Fitz bij Jura op stal en 1e keer jureren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Fitz bij Jura op stal en 1e keer jureren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-02 23:53

Ik had me nog wel zo voorgenomen om vanavond wel vroeg naar bed te gaan vanwege het drukke weekend, maar ik kon jullie dit verslagje niet onthouden.

Gisteren heb ik eerst wedstrijd gereden in Hoofddorp en vervolgens Fitz doorgebracht naar de stal waar Jura met haar paarden staat.
Fitz gaat hier een maandje op 'proef' om te kijken hoe het bevalt.
Jura had Fitz zijn stal opgestrooid dus zodra hij van de trailer kwam kon hij direkt zijn spliksplinternieuwe box in. Hij was waarschijnlijk nog moe van de wedstrijd want hij stond direct redelijk rustig en ging wat aan zijn stro knabbelen.

Toen Jura gearriveerd was, hebben we hem nog even in het land gegooid.
Hij vond Jurita en Razinda mega-interessant en ze trokken samen aardig wat sprintjes.
"Zonder de man" (met dank aan Eyes voor deze uitdrukking Haha! ) liet Fitz een prachtige keertwending zien en zelfs een schitterend rechterappuyement in galop, waarmee bewezen is dat dressuur idd heeeeel natuurlijk is en dat het vooral aan de ruiter ligt als het niet lukt Haha! .
Het eten is nog wel een probleem, ik had Equiral Stud voor hem gehaald en dat lust meneer dus niet. Dat wordt 1 zak terugbrengen en de andere zak opvoeren aan andere paarden, vrees ik.

Vandaag was ik weer vroeg op stal om zijn regendeken om te doen en daar was ik achteraf enorm blij mee, want het heeft werkelijk heel hard geregend.
Hij mocht vandaag in het landje van Himeros want Claudia en Jura zijn met Himeros en Razinda naar hun oppasadres.
Hij stond naast Cres en in het halve uur dat ik hem heb zien staan, deden ze niets anders dan spelen en rennen met elkaar, dus dat zit wel goed.
Jura was nog teruggekomen om de trailer weg te brengen en had de paarden gelukkig uit de stromende regen gehaald.
Fitz lijkt het op de biks na aardig naar zijn zin te hebben en zijn buurman went ook vast nog wel aan hem.

Zelf zat ik dus voor de eerste keer te jureren bij een Friezenwedstrijd. Ik had alle rubrieken die ik mag jureren, dus L2, L1 en de B.
Ik vond het behoorlijk moeilijk en het gaat toch best wel snel. Je moet echt 25 combinaties lang super geconcentreerd zijn.
Ik vond de middendraf eigenlijk nog best meevallen bij de Friezen, ze kunnen veel beter verruimen dan ik dacht. Wel opvallend vonden wij (ook het andere jurylid) dat ze zo slecht achterwaarts gingen Verward , dat zal wel toeval geweest zijn, maar nu kwam het op ons over alsof Friezen dat niet kunnen Knipoog .
Uiteindelijk zat ik aardig op 1 lijn met de andere jury, wel zat ik lager dan hij. In de L1 en de B konden we ongeveer evenveel winstpunten kwijt, maar in de L2 had hij er toch wat meer.
Ach, het zegt ook niet zoveel, ik had een niet afgezette grasbaan en hij de omheinde zandbak, dus de paarden hadden daar meer aanleuning.

Ik vond het ontzettend leuk om te doen en nu mijn naam in de Paard en Sport heeft gestaan ben ik dit weekend al een aantal keren gevraagd, maar ik wil nog niet teveel toezeggen, omdat ik zelf ook nog aan wedstrijden rijden toe wil komen (waar ken je dit van, Jasmijn Knipoog

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 00:11

Hey wat leuk zeg, de eerste jury ervaring is dus ook binnen! Ik had je naam idd al zien staan in de P&S, of beter, naar gezocht, want normaal gesproken lees ik dat niet Tong uitsteken

Fijn dat Fitz het naar zijn zin heeft, nu nog geschikt voer, maar dat zal allemaal vast wel goed komen!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 05:06

Gelukkig, de kop is er af. Ik weet dat het spannend is hoor, de eerste keer. En 25 combinaties is best lang om goed geconcentreerd te blijven. Nou had je nog de mazzel dat je 3 verschillende proeven had, want als je bijna 4 uur lang dezelfde proef hebt, is het helemaal een eind hoor.

En inderdaad, beter plannen wanneer je wilt en wanneer niet, niet zoals ik. Ik kan gewoon geen nee zeggen als mensen bijna smekend aan de telefoon hangen omdat ze geen juryleden kunnen krijgen,en als ze niemand kunnen vinden, ze de wedstrijd moet af zeggen. Heb ik 1 keer gehad, ik had 's ochtends gezeten, en bij gebrek aan een middag jury ging het hele middag programma niet door!!
Maar goed, onder tussen kom ik niet meer aan zelf starten toe Frusty

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 09:50

Hahaha, die Fitz helemaal "los" een galopappuyement maken Haha! Wel lekker dat ie nu het land op kan.

Ik ben zaterdagavond nog even op stal geweest en hij leek het aardig naar zijn zin te hebben in zijn nieuwe box. Hij stond in ieder geval rustig. Toen ik wegging hoorde ik wel gegil Haha! Klein meningsverschil met de buurman, denk ik.

Voer jij niet je eigen voer? Net als Maartje?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 09:55

Hahaha.... je bent nu al een zeer gewild jurylid Haha!

Vervelend dat ie de biks niet wilde? misschien voorkeur voor een hoofdvoer met een soort van muesli granen mix?

Veel plezier op de nieuwe accomodatie...

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 10:59

Het wordt nog gezellig druk bij Jura en Claudia op
stal Haha!
Ik hoop dat het je daar bevalt!! *LOL*

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 13:54

Is het de bedoeling dat Fitz bij Jura op stal blijft staan of is het een soort vakantieperiode? Het lijkt me zo'n eind rijden van je woonplaats of valt dat wel mee?

Nu maar hopen dat de weidegang hem beter bevalt dan voorheen...

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 16:26

Fijn dat Fitz het zo naar z'n zin heeft joh Party!! Party!! Party!!
Succes verder Lachen

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 18:33

En hoe bevalt het heen en weerrijden }> , mag jij nu Cresje verzorgen, dat heeft maartje goed geregeld!. Ik kom snel een keer kijken!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 21:19

Stoer hoor Fitz! Ik ben ook erg benieuwd wat je gaat doen met die stal, of je er blijft staan of niet.
Gaaf hoor dat je nu gejureert hebt. Jammer dat je niet gauw bij mij in de buurt zult jureren zeg! Kon ik je eindelijk eens meeten. Je moet echt een keer naar Lunteren komen hoor!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 21:34

heey spannend joh dat jij nu kan beslissen of iemand wel of geen winstpuntje krijgt! en had je nog iemand met 155 punten? zoja wat heb je toen gedaan? Knipoog

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-02 23:55

Ik kom nu pas binnen en ik ging om half 7 de deur al uit, dus het is wel een avondvullend programma Haha! .
Fitz heeft het erg naar zijn zin, volgens de boer en zijn vrouw is het alsof hij er al jaren staat dus dat is een goed teken. Hij stond vanavond wel om het hardst te hinniken toen ik aan kwam lopen.
Die biks vindt hij nog steeds niets dus ik heb 1 zak omgewisseld voor structuurmix en ga morgen Subli basisbrok halen.

Uhm, Nimber, ik had idd iemand met 155 pnt. en heb het zo gelaten. Als je niet telt weet je het ook niet dus waarschijnlijk was het dan geen winstpunt waard. Je moet punten wat je ziet op dat moment en later niet in cijfers gaan zitten rommelen (aldus onze cursusleider).
Nu ben ik zeker meteen niet zo'n aardig jurylid meer Schijnheilig

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 02:58

astridh schreef:
En hoe bevalt het heen en weerrijden }> , mag jij nu Cresje verzorgen, dat heeft maartje goed geregeld!. Ik kom snel een keer kijken!


Oh no Astrid, Maartje heeft mij de twijfelachtige eer gegund om iedere dag 140 km te rijden om hem s'avonds een hap voer te geven en een paar drollen z'n stal uit te kieperen.
Maar ik doe het met alle plezier en liefde hoor Knipoog !!

Trouwens die tante heeft het sowieso al goed voor elkaar want Pava neemt de bijna dagelijkse verantwoording voor de verzorging van Jurita's voetje op zich en ik zag dat ze vandaag ook al wat 'vijgen' uit de stal had gehaald Pling en ik krijg iedere dag telefonisch op m'n falie want ik verwen de paarden teveel Verward
Maar ja, wat moet je dan??? Als die paardjes iedere dag in je oor fluisteren " Ome Eyes, mogen we alsjeblieeeeeeeeft nog wat slobber voordat je weer weggaat"?
Dat kan je ze toch niet weigeren?

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 09:08

Jaja, Jura heeft voor ieder paard een aparte groom Haha! Helemaal niet erg hoor, om ff dat voetje in die emmer te zetten en de drollen uit de box te halen. Wel gezellie, even bijkletsen met Fitz Haha!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 18:08

Eyes schreef:
Oh no Astrid, Maartje heeft mij de twijfelachtige eer gegund om iedere dag 140 km te rijden om hem s'avonds een hap voer te geven en een paar drollen z'n stal uit te kieperen.
Maar ik doe het met alle plezier en liefde hoor Knipoog !!



Fijn om te horen, misschien moet jij ook maar gaan verhuizen Haha! Trouwens, als jij straks gaat rijden dan is het toch ook wel handig om een beetje in de buurt te wonen of ga je er alleen op de wedstrijden op en ben je het paardenbeest nu al aan het omkopen Clown