Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
musiqolog
Berichten: 3310
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 21:43

Dag mensen,

Ik begin komende vrijdag met rijlessen (jee, zin in! :) maar ook: help, waar ben ik aan begonnen! :\ ). Natuurlijk heb ik dat van tevoren gevraagd: kan dat wel, op mijn leeftijd (ik ben 28)? Moet je daar niet op je achtste mee beginnen? En natuurlijk was het antwoord: kan best hoor, er zijn er wel meer. (Gelukkig maar, stel je voor dat ik tussen de kleine meisjes moest gaan rijden! :P)

Maar zitten ze ook hier? Zijn er forumbewoners die pas na hun kindertijd of puberteit op het paard zijn geklommen? En hoe was dat?

Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, hij wil alleen zijn eigen mening kwijt. (Spreuken 18:2)


musiqolog
Berichten: 3310
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 22:36

Dank jullie wel mensen! Mijn eerste rijles zit er inmiddels op. Dat van die balans klopt wel: toen ik net op mijn paard zat, dacht ik dat ik de hele les zou blijven wankelen (viel mee!). Ik dorst ook nog niet goed uit het zadel te komen bij het lichtrijden (geen held...). Maar Iemkje en mijn instructrice (naamloos: privacy is ook wat waard :) ) zijn schatjes: altijd geduldig, altijd bereid om een klungel als ik gerust te stellen. :P Het zag er vast niet uit, maar dat geeft niet: ik heb er nog steeds heel veel zin in! Dank voor jullie bemoedigende woorden!

Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, hij wil alleen zijn eigen mening kwijt. (Spreuken 18:2)


musiqolog
Berichten: 3310
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-12 23:00

@Sonja: ja natuurlijk, het moet wel heel dramatisch verlopen als ik na één les al opgeef. :) Inmiddels mijn tweede les ook achter de rug, en vooruit: een klein beetje vooruitgang geboekt. Wat ik vandaag heb gedaan, komt in de buurt van lichtrijden. Balans is niet zo'n probleem meer, maar simpele dingen als op- en afstijgen blijven een beetje eng. Maar goed, ik zal stoppen met elke week een update te geven van hoe het ging. Eigenlijk zou ik er een blog over moeten bijhouden, "semi-kneus leert rijden" of zo. :P Misschien op mijn eigen site, die binnenkort in de lucht komt.

Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, hij wil alleen zijn eigen mening kwijt. (Spreuken 18:2)

musiqolog
Berichten: 3310
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-12 11:52

friends_f_e schreef:
Hetgeen ik het meeste mis is dat ik die zorgeloze ponytijd niet heb gehad.

Och, dat valt wel mee, denk ik. Bijna iedereen idealiseert zijn kindertijd. Toen ik voor mijn eerste rijles de manege opkwam, zei een klein meisje huilend dat ze niet meer op een bepaalde pony wilde galopperen, omdat dat nare beest haar rugpijn gaf. Die kinderen zijn anders bezig dan wij, maar ze hebben heus hun eigen problemen... :)

Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, hij wil alleen zijn eigen mening kwijt. (Spreuken 18:2)

musiqolog
Berichten: 3310
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-12 16:47

(Een soort necropost, maar ja...)
Vandaag had ik alweer mijn zesde privéles en echt grote sprongen voorwaarts maak ik niet, maar ik vind het godzijdank nog steeds leuk. Vandaag mocht ik (éíndelijk!) los, joepie!

Wat ik de afgelopen lessen erg moeilijk vond, was op alles tegelijk letten. Hakken naar beneden, bekken naar voren, schouders naar achteren, rustig neerkomen, teugels kort houden - als je het eenmaal kan gaat dat in één vloeiende beweging, maar nu moet nog op alles apart letten. En onderwijl ook nog been geven (meer dan eens, want echt gretig is het paard niet) en - vanaf vandaag - sturen met diagonale hulpen. Vergelijk het met leren fietsen: een klein kind vindt het ontzetten moeilijk om het ene been naar onder te doen als het andere naar boven gaat.

Verder merk ik dat 'mijn' paard - het dier waarop ik leer rijden - een beetje lui is. In het begin is dat heerlijk, zo'n ervaren knol die nergens van op of omkijkt, maar nu merk is hoeveel moeite het kost om haar in gang te houden, laat staan om haar te doen draven. De instructrice zit bijna aan één stuk door te klikken, en als ik het zelf moet doen, mag ik al blij zijn wanneer ze blijft lopen. Maar... het blijft een heel lief dier en een geweldige escapistische bezigheid!

Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, hij wil alleen zijn eigen mening kwijt. (Spreuken 18:2)

musiqolog
Berichten: 3310
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-12 17:11

Bagheera_206 schreef:
Ik heb vorige week mijn allereerste les op de manege gehad. :+

Wow, en toch al zo'n tijd actief hier?

Ik zie op je profiel dat je via de stoeterij van Lipica de paardenwereld ingekomen bent. Wat een droomroute zeg! Daar moet ik inderdaad ook nog eens heen.

En o ja: bedankt voor het tot leven wekken van mijn topic :p

Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, hij wil alleen zijn eigen mening kwijt. (Spreuken 18:2)

musiqolog
Berichten: 3310
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-13 21:08

(Na een lange afwezigheid): Joepie, mijn topic heeft afgelopen maand geleefd! :)

@Jankeke: Ja, weet je, het gaat niet zo goed nu... Ik ben namelijk eind augustus aan mijn schouder geopereerd en mag nu zeg weken mijn arm niet gebruiken. Dus ook zes weken niet rijden. Voeg daarbij dat ik tijdens de vakantie al vier weken niet gereden heb (maneges gaan dicht en ik heb uiteraard geen eigen paard) en je komt uit op minstens tien weken zonder paarden. Dat gaat je niet in de kouwe kleren zitten. :(

Ik ben ook wel bang dat ik het helemaal verleerd ben als ik in oktober (hopelijk dan al) weer mag. Normaal verleer je dat niet zo snel, maar wanneer je nog maar een jaar bezig bent, is tien weken erg lang.

(Sorry, dit moest ik even kwijt.)

Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, hij wil alleen zijn eigen mening kwijt. (Spreuken 18:2)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: rover_, xbkbx en 40 bezoekers