Luna, het ras Fell pony's...en zijn er fans van Friezen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-01 13:09

Hoi!
Verschillende foto's te zien over dit ras op:
http://www.nfps.nl/index.htm
http://www.field-galleries.co.uk/joy/ap ... llpony.htm
Ik hoop dat je het vinden kan, die man waar ik ze ga verzorgen heeft trouwens ook een friese merrie met veulen, hardstikke leuk, die ga ik ook berijden als alles klikt enzo. (Ben nog maar 1x geweest dus ff kijken wat hij vindt, ik heb nog niet gereden enz.)
Zou je me wat meer willen vertellen over Friezen, voor-/nadelen, over jouw fries, wat je er allemaal mee doet?
En wie op Bokt.nl is hier allemaal fan van friezen en doet er wat mee?
Groetjes, Dorine.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 13:12

dorine,nu moet je toch echt eens bij mij op stal komen want daar zijn ze behalve paard en pony idolaat ook helemaal gek van friezen!we hebben lutsen(=van robert)en die is heeeeeeeeeeeeeeel mooi,ook onder het zadel en in het tuig.
en we hebben er eentje voor de africhting nu ffies
en we hebben birgit met haar friese paard aram/aron weet ff niet meer zo goed Verward
en we hebben piet die is 4 en heeeel braaf in het tuig
en we hebben op de wei nog wat friese merries en hengsten van 1 en 2 jaar.

Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 13:38

Cool zwarte monstertjes Cool wat een vraag Dorine..... Party!! Pling Party!!

Ik ben helemaal Lovers op mijn Friese ruin Minne B genaamd, die op 25 april jl. 5 jaar is geworden.

Hij is erg lief, mooi, slim, attent, heeft karakter, kan mooi bewegen (beetje moeite nog met galop), betrouwbaar, werkwillend en zo kan ik waarschijnlijk nog uren doorgaan tot jullie allemaal Slapen Gaaaap Slapen Gaaaap .

Wat ik eigenlijk zo super aan Minne vind is dat hij gewoon heel makkelijk is, zonder sullig te zijn. In de trailer, over de pont, buitenrit met zes vreemde paarden, over een smal bruggetje lopen, langs rare grote graafmachines, vreemde ruiter op z'n rug, moeilijke oefening doen.... alles gaat zonder problemen te maken of te staken. Soms kijkt hij me wel effe aan zo van: "zeg vrouwtje weet je wel zeker dat dit de bedoeling is..." maar daar blijft het dan bij, alsof hij net zoveel vertrouwen in mij heeft als ik in hem.

Ik rijd nu dus recreatief en heb 1 x per week privéles (dressuurmatig B/L-nivo) en rijd hem daarnaast samen met mijn instructrice 2 tot 3 x per week. Ik longeer hem regelmatig en ben nu aan het sparen voor een pessoateugel. Komende vakantie gaat Minne uit logeren bij een vriend van ons die Friezen beleerd en dan willen we kijken of hij het ook leuk vindt om aangespannen te worden.

Afgelopen maandag hebben we een puzzelrit gereden bij Asperen (lingeroute) hele mooie omgeving & natuur. Dit was een rit van ruim drie uur en tot de laatste meters was meneer lekker voorwaarts, wakker en vrolijk, lang teugeltje oortjes naar voren en alles was even mooi en leuk en morgen hebben we een miniboktmeeting met Sandra (Honeybee) en gaan we als het weer niet te slecht is naar Slot Loevestein rijden.

Als je nog specifieke Fries-vragen hebt hoor ik het wel. Oja, Janna rijdt ook op een Fries, Gillian en Luna, Honeyebee heeft in een carousselgroep gereden en volgens mij zijn er nog wel meer hier op bokt.

Heel veel plezier met je nieuwe verzorgpaardjes en de rest van alle dieren daar, het klinkt in ieder geval fantastisch!!!

Groetjes Marijke

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 13:39

ik wilde vroeger altijd graag een Fries omdat ik dat zulke mooie trotse paarden vindt. Vlakbij Lois is een weitje met 4 volwassen Friezen en een jaarling. Die 4 worden in 4span gereden en komen vaak bij onze stal langs en kan daar echt van genieten. ik heb ook een paar hele mooi foto's van friezen gekregen om te tekenen waarvan ik er eentje op mijn site heb staan.
in de bit van deze maand staan ook een paar mooie friezen en dat neusje op de cover vond ik ook prachtig (ja, ik heb wat met paardeneuzen Knipoog

LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 13:43

Bedankt, leuk man, zijn echt kleine friesjes!!! Haha!

Ik rij nu twee jaar op friezen.
Eerst op Peter (afstamming van Piter) die heb ik zadelmak gemaakt maar die was echt nuts. Heel bang voor alles wat er achter hem gebeurde, daar kon je niet lekker relaxed op rijden, moest je altijd super allert zijn.
Na drie maanden ben ik er een keer gigantisch afgevallen, Peter schrok en ik lette niet helemaal goed op en weg was hij, was echt niets meer aan te houden, toen zakte het zadel weg doordat ik hem op de volte probeerde te krijgen en hing ik er naast. Na die val heb ik een week op krukken gelopen met een zwaar gekneusde heup en toch zeker twee maand niet kunnen rijden met die heup.Schijnheilig Ik heb toen besloten dat ik op zoek ging naar een ander paard want ik rij recreatief en heb absoluut geen zin om elke keer een strijd te moeten leveren en niets te bereiken. Peter is verkocht en wordt nu niet meer bereden, de eigenaar na mij kon er ook niets mee beginnen. Aangespannen wil ook niet lukken aangezien hij enorm bang is voor wat er achter hem gebeurt en om het minste of geringste z'n hoofd in de lucht gooit en weg vliegt.

Na Peter heb ik Siebus gekocht, een friese ruin welke toen 3 jaar was.
Siebus is 1.67 m.
Siebus was al een stuk makkelijker zadelmak te maken dan Peter en heeft een heel lief karakter.
Ik rij met Siebus ook recreatief en daar is het echt een perfect paard voor, niet bang in het bos of voor auto'.
Het enige minpuntje was dat hij slecht stil wilde blijven staan bij het opstijgen.
Hij gallopeerde dan weg met mij er half naast. Gelukkig doet hij dat niet meer en ik heb er echt een superpaardje aan!!!

Ondanks m'n slechte ervaringen met m'n eerste fries ben ik nog steeds een grote fan van friezen. Je hoort gelukkig niet vaak dat friezen zo gek zijn als Peter dus wees niet gevreesd!! Verward

Siebus heeft een fries stalgenootje die Romme heet, Romme is van m'n zwager en is ook superlief, ook al rij je hem een maand niet, hij wordt er niets anders van als je weer gaat rijden, echt supermak.
Wat dat betreft heeft Siebus iets meer pit. Extreme duivel

Leuk dat je op een fries gaat rijden!!
Ben benieuwd wat je er van vindt, als je er eenmaal op gereden hebt wil je vast niet meer anders!!!!!
Lachen Lachen Lachen Lachen Lachen Lachen Lachen Lachen Lachen Lachen Lachen

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-01 14:45

Ik heb twee jaar geleden een fries als verzorgpaard gehad. Het duurde maar twee weken, want de merrie stond veels te ver en ik baalde stevig. Daarna vond ik een merrie, kwpn, die vrij sterk was en niet echt een knuffel. Ook steigerde ze als ze richting de weg werd gereden: ze wilde nooit de stal verlaten. In de buitenbak wel, maar ook alleen maar rustig en echt werken wou ze nooit.... werd ze shagrijnig.
Het was meer een gevecht met die merrie, en de andere paardjes die er stonden waren M2 dressuur (daar wilde de eigenaresse alleen zelf op) en verder nog jaarlingen en veulens van de eerste twee.
Dus dit zag er prachtig uit, maar werd echt niks. De eigenaresse zelf wilde dus eigenlijk een bijrijdster die de stallen deed en het lastige paard reed... maar ik reed nog niet zo goed.
Daarna kreeg ik Pie. Leek ook heel leuk, ik was erg blij, heb er een hoop geleerd, hij ook van mij, en tenslotte anderhalf jaar daarna liep het niet zo goed af maar ja. Hij was wel een beetje lui moet ik zeggen, maar dat ben ik zelf ook *LOL* .
Ik ben nu reuze benieuwd dus! Jolanda mijn vriendin zei gisteren nog: ik ga je zaterdag op mijn paard nog snel even 'zitles' geven (zodat ik een goeie indruk maak als ik daar rij) maar ik weet niet of dat wel zin heeft grijnz...
Doei! Dorine.

LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 14:57

Gaat vast wel goed morgen Knipoog
Ik hoop dat het je bevalt en dat je er lekker kan rijden!!!!!!

Laat je wel even horen hoe het was????
*LOL*
Groetjes

Anita

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-01 15:41

He ik ga er nog niet rijden hoor!
Nee hij belt eerst ff over welke merries er tijdelijk weggaan om gedekt te worden.
Dan bespreken we wanneer ik kan 'beginnen' officieel, want ik ga volgende week vrijdag op vakantie, en als ik twee weken later terug kom zijn de merries ook weer terug dus... Ik zie wel.
Doei! Dorine.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 17:32

HUH waar is mijn berichtje gebleven??
Zou toch zweren dat ik al iets had neergezet, maar okee Verward
Ik ga dus binnen nu en een paar weken ook beginnen met het rijden van een Fell Pony ruin van 7 jaar oud. Hij heet Restar Hero, is 1.40 hoog en tegen die tijd natuurlijk foto's en verhalen.
Hoe groot is trouwens die 6-jarige Fell-merrie en hoe groot ben jij?
Ik ben zelf 1.72 en vind dat eigenlijk vrij groot voor een 1.40-pony maar iedereen vindt dat nogal meevallen. Dus nu heb ik eindelijk eens echt Fell-vergelijkmateriaal *LOL*

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-01 18:11

Hee Cody!!!
Echt wel gaaf!! Ja de merrie die al ingereden is, is 1.42 hoog en ik ben 1.67 en 64 kilo ongeveer, dus dat kan nog wel.
Verder hebben ze veel front dus het 'staat anders' dan wanneer het een arabier met die stokmaat was geweest. Ze kunnen best veel gewicht hebben ook.
Er is ook een fries van 1.62 ? Die ga ik ook rijden als het goed is. Hij wou dat ik er mee leste. Ik hoop dat dit allemaal doorgaat, lijkt me echt wel leuk!
Verder is de andere merrie, driejaar, nu zo'n 1.40 en wordt net als die eerdere merrie denk ik, maar die moet nog leren longeren etc. zodat ze in september klaar is voor de keuring.
Spannend allemaal, ik ben ook reuze benieuwd naar jouw verhalen!
Groetjes, Dorine.

gillian

Berichten: 4417
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 18:55

hoi dorine,
zoals je in mijn profiel kunt lezen heb ik een verzorgfries.
Oeds 318 genaamd(afgekeurde dekhengst)is nog steeds hengst.(een Tamme x Oege)
ik rij en verzorg hem nu zo'n 2 jaar en het bevalt me prima(van zijn kant weet ik niet haha)
hij is 13 jaar oud, 1.60 hoog en gitzwart(duh)
hij is m2 dressuur en gaat ook aangespannen mee.
de 1e keer dat ik op hem reed zal ik niet gauw vergeten... wat een hobbelbeest zeg.
ik heb alle kanten van de bak gezien in volle galop Scheve mond\ was niet zo grappig(nu wel hoor)
ik rijd hem dressuurmatig, want springen kan ie voor geen meter(hij is blind aan 1 oog)
tja verder issie gewoon het liefste beest op de manege, hij komt altijd als ik hem roep bv.
vandaag was ie ff uitgebroken terwijl er een ander paard in de gang stond vastgezet.
hij dus ff snuffelen(hij hengst ander ruin)maar ja dat was het ook.
volgens mij heeft ie een beetje een identiteidscrisis ofzo haha.
hij loopt nl altijd achter ruinen aan ipv merries.
en dat terwijl ie altijd gedekt heeft.
nou ja wil je meer weten zie mijn profiel.
verder wens ik je heel veel plezier met al je nieuwe verzorgpaarden!!!!
toedeledoki
gillian

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 21:02

Citaat:
Op 2001-06-07 18:11, schreef Dorine:
Hee Cody!!!
Echt wel gaaf!! Ja de merrie die al ingereden is, is 1.42 hoog en ik ben 1.67 en 64 kilo ongeveer, dus dat kan nog wel.


Hmmmmmmmmmm gemeen, "jouw" Fell Pony is groter dan de "mijne" terwijl ik groter dan jij ben... 't Is niet eerlijk Scheve mond\ Knipoog

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-01 21:29

Hee Cody!
Heb net telefoontje gehad dat ik morgenmiddag mag komen.
De dierenarts zei dat de 3 jarige fellpony inderdaad drachtig was... van een fries!!
Dat was per ongeluk gegaan, toen hij net wel/net niet gecastreerd was of zo. Niet de dierenarts!! Ik bedoel de hengst *LOL* .
Dus of deze week, of volgende week komt het veulen.... zal wel een e-pony worden. Wordt het dus helemaal een grote in vergelijking met de 'jouwe' Cody!
En ik ga volgende week vrijdag al op vakantie en ik hoop zoooooo dat het veulen op tijd komt en ik nog net het kan bekijken! Nou ja en anders zie ik het wel als het twee weken oud is....
Ik ben een beetje voorzichtig met foto's maken, eerst moet ik maar een beetje gewend zijn daar, en zij aan mij, en daarna (in juli of zo) maak ik wel foto's. Reken maar dat ze hier op Bokt komen!