Arabieren liefhebbers?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

petrakolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 21:54

Beste stef, arabieren zijn van origine woestijnpaarden en in de woestijn is wit een hele goede schutkleur en kaatst het de warmte terug. De tweede meest voorkomende kleur is vos, de derde is de bruine en het meest zeldzame is de zwarte.
Beste laui, de schimmelkleur is dominant bij arabieren, d.w.z. dat een schimmel onder zijn witte kleur een andere kleur bij zich kan hebben (hij is dan fokonzuiver voor wit). Kruis je twee fokonzuivere schimmels met elkaar dan kun je een gewoon gekleurd veulen krijgen.
Oorspronkelijk hoort een arabier een klein, fijn gebouwd, maar ongelooflijk sterk paard te zijn. Het probleem met Europeanen is dat zij daar niet aan gewend zijn en liever grote "knollen" zien. Daardoor heb je een aantal stromingen binnen het arabisch ras gekregen: de Pools, Spaans, Russisch en Engels gefokte arabieren, die allemaal een heel stuk hoger en grover gebouwd zijn dan de oorspronkelijke zuiver egyptische arabier.
Mijn egyptenaartje meet "maar" 1.50!

petrakolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 19:56

Heike, de bovenste foto is een typisch voorbeeld van een amerikaans gefokte arabier, die hebben veel te lange neuzen gekregen, inderdaad niet erg fraai.
Het echte arabierenhoofd is klein en wigvormig met inderdaad de dish en een kleine bolling tussen de ogen. Maar zodra je dat gaat overdrijven is het geen gezicht.
Tja en wat betreft de maat van een paard, dat hangt denk ik ook af van hoeveel kracht je hebt. Door mijn reuma heb ik weinig kracht in mijn armen en heb ik bij een klein paard tenminste nog het idee dat ik er ook iets over te vertellen heb.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie