. (je moet goed in het zadel passen) en ook je niveau is extra belangrijk wanneer je meer gewicht hebt.
Feit dat je twijfelt is denk ik al een teken hoe je er zelf echt over denkt.
Succes met je beslissing en hoop dat je nog meer gewicht gaat verliezen.

Nens77

Berichten: 1172
Geregistreerd: 12-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:25

Hoi !
Wat goed dat je al zo een eind op weg bent !
Ik denk dat je vooral moet kijken wat jezelf aan kan.
Het zal niet meevallen (afvallen is op zich ook een forse belasting voor je lichaam, zeker in een relatief korte periode) om weer op een paard te stappen,je conditie zal waarschijnlijk ook erg beroerd zijn nu.
Rustig aan beginnen dus, en niet meteen een hele les mee willen rijden....
100 kg is best zwaar, maar als je rekening houdt met het type paard dan kan het wel, zeker voor 1x per week ofzo.
Succes !
PS wat is je uiteindelijke doel qua gewicht ?

marina62
Berichten: 74
Geregistreerd: 29-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:34

Allereerst wil ik je feliciteren met je doorzettingsvermogen om maar liefst 50kg af te vallen _/-\o_ . Ook ik had een fors overgewicht bij een lengte van 1.67m, ik woog 104kg. Ook ik wilde dolgraag weer erop kruipen, maar vond mij fors te zwaar. Ik ben uiteindelijk 25 kg af gevallen en voel me er super bij. Mijn jonge paard heb ik zelf weer in kunnen rijden en ook mijn paard met rugproblemen berijd ik weer.
Zelf vind ik 100kg nog wat te zwaar om erop te kruipen, maar wat wel kan is erachter. Ik bedoel dus het mennen. Zo kan je toch lekker met je paard bezig zijn en dan intussen proberen of je nog een kg of 20 kwijt kan raken. Bijkomstig voordeel is dat je met nog minder kilo's een stuk beweeglijker bent dan dat nu het geval is. Wat je rijkunst ook weer ten goede komt.
Mocht je eens willen zien of het wat voor je is en hoe je het moet doen dat mennen, dan kan je proberen om eens op een menwedstrijd te gaan kijken. Ik weet niet waar je woont en of het te doen is, maar je kan me ook een pb-tje doen en dan kan je eens met mij mee. Mennen is geen OL sport maar een leuke sport met veel collegialiteit onder de menners.
Succes!

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Re: Ik wil weer terug in het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:55

Echt knap dat je al zo veel bent afgevallen! Ga zo door :D

Ik vind 100 kilo ook nog best veel voor op een paard. Maar met deze kilo's dat je al kwijt bent vind ik dat je best een keer weer in het zadel mag kruipen ;) Heeft de manege waar je rijdt geen gewicht limit? Ik zou persoonlijk nog een aantal kilo afvallen om weer actief te gaan rijden. Dan zit je jezelf denk ik ook niet in de weg.

Loveskary

Berichten: 733
Geregistreerd: 21-11-13
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:02

Wat knap van je.
Wellicht kun je het nu rustig opbouwen.
vind het wel knap van je.
Succes

no--a
Berichten: 690
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:03

Persoonlijk vind ik het je nog te zwaar om weer te gaan rijden. Nu kan inderdaad een paard met de juiste bouw je zeker wel een tijdje rond dragen, maar als je het mij vraagt zou je beter nog kunnen wachten met het regelmatig rijden.

Denk trouwens inderdaad ook aan het zadel, ik weet niet hoe je gewicht zich verdeeld maar het is zowel voor jou als voor het paard ook erg belangrijk dat jij goed in het zadel past.

CxB
Berichten: 906
Geregistreerd: 24-12-13

Re: Ik wil weer terug in het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:09

wauw respect dat je al zoveel bent afgevallen !

misschien nu weer af en toe gaan rijden en als je wat meer afgevallen bent weer helemaal actief ? Maar misschien is weer op een paard stappen een soort 1e plek omdat je zo bent afgevallen

MelissaYM
Berichten: 508
Geregistreerd: 18-08-12

Re: Ik wil weer terug in het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:18

Super dat je zoveel bent afgevallen!
Ben je van plan om nog meer af te vallen? Zo ja, kan je nu beginnen met opbouwen en zodra je meer bent afgevallen kan je het helemaal weer oppakken en regelmatig gaan rijden.

Ik denk zodra je weer voor het eerst op een paard stapt gelijk een hele grote motivatie hebt om nog meer af te vallen.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Ik wil weer terug in het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 00:13

Als je doorgaat met afvallen denk ik dat je best eens een keer kan opstappen als motivatie. Wel zorgen voor een gepast paard, en zorgen dat je goed in het zadel past en kijk kritisch naar je rijden. Als je nog veel hobbelt in draf zou ik het voorlopig bij stap laten.
Als je echt weer wilt gaan rijden ( dus stap, draf, galop een uur) vind ik je nu nog te zwaar. Denk ook dat je jezelf erg in de weg gaat zitten, je gewicht ivm met je lengte.
Kortom, keep up the good work en stap rustig eens op een gepast paardje.

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Ik wil weer terug in het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 00:23

Ik heb expres niet de reacties van de personen voor mij gelezen om mijn mening niet te laten vervormen.
Het kan dus zijn dat ik het met de rest eens ben maar het kan ook zijn dat ik afwijk van de rest.
100 kilo is nog een behoorlijk gewicht bij je lengte maar ik ben wel van mening dat een man/vrouw van 75 kilo het paard zo dus danig kan tegen werken dat het weinig verscheel maakt.
Wat voor operatie heb je gehad ? Een castric bypass ? Dan denk ik dat je nog meer gewicht zult verliezen en het is aan jou de keuze of je het geduld nog kunt opbrengen.
Dat jij zelf het nog niet ziet in de spiegel is een veel voorkomend iets heb ik begrepen omdat de knop in je hoofd nog niet om is.
Voel jij je er nog niet goed bij om met 100 kilo op te stappen en met 90 of 95 wel ?
Dan moet je vooral doen waar jij je goed bij voelt !

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 00:23

Wat goed van je dat je zoveel afgevallen bent! En dat je zo eerlijk bent naar het paard toe :)
Ik vind persoonlijk ook dat je nog te zwaar bent om echt intensief te gaan rijden. Ik weet niet welk gewicht je uiteindelijk wil bereiken? Maar volgens mij kan het geen kwaad als je af en toe al op een paard gaat zitten, mits dat paard erop gebouwd is natuurlijk! Waarschijnlijk komt dat je motivatie alleen maar ten goede :)
Heel veel succes TS!

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Ik wil weer terug in het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 00:28

super dat je zoveel bent afgevallen!

ik ben ook 80 kilo kwijtgeraakt en had als motivatie om op mijn pony's te kunnen zitten!

met 100 kilo kan je gerust een x op een goed geschikt paard rijden. ik reed op een stevig gebouwde haflinger. achteraf gezien was ik te zwaar voor haar. maar denk als je een groot stevig paard hebt dat het gerust kan.

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 00:33

wauw wat knap van je om zoveel af tevallen en dan niet alleen voor jezelf maar ook voor je grote passie!

Je huidige gewicht is misschien nog wel wat aan de forse kant maar als het rijden jou kan helpen om nog beter in je vel te gaan zitten, wie belet je dan om een x aantal keren in de week een klein half uur op het juiste paard te kruipen?
Het rijden zal je immers ook helpen met afvallen?

keep up the good work TS!

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Ik wil weer terug in het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:48

Ik zou zeker nog een kilo of 10 eraf willen voor ik weer op een paard zou stappen. Is het een idee om wel al met paarden aan het werk te gaan grondwerk / longeren / mennen etc.

Maar mijn complimenten hoor voor het inmiddels behaalde resultaat.

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Ik wil weer terug in het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:54

Goed bezig zou ik zeggen!

Ik ken ook iemand met jouw gewicht die een jong trekpaard gekocht heeft en die nu aan het inrijden is, en gaat prima, dus volgens mij kan het absoluut wel. Als je een type trekpaard of grote tinker of zo neemt, dan kan het volgens mij perfect hoor.

Adin

Berichten: 2388
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Vlakbij Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:04

Ik denk dat het ook af hangt van je rij kwaliteiten. Als je die goed beheerst vind ik het wel kunnen. ik ben zelf ook een zwaardere ruiter en heb dan ook een groot stevig paard gekocht, ik ben alleen wel wat langer (1.82)
Als je nog onvoldoende goed kunt rijden en bijvoorbeeld met lichtrijden niet in het juiste ritme komt oid dan is het wel belastend voor de rug en lijkt het me beter om nog wat meer af te vallen alvorens je weer in het zadel kruipt

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:16

Ik blijf er zo bij dat het van zo veel dingen afhangt, en dat mensen die zeggen "100 kilo is te zwaar" gewoon zo bekrompen zijn... Als ik naar de topsport kijk, dan zie je een aantal ruiters die ook rond dat gewicht zitten....

Maarja het hangt af van:'
- Het paard (bouw, bespiering etc.)
- Kwaliteit van rijden (ik heb liever iemand van 80 kilo op mijn paard die netjes rijd, dan iemand van 50 die stuitert)
- Passend zadel etc.

En zo zijn er vast nog wel meer dingen :)

Het mooist is natuurlijk (en waarschijnlijk ook het fijnst voor jezelf) om nog wat af te vallen, maar dat gaat ook niet 1, 2, 3 (logisch). Maar als jij een geschikt paard hebt en je hindert hem niet....

Tima1512
Berichten: 121
Geregistreerd: 19-12-13

Re: Ik wil weer terug in het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:27

Jij kan wel op een paard hoor maar nog niet telang