Privéles - pure ontspanning!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 10:46

Ik heb het ook op diverse manieren van diverse instructeurs geleerd en af en toe weet ik het ook niet meer... Huilen

Ik leerde dat je nageven alleen vraagt met je binnenteugel, later leerde ik dat een paard natuurlijk op twee teugels na moet geven dus dat je met twee handen moet vragen. Nu heb ik een instructrice die me weer zegt dat ik alleen met mijn binnenhand mag vragen en verder zoveel mogelijk op mijn buitenteugel moet rijden...

Wat ik nu dus doe is een mengsel. Ik probeer Toon zoveel mogelijk op twee teugels te rijden en met mijn gewicht te sturen, waardoor automatisch de buitenteugel tegen de hals komt en de binnenteugel van de hals afgaat en de richting aangeeft. Nageven vraag ik met twee handen. Ik heb wel gemerkt dat toon het beter doet als ik niet teveel met mijn binnenhand doe. Op het moment dat ik echt goed ontspan met mijn binnenhand loopt hij minder snel weg over de buitenschouder.

Als je Anky of Arjen teeuwissen hoort doen zij ook niet ingewikkeld: been is gas en hand is ho. Er zijn complete theorieen over de hulpen en in welke volgorde je ze moet geven, maar deze twee ruiters (ik noem er maar even twee, er zullen er vast wel meer zijn) houden het zo simpel mogelijk en verbazen zich ook vaak over het ingewikkelde gedoe van de meeste ruiters, die dat helaas zo geleerd hebben en dus niet beter weten.

Dus: hou je paard opgesloten tussen twee benen en twee teugels. Denk ik Verward

Groetjes Mieke


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 13:41

Ja, das waar. Maar de vraag van Kitty ging specifiek over het gebruik van je binnenhand. Zij moest haar paard op de rechte lijn constant wat naar binnen stellen, lijkt me niet goed of het moet een speciale doelgerichte oefening zijn. Maar dan had Kitty wel geweten waarom ze dat moest doen, toch?

Om scheefheid te corrigeren zijn er inderdaad vaak met 1 teugel en 1 been meer acties nodig.

Maar het blijft natuurlijk vreemd om nageeflijkheid alleen te vragen met je binnenteugel! En tempo controle alleen met je buitenteugel. Voordat een paard dat allemaal snapt en uit elkaar houdt!

Als toon terug moet komen in tempo doe ik dat eigenlijk alleen op mijn zit, ik sluit pas mijn beide handen als hij niet voldoende reageert of als ik vind dat hij zich wat meer moet sluiten.

Maar ja, het is maar net wat je altijd geleerd hebt en wat het beste bij jou en bij je paard past. Ik probeer dus maar wat bij mij en bij Toon werkt en dat hoeft voor een ander helemaal niet fijn te zijn.

En het principe dat je met je binnenbeen naar je buitenteugel rijdt vind ik wel goed, op deze manier blijf je ook beter van de binnenteugel af.

Ben ik nu aan het zeveren? Verward

Groetjes Mieke

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mieke op 2001-05-22 13:45 ]</font>

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 16:13

Nou Kitty, het feit dat zij Z1 rijdt hoeft nog niet te bewijzen dat zij er wat van weet.... Helaas kunnen veel bokkers daarover meepraten!

Ik denk dat jij heel veel baat zult hebben bij die andere instructrice, vooral omdat je paard er zo goed op reageert! Dat is het belangrijkste toch? Volg je gevoel, dan komt het allemaal goed!

Ik vond trouwens dat je het prima uitlegde hoor!

Groetjes Mieke


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: E4D, Liiesjjj en 121 bezoekers