Heel slecht nieuws over mijn Babetje... UPDATE!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Heel slecht nieuws over mijn Babetje... UPDATE!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-02 10:39

Nou, dit wordt waarschijnlijk een heel verhaal, maar toch wil ik het graag met jullie delen, en zo kan ik gelijk even van me afschrijven....

Mijn bijrijdpaardje Babet (waar ik nu ruim een jaar vijf keer per week mee bezig ben) zat al een hele tijd niet goed in haar vel. We hadden heel wat rijtechnische problemen, die ik met geen mogelijkheid kon oplossen. Ze liep heel vreemd met haar rug, ze liep in een soort "komma", van voren liep ze heel kort, ze had overdreven veel moeite met buiging en stelling, al met al; niet goed dus. Ik heb maandenlang de eigenaar geprobeert te overtuigen van het feit dat er iets niet goed zat, maar helaas wilde hij daar niet naar luisteren. "Paardje loopt nog, dus er is niets aan de hand". Elke keer weer verzon hij weer een excuus waardoor hij dacht dat er niets aan de hand was. De laatste paar weken vond ik het echt niet meer fijn om te rijden, want ik had het idee dat ik haar ontzettend veel pijn deed, en dan is voor mij uiteraard de lol ervanaf. Op de manege waar ik les met haar had, had mijn instructeur ook al meerdere malen de eigenaar ervan geprobeerd te overtuigen dat ze niet in orde was, maar volgens de eigenaar had mijn instructeur geen verstand van zaken.

Zondag had ik een privéles geregeld bij iemand die een africhtingsstal heeft, met de hoop dat die instructeur heel overtuigend zou zeggen dat Babet niet in orde was. Met de trailer zijn we erheen gegaan. De eigenaar van Babet ging ook mee. Daar aangekomen zei de instructeur bij het opstijgen al te zien dat het niet goed zat. Na twee rondes door de bak riep hij al dat dit probleem niet door lessen of rijden op te lossen was. Hij heeft me nog wel een uurtje les gegeven, zodat hij precies kon zien waar de problemen zaten. De instructeur zag dat ze echt helemaal vast zat in haar rug, daardoor kon ze geen stelling geven of mooi buigen. Hij zei zelfs dat als ik echt doorgezet had en haar in galop oid tot stelling had gedwongen, dat ze dan omgevallen was. Al met al niet goed dus. Deze instructeur adviseerde ons om met haar naar de kliniek in Kesteren te gaan, om haar eens grondig te laten nakijken en om foto's te laten maken van haar rug. En wonder boven wonder; de eigenaar geloofde de man en maakte een afspraak bij de kliniek! Hij zei nog wel dat hij dacht dat zoiets wel met een keertje "kraken" op te lossen zou zijn, dus dat gaf alweer aan dat hij niet dacht dat het ook wel eens wat ernstiger zou kunnen zijn...

Gisteren zijn we naar de kliniek geweest. We hebben er vier uur lang rondgelopen, het ene onderzoek na het andere. Uiteindelijk zijn er ook nog foto's gemaakt van haar rug en haar onderbenen, en toen was het wachten op de uitslag. Nou, en die kwam er. We werden in een kametje geroepen waar de arts de foto's met ons wilde bespreken. Het is absoluut niet goed met haar. In het hoefkatrolmechanisme van haar voorvoeten, zijn meerdere haken te zien. Deze haken zitten op stukken bot die rond en zacht moeten zijn, dus die zijn enorm pijnlijk. Het is ook nog eens 4e graads, dus slechter kan niet... De pijn in haar rug is "gewoon" spierpijn, doordat ze door de pijn in haar benen, heel anders is gaan lopen, en daarmee heeft ze dus haar rug verkeerd gebruikt. Heel kort gezegd komt het erop neer dat hier niets aan te doen is, er valt niet te opereren oid. Je zou eventueel met zooltjes en medicijnen nog wat kunnen rijden, maar dat haalt de kwaal niet weg natuurlijk, en dat is ook niet eerlijk tegenover Babet. Die haken zitten er en blijven er zitten.

Ik ben echt helemaal kapot voor mijn gevoel. Het is nu even de vraag wat de eigenaar wil; Babet in de wei laten lopen totdat ze oud is (ze is nu zeven jaar) of de andere optie, en dat is om haar te laten inslapen. Ik weet niet of ze pijn heeft nu, maar in ieder geval heeft ze pijn als er inspanning van haar verwacht wordt. Ik voel me zo ontzettend verdrietig en boos en vanalles tegelijk; mijn meissie wordt nooit meer beter. Ik baal er zo ontzettend van dat de eigenaar niet eerder naar mij en al die anderen heeft geluisterd, dan had het Babet heel wat pijn bespaard. Ik ben de enige die met haar rijdt, de eigenaar rijdt zelf niet, dus ik weet zelf toch wel wat ik voel? Ik ben niet achterlijk!! In ieder geval voel ik me verschikkelijk, ik heb een jaar lang van alles van haar verlangd wat ze niet kon waarmaken, en ze heeft zo haar best voor me gedaan, keer op keer, maar ze kon het gewoonweg niet. Ik voel me echt verschrikkelijk k*t nu.....

Ik hoop dat jullie er iets van begrijpen en dat het niet een al te warrig verhaal is geworden... Ik ga zo de kliniek nog even bellen hoe deze afwijking nou precies heet, dan kan ik daar nog even het een en ander over op zoeken....

Liefs, Marieke
Laatst bijgewerkt door Marieke22 op 12-07-02 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:55

Ik heb hetzelfde probleem. Alleeen andere vorm van hoefkatrolproblemen. Mijn paard heeft 1 jaar rust op het weiland gehad en werd hier niet echt vrolijker van. Ook hier had ze pijn. Dat zag je gewoon. Ze was heel blij toen ze mee terug mocht en in haar neiuwe weiland bij mij in de buurt werd ze steds vrolijekr doordat ze aandacht kreeg en ook rustig aan weer ging werken. Helaas 2 weken geleden bleken er weer problemen te zijn. Vanmiddag slaapt ze in. Denk aan het belang van het paard en neit aan je eigen belang. Een mens gun je ook neit een elvenmet chronische pijn.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:59

Wat verschrikkelijk voor je Marieke!
Die arme Babet, wat moet ze nu? Verdrietig Ik hoop dat de eigenaar haar laat leven en op de wei zet, dat is toch het minste wat je voor dat dier kunt doen?
Of iemand zoeken die haar op kan vangen.
Haar in laten slapen lijkt me zo oneerlijk voor haar, ze lijkt me zo dapper!
Ik hoop dat de juiste beslissing genomen wordt...
Veel sterkte.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:06

een paard met zulke haken en zo'n hoge graad van kwaadaardigheid heeft ALTIJD pijn...
ik had een 4 jarige paardje,die had ook hoefkatrol(en spat)graad 2 en 3
hij had er ECHT last van.
hij is na een week afgemaakt...
ik wou mee,maar mijn moeder vondt mij te jong.(ik was toen 10 of 11)
ik heb hier nog veel verdriet van,maar ook een goed gevoel(hij was erg verwaarloosd,zeer slechte hoeven,heel bang en vooral erg boos....ik was de enige EN de 1ste die wat met hem kon doen...)dat hij bij ons nog is opgeknapt...
zorg wel dat het paard NOOIT,MAAR DAN OOK NOOIT aan de verzekering wordt meegegeven!dan gaan ze meestal op transport...je kunt hem/haar beter zelf wegbrengen,hoe hard dat ook is...
veel sterkte,en ik hoop dat de eigenaar een juiste keus maakt,voor jou EN voor het paard.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-02 11:15

Ik heb net nog even gebeld met de kliniek. In de computer staat dat Babet artrose en hoefkatrol 4e graads heeft aan beide voorbenen. Ik ga toch maar eens zoeken op internet, om te kijken in hoeverre ze daarvan pijn heeft als er niets met haar gedaan wordt....

Ik hoop natuurlijk ook dat de eigenaar haar op de wei laat oud worden, maar dat kan alleen als ze pijnloos is. Het moet wel paardwaardig blijven, dat besef ik me maar al te goed... maar het is ZO hard om te horen dit!!
En inderdaad Anneke, ze is heel erg dapper. Ik ben heel erg trots op mijn meissie, ze is zo lief geweest gister tijdens al die nare onderzoeken... Jeetje wat ben ik gek op haar, stom dat je je dat altijd extra realiseert als dit soort dingen aan het licht komen.... Ik kan haar echt niet missen hoor!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:17

Oh wat een rotverhaal om te lezen zeg! Heel veel sterkte!!! Hoop dat de eigenaar in dit geval juist handelt.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:33

wat erg zeg. ik hoop dat ze zonder werken geen pijn heeft dan kan ze lekker de wei op. niet leuk dat je dan niet meer kunt rijden, maar je schatje blijft dan wel leven en belangrijk dat ze een fij leven heeft.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:42

Ach jeetje wat ontzettend balen!
Ik begrijp dat je je daar heel rot over voelt, maar speur eens wat rond op bokt, er zijn hier meerdere mensen met paarden die ook hoefkatrol hebben in een ernstige vorm, zolang ze niet al te veel lijdt zal ik inderdaad eens gaan kijken of er nog mogelijkheden voor haar zijn.
Sterkte en succes!

Mellow

Berichten: 6467
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 12:22

veel sterkte.
jij kon er niks aan doen toch?
je hebt vaak genoeg gezegd dat er iets niet goed was de eigenaar deed er niks aan.
heel veel sterkte meid Lovers

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:13

Hoi!

Wat verschrikkelijk voor je zeg!!Heel erg veel sterkte gewenst!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 18:58

Verschrikkelijk! Ook helaas voor mij herkenbaar. Mijn 7 jarige paardje heeft ook HKO 4 doordat ie in z'n jeugd jarenlang zwaar ondervoedt is geweest. Gelukkig kwamen wij heel snel achter (op buigproeven is ie nog goed!) en gaat het met die van mij erg goed en (bijna) mag ie alles nog.

Ik hoop voor je dat de eigenaar (en jij) een goede beslissing maken. Jou paardje heeft (al) pijn, en helaas is het inderdaad niet te genezen. Heel erg veel sterkte en succes met de keuze.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 21:40

he meissie toch, wat ontzettend vervelend.
ik stuur morgen (het is nu woensdagavond en lees het nu) een mailtje naar je werk.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 00:25

Wat een vreselijk treurig verhaal. Zo'n jong paardje nog.

Als ik dit verhaal lees krijg ik juist het idee dat ze dankzij jou nu in de kliniek is geweest. Jij hoeft jezelf niets te verwijten? Jij hebt je best voor haar gedaan.
Het is te hopen dat ze nog pijnvrij in de wei kan, en op die manier nog kan genieten van het leven.

liset
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-01-02
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 01:18

Snel naar Antoine de Bodt.

Zie ook www.hoefkatrol.com

Beterschap gewenst voor het paard en vooral niet te snel opgeven.
Succes Liset

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-02 09:54

Ontzettend bedankt voor jullie lieve reacties. Doet me goed!

Het klopt inderdaad Percy, ik heb maanden mijn best gedaan om duidelijk te maken dat Babet niet in orde was, maar helaas wilde haar eigenaar dat niet inzien. Hij is van de generatie "als een paardje loopt, dan is het goed". Want lopen deed ze wel, ze deed haar uiterste best voor mij onder het zadel, en voor haar eigenaar voor de kar. De schat....

Maar goed; ik ben gisteravond met mijn neus in de boeken gedoken, en heb heel veel gelezen over hoefkatrol en atrose, en wat de mogelijkheden zijn. Duidelijk is in ieder geval wel dat het hier om een behoorlijk ernstige afwijking gaat, en dat een en ander niet zomaar op te lossen is.... Met eventueel speciaal beslag en medicijnen zou er eventueel wat verbetering kunnen optreden, maar dit heeft waarschijnlijk geen langdurig effect, en de kwaal (lees: de haken op haar botten) blijven er zitten. De vraag is dus of je dit je paard aan wil doen. En op die vraag moet Jan een antwoord geven. Ikzelf zou het liefste zien dat hij haar op het weiland laat staan, mits ze pijnloos door het leven gaat natuurlijk. Als ze al pijn lijdt zonder dat ze werk hoeft te verrichten, dan is dat niet meer paardwaardig. Ik ben er dan ook heel erg mee eens dat je een paard dat niet aan kan doen....

Antoine de Bodt ken ik wel, ik ben in april dit jaar al eens naar een clinic van hem geweest (als toeschouwer, dus zonder Babet). Is inderdaad wonderbaarlijk wat die man doet, echt heel bijzonder. Toch heb ik het idee dat wanneer er hoefkatrol factor 4 plus artrose wordt vastgesteld, hij daar niets aan kan veranderen. Die haken zitten er, en gaan niet weg door een andere / betere manier van rijden. Proberen kan natuurlijk altijd, maar zo'n man haalt de oorzaak niet weg natuurlijk....

Vanavond ga ik met de kopieën van de artikels naar ze toe, en probeer ik ze ervan te overtuigen geen overhaaste beslissingen te nemen, maar eerst eens te kijken of er nog iets geprobeerd kan worden.

Ik houd jullie op de hoogte!

Groeten, Marieke

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 15:36

Ik heb je verhaal gelezen en kan me voorstellen dat je je erg poedersuiker voelt. Wat ik je nog wel even wil zeggen is: ze is nog jong en waarschijnlijk is op dit moment de ontstekingsreactie in volle gang. Je ziet wel eens dat als het een tijdje rust krijgt en de ontsteking is tot stilstaand gebracht de paarden veel minder/geen last hebben. Ik hoop voor je dat het bij Babet ook zo is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 16:24

je kunt het paard altijd op pijnstillers zetten of zenuwsnedes doen. Dat zijn je enige opties. De laatste, meest humane optie is gewoon de slacht. WAnt van op de wei zetten wordt dit paard niet beter. Je moet blijven trainen met pijnstillers, maar als je het paard op de wei zet zal hij waarschijnlijk over een half jaar al niet meer in staat zijn om ook maar een stap te verzetten.

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 17:43

he wat vreselijk zeg Scheve mond
hopelijk kan ze zonder pijn op de wei genieten...

en tis heel goed van je dat je naar je gevoel geluisterd hebt en ben blij dat de eigenaar uiteindelijk ook inzag dat er iets niet goed was..

nou heel veel sterkte!!

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

UPDATE!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-02 10:45

Gisteravond ben ik naar de eigenaars van Babet geweest, met een stapel leesvoer (kopieën van boeken over het paardenbeen etc.) onder de arm. Toen ik binnenkwam zei de eigenaar al "we doen haar niet weg".... Ik gelijk helemaal gelukkig! Zucht..... wat ontzettend fijn dat ze haar niet plotsklaps naar de slager brengen.....

Maar goed, we hebben er uitgebreid over gesproken, en ze willen er alles aan gaan doen om te proberen dat Babet nog wat recreatief kan lopen. Dus... de smid komt dit weekend en legt er speciaal beslag onder (ijzers met zooltjes of egg-bars) en er worden medicijnen gehaald zodat haar slijmbeurs weer wat toeneemt. Ook zal er een medicijn gegeven worden tegen (of tegen vermeerdering van) artrose. Uiteraard blijft het altijd oppassen geblazen, en we kunnen uiteraard niet meer met haar doen wat we met haar deden, maar dat geeft niet. Er is natuurlijk ook altijd nog een kans dat het helemaal niet gaat, maar dan hebben we het iig geprobeerd....

We hebben afgesproken dat we de komende maanden niet rijden, omdat ze ook behoorlijk last van haar rug heeft (doordat ze verkeerd is gaan lopen door de pijn, heeft ze in haar hele rug en achterhand spierpijn). Dus lekker met haar tutten, en in stap en af en toe een drafje aan de longe laten lopen om haar rug weer wat soepeler te krijgen. Als dat wat beter gaat, kan ik weer eens proberen een stukje te gaan rijden. Ook zorgen de eigenaars voor een rijbak, ze gaan een stuk weiland daarvoor opofferen, er komt een omheining en zand, EINDELIJK. Een paard met HKO 4 en artrose moet je niet in een ongelijk weiland laten lopen... dat hebben ze goed in de gaten gelukkig.

Ik was al helemaal voorbereid op dat ze zouden zeggen dat ze haar weg wilden brengen, want, gezien hun hele aanpak in deze, had ik echt niet gedacht dat ze dit allemaal wilden proberen. Goed hoor, ik ben heel erg blij. Natuurlijk is het nog steeds heel erg dat ze dez afwijking heeft, maar als ze kan blijven, en we zorgen ervoor dat ze nog een beetje lekker kan lopen, dan vind ik het al heel wat!

Alles zal overigens in overleg met de VA gaan. Vandaag wordt overlegd welke medicijnen gebruikt zullen worden, en welk beslag het beste voor haar is.

We zijn er nog lang niet natuurlijk, maar dit is toch nog een beetje goed nieuws...... Ze blijft in ieder geval!!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 10:55

Hè, das een meevaller voor je. Ik hoop dat alles aanslaat en dat Babet nog een groot aantal jaren pijnvrij door je bereden kan worden. Het is het proberen waard, haar wegbrengen kan altijd nog....

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 11:52

Wat veel gebeurdt bij dit soort acute ontstekingen is inspuiten van de gewrichten. Dit remt de acute ontsteking. Om een ontsteking helemaal te laaten verdwijnen zonder rest verschijnselen ben je misschien wel 6 tot 9 maanden bezig. Daarna heb je door dat er geen belasting isvaak al veel verbetering. Met zulke haken, kan de pees gaan rafelen en op den duur gaan scheuren. Geef je pijnstillers dan onderdruk je de pijn en weet je ook niet hoe de pees ervoor staat. Buitenrijden kan bij elke misstap tot problemen leiden. Buiten si de grond ongelijk. Succes en denk vooral aan het paard en niet aan jezelf.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-02 12:14

Belker schreef:
Succes en denk vooral aan het paard en niet aan jezelf.


Ik geloof dat ik toch wel vaak genoeg heb aangegeven dat we alles willen proberen MITS het paard geen pijn heeft!
Alles gaat onder begeleiding van de VA, dus als hij denkt dat het onbegonnen werk is, dan had hij dat wel gezegd, of dan zal hij het nog wel zeggen. Ik ben juist blij dat er niet zonder na te denken een paard naar de slager wordt gebracht, die wellicht best nog een leuke toekomst zou kunnen hebben. En staat er ook niet dat we haar de komende maanden met rust laten?

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 10:16

Pfff...zat hier met tranen in mijn ogen! Wat een verhaal! Ik ken het wel, zo voelde ik me ook toen ik te horen kreeg dat Wenga hoefkanker had. Dan stort alles in. Maar als er dan toch iets aan gedaan kan worden, krijg je zo veel hoop! En dat geeft je weer moed en sterkte om je paardje weer helemaal beter te laten worden.
Veel succes met Babet en hou je ons op de hoogte?