vrijwillig werken op een stal, wie doet het voor niets?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

vrijwillig werken op een stal, wie doet het voor niets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 23:03

Het valt me de laatste tijd echt op, ook op bokt:
Advertenties waarin vrijwilligers gevraagd worden voor op een (pensionstal) om te mesten, voeren en paarden binnen en buiten te zetten. Enige wat gevraagd wordt is ervaring met paarden.
Allemaal leuk, en ik heb dit ook gedaan. Maar daar kreeg ik gewoon voor betaald. Ik mesten met drie-vier man zestig stallen en ga dat echt niet vrijwillig doen. Toen er een nieuwe eigenaar in de locatie kwam stopte ik en een week later staat er een advertentie: enthousiaste paardenmeiden gevraagd om met paarden te werken, verdiensten: Zero! Oftwel stalknechtje spelen en daar niets voor krijgen.

Ligt dat nou aan mij of maken mensen gewoon misbruik van vaak jonge meiden die graag bij paarden willen zijn. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat iemand gratis dit gaat doen. Het is gewoon lichamelijk zwaar werk! En je mag niet rijden ofzo. Dank je de koekoek dat ik dat gratis ga doen.

Anoniem

Re: vrijwillig werken op een stal, wie doet het voor niets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:05

Nee zou dat ook niet willen.

xShannentje
Berichten: 209
Geregistreerd: 14-10-11
Woonplaats: omgeving breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:06

Ik loop stage 1 dag in de week, 9 uur. Ook voor niks, natuurlijk is dit mijn studie en hoort het erbij en je hoort me ook niet klagen hoor, maar om nou vaste gratis krachten daarvoor te zoeken is wel heel... apart? Het is inderdaad zwaar werk en gewoon uitbuiting..

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:07

Ik heb het gedaan, alleen werd er niet naar me om gekeken en mensen zagen me niet staan. Ik deed het zelfde als de mensen die betaald werden en ik kreeg niet eens 'goh, bedankt' of iets dergelijks te horen. Toen ik niet meer kwam hadden ze niet eens door dat ik er niet was >;)

Ik vond het leuk werk, maar als het zo moet..

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 23:08

xShannentje schreef:
Ik loop stage 1 dag in de week, 9 uur. Ook voor niks, natuurlijk is dit mijn studie en hoort het erbij en je hoort me ook niet klagen hoor, maar om nou vaste gratis krachten daarvoor te zoeken is wel heel... apart? Het is inderdaad zwaar werk en gewoon uitbuiting..

Toen ik studeerde (in een heel ander tak als de paarden hoor) kreeg ik gewoon betaald voor stage. :j
Maar hoor dat er daar ook wel veel verschil is met MBO en HBO.

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:09

ik zou ook niet voor niks willen werken op een stal.
gelukkig ook nooit gedaan.

klusjes vroeger op de manege deed ik dan wel weer vrijwillig of ik mocht een uur vrij rijden :+

op de andere stallen deden de meeste wel eens wat klusjes, maar echt werken nee niet vrijwillig :)

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:09

Ik doe het sinds kort voor niks :P Maar ik hoef niet te mesten, meer als groom en ik kan er veel leren. Voor beide kanten win/win dus.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 23:09

Ik begrijp dat zo`n manege vrijwilligers nodig heeft maar dan nog vind ik het raar om jonge meiden zulk zwaar werk te laten doen.

ElanJV

Berichten: 203
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Angeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:10

Dat zou ik dus echt nooit, maar dan ook nooit doen.
Uitbuiting. Typisch 't paardenwereldje.

Dizzy505Jarig
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:10

Ik zou het zelf echt niet doen ik vind het al niet leuk om stallen uit te mesten laat staan voor een ander zonder dat je er wat voor terug krijgt .ik vind het geen probleem om bijvoorbeeld bij mn verzorgpony uit te mesten maar om ergens naar toe te gaan om stallen uit te mesten en echt niet in ben niet gek . Als ik I ruil daar voor mocht rijden ofzo da miss wel maar ander echt niet! Maar toen ik nog op een manege reed vond ik het ook een cht niet erg om eens een keertje een gang pad te vegen als in aan het nixe was en dan werd er altijd wel dankjewel gezegt
Laatst bijgewerkt door Dizzy505 op 05-12-13 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ivy_power89

Berichten: 5853
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:10

Of je ziet op een vacature site, stagaires gezocht........

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:10

Tja, als die mensen een gratis stalknecht kunnen krijgen snap ik wel ze dat doen natuurlijk... Misbruik vind ik een verkeerd woord, ze worden er toch niet toe gedwongen?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 23:11

ivy_power89 schreef:
Of je ziet op een vacature site, stagaires gezocht........

Ja precies, dat is wat me zo irriteert..mooie omschrijving voor niets meer dan stalhulp en rotklussen mogen doen. En er zijn er genoeg die het doen om maar bij paarden in de buurt te kunnen zijn.

lemanthia

Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:12

ik help vrijwillig op stal :j

samen met de stalhouder zet ik binnen/buiten
overdag voer ik hooi, ik strooi op.
en verder kleine klusjes.

maar ik kan het ook goed vinden met mijn stalhouder.
ik zie het probleem niet.

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:13

Ik help graag mee op de stal waar mijn paarden staan.
Heb lange tijd doe het zelf wei gehad. En vindt het heerlijk lekker bezig zijn ;-)

DeEenhoorn
Berichten: 2936
Geregistreerd: 23-05-13

Re: vrijwillig werken op een stal, wie doet het voor niets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:14

ik loop elke zaterdag op de manege rond, maar verdien niets met het helpen.. ben ook nogmaar 14. daar niet van.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 23:14

lemanthia schreef:
ik help vrijwillig op stal :j

samen met de stalhouder zet ik binnen/buiten
overdag voer ik hooi, ik strooi op.
en verder kleine klusjes.

maar ik kan het ook goed vinden met mijn stalhouder.
ik zie het probleem niet.

ja, maar daar staan je eigen paarden, dat vind ik niet zo raar en doe ik zelf ook graag. :)
Maar niet als ik helemaal geen connectie heb met die stal.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:15

Ik heb het enkele maanden gedaan :j op een handelsstal met 10 wedstrijdpaarden. :)
Niet het zware werk, uitmesten en dergelijke. Was meer met de paarden zélf bezig zijn, voornamelijk longeren, poetsen, waterbakken bijvullen, hooi geven, stappen met een geblesseerd dier, heel af en toe eens onder het zadel. En bijna ieder weekend mee op concours helpen, bij het inspringen de sprongen verzetten en ga zo maar door.

Ik deed het voor niets, maar dat vond ik niet erg. Kreeg zowel op stal zelf als op wedstrijden etc niets te kort qua eten en drinken en de kans gekregen om met verschillende paarden bezig te zijn enheb daar dus enorm veel bijgeleerd! Ben nu sinds enkele maanden daar gestopt vanwege m'n studies en teveel hobby's tijdens het weekend, waardoor ik niet meer mee op wedstrijd kan.

anniekasaur

Berichten: 838
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Delfzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:18

Ik loop stage op een manege. Precies op de uitmest-dag, maarja, dit doe ik niet vrijwillig natuurlijk (ik vind het op het bedrijf wel leuk dat zeker, maar uitmesten kan ik door lichamelijke klachten slecht aan). En voor de rest doe ik ook wel andere klusjes zoals paarden losgooien, in de stap molen zetten, voeren, water geven in de winter etc.
Zou dan ook nooit vrijwillig op een stal gaan staan uitmesten voor niks, of het moeten stuk of 5 stallen zijn en ik kan bijvoorbeeld goed opschieten met de mensen zelf ofzo.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:20

Ik heb het ook gedaan. Na mijn (kantoor)stage op een paardenstal te hebben gedaan. Ben ik enkele dagen vrijwillig gaan helpen in de stallen. Nou doe ik wel een studie in de paardenwereld en heb het voor 2 redenen gedaan. 1 ik was bezig, thuis op de bank zitten is ook niks. 2 vrijwillig werk staat goed op je cv en geeft je ook weer connecties voor later. Gewone stallen bij mensen aan huis zou ik nooit doen zonder er voor iets terug te krijgen.

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Re: vrijwillig werken op een stal, wie doet het voor niets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:31

Heb wel op de manege veel geholpen vroeger, maar nooit stallen gemest. Gewoon kleine klusjes rondom de stal, en mocht ook gratis met mijn paard de bak gebruiken buiten lestijden (paard staat bij mij thuis gestald) en mocht 's zomers af en toe de paarden meenemen op buitenrit.

Zou het inmiddels niet meer doen. Heb later wel voor geld stallen gemest, maar moet er niet denken om het vrijwillig te doen. Vind het ook eigenlijk vrij cheap overkomen als een stal advertenties plaatst voor gratis stalhulpen.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:32

Ik ben ook ooit begonnen met meehelpen als vrijwilliger. Vanaf die positie werk je je vanzelf omhoog. Zo stroom je uiteindelijk vanzelf het echte wereldje in en door alle ervaring ben ik uiteindelijk super terecht gekomen. Enige puntje achteraf vind ik dat je niet te lang op 1 plek moet blijven hangen als je betere kansen aangeboden krijgt, waar je weer meer kunt leren.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:33

@bernice: dat is idd absoluut niet ok! Klinkt als emotionele chantage en dat is zeker dwang ook al lijkt voor andere mensen misschien niet zo. Erg goed dat je bent opgestapt!

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:33

gekvanfleur schreef:
xShannentje schreef:
Ik loop stage 1 dag in de week, 9 uur. Ook voor niks, natuurlijk is dit mijn studie en hoort het erbij en je hoort me ook niet klagen hoor, maar om nou vaste gratis krachten daarvoor te zoeken is wel heel... apart? Het is inderdaad zwaar werk en gewoon uitbuiting..

Toen ik studeerde (in een heel ander tak als de paarden hoor) kreeg ik gewoon betaald voor stage. :j
Maar hoor dat er daar ook wel veel verschil is met MBO en HBO.


Ligt er ook heel erg aan waar je stage loopt. Ik heb eerst bij een regionale krant gelopen, daar kreeg ik betaald. Bij de lokale omroep hadden ze daar echter geen geld voor en deed ik het ook gratis. Maar ik vond het leuk daar en het is voor je studie en je doet ervaring op. Dus dan heb je er zelf nog wat aan.

Zomaar voor nop zou ik het niet doen. Om een keertje bij te springen alla, maar niet voor vast. Of er zou verlaging van het stalgeld tegen over moeten staan, dan kan het nog interessant zijn.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:34

Ik heb de laatste jaren heel wat uren vrijwillig op een stal rondgelopen. Veel groomen bij mennen, stalwerkzaamheden, handelspaarden rijden en als het zo uitkwam voorrijden aan klanten. Wat ik ervoor terug kreeg? Gezelligheid, de mogelijkheid om met mijn grote hobby bezig te zijn, veel geleerd, gezien en meegemaakt en qua rijden goede begeleiding gehad. Nooit spijt van gehad en dat ga ik niet krijgen ook.
Probeer zelf maar eens een handels- of trainingsstal op te zetten. Dat is heeeeeeel hard werken voor weinig geld. Daar kan je geen personeel voor aannemen en uurloon betalen. Bij de grote stallen is dat misschien anders, maar bij de eenmansbedrijven die 10 - 15 paarden hebben staan is dat echt geen doen. Dus dan moet je toch op een andere manier een win-win situatie zien te bedenken. Daarnaast zou ik niet betaald willen krijgen voor die hobby. Als ik op stal ben, ben ik vrij, kom ik bij van mijn werkdag of werkweek waarin ik vooral mn hoofd en niet mijn lijf gebruik, heb ik alle tijd van de wereld en wil ik me niet opgejaagd voelen omdat ik anders de tijd van mn baas verdoe.