Toon weer even manegepaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-01 11:50

Gisteravond kwam er een meisje van 12 jaar op stal, een kennisje van Christa. Dit meisje rijdt al een tijdje bij een manege en wilde al zo lang eens met christa mee naar haar paard. Poetsen en zo. Maar ja, toen kwam de mkz en mocht er niks of niemand meer het erf op en af. Gelukkig is dit nu over en mocht het meisje eindelijk eens met Christa mee.

Omdat Isard nogal eens heftige schrikreacties kan geven en dan heel vreemd doet hadden we afgesproken dat het meisje even op Toon mocht rijden. Daar maak je zo'n meisje zo ontzettend blij mee! Ik weet nog heel goed hoe ik zelf was op die leeftijd!

Ze heeft Toon helemaal zelf gepoetst omdat ik nog bezig was om het land uit te mesten (dat heb je als ze op kleine stukjes land staan...). Toon had wel onmiddellijk in de gaten wie hij voor zich had, want hij vertikte het om voeten te geven! Gelukkig kent Christa Toon goed en weet ze precies hoe ze dit soort dingen aan moet pakken.

We gingen voor het eerst in de 20 x 60 bak, dus ik ging eerst maar even op Toon om hem even rustig te laten kijken (bak grenst aan zijn eigen landje, dus in principe was er niets bijzonders te zien, maar ja; paarden!). Toen al snel dat meisje erop en ja hoor: Toon was onmiddellijk weer manegepaard. Hij ging staken en van de hoefslag wegdraaien, aan Isard kleven en niet bij hem wegwillen. Wat zijn die beesten slim joh! Twee drafpassen en weer boem ho.

Nou ja, dat was voor dat kind ook geen rijden, dus heb ik maar even geholpen door Toon om me heen te laten lopen op een grote volte en hem met stemhulpen en een zwiepende longeerlijn aan de gang gehouden. Tis net een diesel want als hij dan ook op gang komt dendert hij zomaar door! Uiteindelijk kon ze hem zelf de bak door rijden in stap, draf en galop en nog in een knap tempo ook!

Petje af! Toon is echt niet door iedereen te rijden, ook al is hij heel braaf. Hij verdomt het gewoon als hij iemand niet ziet zitten.

Ik hoop nu dat hij dat staken bij mij nu niet plotseling ook weer op gaat pakken, maar ik denk dat het wel meevalt!

Uiteindelijk vond hij het volgens mij best leuk, want hij had zijn oren vrolijk naar voren terwijl hij in galop de bak door denderde! *LOL*

Groetjes Mieke


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-01 12:54

Nee, bokken doet hij eigenlijk niet, behalve als je te fanatiek met je zweep begint te meppen. En als hij bokt doet hij dat zo dat je er echt niet af valt: hij houdt zijn hoofd namelijk omhoog, dus klap je gewoon tegen zijn dikke nek aan! Als Kaminka bokt doet ze haar hoofd naar beneden en das minder fijn... Onvrijwillige vliegles!

Er zit geen kwaad in Toon, hij doet het alleen niet zomaar voor iemand, je moet het bij hem echt verdienen, leuk eigenlijk! Kwaad worden helpt dan echt niet hoor, al sla je hem doormidden, lopen doet hij dan niet.

Maar toen ik zelf de regie overnam door hem om me heen in een volte te laten lopen, deed hij alles braaf, zonder morren.

Het meisje was dolenthousiast en wil graag nog een keer, dus dat zegt genoeg!

Groetjes Mieke

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-01 15:50

Nou Carola, ik ga helemaal blozen hier achter mijn pc!

En het is inderdaad een kleine moeite waar je iemand zo blij mee kunt maken, en Toon is absoluut niet gevaarlijk of gek, dus waarom zou je zoiets niet doen?

Ik vond het een leuk gezicht hoor, die twee fanatiekelingen samen in galop door de bak!

Van mij mag ze nog wel een keer hoor!

Groetjes Mieke


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amber15, DemiSisa, esje01, Hanneke137, ikkedus, kreekie, Paardennamen en 115 bezoekers