Helemaal zot als je manen wil trekken.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Helemaal zot als je manen wil trekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 17:24

Als je bij Isabelle manen wilt trekken word zij helemaal zot.Alsof er duizend dazen op haar zitten en dan begint ze je te stampen enzo.
Uiteindelijk was het die dag zo ver gekomen dat ik haar nergens meer kon aanraken omdat ze dan helemaal flipte.
Toen ben ik met haar gaan grazen.En uiteindelijk kon ik haar terug aanraken,overal,behalve haar manen.
Nu kan ik ze al gewoon terug kammen,maar vanaf dat ik een stukje manen vastneem(niet trekken,ook niet heel los) dan begint ze weer helemaal te flippen.

Heeft iemand enig idee wat hiervoor de reden kan zijn?En de oplossing?
Daarvoor denk ik zelf gewoon stapje voor stapje verder gaan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 17:28

Als je paard echt niet tegen manentrekken kan, dan zou ik dus niet trekken. Er wordt altijd beweerd dat het niet zeer doet, maar dat doet het dus gewoon wel. Jouw pony heeft pijn, en verweerd zich ertegen. Met een uitdunschaartje kun je de manen zo uitdunnen/inkorten alsof ze getrokken zijn.

En wat is er mis met mooi verzorgde lange manen? Ik vind het er heel stoer uitzien...

Cissi_D

Berichten: 1549
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 17:30

hmm zo ken ik er meer hoor. Ik heb een tijdje met een vriendin op een merrie gereden die het ook vreselijk vond. Maar ja, d'r manen zagen er niet meer uit. Toen hebben we haar vast gezet in stal. Ze vond het heerlijk als je haar op haar schoft kriebelde. Dus dat is die vriendin van mij toen gaan doen terwijl ik de manen ging trekken. Maar 't ging nog steeds niet gemakkelijk. Dat paard was 1.75m en wij iets in de 1.50 dus we konden er ook niet echt bij. Het laatste stukje is niet gelukt.

Een paar weken geleden zat ik naar Niño te kijken. Zijn baasje knipt zijn manen altijd omdat ze denkt dat je ze niet kan trekken bij hem. Dus ik dacht "dat wil ik weleens zien". Dus op de poetsplaats gezet en begonnen. Hij verzette zich wel maar tot ongeveer 3/4 ging het goed. Toen ben ik gaan rijden. Daarna lukt het meestal beter, dan laten die haren beter los geloof ik. Ik heb 'm toen in stal vastgezet, bij z'n voerbak en kuil in z'n voerbak gedaan. Hij was er nog steeds niet blij mee, maar ik ben gewoon rustig gebleven en doorgegaan en toen is het gelukt. Nu heeft ie mooie manen.... Veel succes ermee

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 17:30

Wat is een uitdunschaartje ?
En tja,Isabelle is manegepony,maar ik 'verzorg' haar(rijden als er geen lessen zijn,dingen zoals manen trekken,wat bijknippen etc).

En wat er mis is met lange manen?Tja,niks,maar als de 'grote baas',michel 'concourspony's' wil,dan moet dat.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 17:33

En Amina,misschien is dat wel een goed idee,ze vind het heerlijk als je met haar lip speelt,ze is ook nog jong.Door met haar lip te spelen kon je zelfs haar achterhand afspuiten(wat normaal écht niet gaat).
En kuil eten die pony's soms zelfs niet op,ze staan heel de dag in de wei, dus blijft er dikwijls nog kuil liggen.Zal eens een hoop wortels meenemen,dat kan toch geen kwaad.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 17:34

Een uitdunschaartje heeft bladen als een kam. Dus als je daarmee door de manen gaat wordt niet alles afgeknipt, maar alleen het gedeelte waar de bladen van de kam elkaar raken.

Wordt ook wel Efileerschaar genoemd. Ik ben het internet opgeweest voor een foto, maar kan er geen vinden...

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 18:17

Daar dacht ik ook al aan,ik noem dat een trekschaar Lachen .
maar dat is nu nog altijd moeilijk,omdat je gewoon als je haar manen vastneemt en ze dus vasthoudt,niet aait ofzo,dat ze dan helemaal flipt. Maar dat ben ik wel van plan.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 19:02

Mijn paard draait ook volledig door. ik heb laatst de schaar erin gezet Haha! coupe fjord geknipt van 4 cm tegen de tijd dat ik ga starten is het weer wat langer.

ItsMe

Berichten: 785
Geregistreerd: 14-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 19:59

Ja wij hebben ook zo'n schaartje. Ziet er gewoon uit als een klein metalen kammetje maar dan zit er een soort scheermesje binnen en.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 21:16

Hm bij ons op stal staat ook een merrie die het absoluut niet toelaat, de laatste keer heeft Vanda's haar manen gesneden met de praam op in de invoelbox. Toen was ze weer braaf maar zodra de praam afging werd het een draak.
Terwijl mijn merrie het heerlijk vindt.
Het verschilt heel erg per paard, maar bij die boven genoemde merrie is het niet vertouwd om het anders te doen.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 21:34

adriana schreef:
Toen was ze weer braaf maar zodra de praam afging werd het een draak.


Waarom trek je zo'n dier in vredesnaam de manen? Hoe moet het dier nog meer te kennen geven dat het manen trekken pijn doet? In dit geval, pijn gedaan heeft. Boos!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 22:41

Omdat het paard naar de keuring toe moest, en de manen waren veels te lang en het is voor een deel ook een gewoonte dat ze zo doet want we hebben we hebben ze gesneden zonder dat er getrek aan te pas kwam en als het echt pijn deed dan had ze met de praam op ook wel gek gedaan, maar toen gaf ze zich helemaal over.
Soms moet dat helaas.

Cissi_D

Berichten: 1549
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 22:41

Neem er ook gewoon de tijd voor hè, het hoeft niet per sé in één keer achter elkaar. Als het zo moeilijk gaat kan je het beter over een lange periode verdelen. Steeds een stukje, misschien dat dat werkt. Ziet er natuurlijk niet echt charmant uit als ze met half getrokken manen rond loopt maar het is beter dan dat er allemaal gestress bij komt kijken.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 22:45

Toen ze eenmaal de praam ophad was er niks meer aan de hand, je kan dan beter de praam opzetten dan idd nog meer gaan stressen.
En als je het in 1 x doet is het paard er van af, en anders dan blijf je aan de gang, en het was pure nood, bij josiane doe ik ze wel vaker, maar jiloma wil het gewoon niet, maar met de praam op wel.

darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 11:10

mijn pony heeft precies t zelfde gaat over de rooie als ik manen trek ik doe het tegenwoordig maar met zon mesje werkt ook wel goed

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 14:40

Mijn eerste pony was er ook heel vervelend mee. Ze begon echt te drammen dan. Ze drukte je helemaal tegen de muur enzo en je kon met geen mogeloijkheid dan verder gaan. Ik heb bij haar toen ook gewoon de praam gebruikt. Heb dat 2 keer gedaan ofzo en bij de mensen die haar nu hebben gaat het geloof ik altijd helemaal goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 14:44

Eerst rijden of longeren, zodat ze zweet, dan staan de porien meer open, en trekt het makkelijker. Dan gaan trekken, blijft ze lastig, gewoon de praam erop.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 14:56

Jeetje zeg, wat ben ik blij dat bij het stamboek van mijn paard geen getrokken manen komen te kijken. Daar mag gewoon de schaar erin, en desnoods laat je ze lang (Quarter Horse)

Een praam (en ik weet het, het is niet zielig, alleen een beetje druk op de bovenlip) zou ik voor het manen trekken toch echt niet gebruiken hoor. Ik ben beslist geen watje, maar alleen maar omdat wij getrokken manen mooi vinden (of omdat het zo hoort) bij het paard de praam erop vind ik tever gaan.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 15:58

Tja sorry, maar ik heb liever dat de merrie geen pijn heeft en ik gebruik dat ding alleen in nood gevallen.

En het maakt mij absoluut niet uit hoe de manen er uitzien alleen voor een keuring moet er toch er een stuk af als je er normale vlechtjes in wilt krijgen.
En als je de praam gebruikt komt er een verdovende stof vrij, dan vinden ze het niet meer zo erg.
Dat heb ik liever dan dat het anders kan aflopen.