Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:17

Hallo,

Als eerste sorry voor als dit verkeerd staat of hier al 100 topics over zijn.

Hier en daar hoor ik dat mensen alleen maar bitloos rijden omdat ze met bit zielig vinden.
Ik was het ook van plan omdat ik ook wel een mening had dat bitloos beter was.
Maar ik als ook hier op bokt dat bitloos ook helemaal niet zo vriendelijk zou zijn.. veel druk op het neus botje.
Mijn fries is ook heel erg sterk en ze weet dat ze met haar kracht het kan winnen.
Ik hou haar dan echt niet meer. Het is niet zo dat ze gaat racen en wild wordt.
Maar als we in de bak rijden en ze vindt het moeilijk doet ze er alles aan om het te mijden.
Ze wordt stuurloos en sterk. Ze kijkt niet meer uit met waar ze heen loopt. (Loopt andere mensen om ver, hindernis palen of bakranden ziet ze niet meer)
We zijn nu bezig met haar galop, rechts is zeer problematisch. Waardoor ze dit gedrag dus heel erg vertoont.

En doordat ze nooit echt heeft gereden in de dressuur zal ze ook al haar kracht in zetten om er onder uit te komen. (omdat ze het gewoon niet snapt)

We hebben haar nu een thiedemann omgedaan en willen deze week kijken hoe het dan gaat.
Ik rij met een normaal gebroken bitje. Mijn lesgeefster adviseerde om misschien met een stang te gaan rijden.
Maar is dit nou echt zo 'Zielig'?
Zo als veel mensen beweren?

Ik hoor ook veel om mij heen dat ze het paardrijden algemeen heel zielig vinden.
Dat het paard niet kan praten en niet kan zeggen dat hij/zij het niet leuk vindt.
Of dat ze het rijden met de zweep heel erg zielig vinden, met name omdat je een dier slaat.
Deze argumenten komen dan ook van mensen die niks met paarden of rijden hebben.

Is het bitloos wel degelijk zo veel beter?
Ik las laatst hier een topic op bokt over een onderzoek dat op deze manier van paardrijden (van het nu) schade brengt bij het paard.
Als ik dit soort dingen allemaal lees, het bitloos rijden, dat onderzoek kan ik me voorstellen dat mensen het idee krijgen dat ze geen plezier meer hebben in het paardrijden omdat ze het gevoel hebben alles verkeerd te doen. Want er zijn gewoon paarden die je niet bitloos kan rijden dat het gevaarlijk wordt.
Zoals paarden bij ons op de manege, die zou ik absoluut niet bitloos gaan rijden.

Als je heel zwart wit denkt, is het ook wel 'zielig'
Je dwingt een paard te doen wat hij/zij misschien helemaal niet wilt.

Ik las hier laatst een gedicht over wilde paarden die over de wildernis galoppeerden.
Dat ze vrij waren en hun manen wapperden in de wint.
Natuurlijk reageerden veel mensen daarop met argumenten als "Ik krijg er kippenvel van"
"Dit gedicht is zo mooi" Maar realiseert niemand zich dat alle paarden dit misschien wel willen?
En dat je eigenlijk je paard dwingt om te doen wat jij wilt?
Ik dacht 'Ik doe mijn paard een hoofdstel met zadel op en laat hem dingen doen die IK wil'

Dit zou een zwart-wit persoon denken. En dat kan ik die gene absoluut niet kwalijk nemen.

Maar is dit nou wel degelijk zo zielig zo als dieren activisten zeggen?
Is het bitloos rijden wel veel beter? Heeft het paard echt pijn in de mond met een bit?
Vindt het paard het rijden wel leuk? Heel veel mensen zeggen 'Ja dat kan ik zien aan het lichaamstaal' Maar is dat werkelijk zo?

Groetjes.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-13 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:20

Het is eigenlijk heel simpel. Het is niet wat je gebruikt maar hoe je het gebruikt. Je maakt het zelf zo goed of slecht door de manier waarop je het als ruiter gebruikt.
Er zijn al heel topics over voorbij gekomen. Je kan je voorstellen dat een ruiter die aan de teugels hangt dat dit voor een paard nooit fijn is niet met bit maar zeker ook niet zonder bit. Als je gebruikt zoals het hoort is er geen probleem.

Ulaan

Berichten: 248
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Gent, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:21

AmoorM schreef:
Dus mijn vraag: Ben je nou echt zo slecht als je met bit rijdt? En heb je dan geen vriendschap met je paard en z'n band waar iedereen die met Horsemanship werkt het overheeft.

Absoluut niet! Met zo goed als elke optoming geldt dat deze zo zwaar is als de hand van de ruiter. En verder met een beetje gezond verstand van combinatie tot combinatie oordeel over wat het beste werkt :)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:25

Hee! vervelend zo te horenb ;(,
Hier heb ikzelf ook lang mee gezeten...
Ik vind dat je niet 'slecht' voor je paard bent als je met bit rijd, maar sommigen gebruiken het bit gwn compleet verkeerd! Als je het bit gebruikt tijdens het rijden en niet trekt ofzo, is er niks aan de hand! Maar als hij/zij ervandoor wil gaan, of iets anders gaat doen wat je niet wilt vind ik dat je met het bit het kan laten weten dat hij/zij het niet mag doen en moet luisteren. Ik vind bitloos rijden altijd heel erg mooi, maar als je paardje niet goed luisterd bitloos (dit heb ik wel eens gezien...) dan heb je er ook niks aan..
Ik vind dit ook paard en mens verschillend :) Ik snap je vraag, omdat er natuurlijk veel mensen zijn die zeggen dat een bit super slecht is, ik ben er wel mee eens dat een bit niet voor alles een oplossing is!, een bit word door sommige mensen echt compleet verkeerd gebruikt!
Maar dit is hoe ik het ervaar, hier zijn de meningen natuurlijk over verdeeld :)

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:28

Je bent absoluut niet slecht als je met bit rijd. Vind dat er de laatste tijd te veel wordt doorgeslagen richting de alternatieve kant op. Niks negatiefs daarop tegen. Maar laat mensen die het op de 'normale' manier doet in zijn waarde. Zolang jij je paard/pony in zijn waarde laat en het accepteerd dat hij/zij nog niet alles snapt. Ga je er wel komen.
Is nu hier ook een topic waar een jonge pony niet even mag rennen aan de longe, want dat zou slecht zijn voor hem. Ben het daar absoluut niet mee eens. In deze tijd van het jaar moeten ze toch hun ei even kwijt kunnen, ook al staan ze wel een x aantal uur buiten.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:33

Wat ik me nu trouwens ineens bedenk ik las het bericht hier boven moest ik er ineens aan denken. Mensen slaan weleens een beetje door iemand heeft daar weleens een leuke uitspraak van gemaakt.
Bitloos,boomloos, ijzerloos en verstandsloos. Zo iets was het volgens mij. Uiteraard niet te letterlijk nemen maar je moet altijd kijken naar je paard en niet de menigte na lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:33

FriesWytske schreef:
Je bent absoluut niet slecht als je met bit rijd. Vind dat er de laatste tijd te veel wordt doorgeslagen richting de alternatieve kant op. Niks negatiefs daarop tegen. Maar laat mensen die het op de 'normale' manier doet in zijn waarde. Zolang jij je paard/pony in zijn waarde laat en het accepteerd dat hij/zij nog niet alles snapt. Ga je er wel komen.
Is nu hier ook een topic waar een jonge pony niet even mag rennen aan de longe, want dat zou slecht zijn voor hem. Ben het daar absoluut niet mee eens. In deze tijd van het jaar moeten ze toch hun ei even kwijt kunnen, ook al staan ze wel een x aantal uur buiten.


Ja dit bedoel ik helemaal! _/-\o_
Ik vindt persoonlijk dat mensen die met bit rijden nu echt in een negatieve zin worden neergezet.
En dat ze alleen maar naar het wedstrijd rijden kijken en niet naar de vriendschap met hun paard.
Er zullen inderdaad wel een aantal ruiters zo denken, maar ik weet zeker dat er heel veel mensen ook een goede vriendschap en plezier beleven met het bit.

Maar door dat er idd te veel naar die alternatieve kant wordt gekeken lijkt het net of degene die met bit rijdt slecht is.

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:33

Er zijn altijd twee manieren. Het afdwingen, en het samen werken.
De keus ligt bij jezelf.

En die keus is veel belangrijker of dat nu met bit is, of zonder. Met of zonder zadel, etc.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:17

tja, zoals jij hem vanplan bent te gebruiken met je thiedemann en weet ik veel wat voor poespas, zeker, het rijden met bit is slecht.. maar gewoon vriendelijk rijdend is een bit helemaal niet erg.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:17

Tigra_ schreef:
Wat ik me nu trouwens ineens bedenk ik las het bericht hier boven moest ik er ineens aan denken. Mensen slaan weleens een beetje door iemand heeft daar weleens een leuke uitspraak van gemaakt.
Bitloos,boomloos, ijzerloos en verstandsloos. Zo iets was het volgens mij. Uiteraard niet te letterlijk nemen maar je moet altijd kijken naar je paard en niet de menigte na lopen.


Iid! Er zijn zoveel mensen die iets kopen (bijv. zweepje) terwijl ze deze helemaal niet nodig hebben! Ze kopen het omdat iemand anders dit ook heeft...
Mooie uitspraak! Heel herkenbaar :)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:30

Jij moet gaan richten op het sensibel maken op je hulpen.
een paard is altijd sterker dan de mens,dus met kracht ga je het nooit winnen. Met techniek wel.

Probleem is vaak dat de ruiter nog veel moet leren en het paard daar op is gaan reageren. Dus de ruiter moet zijn eigen rijden gaan veranderen en het paard gaan corrigeren om het gedrag te doorbreken/veranderen.

Lastig om te doen dus.

Hangen aan je teugels is dus fout, geef daarvoor in de plaats ophoudingen of in noodgevallen gewoon een ruk.
Doorgaans zorg je dat je een lichte aanleuning hebt en zeker geen los-vaste aanleuning.elke hulp die je geeft is kort. Wamneer het paard niet reageerd geef je de 2e hulp wat harder,niet langer! En wanneer je een 3e x de hulp moet geven, moet deze zo zijn dat je paard wel reageert. Dit dus onder begeleiding!

thiedeman is ook een hulpteugel voor de ruiter. Iets tijdelijks om te gebruiken. Wanneer je er te lang mee rijdt, zal je er juist slechter van gaan rijden. het is dan namelijk geen hulp meer, maar zorgt ervoor dat je fouten niet meer zo opvallen.

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:33

Tigra_ schreef:
Wat ik me nu trouwens ineens bedenk ik las het bericht hier boven moest ik er ineens aan denken. Mensen slaan weleens een beetje door iemand heeft daar weleens een leuke uitspraak van gemaakt.
Bitloos,boomloos, ijzerloos en verstandsloos. Zo iets was het volgens mij. Uiteraard niet te letterlijk nemen maar je moet altijd kijken naar je paard en niet de menigte na lopen.


Volgens mij is dat Bokker Urielle :D

Verder sluit ik me helemaal aan bij wat er hier in het topic wordt gezegd :j

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:36

De moeilijke kant vam de galop zou ik gewoon een poosje overslaan en alleen aan de longe doen. Paard wordt vanzelf rechter en of sterker wanneer je de rest correct rijdt. De galop wordt dus vanzelf beter.
Wel belangrijk dus om hem correct in de andere gangen te rijden en op beide kanten.
Bij een oefening die ze moeilijk vinden, zullen ze proberen om het anders te doen en zo de oefening minder moeilijk te maken. Dit wil je niet, daarom via een makkelijkere weg werken aan het probleem.

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:45

Ik heb mijn pony overgenomen een tijdje terug omdat het met de vorige ruiter niet meer wou, druk worden, erg veel spanning, op de loop gaan in galop. pessoabit liep hij gewoon doorheen. Ik ben opnieuw begonnen vanaf de basis, eerst en vooral gebit en rug laten nakijken, vooral met dat laatste is al een groot deel opgelost, daarna ontdekt dat hij een draaiing in de tong heeft, dus vandaar gekozen voor bitloos, best wel commentaar gekregen dat het gevaarlijk zou zijn ivm het gespannen rijden van hem en weglopen, maar om eerlijk te zijn, doet hij het lang zo erg niet meer, veel minder bitloos. ik heb heel veel grondwerk gedaan, gewoon los aan een halstertje longeren, we rijden nu weer meer, maar longeren is nog steeds een groot deel van ons werk, echt los gaan gymnasticeren, galop laten we even voor wat het is onder het zadel, de angst zit nog net iets te diep voor hem, dus we galoperen wel rustig aan de longe (wat in het begin ook vluchtgedrag gaf), dus het is niet omdat ze sterk zijn met bit dat ze het zonder zullen zijn, het sterk zijn wordt grotendeels veroorzaakt door rijtechnische of fysieke problemen. Je kunt een stang gaan proberen, maar gok dat dit slechts op korte termijn verbetering geeft en de problemen die er al zitten alleen maar dieper maakt.
Voor de rest behoor ik niet tot het groepje bitloos, boomloos, ijzerloos en verstandloos haha. Hij heeft ijzers en een boomzadel. bitloos hebben we hier vnl gedaan omwille van het tongprobleem.
Waarmee ik maar duidelijk wil maken (sorry voor het hele verhaal) dat je beter met een normaal bitje het probleem kan oplossen, dan zwaarder te gaan, en de oplossingen op een ander vlak gaan zoeken, de mond is 1% van het paard, de andere 99% kunnen ook een hoop problemen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:55

sneeuwpop schreef:
De moeilijke kant vam de galop zou ik gewoon een poosje overslaan en alleen aan de longe doen. Paard wordt vanzelf rechter en of sterker wanneer je de rest correct rijdt. De galop wordt dus vanzelf beter.
Wel belangrijk dus om hem correct in de andere gangen te rijden en op beide kanten.
Bij een oefening die ze moeilijk vinden, zullen ze proberen om het anders te doen en zo de oefening minder moeilijk te maken. Dit wil je niet, daarom via een makkelijkere weg werken aan het probleem.


Het probleem is met haar dat ze rechts gewoon niet sterk genoeg is.
Wij denken dat ze daar nooit goed ontwikkeld is.
Omdat links haar makkelijke kant is hebben vorige eigenaren (vermoeden we) haar daar alleen maar gereden. Nu zijn we bezig om haar zo veel mogelijk op rechts te rijden, haar daar sterker maken, ook beter laten reageren op het rechterbeen hulp. (doet ze links ook beter)
En haar op links laten lopen met een lange teugel als beloning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:57

unihorses schreef:
tja, zoals jij hem vanplan bent te gebruiken met je thiedemann en weet ik veel wat voor poespas, zeker, het rijden met bit is slecht.. maar gewoon vriendelijk rijdend is een bit helemaal niet erg.


Hoezo is een thiedemann slecht?
Het is een tijdelijke oplossing, en ik wil geen ongelukken.
Als ik met haar wil proberen om oefeningen op de rechterkant te doen, bijv de rechtergalop en ze "Ontspoort" helemaal kan ik natuurlijk niks met haar. Dan kan ik haar niet leren wat ik haar moet leren.
Ze zet dan gewoon al haar kracht in. Zet ze haar hoofd omhoog en gaat.
Als ik haar onder controle kan houden, kan ik haar ook beter corrigeren en voor haar het mogelijk maken dat ze het snapt. Want en er zit geen stuur op en ze snapt het niet. Dat laatste kun je natuurlijk niet af straffen want ze snapt het immers niet. Het eerste ook niet want dat komt immers door het tweede. Maar je kan er wel voorzorgen door hulpmiddelen dat ze stuurbarder wordt en vanuit daar de moeilijke oefeningen leert. En dan langzaam de thiedemann minder gaan gebruiken.

Ik ben ook niet van de hulpmiddelen. Veel mensen zeiden ook dat ik met sporen moest gaan rijden, maar daar sta ik niet achter.
Maar ik vindt dat je eigen veiligheid en dat van een andere in de bak voor gaat.

Bijvoorbeeld:

Door dat er dus geen stuur op zit rijdt ze de lesgever in de bak om.
Ze rent van de hoefslag af ze ziet de bak rand niet.
Degene die in de bak aan de kant op een stoel zat in de hoek heeft haar ook al van dicht bij gezien op 1 cm afstand. We konden er om lachen maar achteraf gezien vond ik het wel gevaarlijk.
En ik heb al een paar hindernissen (palen) op me af zien komen.
En dan rent ze op z'n hindernis af en je hebt geen stuur (En paard zal weigeren als het zover zou komen)
Dan kies ik eerlijk gezegd even voor de hulpmiddelen ipv mijn veiligheid op het spel te zetten of dat van anderen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-13 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:01

Ik rij mijn eigenwijze Haflinger met een gewoon dubbel gebroken bitje, zweep en ja ook een normaal zadel. Beest heeft nooit ergens last van, behalve dat ie af en toe omslaat in ongeleid projectiel, maar 't blijft een Haf :')

Als je normaal met je (hulp)middelen omgaat, kan het geen kwaad.

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:04

AmoorM schreef:
unihorses schreef:
tja, zoals jij hem vanplan bent te gebruiken met je thiedemann en weet ik veel wat voor poespas, zeker, het rijden met bit is slecht.. maar gewoon vriendelijk rijdend is een bit helemaal niet erg.


Hoezo is een thiedemann slecht?
Het is een tijdelijke oplossing, en ik wil geen ongelukken.


Dat staat er niet, er staat dat de manier hoe jij hem evt gaat gebruiken.

Overigens is een hulpteugel nóóit een oplossing.

Precyll

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:10

onze vorige lease pony was een ontzettende sterrekijker. mijn dochter heeft daar een paar keer een kopstoot gehad van haar. iom instructrice heeft mijn dochter toen ongeveer een maand met thiedeman gereden. wel los maar dat ze een wel voelde als ze te hoog kwam met haar hoofd. daarna was het probleem over. tegenaan eraf en geen hulp teugels meer nodig gehad.

Ik vond het een fijne oplossing ( ik zal nu ook wel wreed zijn :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:12

xDenies schreef:
Er zijn altijd twee manieren. Het afdwingen, en het samen werken.
De keus ligt bij jezelf.

En die keus is veel belangrijker of dat nu met bit is, of zonder. Met of zonder zadel, etc.


Dit dus :j

ryukapple

Berichten: 1775
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:13

AmoorM schreef:
sneeuwpop schreef:
De moeilijke kant vam de galop zou ik gewoon een poosje overslaan en alleen aan de longe doen. Paard wordt vanzelf rechter en of sterker wanneer je de rest correct rijdt. De galop wordt dus vanzelf beter.
Wel belangrijk dus om hem correct in de andere gangen te rijden en op beide kanten.
Bij een oefening die ze moeilijk vinden, zullen ze proberen om het anders te doen en zo de oefening minder moeilijk te maken. Dit wil je niet, daarom via een makkelijkere weg werken aan het probleem.


Mij lijkt het beter om dan een tijdje de galop onder het rijden weg te laten en deze alleen aan de longeerlijn te doen. En als het aan de longeerlijn dan goed gaat het onder het rijden weer op te pakken.
Het probleem is met haar dat ze rechts gewoon niet sterk genoeg is.
Wij denken dat ze daar nooit goed ontwikkeld is.
Omdat links haar makkelijke kant is hebben vorige eigenaren (vermoeden we) haar daar alleen maar gereden. Nu zijn we bezig om haar zo veel mogelijk op rechts te rijden, haar daar sterker maken, ook beter laten reageren op het rechterbeen hulp. (doet ze links ook beter)
En haar op links laten lopen met een lange teugel als beloning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:17

Cemlys schreef:
Ik heb mijn pony overgenomen een tijdje terug omdat het met de vorige ruiter niet meer wou, druk worden, erg veel spanning, op de loop gaan in galop. pessoabit liep hij gewoon doorheen. Ik ben opnieuw begonnen vanaf de basis, eerst en vooral gebit en rug laten nakijken, vooral met dat laatste is al een groot deel opgelost, daarna ontdekt dat hij een draaiing in de tong heeft, dus vandaar gekozen voor bitloos, best wel commentaar gekregen dat het gevaarlijk zou zijn ivm het gespannen rijden van hem en weglopen, maar om eerlijk te zijn, doet hij het lang zo erg niet meer, veel minder bitloos. ik heb heel veel grondwerk gedaan, gewoon los aan een halstertje longeren, we rijden nu weer meer, maar longeren is nog steeds een groot deel van ons werk, echt los gaan gymnasticeren, galop laten we even voor wat het is onder het zadel, de angst zit nog net iets te diep voor hem, dus we galoperen wel rustig aan de longe (wat in het begin ook vluchtgedrag gaf), dus het is niet omdat ze sterk zijn met bit dat ze het zonder zullen zijn, het sterk zijn wordt grotendeels veroorzaakt door rijtechnische of fysieke problemen. Je kunt een stang gaan proberen, maar gok dat dit slechts op korte termijn verbetering geeft en de problemen die er al zitten alleen maar dieper maakt.
Voor de rest behoor ik niet tot het groepje bitloos, boomloos, ijzerloos en verstandloos haha. Hij heeft ijzers en een boomzadel. bitloos hebben we hier vnl gedaan omwille van het tongprobleem.
Waarmee ik maar duidelijk wil maken (sorry voor het hele verhaal) dat je beter met een normaal bitje het probleem kan oplossen, dan zwaarder te gaan, en de oplossingen op een ander vlak gaan zoeken, de mond is 1% van het paard, de andere 99% kunnen ook een hoop problemen zitten.



Ik ga ook eerst met de thiedemann rijden als dat werkt, komt er geen zwaarder bit in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:26

AmoorM schreef:
unihorses schreef:
tja, zoals jij hem vanplan bent te gebruiken met je thiedemann en weet ik veel wat voor poespas, zeker, het rijden met bit is slecht.. maar gewoon vriendelijk rijdend is een bit helemaal niet erg.



Ik vond het een beetje een rare zin. Kan je hem duidelijker uitleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:27

Precyll schreef:
onze vorige lease pony was een ontzettende sterrekijker. mijn dochter heeft daar een paar keer een kopstoot gehad van haar. iom instructrice heeft mijn dochter toen ongeveer een maand met thiedeman gereden. wel los maar dat ze een wel voelde als ze te hoog kwam met haar hoofd. daarna was het probleem over. tegenaan eraf en geen hulp teugels meer nodig gehad.

Ik vond het een fijne oplossing ( ik zal nu ook wel wreed zijn :D )


Dit dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:29

AmoorM schreef:
Precyll schreef:
onze vorige lease pony was een ontzettende sterrekijker. mijn dochter heeft daar een paar keer een kopstoot gehad van haar. iom instructrice heeft mijn dochter toen ongeveer een maand met thiedeman gereden. wel los maar dat ze een wel voelde als ze te hoog kwam met haar hoofd. daarna was het probleem over. tegenaan eraf en geen hulp teugels meer nodig gehad.

Ik vond het een fijne oplossing ( ik zal nu ook wel wreed zijn :D )


Dit dus.


In zo'n geval zou ik liever een martingaal kiezen :j
Die voorkomt ook kopstoten maar doet verder ook echt helemaal niks als je hem goed afstelt.