De weg van het ouder worden, wat viel jullie als eerste op?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

De weg van het ouder worden, wat viel jullie als eerste op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 13:30

Mn titel zegt denk ik genoeg...!
Mijn 24 jarige verzorgpaard Gaspard, staat er nog onwijs mooi bij, maar het begon me op te vallen dat zijn lichaam wel degelijk laat zien dat hij ouder word.. Ik doe hem 3 dagen in de week en ongeveer een half jaar geleden viel me van de een op de andere dag op, dat hij grijs werd..
Afgelopen week viel me op dat zijn flanken wat aan het invallen zijn..

Wat viel jullie als eerste op dat jullie paard ouder werd..? Ik vraag het me echt af..

Deze foto is van 4 juli 2012, lekker rond!
Afbeelding
Inmiddels dus met meer ingevallen flanken, en wat grijs..

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Re: De weg van het ouder worden, wat viel jullie als eerste op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:35

Ik heb mijn paard sinds zijn 5e en hij is nu 12. Hij is grijsbont en wat mij vooral opvalt is dat zijn grijze vlekken steeds wat witter begonnen te worden :')

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 13:38

Haha, dat is apart, maar 12 is vrij jong? :=

Ik doe Gaspard nu 2 jaar, dat met die grijze haren zag ik echt van de een op de andere dag.. De dag ervoor was het met niet opgevallen, en de dag erna zag ik het ineens..
Hetzelfde geld voor zijn flanken... Ik ben 'gelukkig' niet de enige die het ziet, onze stalgenootjes zien het ook, maar zijn eigenaresse niet.. :')

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:38

Inderdaad wat meer grijze haren en onze dikkertje dap die vroeger van een slok water al dik werd heeft nu meer moeite om gewicht in de winter vast te houden (7 x 24 uur buiten nu dus met deken). Dus eindelijk mag hij onbeperkt hooi eten naast zijn muesli en wintergras. Verder doet hij het gewoon hartstikke goed en is dan ook pas 18j aar.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:38

Toen mijn oudje een jaar of 29 was zag ik hem steeds meer slapend.

j1988
Berichten: 126
Geregistreerd: 24-09-13

Re: De weg van het ouder worden, wat viel jullie als eerste op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:40

Hier ook de grijze haren, alleen kwamen die met 16 al door. Pony is nu 21. 's Winters valt ze ook wat meer in maar loopt nog steeds als een tierelier!

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:41

LoveUggs schreef:
Haha, dat is apart, maar 12 is vrij jong? :=

Ik doe Gaspard nu 2 jaar, dat met die grijze haren zag ik echt van de een op de andere dag.. De dag ervoor was het met niet opgevallen, en de dag erna zag ik het ineens..
Hetzelfde geld voor zijn flanken... Ik ben 'gelukkig' niet de enige die het ziet, onze stalgenootjes zien het ook, maar zijn eigenaresse niet.. :')


Ja, ik zeg ook niet dat ie oud is, maar bij het ouder worden merk ik gewoon dat ie witter wordt :'). Ben benieuwd als ie later nog helemaal wit gaat worden..

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Re: De weg van het ouder worden, wat viel jullie als eerste op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:44

Ik heb geleerd voor paspoortconsulent en dan krijg je les in leeftijden bepalen. Mijn hit vond ik altijd heel jong ogen, maar na die lessen vielen mij wel wat meer ouderdomsverschijnselen op. Vooral zijn mond en hij wordt wat grijzer al op de bol. Maar hij gedraagt zich verder nog op en top als een 4 jarige hoor. hij wordt 15 volgend jaar.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 13:46

Gas is ook nog hartstikke fit. Maar als je dan ineens die flanken ziet schrik je je eigen soms ook een hoedje..
Ook had hij pas ineens een bloedneus, en dan maak je je soms toch wel zorgen.
Hij loopt ook echt nog gewoon als een trein!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:51

Grijze haren op het voorhoofd begonnen denk ik vanaf zijn 18e.
Verder gaat alles wat minder soepel (rollen, gek doen, spelen) en zie ik dat hij steeds lager in rangorde word.
De stap ritjes die we maken zijn ook een stuk minder enthousiast. Verharen in het voorjaar gaat ook langzamer en zijn gebit natuurlijk. Zijn boven voor tanden zijn nog maar heel klein.
Buik begint wat te hangen en idd ook die flanken beginnen iets in te vallen.

Wat ik wel leuk vind is dat hij wat aanhankelijker lijkt te worden, elke dag word ik luid begroet. Hij volgt meer en doet niet meer ADHD als vroeger.

Het enige wat niet veranderd is zijn eet gedrag :D Ik zeg dan ook altijd dat hij pas stopt met eten als hij dood is :')

Ik hoop dat hij in mei 23 mag worden en dan heb ik hem 20 jaar.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: De weg van het ouder worden, wat viel jullie als eerste op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 14:18

Gas rolt sws al niet soepel van wegen zijn artrose, maar zijn rang in de groep veranderd zeker niet. Hij is zo dominant als de pest, en jaagt als het hem uit komt alles op. Hij staat nu alleen nog maar met zijn vriendje op het land, maar in de zomer is dit een groep van zo'n 12 paarden.. Probeerde hem een keer te vangen, en hij liep achter de groep met zijn oren in zijn nek en de hele groep vloog naar voren.. :+
Misschien dat we dan geluk hebben met hem, want kom je met een bitje aan, staat zijn mond al open om hem aan te nemen, zet je een stap buiten de stal, vliegen zijn oortjes naar voren, want hij gaat weer lekker wat doen.
Laatste keer dat de tandarts geweest is, zijn er wat kleine haakjes weggehaald, maar hij was onwijs tevreden over zijn gebit; "Als je zijn gebit ziet, zou je niet zeggen dat hij al 24 is" had hij gezegd.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: De weg van het ouder worden, wat viel jullie als eerste op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:26

Mijn pony is 31.Ze heeft een flink grijs hoofd en het laatste jaar ook grijs aan de
Staartwortel ,hals en tussen haar oksels.Lekker dik is ze nog wel.

blingpiggy

Berichten: 664
Geregistreerd: 21-02-11
Woonplaats: Hoogezand

Re: De weg van het ouder worden, wat viel jullie als eerste op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:36

Mijn schimmel van 20 is inmiddels spierwit (afgezien van de modder dan he... :') ). Hij was ongeveer 4 jaar toen ik hem kreeg, en toen nog grijs-met-bruin.
Qua gedrag is hij wat rustiger geworden (hoewel, met springen en buitenritten nog behoorlijk fel...)
Zijn bouw is nog niet echt veranderd heb ik het idee.

jacquelinee

Berichten: 498
Geregistreerd: 20-02-08
Woonplaats: Apeldoorn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:21

mijn pony was 35 jaar, ik vond dat hij er altijd nog wel heel goed uit zag voor zijn leeftijd totdat ik foto's ging kijken van een aantal jaren geleden. toen zag ik pas dat hij wel degelijk ouders was geworden hij kreeg een grijs voorhoofd en werd vooral de winter periodes erg mager(ondanks dat ik hem slobber bij voerde) omdat ik hem elke dag zag, denk ik dat het niet zo opviel:)

shetjeIris

Berichten: 378
Geregistreerd: 06-04-13

Re: De weg van het ouder worden, wat viel jullie als eerste op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:23

Bij mijn pony vooral het gebit...:-(
En meer witte haren op haar hoofdje.

Linnie050

Berichten: 11800
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:25

Mijn lease paard is nu 20 jaar en hij begint ook op wat plekjes grijze haartjes te krijgen.
Hij is nog goed op gewicht zelfs aan de dikke kant hij moet nu op dieet.
Ik rij er nog gemiddeld 5 a 6 dagen in de week op.
Helaas wel last van artrose maar krijgt hier een supplement voor.
De wintervacht wordt wel steeds dikker ondanks de dekens.

Mijn bijrijpaard is 23 jaar wordt ook nog dagelijks gereden. Hij begint nu wel in te vallen bij zijn flanken maar zie mijn profiel ook hij ziet er ook nog top uit!
Hij krijgt nu wel masters senioren slobber erbij gevoerd omdat hij zijn hooi minder goed weg krijgt.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:28

Ik heb een oude dame van bijna 25 jaar, en sinds haar 4e jaar in ons bezit.
Qua lichaamsbouw zie ik weinig verschillen, ze begint sinds deze winter een tikkeltje een buiging in de rug te krijgen,maar dat zullen buitenstaanders niet eens opvallen gok ik := ze is verder nog altijd mooi vol, hyperdepieper druk en gezond.
Wel is haar schattige kleine kol inmiddels uitgegroeid tot een grote grijze vlek die haar hele bovenste helft van haar hoofd bedekt,maar ook daar zullen buitenstaanders het nog niet echt aan kunnen zien,omdat ze een soort uitlopende kol heeft nu ipv een strakke kleine:+

Barbara88

Berichten: 2720
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Beilen

Re: De weg van het ouder worden, wat viel jullie als eerste op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:35

Mijn fries is nu 16 en wordt volgend jaar 17. Aangezien hij zwart is vallen grijze haren snel op. Ik denk dat hij op z'n twaalfde de eerste grijze haartjes onder zijn voorpluk kreeg. Hij wordt nu dus wat grijzer en tussen zijn manen verschijnen ook wat meer witte haren, qua gedrag niets te merken :D.

Nadine_S

Berichten: 3980
Geregistreerd: 02-06-08

Re: De weg van het ouder worden, wat viel jullie als eerste op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:04

Mijn paard wordt 20 en bij haar merk ik vooral dat ze veel stijver begint als mijn 12 jarige.
Ook blessures duren langer, helaas.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:23

idefix4 schreef:
Ik heb geleerd voor paspoortconsulent en dan krijg je les in leeftijden bepalen. Mijn hit vond ik altijd heel jong ogen, maar na die lessen vielen mij wel wat meer ouderdomsverschijnselen op. Vooral zijn mond en hij wordt wat grijzer al op de bol. Maar hij gedraagt zich verder nog op en top als een 4 jarige hoor. hij wordt 15 volgend jaar.

Dat valt mij ook op aan mijn ruin, hij is in mei 14 geworden. Hij heeft al een tijdje grijze haren op z'n voorhoofd en zijn lip hangt wat meer door wanneer hij niet helemaal wakker is.

mariantjuh
Berichten: 144
Geregistreerd: 27-12-11

Re: De weg van het ouder worden, wat viel jullie als eerste op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:36

Mijn paard is nu 23. Nog kerngezond! Alleen wat ik merkte is dat ze overal grijze haartjes krijgt (vooral op hoofd naast bles, maar ook op jaar vacht). Ik kwam een keer in stal en het leek of haar flanken ineens ingezakt waren. Ze zag er ineens een stuk ouder oud. Zeker nu het winter word gaat ze er ouder uitzien met die wintervacht. Ik vind het altijd zonde die grijze haren, maar heb me er bij neergelegd! Ze is nu eenmaal geen 10 meer!

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:39

Mijne is 20, maar zie dr steeds meer liggen en ze heeft het opgegeven om de baas te zijn thuis :+.

marjan19

Berichten: 349
Geregistreerd: 19-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:41

Ik heb nog een arabier van nu 15 jaar. Hij wordt ook al grijs aan zijn hoofd. Verder heeft hij al een tijd lichte artrose aan zijn voorbeen. Hier zijn we per toeval achter gekomen, en hij heeft er geen last van zolang er maar geen grote of zwaardere ruiter op rijdt. Er leert nu dan ook een jong jongetje op paardrijden :j

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:54

Ik merk het vooral omdat hij van dit (5 jaar) naar dit (14 jaar) is gegaan. :)

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:47

Hanglip, grijze haren, vaak wat stijfjes af en toe maar gaat weer weg na lopen, invallen moeilijk warm kunnen blijven in de winter. Hield het uit tot haar 23e. Toen moest ik haar laten gaan -O-