Stelling : veulen fokken

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:17

Hier wordt af en toe een veulentje geboren. Zo ook dit jaar. Helaas is het een hengstveulen en daarom zal hij worden verkocht. Was het een merrieveulen, dan was hij voor 'eigen gebruik' geweest.

Ik denk dat je weldegelijk bij een dekking moet overwegen waar je het veulen gaat laten. Ik fok daarom mét papieren, met een goedgekeurde hengst en denk na bij de keuze van die hengst. Mocht verkoop niet lukken dan weet ik dat ik financieel gezien in staat ben om het veulen te laten opgroeien op mijn kosten. Ik fok ook met een merrie waarvan ik weet dat zij goed bewegende, gezonde, grote veulens brengt, waar in de markt nog altijd wel vraag naar is.

Het 'over-be-paard' zijn van de markt zie je toch vooral terug op de najaarsmarkten. Neem Zuidlaren. Maar kijk ook eens wat voor soort paarden daar staan. Zoiets moet je dus niet fokken, daar is geen vraag naar.

Wel ben ik van mening, dat een ieder die voor zichzelf eens een veulentje wil fokken, dat gewoon moet kunnen doen. Het is wel iets heel leuks om een keer mee te maken.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie