Wijken

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-01 15:51

Zoals Lovely het zegt klopt het. Je binnenbeen drijft maar blijft op de singel liggen. Het paard moet immers iets om het binnenbeen buigen, dat kan niet als je je binnenbeen naar achteren hebt liggen. Het buitenbeen mag wel iets naar achteren liggen en begrenzen. Het paard mag iets stelling hebben. Let er op dat de achterhand niet voor komt, maar hij mag ook niet over de buitenschouder weglopen. Als dat wel gebeurd, laat je het paard een stuk recht vooruit gaan en als je alles onder controle hebt zet je hem opnieuw een paar passen weg. Je kan ook een paar passen wijken, een voltetje rijden en opnieuw wijken, om te controleren of hij goed aan je hulpen is. Ik vraag soms in de training wat overdreven stelling bij het wijken zodat hij lekker los wordt. Maar dit kan alleen als je paard niet over de buitenschouder weg loopt. Persoonlijk vind ik appuyeren een fijnere oefening, maar wijken is ook altijd erg goed om je paard los te werken, ik doe dit in het begin ook veel.


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-01 10:57

Ik deed vroeger ook mijn binnenbeen naar achter, tot ik dat heb afgeleerd. Als je je been naar achter legt, kan je paard nooit goed buigen om je binnenbeen. Het zelfde geldt voor schouderbinnenwaarts, het is eigenlijk heel onlogisch om je binnenbeen naar achteren te leggen.


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-01 12:31

Inderdaad, doe ik ook veel! Wijken op de volte, maar ook het omgekeerde, travers achtig. Dus de achterhand naar binnen zetten.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-01 14:10

Bij alle zijgangen hou je je binnenbeen op de singel voor de buiging, bij schouderbinnenwaarts, travers, wijken en appuyeren. Eigenlijk zijn het allemaal ongeveer dezelfde hulpen alleen door je zit en handen bepaal je wat je precies doet. Maar bij alle zijgangen buigt het paard om je binnenbeen.
Ik probeer nu ook zo min mogelijk hulpen te geven voor hetzelfde resultaat. Dus bijv. bij aangalopperen niet meer overdreven mijn buitenbeen naar achter leggen, maar meer op de plek houden en vooral op mijn zit aan galopperen. Ik was net bezig de wissels aan mijn paard te leren en dan moet je de hulpen wat meer overdreven geven dus is het fijn als ze al op bijna niets reageren.
Net als met jonge paarden; in het begin geef je de hulpen overdreven en later ga je het steeds meer verfijnen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-01 14:52

Lachen Ik denk dat als je het met een beetje verstand doet, dat er weinig echt mis kan gaan. Ik lees er ook veel over, heb ook ontelbaar paardenboeken! Lachen

Maar goed les krijgen is inderdaad erg belangrijk! Ik had een tijdje geen les en dan merk je dat er heel wat foutjes insluipen. Verder is dit mijn eerste paard (daarvoor wel pony's gehad, maar vooral gesprongen) en aangezien zij ook pas 3 was hebben we elkaar alles moeten leren. Daarbij heb ik natuurlijk veel fout gedaan, dingen die ik allemaal weer opnieuw heb moeten aanleren, aan haar en aan mezelf. Maar bij een volgend paard gaat het waarschijnlijk allemaal weer sneller en beter. Gelukkig heb ik nu ook erg goed les en dan merk je dat je iedere les wat bij leert!
Toch vind ik het jammer dat ik niet een heel goed paard heb, maar Jur en Razinda zou ik voor geen goud kwijt willen, ook al zijn het geen toppers (hopelijk wordt Razinda al weer wat beter dan haar moeder).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 2 bezoekers