paarden op een manege

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 11:27

Ik weet niet hoe groot dat hok is waar die 8 paarden in lopen ?? Maar als het een loop stal is vind ik het prima ze kunnen dan lopen en hebben sociaal contact.

Hoe een manege het ook doet het is toch altijd verkeerd. Als de paarden binnen staan moeten ze naar buiten. Staan ze buiten met een onweersbui is het ook niet goed. WAT WILLEN WE NU ??

Ga eens in de schoenen van die manege eigenaar staan en neem die verantwoordelijkheid en doe het een jaar in jaar uit met wind het weer. Kijken of je het beter kan en vooral OF JE HET VOLHOUDT. Het is zo gemakkelijk om te zeggen dat een manege het verkeerd doet maar kijk ook eens naar de andere kant.

Ik sta nu al 10 jaar op een grote stal en de afgelopen jaren is er veel veranderd naar mijn ogen positief richting de paarden. Maar als er van die dagjes mensen komen zien ze een dingen die niet goed zijn. Tjaa ze hadden het eerder moeten zien. Wat ik wel eens uit de verhalen van de eigenaar begrijp is dat het vaak aan de ruiters ligt. Ze rijden de pluren de zadels op de grond laten het liggen halen de natte dekjes niet onder het zadel vandaan. Spoelen het bit niet af en pluren het beest zo op stal zonder beloning of aaitje of nog een lekkere naborstel beurt. Schijnbaar moet er een iemand in dienst zijn om achter iedereen aan te lopen en alles op te ruimen. Nee de mensen willen een uur hobbelen en dan snel weer naar huis. Dit zijn dus ook de mensen die het ideale beeld van paardrijden hebben en dus ook de verantwoordelijkheid niet aan kan in mijn ogen dan. Dit verhaal kreeg ik te horen toen ik eens mij de eigenaar van mijn stal praatte dus wie is hier nu de boeman. Dit verhaal hoor ik niet alleen bij ons maar ook op andere maneges.

Van mij mogen paarden in stans en loopstallen staan ALS ze er maar goed bijstaan. Zelfs 2 kleine (shets) pony´s in een paarden stal heb ik geen problemen mee als ze maar goed voer en kuil krijgen en genoeg beweging.

Ik zou het een keer leuk vinden als een manege eigenaar eens hier zijn verhaal neer kon zetten. We kraken ze allemaal maar af zonder dat er de andere party horen. Dat is toch niet eerlijk of wel??

Sorry wil je topic niet afzeiken maar als je gaat zoeken zijn er al veel van dit soort topics geweest. Er mag ook wel eens iemand voor de manege eigenaar opkomen want die is wel degene die zorgt dat je op een rug kan zitten een keer per week Verdrietig

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 12:50

Ik heb je topic heel goed begrepen maar wat in jouw ogen verkeerd is is in een andermans ogen prima of perfect. Zo werkt het nu eenmaal. Dat is ook wat ik bedoelde net in mijn tekst.
En slechte dingen gebeuren op IEDERE manege en niet op een paar. Tuurlijk MOET er iemand rondlopen die helpt en de boel in de gaten houden alleen heb je tegen woordigbadmeesters of schoolmeesters nodig om alles in de gaten te houden en niet meer gewoon iemand. Lesgeven MOET ook door iemand gedaan worden met papieren allen blijkt in werkelijkheid het behoorlijk tegen te vallen.

Ik heb altijd een dubbel gevoel als ik de manege test lees in de bit. Het is namelijk een moment opname en dat is niet helemaal eerlijk. De ene dag ben ik ook vrolijker dan de andere en de andere dag zijn de stallen ook netter als de andere. Als je zo'n test doet doe het dan een paar keer zodat je pas echt een mening kan hebben. Terwijl ze misschien de dagen daarvoor prima deden. Als ik iemand voor het eerst spreek kan ik erna ook maar een beperkte mening geven van die persoon waarom ik ken hem daarvoor niet goed genoeg.

Iedere manegehouders die begint heeft een ideaal beeld van het houden ervan alleen valt het in werkelijk altijd erg tegen en daarom zeg ik ook ga zelf eens in die schoenen staan. En idd als mensen niet genoeg geld hebben moeten ze niet beginnen maar dat denk jij en dat denk ik maar een ander misschien niet. Je kan iemand met papieren en wat geld niet tegenhouden een bedrijft te beginnen. Iedereen begint klein en niet ruim en zodra het beter gaat ga je langzaam veranderen en verbeteren. Zo ging het ook bij ons. En die bestonden vorig jaar 30 jaar.

Dat van die loopstal wat is klein voor jouw en wat is volgens de wet of richtlijnen voldoende?? Als je dat niet weet kan je eigenlijk niet oordelen en dat is nu juist iedere keer het probleem. In een loop stal moeten ze kunnen lopen en juist niet rennen dan lopen juist gevaar op elkaar te beschadigen of door te vallen omdat de bodems toch vaak wat vocht zijn van urine. De ruimte moet zo zijn dat ze kunnen bewegen maar niet gek doen. Ik val je niet aan ik geef alleen aan de de meningen hierin zooooooo verschrikkelijk verschillen dat dit eigenlijk geen discussie kan zijn.

Mijn paard gaat niet het land op omdat hij gewoon een gevaar voor zichtzelf is. Iedereen mag zeggen en denken wat die ervan wilt. maar ik heb gekozen voor zijn en mijn belang helaas zie ik teveelpaarden met blessures het weiland uit komen. We hebben geen paddock omdat we daarvoor teveel pensionpaarden hebben. Maar hij is altijd vrolijk en gezond wil altijd werken en is nooit ziek. Blessures heeft hij ook zelden en ik grijp snel genoeg in al shet misgaat. Als je vind dat mijn paard zielig is moet je maar komen kijken want hij is NIET zielig. Je bent hier net op bokt maar ik denk dat mening bokker kan zeggen hoe mijn paard is. Ik kom iedere avond en dan is hij zeker 3 tot 4 uur uit zijn stal. Denk dat dat bij veel stallen anders is.

Als opmerking daarop weet ik dat in de omgeving Utrecht het erg lastig is een goede stal met weidemogelijkheden te krijgen en dat zeker als je ze apart wilt hebben. Laten we zeggen het is bijna onmogelijk. Ik heb dus gekozen voor goede stallen en geode controle en trainings mogelijkheden.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 13:06

Germie je zegt het idd goed. Ik denk dat veel mensen niet begrijpen en snappen hoeveel tijd en geld het kost om de boel draaiende te houden. Jullie hebben mazzel met vrijwilligers maar in sommige gebieden is het echt anders en doet niemand iets zonder er wat tegenover te zien.

In de winter gaan de paarden bij ons ook niet naar buiten puur omdat het land er niet voor geschikt is. Ze lopen bijna allemaal gemiddeld 2 uur per dag. Mochten er idd paarden tussen zitten die niet 100% kijken ze het nog ff aan en anders gaat hij terug op stal. Helaas wordt hij dan al snel vergeten en zijn sommige manegeklanten zo leuk en goed om met ze te gaan wandelen. Mochten de paarden in de winter te vrolijk worden worden ze ff losgelaten in de binnenbak zodat ze wat energie kwijt kunnen. Je kan namelijk niet verwachten dat manegehouders hun weiland kapot laten lopen het hele jaar door.

In de zomer kunnen ze opladen ze hebben dan vaak wat meer rust en lopen veel op het land. Ook zij hebben vakantie. Helaas was er vorig jaar een topic dat iemand het zielig vond dat ze buiten liepen met onweer. Ze vonden dat de eigenaar naar buiten moest om ze binnen te halen. Nou ja ik ga me leven ook niet op het spel zetten om ze binnen te halen. Als je kijkt hoeveel paarden er rondlopen en hoe vaak die instaal is het echt helemaal NIETS. Leuk is anders maar als het echt voorspelt was waren ze wel binnengebleven.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 14:26

Sonja schreef:
Natascha, in the perfect world heb je volledig gelijk. Het zou prachtig zijn als alle paarden elke dag een aantal uren weidegang kregen, met soortgenoten, en ze allemaal een geweldige baas hadden die nooit chagerijnig was, keigoed kon rijden, en helemaal leip was van z'n beestje. Maar ja, in the perfect world hoef ik ook niet voor dag en dauw op om de file in te gaan, krijg ik geen nare blauwe enveloppen in de bus, en vind iedereen me aardig en lief, en ik de anderen ook.

Realiteit is gewoon dat tijd, ruimte en kapitaal schaars zijn. Dus mensen nemen niet de tijd om zich te binden aan een eigen paard, maar willen effe snel een uurtje op een manege hobbelen om toch een beetje aan hun trekken te komen.
Veel maneges hebben geen land, omdat dat niet in het bestemmingsplan past, of omdat ze stomweg ingebouwd zijn, of om reden 3.
Reden 3 is het ontbreken van kapitaal: Niet iedereen kan (en wil) een eigen paard kopen. Niet elke manege kan ook nog land aanschaffen, etc.
(en al heeft een manege land en brengen ze de paarden daar voor een paar maanden heen, dan is er wel weer een Bokker te vinden die gaat zeuren dat het paard niet goed op de wagen gezet wordt voor het transport Frusty Of omdat 't zo zielig is dat ze met weer en wind buiten lopen...)


Misschien is het wel leuk om ook jou een nadenkertje terug te geven binnen dit topic of elders:
Ik vind het wel tekenend dat je meteen onder je eigen bericht zet hoe JOUW paard het wel heeft, bijvoorbeeld met z'n dagelijkse weidegang van 8 uur. Niemand ter wereld doet het nl. zo goed en geweldig als een heleboel mensen die je hier op Bokt treft. Die verzorgen hun paard het allerbest, zijn zooooo bescheiden, weten ALLES over laden, over rijden, etc. etc.
Zeg nou es eerlijk, waar ontbreekt het jouw paard eigenlijk allemaal aan?


Sonja goed geschreven ik ben het helemaal met je eens. En Percy ik ben blij dat je zelf als iemand die paarden achter het huis heeft ook beseft dat het een hoop werk is.

Aan al die mensen die denken het beter te weten hoe een manege te runnen lees dit stuk hierboven nog eens en denk eens na.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 15:55

Ik had niet anders verwacht dat we zo'n reactie zouden krijgen. Jamylover wanneer ga jij even voor een paar maanden op een manege werken dan zal je wel wakker worden. En dan bedoel ik niet allen rijden maar ook rekening betalen en mest stappelen enz...

Je bent 13 jaar weet je wel wat stallen kosten en onderhoud voor een paard en nog iets de grond waar ze op lopen. paarden zijn niet zielig omdat ze in een stand staan of een klein stalletje. Zolang ze genoeg beweging en voer krijgen en de stal redelijk schoon is.

Lees het stuk van Sonja eens en wordt dan wakker en heb wat respect voor de manegeeigenaar en ipv te zeuren steek je handen uit je mouwen en help mee.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:14

Misschien is dit ook wel een TE heftig topic om mee te beginnen. Er zijn hier veel mensen die ieder hun paard anders houden en het in hunogen goed doen. Denk dat dat het belangrijkste is.

Je hebt paardemensen en mensen die paarden hebben. Vooral de laatste groep is volgens mijn stalhouder zeeeeeer gevaarlijk omdat ze niet echt weten wat ze gekocht hebben.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 08:19

Cassole schreef:
Het eigen paard wordt gehouden voornamelijk voor het plezier van de eigenaar.


Dit is een leuk punt ze worden idd gehouden voor het pleizer van de eigenaar en niet altijd voor het paard. Veel mensen kopen uit stoerheid een paard en denken als ze er 4x per week op rijden dat dat wel genoeg is en de rest gooien hem een beetje los enz... en dan worden ze boos als hij niet lekker loopt. Omdat ze dan op een gegeven moment geen zinmeer hebben laten jan en alleman er maar op rijden want het kost toch aardig wat tijd. Dit zijn dingen die ik om me heen gezien heb. Nu vraag ik me af wie heeft het slechter het manege paard wat iedere dag 1 a 2 uurtjes loopt of dat pension paard wat maar moet afwachten wat er vandaag gaat gebeuren of dat hij blijft staan. Het nadeel is dat men tegenwoordig al voor een simpel bedrag een paard kan kopen en mensen zijn bereid het te doen en merken pas later dat het veel werk en verantwoordelijkheid is. Sneu voor hetpaard maar zo gaat het in de werkelijkheid. Bedenk me nu dat aardig van dit soort paarden dan maar in de manegeles lopen omdat ze zo verknalt zijn dat ze als prive paard niet meer geschrikt zijn.

Jamylover:
Zoals jij het zegt zijn ook een hoop maneges begonnen maar in werkelijkheid liggen de zaken helaas anders. Het is gewoon een bedrijf opstarten en je bent afhankelijk van de mensen en paarden. Als er geen mensen komen die willen rijden kan je ze eigenlijk geen mooie stallen geven. Vaak beginnen maneges met oud spul puur omdat alles gewoon te duur is. En dan langzaam in de loop van de jaren verbeteren ze het. Zo ging het ook bij ons eerst stonden ze in een oude schuur dicht op elkaar maar wel droog en redelijk schoon. Ze wilde dat eigenlijk allang vervangen alleen de gemeente deed moeilijk gevolg: ze hebben zeker 5 jaar moeten vechten om een accoord te krijgen op het nieuwe gebouw. Dus het lang niet aan de eigenaar dat ze geen mooiere en fijnere boxen kregen maar aan de gemeente. Zo kunnen er tal van redenen zijn waarom een manege er niet goed uit ziet en vaak is het toch buiten de schuld van de eigenaar om. Jij kan niet vanachter je pc zeggen wat de reden is waarom en manege slecht is. En het gaat jouw ook verder weinig aan WAAROM het slecht is. Ik ga er altijd van uit dat een manegeeigenaar het goed wil doen alleen dat ze met hun handen gebonden zijn. Tuurlijk er zijn altijd rotte peren maar die vallen vanzelf door de mand.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ArtHorse, Dartel, journee en 34 bezoekers