Australian Stocksaddle gekocht!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Australian Stocksaddle gekocht!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-02 19:59

Ik ban vandaag met marc naar Urk geweest. We waren allebei een dagje vrij, en hebben eerst gewinkeld in Zwolle. Toen zaten we al zo'n eind in de richting... IK heb eerst gebeld. Er werd gevraagd waarnaar ik op zoek was. Iets van een westernzadel dus. Waar ik in elk geval lange ritten mee kon rijden. Daar hadden ze nog wel keus in.
Op naar Urk dus. Het was vrij makkelijk te vinden, maar niet helemaal naar verwachting. Ik dacht namelijk een grote loods te vinden waar ze dus gigantisch veel zadels zouden hebben. Het bleek echter gewoon bij een woonhuis te zijn en dan in de schuur. Er lagen heel wat zadels, gewoon op veilingkratten en in dozen. Keus te over, dat wel.
De eigenaresse vroeg om wat voor paard het ging (vrij breed met een duidelijke schoft) en vertelde welke zadels mogelijk in aanmerking kwam en welke sowieso niet (te breed, te smal enzo). Vervolgens werd het passen. Eerst heb ik een aantal westernzadels geprobeert, maar oh, wat mis je dan steun onder de knien. Tsja, ik ben nou eenmaal een engels zadel gewend. Vervolgens liet ze me 2 stocksaddles proberen. Na de lekkerste daarvan meteen weer het lekkerste westernzadel. Ik was verkocht! Het zadel staat op www.zadelmarkt.nl onder Australian, het is de Buffalo Eis 130. Handgemaakt uit Australie. Leer ziet er prima uit, mooi versierd. Op naar huis.
Zodra we thuis waren meteen in rijkleren gestoken en naar Des. Ze wou maar watgraag uit het land, verwachte natuurlijk lekker te eten. Viel dat effe tegen! Het zadel leek eerst vrij hoog te liggen (zonder dekje). Vervolgens heb ik het met een bontsjabrakje geprobeert, dat was helaas niet zo'n succes, omdat die net te klein was, en de achterkant van het zadel niet ondersteunde, dat wipte erg met draven. Er maar weer af en het sjabrakje eronder weg. Zadel op de blote rug, en nogmaals proberen. Aangesingeld, erop gestapt (erg hoge achterboom!). Dat zat al een stuk beter, maar hij ligt dan toch wel vrij dicht op de schoft, wel zeker 2 vingers vrijheid, dus volgens mij wel genoeg. Aan weerszijden van de schoft lijkt hij wel iets smal, hoewel hij aan de ene kant van de schoft meer vrijheid had als aan de andere kant. Zou dat van de doos kunnen komen?
Ik wil het zondag nog eens rustig proberen, en danm met een deken eronder die groot genoeg is, en als het effe kan met droog weer (het plensde nu flink). Ik hoop wel dat ie goed past, anders moeten we volgende week weer terug...

Hebben jullie nog suggesties waarop ik moet letten of ie goed past?

hobbelheks

Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 20:16

he laat je evben weten hoe het bevalt, ben altijd erg nieuwsgierig naar verschillende type van zadels.
Ik hoop dat het wat wordt en dat het toch goed blijkt te passen succes ermee!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 21:12

Laat wel een deskundige kijken naar de ligging van het zadel hoor. Je kan zooooo veel problemen krijgen als het niet helemaal goed ligt, helemaal op lange tochten. Je hebt het al over 'klapperen', en dat klinkt mij heel eng in de oren.
Persoonlijk zou ik daarom ook nooit daar een zadel kopen. Kwaliteit en pasvorm gaat boven alles.

Maar goed; veel plezier met je zadel en je tochten!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 21:46

Ik krijg al de twijfels of jou zadel wel past, ten eerste begon je al met kijken of het met een sjabrak beter lag.
Een zadel moet bloot op de rug gepast worden. Een sjabrak is er voor 99% om je zadel tegen zweet te beschermen.
Als je aan de ene kant meer ruimte hebt dan aan de andere kant lijkt me dat de boom scheef is.
Klappen met de achterkant is zowieso een teken dat het niet goed ligt.
Ik ben er voor 99% van overtuigd dat het zadel niet past.
Waarom laat je niet gewoon een speciaal zaak komen die de hele dag de tijd voor je hebben om een geschikt zadel te vinden.
Laat je nou alsjeblieft niet overhalen omdat het daar zo goedkoop is.
Wat ik heb gehoord is dat je je zadel alleen kunt inruilen tegen een ander, erg fijn als er verder niks past.
The Horsemanoutfitter verkoopt ook stockzadels, goede kwaliteit en wordt gepast.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-02 08:12

Nee, je hebt me verkeerd begrepen. Allereerst heb ik hem los gepast. De schoft en de ruggengraat lagen mooi vrij. Vervoilgens heb ik hem met een bonsjabrakje gepast, maar doordat die net te kort was, en dus de kussens op de achterkant maar half ondersteunden klapperde het zadel. Toen heb ik dus het sjabrak er onderweg gehaald en het zadel gewoon op de blote rug gepast. En er zo mee gereden. Het klapperen was toen over!

Zondag ga ik nog eens in de herkansing met passen. En dan eerst weer zonder pad, en vervoilgens met westernpad. En dan ook een stukje naar buiten om te kijken of ie werkelijk zo prettig zit en blijft liggen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 08:50

Voor welke kleur ben je gegaan?

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 10:27

heb je 17 inch of 18 inch?
Ik heb ook zo'n zadel en ze zijn wel vrij smal hoor. Heb je de boom en de kussens wel bekeken voordat je het kocht? Er kan een scheef zadel tussenzitten, en ook kan het leer niet overal even goed zijn. Ik heb zelf ook zo'n zadel uit Urk.
Ik heb wel 4 zadels in m'n handen gehad, de 1 had hier iets wat net niet goed was afgewerkt ,de ander daar wat enz. De kwaliteit is niet slecht, dsu dat is het probleem niet, maar het moet wel passen. En die stockzadels zijn vrij smal. Ik denk niet dat ze op tinkers passen (al beweren ze in Urk van wel.)
Mijn zadel bevalt goed, helaas is de pony waar ik het voor gebruikte verkocht. (nu heb ik het laatst geprobeerd op een andere e-pony, leek wel te passen, maar ben er nog niet 100% over uit, is toch erg smal).
Verder waren de stijgbeugelriemen te kort voor mijn lange stelten. Maar dat vind ik ook niet erg, rij liever met gewone beugels.

En dat jouw zadel in australie gemaakt zou zijn, geloof het maar niet hoor. Allemaal spul uit India van het 'merk' 'Ruskh' ofzo. Dit zegt niet dat het slecht spul is, maar geen topkwaliteit.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-02 20:49

Deze is vrij breed hoor, in elk geval een van de breedste die ze hadden (hoewel, er lag er nog een.... geschikt voor een moddervette fjord, als je begrijpt wat ik bedoel.
Deze ziet er qua afwerking prima uit. Ook de kussens zijn mooi gelijk (je had me van te voren immers gewaarschuwd). Ook de beugelriemen zijn prima, eerder te lang als te kort. Dit zadel komt overeen met een 18 inch zadel. Hij is lichtbruin met donkerbruin.
Dat ie uit India komt maakt me verder niet zoveel uit, heb verder nergens een merkje kunnen ontdekken, en de stiksels zijn prima, en als ie prima past en lekker zit is dat het belangrijkste!

Germie: welke heb jij, staat ie nog op hun site? Enne, wat voor dekje heb jij eronder? Ben vanmiddag nog naar de Hippo geweest, maar die had verder totaal geen dekjes. Ga denk ik morgen naar Eesergroen, daar zit een zaakje die volgens mijn collega keuze te over heeft!