jullie ervaringen met vitaminestoten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

jullie ervaringen met vitaminestoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-02 08:34

Zou een vitaminestoot de weerstand een beetje kunnen verhogen, helpen bij verkoudheid e.d.? Hebben jullie ook nog tips voor welk merk (die van hofman's LIeves moet goed zijn, maar ik kan totaal geen samenstelling op de verpakking vinden). WAt zijn jullie ervaringen hiermee? kwakzalverij of helpt het echt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 08:51

Altijd moeilijk om in een keer reaktie te zien. Heb van de Boerenbond gekocht (welkoop) vorig jaar. Plasitc flesje niet zo duur. Denk dat het heus wel wat doet. Anders om de weerstand iets te verhogen een maandje Maxh. (wel duur f65,00 voor 1 kilo, doe je ong. 5 weken mee) Daar heb ik wel hele goede ervaringen mee.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 09:16

Ik moet zeggen dat ik de spuiten niet echt geweldig vind. Maar daar in tegen heb ik wel goede ervaringen met pavo supplementen maar die gebruik je ook wat langer.

Hdoortjez
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: ???

vitiminestoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 09:16

hoi, ik heb een aantal keer een tubetje van de boerenbond gehad. het werkte wel vooral tijdens de verhaarperiode. wees wel voorzichtig met dit soort middeltjes. een overschot aan bijv vitamine e kan de nieren beschadigen. en als je paard even een weekje in een dip zit en helemaal geen gebrek aan vitamine heeft plast hij/zij het gewoon weer uit!!
als je paard echt slecht in de vacht zit en dof uit de ogen kijkt probeer dan eerst te ontwormen of ander voer. ik ben er niet z'n voorstander van om gewone recreactie/sportpaarden vitamines bij te voeren. als je nou elke week fantiek cross- dressuur of springwedstrijden rijdt, vind ik het wat anders. als je het toch niet vertrouwt bel dan een dierenarts. verkoudheid is niet altijd erg is mij door de veearts verteld, een paard verhoogd zijn weerstand er weer mee omdat het resistent is geworden voor nog meer bacterieen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 09:23

Ik wilde eerst ook een vitaminestoot kopen, heb toen toch een vitamine supplement gekocht omdat je daar langer mee doet, en inprincipe is ze erg opgeknapt. Maar mijn DA vertelde me dat in de meeste vitamine supplementen veel vitamine E in zaten, die je niet zo heel veel nodig hebt, en weinig A die je dus wel veel nodig hebt (omdat ze bijna nergens in zitten, zo was het geloof ik) dus echt super goed is het niet, maar zeker niet slecht! Handig om je paard weer ff lekker in zn vel te krijgen als ie wat weerstand mist o.i.d.

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-02 09:41

Het is voor buitenpaarden die dus wegens verbouwing en nieuwbouw nog niet op stal kunnen en daardoor dus buiten blijven (1 juli had alles klaar moetne rzijn, maar dat is dus nog niet zo, lang leve de bouw). Ik rij er dus op en ik merk dat ze gevoeliger worden voor kouwtjes e.d. Het is dus maar tijdelijk, 1 oktober is alles hopelijk wel klaar. Dekens zijn geen optie, wil de eigenaar niet (hij heeft dus eens iets vervelend meegemaakt met dekens in het land).
Alle paarden zijn net 2 weken geleden ontwormd (dat wordt strikt gedaan) en in oktober staan de jaarlijks entingen weer op het programma. De 2 paarden die ik dus rij, die voer ik voor/na het rijden met 1-2 kg draversbrok of merriebrok, dus op zich moet het met de vitaminen wel redelijk zitten, maar wat extra weerstand mogen ze nu ook wel hebben. Daarom zit ik dus aan vitaminestoten o.i.d. te denken.

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 10:00

Mijn vroegere pony begon aan zijn mest te vreten, advies gevraagd en ik heb toen Sta-rho een emmer IJslands zeewier gekocht. Dit helpt vrij snel en hij werd er beterder van. Het mest eten was ook over.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 14:20

Heb het nu tweemaal gebruikt toen TIko in een 'dipje'zat.
Mijn ervaring is erg positief, hij kwam duidelijk weer wat lekkerder in zijn vel, en werd gewoon aktiever, vrolijker etc.
Merk weet ik uit mijn hoofd nie, moet ik even nadenken.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 15:54

Hoe je het beschrijft zou je het heel simpel kunnen aanpakken:
elk paard elke dag een opgehoopte eetlepel knoflooksnippers of poeder of 'knoflookgranulaat' door z'n biks.
Je kunt ook appelazijn voeren (geen gewone maar 'appel' dus Knipoog ) maar ik vind het zelf altijd wat lastig voeren als je paard 'alleen maar' biks krijgt.
Door de slobber is het altijd supermakkelijk om te doen, proeven ze niet zo. Ook met stukjes appel en wortel en wat appelmoes.

Knoflook en appelazijn zijn goed tegen alle soorten verkoudheid, hoesten, enz., zolang je het gewoon elke dag geeft, of de paarden nu verkouden zijn of niet. En supergoed voor de doorbloeding, wat ook belangrijk is.
Paarden met slechte doorbloeding hebben 't eerder koud.

Vitaminen, mocht je dit toch willen geven, werken alleen als je dit over een langere periode geeft, bijv. langer dan drie weken.
Dit ook wat betreft knoflook eigenlijk.
Veel succes! Lachen

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 15:57

Bij ons krijgen de paarden over hun brokken altijd een schepje vitaminen, fenegriek en in de zomer ook knoflook. De vitaminen helpen heel goed bij het helen van wonden. Ik heb er geen nare ervaring mee, alleen kan het paard er wat drukker van worden, maar dat kan ook van slobber enzo.
Inelk geval succes.!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 16:05

Ik heb twee keer een vitaminestoot gebruikt, het heeft Pol prima geholpen maar die zat echt niet lekker in haar vel.
Het leek op equiworm maar dan ff anders (ik dacht eerst dat het een wormenspuit was)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 18:27

Helpen, tsja misschien iets maar niet echt zichtbaar. Ik geef het meer voor het lekkere tussendoor, meestal in de rui-periode.
Vitaminespuiten helpen ook goed bij paarden die moeilijk te ontwormen zijn. Zo'n vitaminespuit is toch wat smakelijker en als je die tussendoor geeft weten ze op den duur niet meer of het een wormen of vitamine is wat eraan komen.
Ik heb trouwens altijd de vitaminestoot van Sectolin.
Viv

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 21:40

Van de week is er een homeopaat bij mijn paard geweest. Heb Mega vorige week ook een vitaminestoot heb gegeven. Hij vond dat het niet nodig was geweest, maar ja paard at het bospad op, dus tekort aan iets, dus vitaminestoot want mineralenblok heeft hij al. Hij heeft nu wel (weer) kruiden die zijn weerstand moeten helpen verbeteren, maar Mega is dus niet helemaal gezond.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 22:25

hoi,

infomeer eens bij de 'paardendrogist' die stikken van dat spul, zelf heb ik daar 2keer een vitaminespuit gekocht voor een paard dat net ziek was geweest en heb daar goede ervaringen mee (equivital), de p.d kan je ook advies geven, dat is lekker handig!

gr. cissie

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 08:46

Ik geef het regelmatig (1 keer per maand volgens de gebruiksaanwijzing) dit omdat mijn paard op onwijs weinig voer staat waar hij zin vitaminen etc uit kan halen.
meer brok kan ik niet geven want hij wordt moddervet en/of ontploft van de energie.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 08:54

Veulens die afgespeend moeten worden geef ik altijd een vitamineinjectie mee.