Over het buiten laten s'nachts.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Over het buiten laten s'nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-02 17:24

De vrouw van wie ik mn stal land etc huur, heeft een pension voor toeristen. En aangezien de stallen ook in dat huis gebouwd zijn, krijgt ze klachten over de stank. Die stank is vooral omdat de temperatuur omhoog gaat, en de stallen gaan broeien.
Ze wilt dus erg graag dat ik de paarden s'nachts buitenlaat, maar ik liever niet.
Maar goed, ik wil er niet weg, dus wil ik Pompidou en Tamaartje ( Chester is ingeschaard) vanacht voor het eerst buiten laten. Het is toch zo bloedheet. Maar het gaat wel onweren!! Scheve mond

Pompidou is dus altijd echt zo'n stalpaard geweest, en is nu eindelijk rustig op het land. In het begin kon ze er geen rust vinden en bleef druk.
Nu staan ze vanaf s'morgens 7 uur buiten en gaan pas om half 10 naar binnen, en ze vind het heerlijk.

Het terrein is omheind met een (vrij verrot) houten hek, en binnenin bvind zich het weiland het looppad en de rijbak. De rijbak is omheind, maar het weiland toen nog niet, dus ze konden ook over het pad etc.

Nu hebben we het weiland bijna helemaal omheind met een mooi houten hek, en de stukken wat nog niet gedaan is, is gedaan met schrikdraad (waar geen stroom op staat/ kan)

Heel lang verhaal, maar het komt erop neer dat ik wil vragen wat jullie ervan vinden.

Ik vind het toch eng, mn paarden zo open en bloot s'nachts en in principe zonder toezicht.
Het is makkelijk te betreden (over hek klimmen) maar het hek is altijd op slot.

Wat vinden jullie?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 17:28

Tja ik hou er zelf niet zo van, paarden 's nachts in de wei... ik zou het zelf dus ook liever niet doen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 17:35

Ik vind het alleen maar makkelijk.
Geen uitmest werk weer(okay jij dan nog je landjes)
Ze wennen er snel genoeg aan hoor dat buiten lopen, als ze daar vreten krijgen is het okay Haha!
Op alle hekken een goed slot maken!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 17:39

Ligt eraan waar je zit. Lodewijk staat vanaf juni t/m half september altijd dag en nacht buiten. bij mooi weer zelfs wel eens tot begin oktober al was het dan wel met een regendek op.
Ik vind het geweldig voor het paard.
geen stal lekker dag en nacht met vriendjes spelen.Totnu toe is hij in die 6 jaar (heeft tot 3 jaar dag en nacht buitengelopen hele jaar door)
nog nooit verkouden of iets geweest dus van suiker is ie niet.
Hij is nog vrolijker dan in de winter en vaak laat ik 'm dan ook nog 2 a 3 weken helemaal staan hij heeft beweging genoeg en dan heeft hij ook vakantie!

Hinke staat altijd dag en nacht buiten tenzij het echt te nat is en al het land eraan gaat en de parden tot de knie-en in de bagger staan
het beste voor jonge paarden vind ik

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-02 18:19

Ja Chester staat sowiso dag en nacht buiten, maar dan bij een opfokbedrijf, dus in een kudde.
Die vindt het heerlijk!

Maar vooral omdat Pompidou altijd een stalpaard is geweest, heb ik mn twijfels...
Zal ze het donker niet eng vinden? Zal ze wel genoeg rust hebben?
Ik weet t niet...

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 19:17

vooral goede sloten op het hek en geen halsters enz laten slingeren. mogenlijk kan die vrouw waar je staat een beetje toezicht houden 'snachts,want ik geloof dat hun slaapkamer op de paarden uitkijkt. dus mocht er iets gebeuren dan lijkt me dat hun dat horen.En elke paard went vanzelf aan het buiten lopen de eerste nacht(en) zal het onwennig zijn.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 19:53

Ja goede sloten op het hek, en ik denk dat het vanavond zeer geschikt weer is voor de eerste nacht buiten

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 20:02

het was de bedoeling dat mijn meiden vorige nacht voor het eerst buiten zouden blijven.
Om half 11 gisteravond begon het hier een beetje te rommelen. Stalhouder toch de paarden maar binnengehaald.
Ik vind het heel netjes, maar het had van mij niet perse gehoeven, ze kunnen best een buitje hebben.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 20:05

Fleurtje staat 'snachts gewoon buiten hoor.. tis zomer, redelijk weer.. vind ze prachtig!

Paarden zien goed in het donker, dus eng zullen ze het niet vinden. Met erg jonge veulens vind ik het qua vossen enzo wel eng, maar als ze oud genoeg zijn en gezellig samen staan zullen ze zich wel vermaken hoor! Lachen

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 20:09

Als je de mogelijkheid hebt, waarom niet? Het is super makkelijk en de meeste paarden lijken het prettiger te vinden dan op stal.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 20:21

Ik doe het alleen nu met dit weer omdat ze overdag te veel last hebben van dazen en horzels Boos! . Normaal gesproken doe ik het nooit omdat ik te bang ben dat iemand de paarden jat of verminkt...die paarden die mishandeld werden (in de achterhoek geloof ik)...dan slaap ik niet lekker hoor! Voor de omheining hoef ik het niet te laten...er staat voor 15000 gulden aan hout omheen!
Ik laat ze dus vannacht buiten, maar als het onweert haal ik ze wel meteen binnen. Dat lijkt misschien overdreven, maar vroeger zijn 2 paarden die bij ons in de buurt stonden geraakt door de bliksem en waren beide dood...dat risico, hoe klein ook, wil ik niet nemen!!
Maar als het goed omheind is, kun je het wel proberen...bij mij zijn ze altijd heel rustig, soms liggen ze 's ochtends gewoon te slapen! Ze weten het denk ik nog van vroeger...

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-02 20:47

Tsja met Tamaartje zal het geen enkel probleem zijn, die vind het alleen maar lekker.
Maar Pompidou, tsja, ze is al zo'n schrikkerig nerveus typje wat écht niks gewent is. Er ging hier een wereld voor haar open! Knipoog
Maar ik hoorde op t nieuws dat het vanacht niet onder de 20 graden wordt, dus ik had zoiets van: ideaal voor de eerste nacht.

Ik heb net nog eens op teletext gekeken: kleine kans op onweer, 18 graden een beetjemist vanuit zee (ik woon aan de kust) en weinig wind. het wordt een zwoele nacht.
Onweer is niet echt een probleem, er loopt een hoogspannings kabel over, en er zijn veel dingen die veel hoger zijn dan hen. Ook veel bomen aan de zijkanten.
Er hangt een hooiruif waar ik dan flink hooi in doe, en ik zorg dat ik het schrikdraad zó zet, dat ze ook de bak in kunnen lopen.
Maar als het schrikdraad niet aanstaat, gaan ze er dan niet doorheen? Het is dat witte dunne draad.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 20:53

hangt ook een beetje van je paard af, kijk bonanza is zo die vreet dr gewoon moddervet aan gras, die staat nu nog maar van 12 tot 4 buiten want anders word ze gewoon modder en modder vet....

Weet niet hoe het met jou paardjes zit Haha!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-02 22:14

Ik heb niet zo hoog gras staan, dus daar zullen ze niet vet van worden.

Nou ik heb ze dus buiten gelaten. Ik kwam uit de auto, lekker met airco en zo, en ik stap eruit, en het leek alsof ik in een sauna stond!! *LOL*
Toen had ik al gauw besloten: paardjes buiten!
Heb ze lekker gevoerd, en hun hooi in de ruif gelegd.
Ruim voldoende voor de nacht.

Ze stonden niet eens te trippelen voor het hek om naar binnen te mogen, wat ze normaal altijd doen, dus dat zei ook wel genoeg! Knipoog
Pompidou stond alleen heel raar te kijken toen ik wegging, echt zo van: 'hé vrouwtje, moeten we niet op stal dan'? Verward
*LOL*

Even nog aan de vrouw des huizes verteld dat dit Pompidou haar eerste nachtje wordt, dus of ze een oogje in het zeil wilde houden.
Nou ze zou meteen s'morgens vroeg komen kijken naar ze. Lachen

Ach het moet wel goed gaan, die paar extra uur... Knipoog
Het enige waar ik bang voor ben is mishandeling en diefstal...

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 11:21

Nou ze hebben de nacht goed doorstaan! Party!!
Ze stonden vanmorgen lekker loom aan hun hooi te eten. Vork
Het draad hing wel wat slap, dus ze zal dr wel lekker lomp in het donker tegen aan gelopen zijn.
Koe

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 11:24

's nachts is het koeler en er zijn minder insekten. Dus dat is wel prettiger buitenstaan voor de paarden. Als je ze overdags binnen zet, zijn ze beschermd tegen insecten. Tsja, overal is wel iets voor te zeggen.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 11:29

alleen buiten is niet leuk, maar als ze met 2-en staan of meer....
lekker koel, binnen op stal is het toch maar klam en benauwd....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 11:34

Alleen is er bij mij die angst dat er een of andere gek komt... je weet wel.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 11:39

ja je hebt helemaal gelijk hoor...
Maar Sando heeft vorige zomer constant op de wei gestaan.
Niets aan de hand....

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 11:46

Ja dat heb ik nou ook, ze staan daar zo kwetsbaar en onbewaakt...
Voor het zelfde geld komt er wel een of ander lijp groepje even die paarden treiteren... Verdrietig

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 11:53

Wij hebben twee jaarlingen en een ouder paard en die staan sinds een paar weken dag en nacht buiten. In de winter gaan ze snachts op stal maar in de zomer staan ze gewoon buiten, ook met regen, ook met onweer. Worden ze hard van! Haha!

Belker

Berichten: 15302
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 12:20

Mijn paard is van absoluut stalpaard vorig jaar juni dag en nacht het land opgegaan. zij heeft het hele jaar dag en nacht buitengestaan. Ze zag er niet uit. Van de winter was ze 1 groot teddybeertje maar ze heeft er totaal geen hinder van ondervonden. Ik denk dat wij er teveel suikerbeesten van maken. Dat is slechter dan ze gewoon volgens de natuur te houden.