Stelling : veulen fokken

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:22

Peer_hvj schreef:
Degene die hun veulen op de markt zetten, hebben toch ook ooit in dat denk stadium gezeten?
Waarom zou de één het dan wel mogen en de ander niet?
Tegenwoordig wordt er zelfs al op veulens geboren voordat ze uberhaupt geboren zijn.
Opgebruiken dat gaat gewoon niet lukken, er zijn altijd mensen die er hun geld mee willen verdienen, of er een appeltje voor de dorst uit willen slaan (al zit dat er tegenwoordig niet meer in)
Als je dan toch een veulen wilt, waarom dan niet één van je eigen merrie? Een groot deel van het gedrag krijgt hij van haar mee en van de andere paarden die nabij zijn (ook een deel genetisch bepaald), zo weet je zeker dat het veulen geen verhaal heeft.

Er zijn zat mensen die het fijn vinden een veulen te fokken en die al voor het dekken weten dat het dier verkocht wordt. Mensen moeten gewoon ovewegen om of een goed kwalitatief en gezond veulen te fokken of durven inzien als de merrie simpelweg wat mankeert.
Ik fok dit jaar 1 veulen, wil niet al mn merries drachtig. voor die merrie heb ik 2 jaar geleden de hengst al uitgezocht. Merrie heeft een sterpredikaat behaald vorig jaar, hengst is opgenomen in het stamboek en is -tig x kampioen geweest. Beide pony's hebben een uitstekend karakter. En ik fok alleen wat ik zelf kan aanhouden. als er zich een koper aanbiedt voor een goede thuis prima, maar ze hoeven niet 'perse' weg.
Tussen dat overaanbod aan paarden op de markt zit ook een grote hoeveelheid rommel. Zonde, maar ik wil iets wat ik mooi vind en waar ik wat mee kan, als ik wat koop.

Kerstmuts

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie