Wiens jonge paard ook 'oude ziel in jong lichaam'?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Wiens jonge paard ook 'oude ziel in jong lichaam'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 18:44

Heel vaak hoor ik om me heen of lees ik op Bokt dingen over jonge paarden, die in de puberteit komen, lekker druk zijn, streken uithalen, baldadig worden. Als ik ook tegen mensen zeg dat ik een vierjarige Arabier heb zijn de reacties: jee daar zul je je handen vol aan hebben! Nou... nee dus! Hij is zo onwijs lief, rustig. Als meest recente voorbeeld: 20 augustus kwamen we terug van midweekje Veluwe en heb ik hem twee weken lang eigenlijk rust gegeven (wel gelongeerd tussendoor wilde hem niet compleet stil gooien), met afgelopen twee dagen wel stilgezet en vandaag les en was het zo opstappen en wegrijden. Hij bokt nooit, steigert nooit, rent er nooit zomaar vandoor zonder rem. Aan de hand is het naar mijn mening zelfs een perfecte kinderpony: hartstikke lief en zal je nooit zomaar voor je voeten lopen, trekken of wat dan ook. Voor sommige mensen echt het saaiste paardje dat er rondloopt dus :D van mij mag ie altijd zo blijven!

Ik vroeg me dus af of er meer mensen hier op bokt zijn met zo'n paard? Die er al dan niet van genieten?

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:26

Zo eentje heb ik dus ook, een 4 jarige..
Hij is een super goede kinderpoown.. Luistert netjes.
Heeft nog nooit gebokt of gesteigerd.(volgens mij weet hij niet eens wat dat is.. :D :D )

Ik heb hem van veulen af aan, en hij is eigenlijk altijd heel braaf geweest, op het dutsige af.
Ik ben er ook gewoon op gaan zitten en mee op een klein buitenritje gegaan (zonder zadel, alleen met halster)

Van mij mag hij zo blijven, ik vind het echt heerlijk..

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:04

Hier nog zoeen. Ondertussen is ie 22 (AV hengst), maar ook als 4, 5, 6-jarige kon ik na lange(re) tijd niet gereden te hebben zo weer opstappen. En ook nu weer. Hij heeft ruim een half jaar stilgestaan i.v.m. een peesblessure. Wel dagelijks op de wei, maar gisteren voor het eerst weer opgestapt. Al tijdens het opzadelen deed hij alsof we de dag ervoor nog bezig waren geweest. Voetjes geven om de huid onder de singel glad te strekken helemaal uit zichzelf, naast z'n voerbak gaan staan om z'n mond leeg te eten voordat het bit in gaat, ik hoefde eigenlijk niks te vragen. Terwijl dat toch meer dan een half jaar geleden voor het laatst was. Ook met opstappen niks aan de hand. Gewoon rustig wegstappen. Alleen wat zoeken naar z'n balans, maar he, dat mag na ruim 6 maanden hoor <3

Saartje88
Berichten: 89
Geregistreerd: 23-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:34

Ik rijd een 4jarige die net onder het zadel is ,ze is echt.zoooo braaf dat het soms gewoon saai is haha

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:39

Hier nog een. Een half-arabier. Ik heb hem zelf ingereden, als 16-jarige met 0 ervaring :o Met inrijden echt helemaal geen problemen gehad, ik reed er zo mee weg. In de jaren daarna wel wat probleempjes gehad, maar dat was helemaal aan mij te danken. Nu heb ik hem inmiddels bijna 10 jaar en hij is echt mijn soulmate. Doet op stal nooit een stap verkeerd, is nooit brutaal, zal nooit op tenen staan of iemand omver duwen, hoe klein diegene ook is. Maar het is zeker geen 'dooie' hij is heel gevoelig en laat het wel merken als hij iets niet fijn vindt, maar op een subtiele manier, niet met bokken, bijten of trappen. Het is een eerlijk en nuchter paard en het lijkt inderdaad vaak of hij al een heel leven achter zich heeft.

Nathaliefje

Berichten: 1258
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:47

Oh herkenbaar :D Mijn ondertussen 6 jarige is zo mak als een schaap. Zelf beleerd, nóóit problemen gehad, ging als 3-jarige toen ik er als zijn eerste berijder ooit 2x op gezeten had al mee op bosrit en langs groot verkeer (we hadden geen eigen bak).. Jammere is dat sommige mensen haar dus ook daadwerkelijk ouder beschouwen, rond de 14, en wanneer ik zeg dat ze dus nog maar 6 is, totaal uit de lucht komen vallen :)

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:52

De (3 jarige) Larino in mijn profiel is zadelmak geboren :-)
Ik heb haar groen gekocht en zelf aangereden, ze heeft nog nooit een pas verkeerd gezet. Ik rij haar 1 á 2 x in de weeken als ik het druk heb rij ik haar niet. Na 3 weken stap ik er zo op en is er niets aan de hand. Ze snapt ook alles. Ik heb al heel wat paarden gereden en aangereden maar deze is wel heeel speciaal. Ik denk ook niet dat ze meer weg gaat, het is echt mijn maatje. (Ze is trouwens wel wat eenkennig naar andere mensen, niet gemeen maar laat zich niet zo pakken door iemand die ze niet kent)

(Ik moet alleen niet proberen haar een dag op stal te laten staan, dan draait ze door. Lekker op het land spelen)
Laatst bijgewerkt door muc op 28-09-10 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:53

Ja ken het.
Rijd een 3jarige haf, is misschien 10/15 keer onder het zadel geweest en kan er nu al gewoon mee naar buiten, stelling in de bochten doet ie ook uit zichzelf keurig, of hij nooit anders heeft gedaan..

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wiens jonge paard ook 'oude ziel in jong lichaam'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 10:58

Leuk dat ik dus niet de enige ben :)
Oeh NathaxZoef zo herkenbaar he die leeftijd vragen :j

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Wiens jonge paard ook 'oude ziel in jong lichaam'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:00

Mijn 5 jarige Drumhorse is eigenlijk altijd al een wijze oude man _O- (zal die leuk vinden dat ik dat zeg :+ )

Anoniem

Re: Wiens jonge paard ook 'oude ziel in jong lichaam'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:02

Mijn jonge arabier had dat ook. Terwijl mijn fjord regelrecht krankzinnig wordt als ik haar twee dagen laat staan (en ze de hele dag buiten lopen) :D

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Re: Wiens jonge paard ook 'oude ziel in jong lichaam'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:56

Ik heb een aantal jaar terug voor een geweldige merrie gezorgd. In de kliniek ging ze mee naar binnen, ik zat koffie te drinken en ze stond gewoon naast me te wachten. Reactie: 'Heerlijk hea, als ze op leeftijd komen, zo lekker rustig.' Sparkling was toen 6. :')

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:00

Bij een van mijn stalgenoten is eens iemand geweest die paarden kon "lezen" en heeft toen letterlijk over mijn paardje gezegd dat het een oude ziel in een jong lichaam is/was. Heel grappig want die omschrijving past ook prima bij Indy. Net alsof ze het allemaal al vaker meegemaakt heeft. Vind dat toch wel bijzonder en soms ook een beetje saai inderdaad!!

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Wiens jonge paard ook 'oude ziel in jong lichaam'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:01

Zo moest mijn jonkie eens voorop op een buitenrit, omdat de andere paarden koeien eng vonden..
Hoor ik achter me dat het toch fijn is om een ouder ervaren paard mee te hebben waar ze achter aan konden gaan..
Pony was toen net 4

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:18

Wat een mooie titel. Ik heb een driejarig noordzweedje. De rust zelf, koeien, groot en gewoon verkeer, springende kinderen op trampolines het doet hem niets. Hij is zooooooo braaf, ben elke keer weer verbaasd (heb hem nog maar kort). Inderdaad als ik buiten met hem wandel lijkt het net of hij alles al eens gezien heeft, schrikt nergens van. Ik vind het absoluut niet saai, maar heerlijk ontspannen. Mijn gepensioneerde kwpn-er is een enorm kijkerig en nerveus type, moet elk dag nog de knop omzetten dat deze eigenlijk nergens van onder de indruk is ;)

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:16

Ik heb ook een heerlijk brave 5-jarige (merrie). Wie weet komt bij haar de pubertijd nog ;) en tuurlijk, ze haalt weleens grapjes uit.. maar ze is echt al heel braaf en wijs voor haar leeftijd. Echt een vriendin <3
Mijn hoefsmid vond laatst dat haar ogen een oude ziel uitstralen....dat klopt best.

unner

Berichten: 742
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Stein

Re: Wiens jonge paard ook 'oude ziel in jong lichaam'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 07:39

Onyx was (en is) ook zo. Streken genoeg toen hij 1 was, maar daarna werd het lekker rustig. Er gebeuren hem alleen stomme dingen puur uit lompigheid :D Ik moet zeggen dat ik het ideaal vind nu ik een zoontje van bijna 3 heb!

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 07:41

Hier nog 1. Een 3-jarige die wel heel erg braaf is.
Maar ik denk wel dat, hoe lief ze nu ook zijn, de pubertijd vanzelf wel gaat komen.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 07:42

Mjn paard was ook zo toen hij jong was, maar is nog steeds zo.Gewoon een jaar niet rijden en dan opstappen en een lekker rusige buitenrit.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:36

De mijne is er ook zo eentje. Ze was erg onzeker toen ik haar kocht maar onder dat laagje onzekerheid zat een heel wijs paard. Ze heeft echt geen fratsen en ongein, is altijd netjes en zet eigenlijk geen stap verkeerd. Ze is ook heel moederlijk lief naar kleine kinderen toe. Wijze mamma noem ik haar altijd. Ik kan er ook iedereen mee wegsturen want ze gaat echt niet zomaar aan de haal.Groot verschil met mijn vorige paard dat echt een eeuwige puber was :D

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: Wiens jonge paard ook 'oude ziel in jong lichaam'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:50

Hier ook eentje! Denk dat het topic in mijn onderschrift genoeg zegt... Staat sinds ene paar weken in Nederland (komt uit Portugal) en is zo braaf en ontzettend verkeersmak...

jasminex

Berichten: 980
Geregistreerd: 12-08-09
Woonplaats: venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:08

haha misschien zijn onze paarden hun zielen verwisseld _O-
Ik heb een 23 jarige arab die heel frisjes is af en toe een vreugdebokje geeft, met buitenrijden is alles "eng" , en hij gaat lekker hard ;p