Horse event in Deurne

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Horse event in Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-02 10:54

Zaterdag ben ik naar het Horse-event in Deurne geweest, was wel geslaagd moet ik zeggen. Prachtig terrein en hele mooie accomodatie zeg.... Kwijl

Ik heb clinics gezien van Tineke Bartels, o.a. op een prachtige merrie genaamd Sunrise (daar gaan we meer van horen!!!!), die het vooral over de basis had: onderdeel tempocontrole. Het blijft een enig mens die alles goed kan verwoorden en over kan brengen. Tja. Ooit lerares geweest hè!

Verder een clinic van Emiel Voest met Barbria, was ook wel leuk. Barbria liet zich niet 1,2,3 op haar plaats zetten, ze is vrij dominant en eigenzinnig. Emiel had wat te weinig tijd om echt met haar te gaan werken, maar sprong er toch nog even op, kon hij niet laten! Hij zit ook niet elke dag op een Grand Prix paard, dus dat was wel te begrijpen.

Anky gaf nog 3 ruiters van het Rabobank Talentenplan les, waaronder iemand op een werkelijk prachtig paard genaamd Kaliber. Ben nog van hem onder de indruk! Het leuke van Anky is dat ze het niet over inhouden heeft maar over "remmen" en "gasgeven" i.p.v. been geven. Niet te ingewikkeld met allerlei hulpen tegelijk of vlak na elkaar, hou het simpel, hand is ho en been is gaan. Hetzelfde geldt voor Tineke Bartels.

Daarna volgde een clinic Westernrijden van Simon de Jong (geloof ik, even uit mijn hoofd). Dit was jammer genoeg een beetje saai, had hij wat anders moeten brengen denk ik. Na al die dressuurjoekels kwam hij ineens binnen op zijn Quarter van ik schat, 1,45m, dan sta je even raar te kijken hoor. Hele brave hengst trouwens, ik had hem zo mee willen nemen!

Piet Raymakers nog aan de gang gezien met twee jonge ruiters, was ook heel leerzaam.

Aan het eind was Rafael Soto aan de beurt, die een les gaf aan twee mensen met Andulische hengsten. De eerste was een zeer modern type andalusier, gewoon een spierwit sportpaard zonder de echte kenmerken van een Andalusier. Prachtig paard met heel veel talenten en goede gangen, maar ik zie dan toch iets liever wat barokkere types. Zo'n mooi barok type kwam daarna aan de beurt met zijn eigenaar er op. Dat was werkelijk een aanfluiting: stang en trens, flinke wielsporen en dan niet eens gewoon kunnen draven!!! Hij viel er bijna af toen er wat verruiming in draf werd gevraagd. En maar hakken met die sporen en hannessen met die handen.... Het publiek liep voor een groot deel weg, konden het niet meer aanzien.

Gelukkig ging de heer Soto er uiteindelijk zelf nog even op en er kwam een totaal ander paard tevoorschijn. Trots en blij. Zo hoort het. Met een daverend applaus reed hij in passage de ring uit, met de lamgeslagen eigenaar er sloffend achteraan...

Het was een leuke dag, veel geleerd, o.a. dat bij zowel westernrijden, springen als dressuur onderhoudende hulpen not done zijn. Geef 1 keer aan wat je van je paard wilt en dat moet hij volhouden tot jij aangeeft wat anders te willen. Veel meer overeenkomsten dan verschillen dus! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 11:05

Wij zijn gisteren geweest en het enige wat ik nog kan kwijlen is Kwijl Sunrise Kwijl

Wat een supergaaf beest is dat zeg! Ik vond Tineke weer het leukst van alles. Die kan het zo goed uitleggen en je zo goed motiveren! Echt goed!

Wat mij trouwens heel; erg verbaasde was het feit dat de lui die met hun eigen paard voor de clinics kwamen geen cap ophoefden. Ik snap dat niet, het nivo was vanaf B en er liepen sommige paarden best wel even gek te doen. Het had zo'n goed voorbeeld kunnen zijn.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-02 11:27

Ja, wat een geweldig beest die Sunrise! In een langzaam arbeidsdrafje loopt zij ruimer dan menig dressuurtalent in uitgestrekte draf. Kwijl Heel apart!

bij de clinics die ik gezien heb, hadden de meesten wel een cap op, trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 11:34

Gisteren had echt bijna niemand een cap op. En dan bedoel ik dus de mensen die met hun eigen paard naar Deurne waren gekomen voor een les. Er zaten er wel te miepen dat hun paard iets eng vond maar vooral geen cappie op. Er waren er wel een paar met cap maar vaak was dat een oud hoofddeksel en geen goedkgekeurde, een enkeling had wel een goede cap op maar die moest je echt zoeken.

Ik denk dat ik voor Pablo een video ga kopen van Sunrise en die dan dagelijks afspoel in zijn stal Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 12:02

Tineke geeft echt heel leuke clinics. Ik vind het altijd heel knap hoe ze de dingen heel simpel kan verwoorden, met heel veel humor.

Het principe van signaalhulpen ipv ondesteundende hulpen is eigenlijk heel simpel, maar een stuk lastiger uit te voeren als je moet omschakelen. Ik begin het nu een klein beetje onder de knie te krijgen, in die zin dat het ook reflexen worden. Het rijd wel verschrikkelijk prettig als het goed gaat. Ik vind dat je ook veel preciezer kunt gaan rijden.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 13:13

Sterker nog, ik heb gisteren zelfs les gehad van Tineke. En er is inderdaad niets leukers dan les van haar hebben. Wat kan zij dingen goed overbrengen en ik heb van elke 45 minuten vol genoten. Heel leuk was daarna haar clinic op haar eigen paard te zien en dat zij dingen bracht wat ik weer gehoord had van haar tijdens mijn eigen clinic.
De hele dag, het programma eigen paard was fantastisch. Ik heb nog nooit zo'n leuke dag met Pablo gehad. Hij stond daar super in de boxen (stro tot kniehoogte) en onwijs veel goede en leuke tips gehad van de hoefsmid, veearts, exterieur, voeding en zadel. Ook leuk dat nu alles in een map staat, zodat je later alles rustig kan nalezen (ook van de les van Tineke).
Wel jammer dat ik te laat door had dat er meerdere bokkers aanwezig waren (zoals Paulien) anders had ik wel een video opname gehad van mijn clinic.

Gewoon weg een super dag gehad in Deurne en als het weer komt ga ik weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 13:14

Ja, met je eigen paard lijkt me helemaal super. Zodra ik wet wanneer het weer is probeer ik me met mijn pablo ook in te schrijven!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 20:36

Ik vond het ook toppie.
Weet wel dat ik volgend jaar 2 dagen ga. Was nu vaak zo dat er iets was wat ik wilde zien, maar dat was dan tegelijk met iets anders wat ik wilde zien.

Dat van die caps viel mij ook op.
Ik vond het erg slecht dat mensen als Tineke Bartels en dat meisje op die Andalusiër geen cap op hadden.
Ik bedoel... er waren zoveel jonge kinderen, juist hun moeten dan het goede voorbeeld geven vind ik. Gewoon netjes capje op.

Ik vond de clinic van Tineke erg gaaf. Mooi paard. Maar ik zag toch nog veel basisdingen die er niet toppie inzaten. Paard was rechtsom erg scheef. Kont naar binnen en niet zo'n beetje ook. Zijn toch dingen die wij er bij de basis ingeramd krijgen dus het valt op als het bij zo'n topper niet optimaal is.

Bij Emiel Voest gebeurde er 's middags ook nog wat spectaculairs in de longeerringen. Een van de instructeurs die met Emiel Voest waren meegekomen had een paard verkeerd ingeschat. Het paard werd te opgewonden en liep dwars door de omheining heen, door de mensenmassa en gleed op straat uit.
Ik weet niet of het paard er wat aan heeft overgehouden, maar het zag er niet lekker uit wat er gebeurde. En als je dan ziet hoeveel mensen er achter dat paard gaan aanrennen.... daar wordt een paard niet rustiger van.

Ik vond het een topdag en ik heb een hoop leuke dingen gezien en een hoop goede tips gekregen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 22:03

Katrien schreef:
Ja, met je eigen paard lijkt me helemaal super. Zodra ik wet wanneer het weer is probeer ik me met mijn pablo ook in te schrijven!


Ja ik ook Haha!
Vond het ook zeer geslaagd, enkele foto's van Emiel Voest en Tineke met Sunrise zijn inmiddels op mijn site te vinden;

Kijk op pagina TRAINING

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 14:29

Citaat:
Een van de instructeurs die met Emiel Voest waren meegekomen had een paard verkeerd ingeschat. Het paard werd te opgewonden en liep dwars door de omheining heen, door de mensenmassa en gleed op straat uit.
Ik weet niet of het paard er wat aan heeft overgehouden, maar het zag er niet lekker uit wat er gebeurde. En als je dan ziet hoeveel mensen er achter dat paard gaan aanrennen.... daar wordt een paard niet rustiger van.


ik stond erbij ja echt maf. dat beestje sprong gewoon door het draadje heen. ik hoorde hem ook uitglijden en heb ook geen idee of hij er iets aan heeft overgehouden. Ik vond het wel maf dat de eigenaresse zo rustig haar halstertje pakte ik zpou zelf echt heel hard achter mijn paard aan gaan al is het maar d.m.v. roepen hem te lokken. maar ja ze was zelf waarschijnlijk zo verbaasd dat ze even niet meer wist wat ze moest doen.

ik vond het ook een hele leerzame en geslaagde dag.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 20:54

Leuk was het hè Haha! Haha!

Ik heb beide dagen meegeholpen en alle deelnemers van dichtbij meegemaakt, dat had ook wel wat Cool .

Om even Emiel Voest goed te praten, hij heeft van te voren gemeld bij de organisatie dat de omheining eigenlijk niet geschikt was, maar er was nix meer aan te veranderen, jammer dat dit gebeurd is...

Die kerel op die tweede andalusier was inderdaad een super aanfluiting, wij zagen hem sochens inrijden en vroegen ons af of het echt wel rafael soto was die hem lesgaf Verward

Verder veel leuke dingen, heel afwisseld vond ik het wel!

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 21:27

Ik ben zondag geweest en vond het echt onwijs leuk. Alleen Rafael Soto vond ik niks aan. Ten eerste praatte hij heel gebrekkig engels en ten tweede ging zo'n beetje alles mis wat er mis kon gaan, nou ja, alles. Maar dat paard wilde steeds uitbreken, hij gaf een vrouw les en hij kauwde haar letterlijk voor wat ze moest doen. En er zat gewoon absoluut geen spectakel in. Verder vond ik het een hele leuke en leerzame dag. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 07:45

Ludo schreef:
Alleen Rafael Soto vond ik niks aan
Dat hadden wij ook. We dachten dat het wel leuk zou zijn maar het was echt totaal geen spektakel. Hij leert die paarden gewoon wat trukjes aan, rijden is het iig niet. Tijdens de clinic van Anky zag je in de spiegel ook een paar keer dat hij er bijna afkletterde omdat dat paard zo aan het steigeren was.

Maar het was wel een super leuke dag natuurlijk!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 08:36

Katrien"]
[quote="Ludo schreef:
Alleen Rafael Soto vond ik niks aan
Dat hadden wij ook. We dachten dat het wel leuk zou zijn maar het was echt totaal geen spektakel. Hij leert die paarden gewoon wat trukjes aan, rijden is het iig niet. Tijdens de clinic van Anky zag je in de spiegel ook een paar keer dat hij er bijna afkletterde omdat dat paard zo aan het steigeren was.

Maar het was wel een super leuke dag natuurlijk!
[/quote]

Ik ben zondag ook geweest en vond Rafael Soto niet veel. Maar het was het doel de gebruiksmogelijkheden van een PRE in de dressuur te laten zien en dat heeft hij met het eerste paard wel laten zien. Zij is trouwens Nederlandse en heeft een kant en klaar grand prix paard bij Rafael gekocht.

Maar wat ik wel vreemd vind van jou om te zeggen dat hij die paarden gewoon wat trucjes leert en dat het geen rijden is. Hoe komt zo'n man dan in het olympisch team, zeker niet met trucjes!

Waarschijnlijk hadden de mensen zo'n heftige PRE verwacht die alle trucjes zoals steigeren etc. liet zien. Maar helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 08:42

Zo vonden wij het overkomen. Net alsof het trucjes waren. Niet dat ik het hem nadoe, dat lukt me niet zo 1 2 3 Knipoog .
Maar het verbaasde me omdat hij Olympisch rijdt dat het zo verschilde met hoe nederlandse en bijvoorbeeld duitse ruiters een passage laten zien. Dit paard was ook wel nog jong natuurlijk maar ook bij het eerste paard zag het er heel geprogrammeerd uit. Niet echt gereden bedoel ik.
Ik kwam niet voor steigertrucjes maar om te leren van hoe een olympisch ruiter zijn paarden traint.
Ben ik misschien nog niet echt duidelijk Verward Maar ik bvedoel de Spaanse pas is een trucje wat je je paard kan leren en zo vond ik er zijn passage en piaffe ook uit zien.
Maar goed als ik het niet goed kan uitleggen kan ik misschien maar beter mijn mond houden.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 08:52

Katrien schreef:
Zo vonden wij het overkomen. Net alsof het trucjes waren. Niet dat ik het hem nadoe, dat lukt me niet zo 1 2 3 Knipoog .
Maar het verbaasde me omdat hij Olympisch rijdt dat het zo verschilde met hoe nederlandse en bijvoorbeeld duitse ruiters een passage laten zien. Dit paard was ook wel nog jong natuurlijk maar ook bij het eerste paard zag het er heel geprogrammeerd uit. Niet echt gereden bedoel ik.
Ik kwam niet voor steigertrucjes maar om te leren van hoe een olympisch ruiter zijn paarden traint.
Ben ik misschien nog niet echt duidelijk Verward Maar ik bvedoel de Spaanse pas is een trucje wat je je paard kan leren en zo vond ik er zijn passage en piaffe ook uit zien.
Maar goed als ik het niet goed kan uitleggen kan ik misschien maar beter mijn mond houden.


Nee joh iedereen heeft recht op zijn mening dus spui die gerust!! Haha! Ik ben vorig jaar naar Sevilla geweest voor de PRE keuring daar heb ik een hoop ellende gezien en ben er gewoon achter gekomen dat minimaal 95% van de ruiters niet kan rijden en het over het algemeen allemaal trucjes zijn. Wat mij trouwens op viel is dat het 1e paard braaf zelfs een beetje slaafs het repetoir wel opvoerde. Dan heb ik liever zo'n oenige PRE met eigen mening die ik soms niet terug kan rijden omdat hij zo heftig kan worden omdat hij de middendraf zo leuk vindt.

Wat ik bedoel te zeggen is dat hij niet zover kan komen met alleen trucjes maar dat snap je ook wel. En sowieso vond ik het saai na de clinic van Anky.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 09:00

Hahahaha, ik had dus weinig gemist, ik ben na de clinic van Anky richting de lezing vertrokken van Anky 'Hoe ontwikkel je talent'...
echter was mijn man zo moe dat we wat hebben gegeten, kort wat hebben mee geluisterd en naar huis zijn gegaan Haha!

Nog even bij de buitenbak gezeten waar les gegeven werd,
nog moeten aanhoren hoe 2 miepjes vonden dat het toch 'echt' niet kon, dat die vrouw een paard in het blauw kleedde en zelf een paars T-shirt aan had... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 09:02

Ha ha dan zijn we het dus wel een beetje eens Knipoog . Inderdaad zie ik ook liever een paard die wat minder slaafs is als het 1e paard.
En in het programma stond dat het een dressuurclinic zou zijn dus na Tineke en Anky heb je dan best hoge verwachtingen Haha!

Nog een off-topic vraagje wat je misschien ook wel weet: dat 1e paard had ontzettend steile hoeven. Bijna horizontaal en best hoog. Waarom is dat? Het 2e paard had dat namelijk niet?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 09:03

Veel Andalusiërs in Spanje hebben hele steile en keiharde hoeven. Heeft voor een deel met de bodem daar te maken en het andere klimaat. Een heel verschil met Nederlandse paarden, of in ieder geval de paarden die hier opgegroeid zijn.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 09:09

Barbiano heeft niet hele steile hoeven maar die PRE's van mijn schoonvader weer wel. Maar volgens mij moeten PRE's anders bekapt worden dan KWPN paarden. Had ik iets van gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 09:13

De Lusitano's in Roermond hadden ook kleinere en steilere hoeven dan bijvoorbeeld een kwpn-er maar ik vond dit echt apart. Zo steil en hoog had ik het nog nooit gezien! (wij zaten opde onderste rij dus konden de hoefjes goed zien vandaar dat het me zo opviel Party!! )

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 10:29

ik zag het ook ja en vond dit wel heel appart! je hebt stijl en stijl.
waar ik me aan eriteerde was dat hij zo ongeloofelijk zat te meppen met die zweep. een tikje ala maar dit was af en toe niet normaal! ik liep me er zo aan te irriteren dat ik halverwege ben weggegaan.

verder moest mijn paard het maandag echt ontgelden want we hebben meteen al het geleerde weer even in de praktijk gebracht!