gereden met coorectiebit EEN RAMP

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

gereden met coorectiebit EEN RAMP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-02 21:41

van de week heb ik jullie gevraagd of er iemand ervaring had met een correctiebit, daar heb ik goede reacties van gehoord
vandaag heb ik het bit voor het eerst geprobeerd en het was een regelrechte ramp
ik ben in totaal 10 minuten in de bak geweest waarvan ik zeker 7 minuten van aan het steigeren ben geweest
mijn paard steigert heel snel en doet bij het minste geringste zijn hoofd omhoog en gaat stilstaan en gaat dan dus steigeren
er werd gezegd dat dit bit zou helpen tegen het omhoog gooien van zijn hoofd en dat je iets meer te vertellen had
niet dus, hij liep er gewoon doorheen
ik ga proberen morgen het bit maar weer terug te brengen het kostte 97 euro dus das niet niks
morgenmiddag heb ik prive les en ga het maar weer gewoon proberen met of een watertrensje of een stangetje
en maar hopen dat het overgaat
ik ga nog even een stukje schrijven bij rijtechnische problemen over dat steigeren
tips zijn daar altijd wlkom

groetjes mariaane

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 23:46

Tja, ze lopen er Of werelds op Of het werkt echt helemaal averechts...

Wel jammer, het zou fijn geweest zijn als je ermee geholpen was!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 09:31

Toch vind ik de ligging van dat Correctiebit in de paardenmond stukken beter dan een rechte stang.
Ik reed mijn schimmelruin vaak met correctiebit, en naderhand weigerde hij gewoon het rechte stangbit.

In het begin is het logisch dat het paard heftig reageert, het voelt heel anders en bovendien, de druk ligt nu eindelijk daar waar het paard het bij vorige bitten niet wilde hebben. Je hebt als ruiter nu veel meer te vertellen.
Dat kan wel eens erg heftig worden zon eerste keer... eigenlijk moet je eerst wel eventjes wat voorzichtiger aan, niet teugels oppakken en drukken maar...
Misschien had ik dat er even bij moeten melden...
Mijn ruin was veel minder heetgebakerd, die heeft geen probleem gegeven ermee...maar ik kan me voorstellen dat een snel aangebrand paard er wel wat protest op zal geven...

Maar je geld is echt niet weggegooit hoor, die bitten verkopen tweedehands ook prima, als je het echt niet nog een keer wilt proberen.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 10:18

Ik ken het probleem. Bij mijn vorige paard had ik hetzelfde. Steigeren en overstuur. Wellicht komt het omdat het misschien wat harder op de lagen inwerkt? Naderhand in het Z toen ik bij hetzelfde paard op stang&trens reed kreeg hij dezelfde verschijnselen bij een (in hele grove lijnen) zelfde stang, n.l. veel tongvrijheid/pittig op de lagen. Toen ik een stang probeerde weinig tongvrijheid/zacht op de lagen, was het probleem over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 10:24

Welk correctiebit hebben we het hier trouwens over, er zijn een paar K&K's die regelmatig door elkaar worden gehaald.
Het zijn eigenlijk hele fijne bitten, totdat je paard zich verzet via je hand, dan zijn het niet de lagen, maar de tong waar het bit het meest op inwerkt.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 10:52

Ik denk dat het inderdaad uitmaakt welk bit je gebruikt. Toen ik de stang en trenscombinatie gebruikte weinig tongvrijheid/pittig op de lagen, verandert het principe bij aanspanning van de stang niet zoveel. Immers de bovenzijde is recht en aan de onderzijde zit een lichte uitholling.

Bij een correctiebit kan het m.i. erg veel uitmaken of je een bustrens gebruikt of niet. De boog aan de bovenzijde is behoorlijk.Ik kan mij zo voorstellen dat als je een bustrens gebruikt dat deze bij aanspanning een kantelwerking krijgt waardoor het principe van veel tongvrijheid/pittig op de lagen juist omgekeerd wordt omdat het drukpunt wordt verschoven naar voren op de tong door die kantelwerking en de lichte hefboominvloed van de bus. Als het paard redelijk rustig reageert en je hand is ook rustig dan kan het een heilzame werking geven. Is de reactie echter heftig en de handreactie wordt ook heftig dan kan dit een nog heftiger reactie tot gevolg geven.
Ik heb zelf toendertijd het bitje snel weer opgepoetst en teruggebracht want de reactie was niet fijn (en dat kon heel goed aan mijn reactie op zijn reactie hebben gelegen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 11:03

De bustrens met (vierkante) schuin geplaatste tongboog wordt scholingstrens genoemd. Dit bit ligt behoorlijk stil in de mond en verdeelt mooi over mondhoek en lagen. En inderdaad zodra er druk op de hand komt, kantelt het bit naar voren op de tong.
Een dergelijk bit (scholings- en correctietrens) kan alleen gebruikt worden in combinatie met een stille verende hand. Het gaat er juist om om niks te doen en het bit zijn werk te laten doen zodat het paard eigenlijk zichzelf corrigeert.
Als mijn paard even wat minder in de aanleuning is, hang ik wel eens een dagje of 2 a 3 een scholingstrens in (de busvariant die om de mondhoek valt). Meestal is dat wel verhelderend. Langer dan 3 dagen rij ik er niet mee, daarna gaat zijn gewone bitje weer in.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 11:08

Je paard steigert dus zowieso snel. Is er een tandarts bij geweest. Misschien heeft ie wel erge last van zijn mond.

Ik heb geen andere topics gelezen, dus misschien zit ik nu wel gewoon te zwammen hoor Haha!.

Succes met je paard.

Groetjes Merilyn