Ik zit in een dip

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-01 08:54

Ik weet echt niet meer hoe ik ermee om moet gaan.
De wil naar een eigen paard/pony is zo ontzettend groot! Ik wil niet langer op pony's van andere mensen rijden IK WIL MIJN EIGEN PAARDJE!

Ik heb nu 1000 gulden, het brand echt in mijn zak.
Het maakt niet uit wat het is, shetlander, veulen whatever, ik wil zo ontzettend graag een eigen paard!

Ik kan het onderhouden, maar niet aanschaffen. En ik zeg elke keer maar tegen mezelf dat ik moet doorsparen, want dan kan ik straks een goed rijpaard kopen, maar ik wil niet langer wachten. Ik wacht al zo ontzettend lang.

Nou heeft mijn buurvrouw, die net 4 maanden paardrijles op de manege heeft een eigen paard gekocht. En daar kan ik zo ontzettend jaloers om worden.
Hoe moet dit verder?
Ik haat mijn leeftijd. Ik wou dat ik ouder was en een baan had en veel geld. Ik ben nu 17 en ik moet nog aan mn MBO beginnen.

Ik moet tevreden zijn met wat ik nu heb, maar mijn wil is al 10 jaar zo ontzettend groot, ik kan het niet meer aan lijkt het wel.

casy

Berichten: 131
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 09:02

Oke rustig. Denk er echt nog even goed over na. Asl je zeker weet dat je een paard kan onderhouden (wat niet niks is) en je hebt genoeg geld opm er een te kopen en je weet zeker dat je er tijd voor hebt, kan je langzaamaan naar een paard op zoek gaan.

Maar je kan ook nog even wachten totdat je echt genoeg geld hebt om een goed rijpaard te kopen. Het is erg vervelend dat je dan nog moet wachten (ik weet hoe dat voelt) maar het is uiteindelijk echt het wachten waard. Knipoog

Raak nou niet in een dip, dat is niet goed voor je. Zet alles even goed voor jezelf op een rijtje en denk er nog eens goed over na. Een paard aanschaffen doe je niet voor een jaar, maar voor 30 jaar. Het is een hele onderneming hoor! Maar ik denk niet dat je het onderschat. Verward

Heel veel succes met je afwegingen en niet jal+oers zijn hoor dat hoeft echt niet. Over een tijdje (hoelang dat ook nog mag zijn) heb jij ook je iegen paard en komt alles goed. *LOL*

Kop op!!

Casy Party!!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 09:02

Meestal lees je het andersom, het geld voor de aanschaf is er wel, maar het onderhoud...
Als jij dat geld wel hebt, zou ik nog maar even lekker doorsparen, want dan moet het toch niet zo heel lang meer duren, voor je geld voor een leuke pony/paard bij elkaar hebt.
Ik raad je aan nog even geduld te hebben. En over je buurvrouw, zo snel aan een eigen paard beginnen is ook niet zaligmakend hoor, tenzij ze natuurlijk heel veel begeleiding krijgt, maar anders krijgt ze nog wel de nodige problemen voor haar kiezen waarschijnlijk, denk dan maar gewoon, als ik straks een eigen pony/paard heb, heb ik die kennis alvast op zak Party!!
sterkte met wachten. Lachen

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-01 09:10

ja ik schrok er wel van, van mn buurvrouw. Heeft ze een 3 maand oude volbloed arabier gekocht...
Ze krijgt wel veel begeleiding op de arabierenfokkerij.

Okee geduld geduld
daar draait alles om in de paardenwereld.
In geen 1 sport zijn er zo veel teleurstellingen dan in de paardensport.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 09:20

Je moet maar zo denken.......jou tijd komt nog wel Pling , en spaar nog ff lekker door, hoe moelijk en hoe graag je nu al wilt Tong uitsteken

Maar het is jammer als je je gespaarde geld gaat opmaken aan een shetlander terwijl je graag wilt rijden (of je moet aangespannen rijden)....en dan blijft straks ook de wens over naar een groter paard terwijl je je al hebt gehecht aan de shet Verward

Heb nog ff gedult en echt het komt wel Lachen

Groetjes Jacqueline

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 09:20

Ik heb me op jouw leeftijd ook zo gevoeld, ik mocht nooit een eigen pony en verzorgde altijd die van anderen. Pas op mijn dertigste heb ik een eigen paard gekocht. Eerder kon ik het door studie en hoge woonlasten gewoon niet onderhouden. Dit is bij jou begrijp ik het probleem niet, het gaat puur om de aanschafkosten.

Maar bedenk 1 ding: een goed paard kost in onderhoud net zoveel als een "slechte". Ik bedoel daarmee dat je goed na moet denken over wat je met een paard wilt gaan doen, waar je hem voor wilt gebruiken. Het is geen schoothondje, de bedoeling is toch om iets met een paard te doen!
Wil je echt wedstrijden rijden, koop dan een paard met kwaliteiten en die kosten gewoon veel meer in aanschaf, maar net zoveel in onderhoud als een met minder kwaliteiten. Je hebt er dan wel veel meer plezier van en doet hem niet zo snel meer weg dan dat je een paard koopt waar je niet zo ver mee kunt komen.

Wil je alleen recreatief rijden dan dient een paard andere kwaliteiten te hebben: ruime gangen of een hele mooie bouw zijn bijv. niet nodig. Wat wel nodig is is een onverstoorbaar karakter en ijzersterke benen en longen, dus een keuring voor een recreatiepaard moet naar mijn mening eigenlijk nog strenger zijn dan die voor een gemiddeld dressuurpaard! Het is echt niet zo dat een mislukt wedstrijdpaard automatisch geschikt is voor recreatie, maar dit terzijde.

Denk goed na: wil je voornamelijk een beetje tutten met een paard en speelt de verzorging van zo'n dier eigenlijk de grootste rol in je leven, dan kun je best een shetlander aanschaffen. En kijk naar Stef: die rijdt toch ook op een shetlander, dus rijden kan in principe ook nog wel, alleen wedstrijden zullen niet mogelijk zijn, denk ik. Het is maar net wat je wilt!

Ben zelf ook door schade en schande een klein beetje wijzer geworden, helaas!

Succes met het nemen van een beslissing!

Groetjes Mieke

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 09:40

Hoi, ik kan me alleen maar aansluiten bij wat de anderen zeggen: wacht er nog even mee!
Ik zat vorig jaar in precies dezelfde positie: mijn zus kocht een paard en ik kreeg toen ook de kriebels. Had ook nog wat spaargeld, en ben zelfs al wat rond gaan kijken naar een paard. Maar ja, voor die prijs die ik wilde (kon) betalen zat er toch niet echt iets leuks bij. De verleiding is dan groot om 'het toch maar te doen' omdat je dan in ieder geval een paard hebt.
Maar achteraf ben ik blij dat ik het niet gedaan heb. Ik wil, als ik wat meer 'gesetteld' ben, een paard kopen, voor wat meer geld, en precies dat paard waarvan je denkt... Lovers
Voor jou is het misschien een optie om een paard te leasen. Je betaalt dan dus het onderhoud van het paard en niet de aanschaf. Verder kun je zo'n pony als je eigen beschouwen dus het is ook nog eens een perfecte test of je wel echt aan een eigen pony toe bent.
Ik heb het ook zo gedaan en het bevalt me prima.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-01 09:54

Bedankt voor jullie reacties. Ik rijd nu op een verzorgpony. Ik betaal zijn onderhoud helemaal zelf (behalve stalling) en ik ben ervan overtuigd dat ik de verantwoordelijkheid van een eigen paard aan kan.
Maarja, ik zal dus nog langer moeten wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 10:12

Ik wil niet negetief doen hoor maar zet alles en goed op een rijtje. Je hebt nu 1000,- dat is gewoon niet erg veel. Het onderhoud kun je wel betalen schrijf je. Hoe veel reken jij dan voor je onderhoud? Reken je je niet te rijk?
Wanneer je een paard kunt onderhouden mag het niet te lang duren om zijn aanschaf bij elkaar te sparen.
Bedenk ook goed wat je met een paard wilt. Wil je graag rijden of vind je knuffelen en poetsen leuker? Een rijpaard koop je niet voor 1000,- en bedenk ook dat het onderhoud veel duurder is dan dat van een shet.
Droom nog maar lekker over de vraag wat voor een paard je wilt gaan aanschaffen, jouw tijd komt heus nog wel

_________________
zorgen moet je niet maken maar doen (Loesje)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jippie op 2001-05-30 10:13 ]</font>

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 10:13

Tja dat probleem ken ik maar al te goed!! Ik zit er zelf namelijk ook mee, alleen dan andersom. Ik heb het geld om een paard te kopen maar, het onderhoud niet Verdrietig

Nouja eerst mijn studie afmaken, dan een baan en het liefst een huisje en dan...het paardje Party!!

Maar dat duurt nog zolang...*zucht*

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23425
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 10:26

Ik zou ook nog even wachten (moet ik nodig zeggen ik heb het niet gedaan) maar als je graag wil rijden zou ik zeker even doorsparen voor een goed rijpaard. Ik hoef niet mee zonodig te rijden, ja af en toe op het paard van een vriendin en ik heb zelf een minishet, ook heel leuk om te tutten maar verder niet.
Overigens, ik heb een tijdje gedacht dat ik de enige was van 17 maar het valt gelukkig mee!!!!

Groetjes renee

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 10:30

En shaienne, je zegt dat je het onderhoud betaalt voor je verzorgpony maar niet de stallingskosten. Bedenk dan wel dat je per maand minimaal 200 gulden duurder uit bent dan nu.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-01 10:45

Ja ik weet het, ik ben me er heel goed van bewust hoeveel alles gaat kosten enzo.
Moeilijk he?
Het is een grote stap die ik moet nemen als ik een eigen paard wil.
Ik pieker me suf.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 11:08

Als jij werkelijk een eigen paard wilt, dan komt die echt nog wel eens een keer. Ik was ook zoals jij, maar ik kon het zelf niet betalen en mijn ouders wilden niet omdat ik me alleen maar met school mocht bezighouden. Nu is dat ook belangrijk. Het houden van een paard kost veel geld en om een goed salaris te verdienen (noodzakelijk voor een paard) heb je een goede opleiding nodig. Ik was pas 23 toen ik mijn eerste paard had en ervaar het nog steeds als luxe en rijkdom. Maar jouw tijd komt echt nog wel, maak je maar geen zorgen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 11:22

Als je 17 bent met een ruime verzorg/rij ervaring in de paarden moet het toch niet zo moeilijk zijn om een leuk paard te vinden om bij te rijden? Als je even goed zoekt en een aantal lijntjes uitzet dan is de kans groot dat je een paard kan rijden wat je zelf niet kan betalen! Ik heb makkelijk praten want mijn ouders hebben meer paarden dan ik wil rijden maar als ik die mogelijkheden niet had zou ik niet van mijn zuurverdiende centjes een pony of veulen kopen.

Wat ben je trouwens van plan als het beestje zometeen wat mankeert? Een dierartsrekening loopt snel op!

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 11:30

geduld. ikw eetd at t heel moeilijk is. wist zelf een halfjaar van te voren dat ik een paard kreeg maar mocht er pas een als ik overging (aaaaah hele grote fout doe ik dus neit) heb zolang gezeurd en kreeg veel hulp van de mensen wara hij kwam te staan (leuk inpraten op mn moeder) nu heb ik der dus en ben ik errug blij met haar.
als je zegt dat je het onderhoud wel kan betalen zou ik gewoon ff wachten met het kopen. Als je de kosten die je nu uitspaart gewoon spaart en niet uitgeeft. dan heb je over een halfjaar (eh per maand ongeveer 500 gulden =500*6) 3000 meer te besteden. daar kan je al een stuk leuker paardje voor kopen. Maar geduld is moeilijk. misschien kan je in de tussentijd. wel alvast kijken waar je hem wil stallen en of dat daar ook mogelijk is. veel succes ermee. en ooit komt het er wel hoor.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 14:01

Hoi ik weet precies hoe je je voelt.
Ik heb net als jij altijd een paard voor mezelf gehad mocht er alles mee en reed er als enige op maar toch is het niet je eigenpaard.
Ik wilde ook graag een eigenpaard maar achteraf ben ik zo blij dat mijn ouders daar tot m'n 17de mee gewacht hebben.

Bekijk het van de andere kant je kan nu een leuke shet komen.
Misschien haal je bij kroon nog wel een leuk veulen zonder papaier weg en dan?
Dan kun je rocky niet meer rijden omdat je geld en tijd in je eigen paard gaat zitten dus kan je niet meer rijden.
Hoe gek je ook van je shet of veulen bent het duurt dan een tijd voor je wedstrijden kan rijden of bij een shet zal dat waarschijnlijk nooit lukken.
Zal je dan niet de rest van je leven balen omdat je nu zo gek bent van je ponyveulen/shet dat je 'm niet weg kan doen maar dat je er geen 2de paard bij kan houden?
En dus geen wedstrijden kunt rijden.
Je zei zelf dat je dat zo graag zou willen.
maar daarnaast stel dat je nu wel voor dat kleine beetje geld een paard kunt kopen desnoods dat je ouders mee betaen.
dan heb je een paard waar je het druk mee hebt ...zul je rocky dan niet onwijs missen?
Hij is ookal 19 heb nog 2 jaar veel plezier met 'm misschien wat langer en ga dan opzoek naar een paard.Dan heb je meer geld en hoef je niet spijtig te zeggen als je een droompaard tegen komt helaas niet te batelen dus doe deze maartuurlijk kan dat ook als je verliefd wordt op een 2de bonfire ofzoiets maar je hebt dan meer keuze.

Dagdromen is ook erg leuk droom hoe ie er precies uit moet zien en wat je ermee wil.
Ik droomde van een zwart paard en heb nu een saai bruintje dus dan is een paardkopen ook nog een verassing.
Mocht je tegen die tijd nog steeds aan een groninger denken wat je laatst zei geef dan een gil niet alleen Frans heeft leuke groningers Lachen

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-01 14:09

Ja maar.....zucht.
Wat Kim zegt: ik heb nu een leuke verzorgpony, maar het is toch niet je eigen pony echt een heel ander gevoel. Ik wil graag beslissingen nemen over een paard en niet verantwoording moeten geven aan de echte eigenaars.

Nimber, waarom raad je het me af om een groninger veulen te kopen?
Ik zie het zelf als een heel erg goed idee.
Mijn ouders betalen stalling en tegen die tijd dat ie ingereden kan worden heb ik waarschijnlijk een vaste baan en kan ie op stal.

Ik ben nu echt helemaal gek nu mijn buurvrouw een arabisch veulen heeft gekocht. Als zij het kan, dan kan ik het toch helemaal?

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 14:21

Het gaat niet om het kunnen (zoals je buurvrouw)......want ik weet wel zeker dat jij het absoluut kan Party!! , maar het zijn je financiele middelen .......precies wat iemand hier al zei.....stel dat hij/zij ziek word!!!

Wat voor een problemen gaat je buurvrouw nog krijgen (na drie maanden rijden en dan een veulen kopen......nou ik denk dat ze er nog wel van terug komt hoor) en tegen die tijd dat zei problemen krijgt heb jij waarschijnlijk een heerlijk eigen paardje waar jij dan lekker op kan rijden Lachen

Maar ja....het is jou keus......en ik snap het helemaal hoor Lovers ......we horen wel wat je doet!!!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 14:46

Ik raad je niet af een groningerveulen te kopen.
maar die heb je niet voor 1000 gulden daar haal je een leuk veulen zonder papier bij een handelaar voor weg.
of misschien een ponyveulentje met papier.
een middelmatig merrie veulen wat wij vorig jaar hebben verkocht bracht 4000 op.
Mijn tante kocht datz elfde jaar een KWPN hengst veulen die niet een hele super afstamming heeft en niet goed genoeg is om op de hengstenkeuring te komen (anders verkochten ze 'm niet)
voor 8000,- en das ook een normaal veulen.
kijk maar eens naar de prijzen van die veulenveilingen.
daar heb je goede veulens maar ook prijzen die ik met baan ook niet neer kan leggen hoor....

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 15:41

Mensen, alstjeblieft. Koop nou geen veulen omdat je niet genoeg geld hebt om een volwassen paard te kopen. Veulens kosten heeeel veel in onderhoud en dierenartskosten; dan weet je nog niet eens of je er uberhaupt nog mee kan gaan rijden later (misschien klikt het niet qua rijden of gaat er iets mis in de groei)
Neem nou van mij aan:
Blijf lekker je pony verzorgen en wacht tot je meer financiele middelen hebt! Je bent al hardstikke gezegend met zo'n leuke verzorgpony, er zijn veel mensen die dat graag zouden willen hoor!
Echt, stort je er nou niet overhaast in en wacht liever totdat je allesn zeker meteenm goed kan doen. Want als je je paardje later moet verkopen omdat je het niet meer kan betalen of er geen tijd voor hebt, dan doet het dubbel zo pijn.
En je zegt dat je een paard kan onderhouden, maar niet kan aanschaffen. Het onderhoud kost erg veel hoor... trust me. Reken zeker maar op gemiddeld 500 gulden pm (als je een gemiddelde stal hebt!)Dus als je dat per maand kan sparen, heb je na een jaartje al 6000,- en dat is alweer een beter paardje!

Ik geloof dat ik hier pasgeleden nog een topic over gemaakt heb... http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... =1&start=0 Frusty

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Laura op 2001-05-30 15:45 ]</font>

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-01 15:56

Ja ik weet het, jullie hebben gelijk. Ik blijf doorsparen en ik wacht met het kopen van een paard. Dank jullie wel, jullie hebben me weer wakker gekregen Pling