Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:37

Het maakt voor het paard geen klap uit of de dood eraan komt. Het enige dat het paard merkt is het hier en nu. 'Een kans geven' doe je puur voor jezelf, paard heeft er totaal geen besef van. Met dat in het achterhoofd vind ik je absoluut niet egoïstisch en kies je zeker in het belang van het paard. Paard heeft kwalen en het speelt al jaren en ik denk dat het ook door zal blijven sudderen. Er komt een moment dat het genoeg is. Ook voor de veiligheid van anderen. Ik vind dit juist ontzettend verantwoordelijk van je :) echt! Dit is niet iets wat je zomaar bedenkt, maar een wel overwogen keuze.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-02-13 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt



vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:39

Dit paard zou ik al niet eens meer op de markt willen brengen, echt niet :n dat vind ik onverantwoord.

Een paard met zulke gebruiksaanwijzing, is onvoorspelbaar en je zit er al zo lang mee in de maag. Je hebt dit niet zomaar bedacht, jeetje; kijk eens wat er allemaal al is gedaan? En wat er in is gestoken qua onderzoeken! Het houdt op een gegeven moment op; je zegt het zelf al want er zit letterlijk veel bloed zweet en tranen in. Je hebt je best gedaan meid! Er is helemaal niets egoïstisch aan :n Paard heeft er echt geen besef van de dood; paard is al weg voordat het paard het beseft. Voor mens en paard is er niets mis mee om dit dier te laten gaan :(:)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:51

Ik denk dat als jij nu dit paard verkoopt, je altijd zult denken wat er nog zou kunnen gebeuren daar.
Bij slacht heb je dat nooit; je wéét exact wat er is gebeurd en vooral dat er nooit meer iets kan gebeuren.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:18

Ik vind dat met name de (hele) jonge bokkers het probleem bagatelliseren en daarmee de risico's zwaar onderschatten. In tegenstelling tot de ts goddank.
Paarden zijn wél 'dom', hebben geen besef van de toekomst omdat hun brein daar niet cognitief toereikend voor is. 'Een kans geven' is voor de mens, echt niet voor het paard want die kan dat niet begrijpen. Paard leeft in het hier en nu; het ongemak dat het paard voelt bij een aaitje dát is de realiteit voor een paard. Het onzuiver lopen omdat er toch iets niet goed zit, ook dat is tastbaar voor een paard. Maar voor hogere cognitieve functies moet je niet bij een paard wezen, daarvoor hebben wij als mens gelukkig die hersens gekregen om die keuzes te mogen maken voor het paard.

Dit paard moet niet in de verkoop :n dat is duidelijk en voor de ts ook wel. Dat zal je nooit lekker zitten... Want stel dat die ervaren ruiter, toch even haar dochtertje erop zal zetten en die valt er keihard af omdat paard toch onvoorspelbaar is. Nee, dat geeft geen rust.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-02-13 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:47

LianneBos schreef:
Zou ik een foto mogen zien,van je paardje? $


In de openingspost staat een link naar een topic met foto's.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annienke, Femia, Iris94, Mark0919, Vagabondo, vilheide, Wil_Fem en 40 bezoekers