tandarts is geweest

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-01 22:40

Tijdje geleden had ik een berichtje over de paardentandarts.
Hij is vandaag geweest voor Xantippe, Iowa en Pavarotti, het paard van de vrouw waar ik sta.
Xantippe hoeft pas echt nagekeken te worden als ik haar ga inrijden.
Want in de herfst/winter van haar 2de jaar gaat ze wisselen. Ze had nu niets, alleen een overbeet van haar voortanden.
Haar kiezen waren goed.
Is een overbeet trouwens erg?
Iowa had niks, die is vorig jaar al onder handen genomen, dus die vond hem maar niks.
Hij heet Hans Ruigrok en komt hier uit Schagen in de buurt.
Een hele beste tandarts! Hij doet ook de dravers bij Hugo Langeweg, die pikeur en trainer.
Ik was niks kwijt, service zei hij.
Dus dat was wel mooi!
Dus voor iedereen die zich afvraagt of hun jaarling moet nagekeken worden.
Als ze in de winter voor hun 3de jaar gaan wisselen en daarna naar laat kijken voor dat je ze gaat inrijden, komt alles goed. Zei hij!
Xantippe vond hem trouwens wel erg gaaf!
Ze was echt super braaf, had ik niet verwacht.
Hij zei al, een drukke dame!Met een flink koppie erop.
Wel leuk!

groetjes Linda

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 01:47

hoi een overbeet is niet echt ernstig. De kakan staan niet helemaal gelijk op elkaar. Zoals je misschien weet groeien de tanden van paarden door. als er dus geen tand boven zit zoals vij een overbeet dan groei die tand dus door. En kan eventueel in de kaak erboven groeien. Dit gebeurt ook me de tanden/kiezen in de bovenkaak. Die kies groeit daardoor richting keel. Mar als je het eens per jaar laat nakijken en laat vijlen is er geen enkel probleem.

Heel veel paarden hebben een over of onderbeet.

dit had ik geschreven op http://www.welshcob.nl/info_over/tandarts.php

Overbijt / onderbijt
Als de kiezen van de onderkaak ten opzichte van de bovenkaak iets te ver naar voren (of naar achteren) staan dan ontstaan de zogenoemde overbijt haken. De kies van de bovenkaak heeft geen kies er tegenover staan en dus zal deze niet afslijten. Deze groeit desnoods zover door dat het tandvlees ertegenover beschadigt en de mond niet meer goed dicht kan. Maar als je een overbijt vooraan hebt dan heb je achteraan (in de keel) een onderbijt. Deze kan het eten nagenoeg onmogelijk maken. En het paard veel pijn bezorgen. De haken kunnen in de keel snijden. Als je zelf je hoofd op de borst legt dan merk je dat je onderkaak naar voren gaat. Als een paard aan de teugel moet dan gebeurt hetzelfde. Als het paard last heeft van overbijt haken dan kan de onderkaak niet meer naar voren. Het aan de teugel rijden gaat dan ook niet. Hij zal of zijn hoofd in de lucht gooien om zich aan de druk te onttrekken of hij gaat achter deteugel lopen.