opeens heb je een hengst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lelijke_heks
Berichten: 1446
Geregistreerd: 15-03-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

opeens heb je een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 21:28

hallo bokkertjes :wave:

Ik ben toch alweer heel wat jaartjes actief in de paardenstallen... heb verschillende eigen paarden gehad en ook nu heb ik nog een 7 jarige merrie (heb ik al 3 jaar) ik heb ervaring met paarden vanaf 3 jaar (zadelmak maken en doorrijden voor anderen) en heb al een hoop vreemde dingen in de paardenwereld mee gemaakt... maar wat me nu toch gebeurde....

een fokker wilde me voor een heel laag bedrag een hengstje aansmeren... ik was daar samen met mijn tante en we hebben gekeken hoe het beestje erbij stond... geen afwijkende stand en hij draafde goed, de ogen en neus waren mooi schoon en de oogjes stonden helder... de fokker vertelde me dat hij niet goed wist wat het voor'n veulen was omdat hij hem had ingeruild op een fries en eigenlijk stond het beestje hem in de weg (hij heeft een erg leuke afstamming)... uiteindelijk hebben we besloten om het hengstje mee te nemen samen met een friese merrie voor mijn tante... heb veulentje is ondertussen na gekeken door een da en mankeert niks...
hij staat nu zolang bij mijn tante en zal daar met een ander veulen de wei op gaan.

zoals ik van te voren al aangaf... ik heb best wel wat ervaring met paarden en met de "gebruikelijke" kosten zoals stalling/opfok, entingen, ontwormen en hoefsmid... maar ik zit toch met een paar vragen;
met welke kosten moet ik met een veulen nog meer rekening mee houden....
wanneer zou ik hem moeten laten castreren...
zelf denk ik dat ik hem beter in een opfok kan plaatsen dan met 1 ander veulen op de wei maar hoe denken jullie hier over...

ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken en alvast bedankt voor de antwoorden, mochten jullie meer informatie nodig hebben hoor ik dat graag :)

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: opeens heb je een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:47

Mijn hengstveulens breng ik altijd naar de opfok maar heb verschillende slechte ervaringen met opfok. Hierdoor zou ik je adviseren een opfok in de buurt te zoeken zodat je regelmatig zelf kunt kijken hoe het gaat. Qua voedingstoestand en stalbeleid.

Qua extra kosten tov een volwassen paard niet echt als je veulen gezond blijft. Wel een castratie maar dat kun je bij de aankoop van een volwassen hengst ook hebben.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: opeens heb je een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:52


Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: opeens heb je een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:57

Ik zou je (zeker met een hengst) ook aanraden hem in de opfok te zetten. Ik weet alleen niet of het nu nog makkelijk is om een plekje te vinden, want de meeste veulens zijn al afgespeend en veel opfokbedrijven hebben maar een instroommoment om zoveel mogelijk de rust in de groep(en) te bewaren.
Mijn ervaring met paarden die vanaf jongs af aan veel in handen zijn geweest, is dat ze misschien wel veel kennen, maar ook gruwelijk verwend en te veel 'vermenselijkt', waardoor ze erg drammerig en klierig worden.

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: opeens heb je een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:02

Ik zou hem juist niet de opfok indoen, maar zorgen dat er bij je tante een stabiele kudde is. Hij heeft daar een speelmaatje en wordt opgevoed door de oudere paarden.
Wel moet je hem dan op tijd casteren

lelijke_heks
Berichten: 1446
Geregistreerd: 15-03-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: opeens heb je een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 12:41

bedankt voor de antwoorden, de eifel opfok gaat sowieso niet heen, niet om de plek hoor er namelijk alleen maar goede verhalen over maar omdat het gewoon te ver weg is vanaf hier, ik wil wel af en toe gaan kijken hoe het met hem gaat...

ik ben aan't denken om hem in de wintermaanden bij mijn tante te laten staan en hem dan voor de zomer richting huis te halen.... enige waar ik dan mee zit is dat ik hem waarschijnlijk eerder moet laten castreren, zelf was ik aan't denken om hem rond 12-18 maanden te laten castreren maar als hij bij de merrie blijft staan moet hij over 2 รก 3 maanden al...
ik twijfel of we hem echt vermenselijken en verwennen... we zijn voor alle paarden duidelijk en consequent en het is ook niet de bedoeling dat hij nu met 8 maanden al iedere dag in de hand komt... we willen alleen zijn vertrouwen winnen want nu is hij nog erg schichtig