Wanneer ben je nou echt klaar om een eigen paard te kopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Wanneer ben je nou echt klaar om een eigen paard te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 17:06

Hey,
Ik ben nu aan het sparen voor mijn eigen paard, maar ik vroeg me af wanneer je nou echt klaar bent voor een eigen paard?

Bijv:

Hoeveel jaar moet je al gereden hebben/met paarden bezig zijn geweest om verantwoordelijk en veilig met een eigen paard om te gaan?

Hoeveel uur per dag en hoeveel dagen per week moet je minimaal ervoor rekenen?

Hoeveel geld moet je minimaal per maand op zij kunnen zetten?

Ik heb tot nu toe alleen een verzorgpaard gehad die ik alleen hoefde te verzorgen en rijden, daar was ik op mijn gemakje 3 4 uur aan kwijt. Is dit te vergelijken?
Ben ik nog iets vergeten?

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Re: Wanneer ben je nou echt klaar om een eigen paard te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:11

Ik heb m'n eerste paard onlangs gekocht. Ben nu 16 en rij al 8 jaar. Het laatste jaar veel gewerkt met een verzorgpaard, waar ik zelf het meeste over besliste en de eigenaar kwam nooit. Dus ik had al een beetje door hoe alles in z'n werk ging, van het zelf laten komen van de tandarts tot stal mesten en voer kopen. Ik merk toch dat de meesten aan een eigen paard wat meer tijd verliezen. Maar bij mij is dat ongeveer hetzelfde gebleven. Ik denk dat je zeker meer tijd gaat kwijt zijn omdat je voor alles zelf instaat.

Annelove16x

Berichten: 1012
Geregistreerd: 21-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:11

-Het gaat er niet echt om of je fantastisch rijdt, je kan altijd leren van een paard. Je moet denk wel een paar jaar met paarden bezig zijn geweest.
-Het ligt er ook aan hoeveel beweging jouw paard nodig heeft. Maar ik zou rekenen 6 dagen p/w. 1a2 uur per dag, ligt er aan wat je gaat doen.
-Het geld ligt vooral aan de stalling hoeveel dat per maand kost. En dan komt en nog onderhoudskosten bij + zadel dekjes alles..

Maar heb je genoeg tijd?

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Wanneer ben je nou echt klaar om een eigen paard te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:12

Het is ook handig om af op iemand te kunnen terugvallen als je een vraag hebt of iets niet zeker weet. :)

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 17:15

Ik ben nu nog aan het sparen en een verzorgpaard aan het zoeken, ik wil pas over een stuk of 4 jaar een paard kopen maar ik wil graag kunnen inschatten of ik genoeg tijd zal hebben of niet. Ik rijd nu ongeveer 8 jaar, ben 16 jaar oud.

Over dat terugvallen, daar kan heel bokt handig bij zijn haha.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:17

MorganeR schreef:
Ik ben nu nog aan het sparen en een verzorgpaard aan het zoeken, ik wil pas over een stuk of 4 jaar een paard kopen maar ik wil graag kunnen inschatten of ik genoeg tijd zal hebben of niet. Ik rijd nu ongeveer 8 jaar, ben 16 jaar oud.

Over dat terugvallen, daar kan heel bokt handig bij zijn haha.

Als je niet word afgekraakt wel ja.. :') In het echt kan iemand die al meer ervaring heeft met paarden je sneller helpen dan bokt. :j

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:17

ik heb mijn eerste paard in augustus gekocht en dat was mee een gevalletje van red ik mijn grote vriend van een enkeltje slacht of doe ik het niet. Ik was dus eigenlijk niet opzoek naar een paard :+ heb nu echter wel een prachtige 9 jarige lopen die niet meer te vergelijken is met hoe ik hem aanschafte.

Maar voor jouw informatie ik ben zelf 18 en betaal paard lief volledig zelf. hier ben ik wat stalling betreft 150 euro kwijt dat is met hooi en stro en eens in de 8 a 10 weken de hoefsmit a 30 euro. voor de rest uiteraard nog een wormenkuur om de zoveeltijd en zijn jaarlijkse inenting.

Ik kan zo gerust als ik op stal ben daar 5 uur aanwezig zijn. maar dan ben ik niet alleen met mijn paard bezig mijn stalgenoten zijn gewoon te gezellig :+

wat betreft er klaar voor zijn. ik heb zelf 10 jaar lang les gehad en enkele jaren verzorg pony's gehad. ben zelf 4 maanden bezig geweest met alles berekenen en uitzoeken voor ik definitief ja zei en hem mee nam en ben op de stalling wezen kijken met iemand die er nog wat meer verstand van heeft.

vind niet dat je er een bepaald aantal aan jaren aan kan plakken het licht er net aan hoe volwassen je bent. Heb stalgenoten die 15 zijn en super verantwoordelijk omgaan met hun paard heb ze ook waarmee ik af en toe in ongeloof mijn hoofd schud. maar dit zul je altijd houden. Voor mij is dus het belangrijkste dat je weet wat je doet, je geldzaken op orde hebt, er goede afspraken zijn gemaakt en er duidelijkheid is. dan maakt voor mij de leeftijd niet meer uit.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:18

Ik vind persoonlijk niet dat er een moment is wanneer je klaar bent voor je eerste eigen paard, je moet natuurlijk wel de basis weten over paarden verzorgen rijden etc maar als je een eigen paard neemt zul je in het begin heel veel nieuwe dingen leren omdat het gewoon echt anders is dan een verzorgpaard

Wel erg belangrijk is een goede stalling waar je paard in de gaten word gehouden wanneer jij er niet bent en waar ook mensen zijn die je eventueel kunnen helpen.

Verder ben ik gemiddeld 2 uur per dag kwijt aan mijn paard soms iets langer soms iets korter maar ik ga dan ook wel echt elke dag

De kosten zijn bij mij ongeveer 300 per maand maar hier zit niet de dierenarts hoefsmid etc bij omdat dit verschillend is maar de kosten hangen natuurlijk volledig af van waar je staat en wat jou paard nodig heeft

CrazyIris

Berichten: 920
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Antwerpen, Hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:21

Ik ben nu ook aan het sparen, hoewel ik nog maar een jaar rijd, wel 3x per week, voel ik dat ik er wel klaar voor ben. Ik vind dat je dat dus zelf moet aanvoelen, een verzorgpaard is alvast inderdaad een goede oefening. Nu heb ik zelf tijd genoeg, maar ik wacht nog af tot volgens jaar, dan zit ik op de universiteit, als ik dan nog tijd over heb, komt er hier wel eentje te staan.
Je kan het vergelijken met een verzorgpaard waar je elke dag naartoe moet én het belangrijste: hem/haar van eten, drinken en een wei voorzien. De eerste maanden zou ik (buiten de kosten van wei/stal) toch op een 200-300 rekenen: Al het materiaal kopen is toch heel wat.
Ik zet het nu op sparen tot 5000 om een paardje van 3000 te kopen. Maar dat zijn dus maar de eenmalige kosten. Als je je paard op een wei zet, kan het allemaal vrij goedkoop uitkomen, en op een stal is het sowieso een pak duurder. Qua tijd hangt er inderdaad vanaf wat je wilt doen. Als je 3x rijdt en de rest vd week gewoon eten geven denk ik dat je 3 keer 2 uur mag rekenen en 4 keer 1u, hangt ook af hoe ver je moet fietsen...

freakish1977

Berichten: 830
Geregistreerd: 01-12-11
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:21

Ik heb een eigen paard (sinds 2011) en ik ben er 6 dagen per week minimaal 2 uur per dag te vinden.
Ik heb altijd paard gereden al vanaf mijn 5e, ben echter gestopt toen ik 14 was en het sins 4 jaar weer opgepakt.

Je moet iig rekening houden met de aanschaf van het tuig (zadel, hoofdstel, longeerspullen, dekjes), evt. dekens en poetsmaterialen.
Daarnaast ook hoefsmid (€30.- per 6-8 weken, en met ijzers €95.- per 10 weken), ontwormen (€30.- per kwartaal), tandarts, inenten (25.-) en onverwachte dierenarts kosten..... en je stallingskosten uiteraard (ik betaal nu €270.- per maand).

qua verantwoordelijkheid.... ik vind dat moeilijk.
je paard is een dier dat van jou afhankelijk is, en op jou moet kunnen rekenen.

xShannentje
Berichten: 209
Geregistreerd: 14-10-11
Woonplaats: omgeving breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:24

Hoeveel jaar moet je al gereden hebben/met paarden bezig zijn geweest om verantwoordelijk en veilig met een eigen paard om te gaan?
Als je weet van jezelf dat je het aankunt en alle (goede) hulp aanneemt, en er niet allemaal maar van uitgaat dat het vanzelf gaat. Je moet wel wat kunnen herkennen aan symptomen van fouten aan een paard en goed begeleid worden, hier hang ik geen tijd aan vast, dit verschilt per persoon.

Hoeveel uur per dag en hoeveel dagen per week moet je minimaal ervoor rekenen?
Ligt eraan hoe ze/hij gestalt staat. Voer en water enzo moet er natuurlijk iedere dag zijn, tevens ook bewegingsvrijheid. Ook ligt het aan de leeftijd. Ik denk als je er echt lekker mee wilt rijden/aan het werk zon 4 dagen wel, en sowieso iedere dag buiten kunnen komen. Verschilt maar net per dag wat je er komt doen.

Hoeveel geld moet je minimaal per maand op zij kunnen zetten?
Ligt aan je paard, aan de kosten van de hoefsmid, gezondheid, stallingskosten, lessen is niet niks.

Ik heb tot nu toe alleen een verzorgpaard gehad die ik alleen hoefde te verzorgen en rijden, daar was ik op mijn gemakje 3 4 uur aan kwijt. Is dit te vergelijken? Dat is alleen het rijden enzo, nu komen alle kosten erbij en neem je zelf de beslissingen over dingen die je anders niet doet zoals scheren, welk tuig, welke stal, welk voer(!), hoevaak buiten etc.
Ben ik nog iets vergeten? Het kan enorm duur worden als je paard ziek wordt, houd daar rekening mee.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:26

Ik vraag me wel eens af: zijn er nu ook mensen die bijvoorbeeld maar 3 of 4 keer per week bij hun eigen paard komen? Ik heb het niet over de slechte verhalen van personen wiens paard soms 48 uur zijn stal niet uitkomt, maar over paarden die bijvoorbeeld buiten staan met een schuilstal..

Want ik zou echt niet elke dag genoeg tijd (of zelfs zin, met erg slecht weer := ) hebben om (lang) te gaan. Hoe doen de mensen met minder tijd dat?

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:30

Ik heb een aantal jaren op de manege gereden, maar ben er toen mee gestopt. Heb toen heel lang een oude merrie verzorgt bij mijn vriendin aan huis, deze is vorig jaar ingeslapen. Ik mocht toen een eigen paard neerzetten bij mijn vriendin, als vervanger van mijn verzorgpaard. Dat heeft toen enkele maanden geduurd en toen haalde ik mijn nieuwe paard op. Zonder deze plek zou het niet mogelijk zijn mijn paard te financieren.
Ik vind het prettig daar, zij voert mijn paard in de ochtend en ik doe die van haar meestal 's avonds en doe ze overdag buiten. Zo helpen we elkaar een beetje. Ik ben er sowieso elke dag wel eventjes en op mijn vrije dagen of ochtendjes doe ik de stallen en ruim de boel goed op daar.

Ik koop echter wel mijn eigen brok, vlas en moest mijn eigen spullen voor het paard financieren. Mijn ouders kochten mijn paard + trailer en betalen de inentingen en hoefsmid kosten van mijn paard.
Hiermee zitten zij op zo'n 50 euro in de 8 weken en zo'n 80 euro in het jaar voor de dierenarts (ik ga met mijn paard naar de kliniek en ze controleren daar het gebit).
Prijs van spullen ed kan ik niet echt zeggen, het ligt er aan wat je zelf allemaal koopt en wat je nodig hebt.

Ik leer van mijn paard veel over de verzorging en de kosten. Ik probeer het altijd zo goedkoop mogelijk te houden.
Ik rijd dan ook niet fanatiek, ik heb geen tijd voor wedstrijden. Dit is iets wat je wel in je achterhoofd moet houden, want wanneer je gaat rijden dan gaat het op het gegeven moment wel kriebelen ( bij mij tenminste). Dan moet je nagaan, heb ik er tijd voor ? Heb ik er geld voor ? Is er iemand die zich elke 2 wk op offert? Sluit ik mij aan bij een manege ? etc.

Zorg dat je iemand altijd op de achtergrond hebt die eventueel kan bijspringen met geld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je ouders.

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:33

Martine_R schreef:
Ik vraag me wel eens af: zijn er nu ook mensen die bijvoorbeeld maar 3 of 4 keer per week bij hun eigen paard komen? Ik heb het niet over de slechte verhalen van personen wiens paard soms 48 uur zijn stal niet uitkomt, maar over paarden die bijvoorbeeld buiten staan met een schuilstal..

Want ik zou echt niet elke dag genoeg tijd (of zelfs zin, met erg slecht weer := ) hebben om (lang) te gaan. Hoe doen de mensen met minder tijd dat?


Ja hoor soms als het echt vies weer is en ik heb er dan ook geen zin aan dan ben ik er soms maar 3 a 4 dagen in de week. Ik wil binnenkort een scooter aanschaffen zodat ik sneller van a naar b ben. Soms ben ik er ook maar een half uur ofzo. Zij staat ook veel buiten en mijn vriendin voert meestal, maar die voert heel zuinig dus ga er meestal toch wel heen om dan extra te voeren of te controleren. :Y) Je voelt je toch min of meer verantwoordelijk.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 17:34

Dankjewel voor de tips allemaal! Ik snap dat er geen leeftijd/jaren aan vast te knopen zijn maar een schatting is meestal wel mogelijk.

Sanguine

Berichten: 279
Geregistreerd: 30-11-13

Re: Wanneer ben je nou echt klaar om een eigen paard te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:36

Als je niet genoeg tijd/ zin hebt kun je ook iemand vragen die je helpt met de verzorging (en de beweging). :) Dat kan een hele last van je schouders zijn, haha.

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:43

Als je een paard neemt, blijf dan ook wel zo nu en dan lessen.
Zou zonde zijn als je je paard dingen verkeerd aanleerd.

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:49

Slina schreef:
Als je een paard neemt, blijf dan ook wel zo nu en dan lessen.
Zou zonde zijn als je je paard dingen verkeerd aanleerd.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Ik les gewoon elke week een half uur en zou het voor geen goud willen missen!

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:53

Je kunt een eigen paard kopen als:
-Je genoeg geld hebt voor de aankoop.
-Je genoeg geld hebt voor onderhoud (pension/weide/ dierenarts/tandarts/hoefsmid/verzekering/harnachement en andere benodigdheden).
- Je wil verdiepen in het wezen van het paard en iets wil leren over gezondheid, ziekte.
- Je wilt leren over paarden in het algemeen en je eigen paard in het bijzonder.
- Je adviezen van een goede instructeur/dierenarts/zadelpasser kan en wil opvolgen.
- Je wilt leren over het doel waarvoor je het paard hebt aangeschaft.
- Je tijd hebt, haast heeft geen nut als je bij je paard bent!
- Je liefde voor het paard groot is, maar niet verblindend!

Als je dat allemaal wil en kan, ben je verder dan menig paardeneigenaar. Ik wens je succes, plezier en bovenal wijsheid toe.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Wanneer ben je nou echt klaar om een eigen paard te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 01:33

Naast financiele zekerheid en een beetje stabiel leven (het is niet handig als je nu thuis woont, je ouders niet willen meebetalen en je over een jaar op kamers moet en dat zelf moet bekostigen), vind ik rijervaring eigenlijk niet heel erg van belang. Met goede begeleiding en vooral: een goed passend paard, kan je eigenlijk nog voor je eerste rijles een paard kopen (bij wijze van dan ;) ).

Mijn eerste paard kocht ik na een half jaar 1 uur per week rijles in een groep. Super stabiele pony, en iedere week les. Was echt de beste keuze ooit om mee te beginnen als eigen paard :j

Loveies

Berichten: 277
Geregistreerd: 27-11-13

Re: Wanneer ben je nou echt klaar om een eigen paard te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 01:40

Ik vind persoonlijk dat het aantal jaren rij-ervaring niet kan bepalen of je wel of niet toe bent aan een eigen paard. Met een eigen paard hoef je overigens ook niet per se te gaan rijden.

De belangrijkste punten zijn toch wel de kennis over de verzorging van het paard en de ervaring(en) hiermee én dat je het financieel aan kan. De stalling en het voer betalen is namelijk één ding, maar er komt nog veel meer bij en er kunnen onverwachtse kosten komen door ziekte of blessures. Ik denk dat dat ook een belangrijk punt is om naar te kijken.

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Wanneer ben je nou echt klaar om een eigen paard te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 01:54

Het aantal jaren dat je rijdt zegt relatief weinig. Als je 10 jaar voor jezelf rijdt, zonder ooit les te hebben gehad, dan heb je wel 10 jaar rij-ervaring, maar in alle waarschijnlijkheid rijd je dan een stuk slechter dan iemand die al 10 jaar les heeft. En de een leert gewoon veel sneller dan de ander.
Daarbij, ik geloof dat als je een beetje basis hebt, en je een paard koopt dat wél al veel ervaring heeft, en je goede begeleiding en les neemt, je best een paard kunt nemen. Je leert dan ook waarschijnlijk veel sneller dan iemand die op een manege lest.

Belangrijkste bij de aankoop van een paard vind ik:
-Het geschikte paard zoeken bij jou en vooral ook je niveau, en ook de juiste begeleiding bij jouw niveau
-Het geld om het dier, zijn onderhoud en eventuele kwaaltjes te betalen
Eerste punt is een punt waar het vaak mis gaat, ouders die voor hun kind een jonge pony kopen, of een ruiter die zijn eigen kennen en kunnen overschat. Vraag het liefst een instructeur of een kenner die behalve verstand van paarden ook jouw niveau kent mee als je gaat kijken naar een paard. Staar je niet blind op het eerste beste paard omdat 'ie zo lief kijkt, maar kijk kritisch.

Wat een paard kost en hoeveel tijd je eraan kwijt bent, dat ligt geheel aan waar je hem houdt. Een paard dat je achter het huis houdt is in onderhoud veel goedkoper dan een paard op een pensionstalling. Daarentegen moet je wel weer veel meer tijd in je paard stoppen als hij achter het huis staat, als je op je pensionstal een dagje geen tijd hebt dan is dat geen probleem, maar achter je huis is het heel wat anders.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 08:49

Een voor mij de belangrijkste factor om af te meten of je klaar bent voor een eigen paard is het niveau van kennis en kunde dat je hebt om je toekomstig paard op te voeden zodat het jou als zijn leider gaat beschouwen.

Verdiep je in de denk- en leefwereld van paarden en leer hoe je deze kennis kan gebruiken om tot een harmonische relatie met je paard te komen.

PenP2014
Berichten: 1975
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 08:55

MorganeR schreef:
Hey,
Ik ben nu aan het sparen voor mijn eigen paard, maar ik vroeg me af wanneer je nou echt klaar bent voor een eigen paard?

Bijv:

Hoeveel jaar moet je al gereden hebben/met paarden bezig zijn geweest om verantwoordelijk en veilig met een eigen paard om te gaan?

Hoeveel uur per dag en hoeveel dagen per week moet je minimaal ervoor rekenen?

Hoeveel geld moet je minimaal per maand op zij kunnen zetten?

Ik heb tot nu toe alleen een verzorgpaard gehad die ik alleen hoefde te verzorgen en rijden, daar was ik op mijn gemakje 3 4 uur aan kwijt. Is dit te vergelijken?
Ben ik nog iets vergeten?


1. Dat verschilt per persoon en wat je wilt gaan doen. Als je onervaren bent en je wilt een paard kopen en wel volop lessen blijven nemen en er is goede begeleiding kan dat soms, maar wil je echt naar buiten etc. Is het handig wel wat ervaring te hebben. Verder lijkt het me belangrijk dat je basiskennis heb in de zin van dat je kan zien als er wat aan de hand is.

2. Verschilt per plek. Op een manege 2 tot 3 uur per dag, op een all in stal buiten 1-... Uur per week. Ligt er ook aan wat je met m doet.

3. Stalgeld, geld voor hoefsmid en wormenkuur, potje voor spullen die evt. Gekocht moeten worden/vervangen moeten worden, dikke spaarpot voor de da :)

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 09:06

Jetta schreef:
Je kunt een eigen paard kopen als:
-Je genoeg geld hebt voor de aankoop.
-Je genoeg geld hebt voor onderhoud (pension/weide/ dierenarts/tandarts/hoefsmid/verzekering/harnachement en andere benodigdheden).
- Je wil verdiepen in het wezen van het paard en iets wil leren over gezondheid, ziekte.
- Je wilt leren over paarden in het algemeen en je eigen paard in het bijzonder.
- Je adviezen van een goede instructeur/dierenarts/zadelpasser kan en wil opvolgen.
- Je wilt leren over het doel waarvoor je het paard hebt aangeschaft.
- Je tijd hebt, haast heeft geen nut als je bij je paard bent!
- Je liefde voor het paard groot is, maar niet verblindend!

Als je dat allemaal wil en kan, ben je verder dan menig paardeneigenaar. Ik wens je succes, plezier en bovenal wijsheid toe.

Dit. Met als aanvulling: wanneer het goed voelt. Dus wanneer je, niet vanuit je verstand maar vanuit je gevoel, weet dat je HET paard tegen bent gekomen.

Ik was een jaar of 5 geleden me aan het oriënteren op een paard, ik had een heel lijstje gemaakt waar hij aan moest voldoen en stiekum wilde ik toch wel graag een wildkleurzilverappelbruinbonte met sportpotentie. Het werd een dikke, condititieloze, overbouwde, "saaie" vos met, zo bleek achteraf, wat issues waar een spierprobleem nog de minste van was.

Van tevoren had ik geen flauw idee wat er allemaal op me af zou komen, natuurlijk had ik wel ervaring met bijrijdpaarden en dergelijke maar met je eerste eigen paard ga je gewoon een vrij steile leercurve in :Y) Zoek dus een vergevingsgezind exemplaar.

Hoe veel tijd en ervaring en geld je nodig hebt is ook afhankelijk van hoe je staat en wat je allemaal wil doen. Stel je staat bij een pensionstal waar alles voor je gedaan wordt en je alleen maar hoeft te mesten, en je wil af en toe naar het bos met je paard en je hebt 1 keer per week les. Dan kun je prima 3 a 4 keer even naar stal.
Het kan ook zijn dat je zelf een weiland huurt en alles zelf gaat doen, dan ben je minder geld maar veel meer tijd kwijt, en heb je misschien ook minder kennis van anderen om op terug te vallen.
Of als je fanatiek de sport in wil, dan heb je meer tijd nodig voor training.

Dus het is maar net wat en hoe je het precies wil wat het je kost aan investering en ervaring.